ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους
Turbo Technology: Η συντήρηση του turbo έχει όνομα

Turbo Technology: Η συντήρηση του turbo έχει όνομα

9218 Επισκέψεις στο άρθρο

Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε που το Turbo έκανε την εμφάνισή του στο χώρο της αυτοκίνησης. Έκτοτε και μέσα από χρόνια ανάπτυξης, εξελίχθηκε τόσο πολύ που πολλά (ακόμα και μικρά) αυτοκίνητα του σήμερα έρχονται υπερτροφοδοτούμενα από το εργοστάσιο.

ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ Δ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΜΠΑΤΣΟΥΛΗΣ Γ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ

Τι είναι το τούρμπο;

Οι τουρμπίνες ή στροβιλοσυμπιεστές είναι μηχανικές συσκευές υπερτροφοδότησης αέρα, οι οποίες τοποθετήθηκαν στους κινητήρες για να αυξήσουν την απόδοσή τους. Πλέον, βρισκόμαστε στην εποχή του downsizing – των μικρότερων turbo κινητήρων που «καίνε» και ρυπαίνουν λιγότερο από τους μεγαλύτερους ατμοσφαιρικούς κινητήρες του παρελθόντος – κάτι που σημαίνει πως συναντάμε την εν λόγω τεχνολογία σε μία ευρεία γκάμα οχημάτων.

Οι τουρμπίνες αποτελούνται από τα δύο σαλιγκάρια (εισαγωγής και εξαγωγής), το κεντρικό σώμα (Cartridge) που περιλαμβάνει τον άξονα, την φτερωτή και τα εξαρτήματα μονταρίσματος, καθώς και την βαλβίδα ρύθμισης πίεσης (αν αυτή περιλαμβάνεται στον συγκεκριμένο τύπο τουρμπίνας). Το Turbo παίρνει κίνηση από τα καυσαέρια του κινητήρα, συμπιέζοντας κι αυξάνοντας έτσι την μάζα αέρα στο χώρο καύσης, επιταχύνοντας τους χρόνους λειτουργίας του κινητήρα.

Ακούγεται απλό, και θεωρητικά είναι. Για να κάνεις όμως ένα τούρμπο να λειτουργεί αποτελεσματικά, αρχικά πρέπει να ταιριάξει με τα χαρακτηριστικά του κινητήρα και τη χρήση του, ενώ σημαντικό ρόλο όπως θα δούμε παρακάτω έχει η φροντίδα και η σωστή συντήρησή του.
 

Μην βάζεις καύσιμο από όπου βρεις

Όταν η ποιότητα της βενζίνης ή του πετρελαίου δεν είναι η ανάλογη, τότε αυτομάτως η καύση είναι «κακή» δημιουργώντας επικαθήσεις στη φτερωτή της τουρμπίνας. Αν αυτό είναι συχνό φαινόμενο, τότε το turbo θα χρειαστεί λύσιμο και καθάρισμα. Από την άλλη, τα turbodiesel οχήματα χρειάζονται ακόμα περισσότερη φροντίδα , μιας και η αντλία πετρελαίου είναι ακόμα πιο ευπαθής με την αντικατάστασή της να είναι ιδιαίτερα ακριβή. Σημαντικό και μη αμελητέο, είναι πως πολλοί turbo κινητήρες απαιτούν καύσιμο με υψηλό αριθμό οκτανίων ή κετανίων αντίστοιχα, προκειμένου να αποδώσουν τα μέγιστα.
 

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στο Facebook »

Η σωστή λίπανση του turbo το Α-Ω

Το κύκλωμα λίπανσης του κινητήρα στα υπερτροφοδοτούμενα μοτέρ έχει άλλο ένα εξάρτημα να λιπάνει, κι αυτό φυσικά είναι η τουρμπίνα. Αυτό σημαίνει πως η κατανάλωση λαδιού είναι μεγαλύτερη από τα ατμοσφαιρικά αυτοκίνητα. Για το λόγο αυτό, πρέπει να ελέγχεται τακτικά η στάθμη του λιπαντικού, και αν χρειάζεται να συμπληρώνεται λάδι. Εξίσου σημαντικό είναι ο τύπος και η ποιότητα του λιπαντικού που θα χρησιμοποιηθεί, καθώς η τουρμπίνα «δουλεύει» σε υψηλές θερμοκρασίες που προκαλεί διάσπαση της πυκνότητας λαδιού.
 

Καλό είναι να το «αφήνεις» να κρυώνει

Στους turbo κινητήρες, ειδικά σε αυτοκίνητα παλαιότερα των 10 ετών, όταν σβήνουμε το μοτέρ τότε το λάδι που κυκλοφορεί μέσα στην τουρμπίνα παραμένει στο ίδιο σημείο. Αν το λιπαντικό είναι πολύ ζεστό, τότε η υψηλή θερμοκρασία που θα συσσωρευτεί μπορεί να προκαλέσει ζημιά στο turbo και να ραγίσει τη φτερωτή, ή ακόμα χειρότερα το κέλυφος της τουρμπίνας.

Η βλάβη μπορεί να αποφευχθεί αν περιμένουμε λίγα λεπτά (2-3 αρκούν) πριν σβήσουμε τον κινητήρα όταν φτάσουμε στον προορισμό μας, κυρίως στην περίπτωση που έχουμε οδηγήσει ιδιαίτερα σβέλτα για αρκετή ώρα. Βέβαια, τα πιο καινούργια οχήματα έχουν υδρόψυκτα turbo, ενώ αρκετά διαθέτουν πλέον ηλεκτρικές αντλίες λαδιού, που εξακολουθούν να κυκλοφορούν το λιπαντικό στον κινητήρα ακόμα και όταν απενεργοποιήσουμε και κλειδώσουμε το αυτοκίνητό μας.
 

Σελίδα 2Τι λένε για τον Βασίλη Κωτσόπουλο και την TURBO TECHNOLOGY
Σελίδα 3Turbo Technology: Ο Ειδικός στις τουρμπίνες