Τα λιπαντικά του κινητήρα είναι το Α και το Ω για τη καλή λειτουργιά και μακροζωία του. Το ίδιο ισχύει και για τους πετρελαιοκινητήρες. Δες γιατί είναι σημαντική η επιλογή του κατάλληλου λιπαντικού και μερικά tips αγοράς.
-τσεκάρεις πάντα ιξώδες και προδιαγραφές -όσο μεγαλύτερες οι θερμοκρασίες ανάφλεξης, τόσο καλύτερη ποιότητα -ακολουθείς τις οδηγίες του κατασκευαστή για να μην ...τρέχεις
Βάζεις αυτό που λέει ο κατασκευαστής, κάποιο που εσύ επιλέγεις ή ότι βάλει το συνεργείο σου;
Τα μεταλλικά μέρη που έχει ο κινητήρας χρειάζονται το λάδι για να λειτουργούν σωστά, γιατί το λάδι μειώνει τις τριβές και κατεβάζει τις θερμοκρασίες. Αν θέλουμε ο κινητήρας μας να διανύσει πολλά χιλιόμετρα χωρίς πρόβλημα, θα πρέπει τα λάδια να αντικατασταθούν στα χιλιόμετρα που ορίζει ο κατασκευαστής, αλλά και να τηρούμε τις προδιαγραφές που δίνει ο κατασκευαστής όσον αφορά την ποιότητα του λιπαντικού.
Hλειτουργία του λιπαντικού στους diesel κινητήρες
Τα λιπαντικά είναι απαραίτητα για την λειτουργία και των κινητήρων diesel, αφού οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται ανάμεσα στα κινούμενα μέρη, λόγω των τριβών είναι υπερβολικά υψηλές. Σε αυτό το σημείο ακριβώς υπεισέρχεται το λιπαντικό. Η χρήση των λιπαντικών είναι αναγκαία για τη λειτουργία των μηχανών, αφού βασικός προορισμός τους είναι η μείωση της τριβής (άρα και της απώλειας έργου) και προστασία από τη φθορά των κινητών μερών. Σε ένα αυτοκίνητο, υπολογίζεται, ότι το 6% από την ενέργεια που αποδίδει το καύσιμο, καταναλώνεται σαν ενέργεια τριβών. Οι ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας των πετρελαιοκινητήρων (υψηλή συμπίεση, το ίδιο το είδος του καυσίμου κτλ) απαιτούν λιπαντικά με συγκεκριμένες προδιαγραφές.
Το λιπαντικό για τους diesel κινητήρες έχει πολύ υψηλό δείκτη ιξώδους, που προστατεύει αποτελεσματικά τους κινητήρες από τις φθορές κάτω από τις πλέον ακραίες και δυσμενείς συνθήκες λειτουργίας, μεγάλες διαφορές θερμοκρασιών και πολύ μεγάλα διαστήματα αλλαγών. Το χαμηλό σημείο pons (-40oC) καθιστά εύκολο το ξεκίνημα στις χαμηλές θερμοκρασίες (cold starting) μειώνοντας δραστικά τις φθορές των κρύων εκκινήσεων και το κτύπημα των βαλβίδων. Τέλος. ένα λιπαντικό βοηθάει και στην λίπανση «περιφερειακών» εξαρτημάτων (π.χ. Turbo), στον σχηματισμό συμπίεσης σε συνθήκες πολύ χαμηλής θερμοκρασίας και ειδικά στην κρύα και παγωμένη εκκίνηση, πλένει και κρατά καθαρό το εσωτερικό του κινητήρα και όλα αυτά για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα μέχρι την επόμενη αντικατάστασή του.
Ψάχνοντας γενικά για λάδια, θα πρέπει να προσέξουμε τα εξής πολύ βασικά σημεία:
• Το ιξώδες του λαδιού που αναγράφεται στην εκάστοτε συσκευασία. Για παράδειγμα ένας κινητήρας Diesel που πρέπει να δουλέψει με εξωτερική θερμοκρασία +40ο C το καλοκαίρι, ο κατασκευαστής μας δίνει την δυνατότητα χρήσης είτε 5W30 είτε 5W40 με 100% συνθετική σύσταση.
• Προδιαγραφές που καλύπτει εργαστηριακά και πειραματικά (θα πρέπει να αναγράφει η συσκευασία εξωτερικά και ευανάγνωστα ACEA ή/και API προδιαγραφές)
• Τις εγκρίσεις των εργοστασίων που καλύπτει και τους αντίστοιχους κωδικούς τους (VW 504.00, M-B 229.5, BMW LL04, FORD 913A κτλ.)
• Όσο μεγαλύτερες είναι οι θερμοκρασίες ανάφλεξης, τόσο καλύτερης ποιότητας είναι το λιπαντικό. Με την υψηλή θερμοκρασία εξατμίζονται τα πτητικά συστατικά του και αναφλέγονται, το λάδι καίγεται, το πάχος της λιπαντικής μεμβράνης μειώνεται και οι μεταλλικές επιφάνειες φθείρονται.
• Και βέβαια αυτά πάντα συμβουλευμένοι το εργοστασιακό εγχειρίδιο του αυτοκινήτου μας και πάντα σε σχέση με τις συνθήκες που το χρησιμοποιούμε ή τις εξωτερικές συνθήκες.
Η λάθος επιλογή θα έχει ολέθριες συνέπειες
Στιγμιαία ίσως ο οδηγός παρατηρήσει ακόμα και μικρή αύξηση της κατανάλωσης, θόρυβο, τρέμουλο κατά την λειτουργία, κάπνισμα πιο έντονο κατά την εκκίνηση ή την επιτάχυνση, αυξημένες αναθυμιάσεις λαδιού, καύση και κατανάλωση του λαδιού. Αν αυτό συνεχιστεί για αρκετό διάστημα, μπορεί να οδηγήσει μέχρι και σε ολοκληρωτική καταστροφή του ίδιου του κινητήρα ή και εξαρτημάτων του (turbo)και του συστήματος αντιρρύπανσής του (φίλτρο σωματιδίων, αισθητήρες του συστήματος διαχείρισης κινητήρα κ.λπ.).
Σήμερα όλα τα νέα πετρελαιοκίνητα οχήματα είναι εξοπλισμένα με διάφορα συστήματα αντιρρύπανσης που οδηγούν στην ελαχιστοποίησητων εκπομπών ρύπων τους. Τα συστήματα αυτά, με σημαντικότερο το φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου, το λεγόμενο DPF, επηρεάζονται λειτουργικά από την περιεκτικότητα των λιπαντικών σε τέφρα (ή αλλιώς «στάχτη», λόγω της διύλισης τους από το αργό πετρέλαιο). Ιδιαίτερα το φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου μπορεί και να καταστραφεί ολοσχερώς.
Η έγκαιρη αλλαγή των λιπαντικών του κινητήρα του αυτοκινήτου είναι μείζονος σημασίας, καθώς από αυτήν εξαρτάται η καλή λειτουργία του. Μειώνει τις τριβές των μηχανικών μερών του κινητήρα, απορροφά τις υψηλές θερμοκρασίες που δημιουργούνται στο εσωτερικό του και τον καθαρίζει από τα υπολείμματα καύσης που δημιουργούνται με το πέρασμα του χρόνου. Με αυτόν τον τρόπο αποτρέπεται η φθορά των μερών του.