Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το ψυγείο και τον κλιματισμό του αυτοκινήτου σας.
Πως λειτουργεί το σύστημα ψύξης
Τα συστήματα ψύξης χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, σε αυτά που χρησιμοποιούν αέρα (αερόψυκτοι κινητήρες) και αυτά που χρησιμοποιούν νερό (υδρόψυκτοι κινητήρες), με τον δεύτερο να είναι ο πλέον διαδεδομένος σήμερα. Η λειτουργία των σύγχρονων υδρόψυκτων κινητήρων βασίζεται στην κυκλοφορία ψυκτικού υγρού γύρω από τα θερμαινόμενα εξαρτήματα, έτσι ώστε να απορροφάται γρηγορότερα η θερμότητά τους. Το ψυκτικό υγρό κυκλοφορεί μέσα από διόδους στο εσωτερικό του κινητήρα, απορροφά θερμότητα και καταλήγει στο ψυγείο, όπου αποβάλλει τη θερμότητα στο περιβάλλον. Τη συνεχή κυκλοφορία του νερού φροντίζει η αντλία νερού, η οποία παίρνει κίνηση από τον στροφαλοφόρο άξονα μέσω του ιμάντα. Το ψυκτικό υγρό που χρησιμοποιείται έχει ως βάση το νερό, στο οποίο έχουν τοποθετηθεί ειδικά πρόσθετα αντιπηκτικά, ώστε να μειώνεται η θερμοκρασία πήξης του κάτω από τους 0 βαθμούς και να μην υπάρχει περίπτωση το νερό να πήξει και να καταστρέψει τις σωληνώσεις σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Ουσιαστικά δηλαδή, το σύστημα ψύξης δεν επιτρέπει την υπερθέρμανση του κινητήρα, από τη θερμότητα που παράγει ο ίδιος κατά τη λειτουργία του και άρα ο ρόλος του ψυγείου είναι κομβικός, αφού προστατεύει τον κινητήρα από το να καεί.
Πότε και τι ελέγχω
Θα πρέπει να ελέγχετε τακτικά την κατάσταση του συστήματος ψύξης, αφού θα σας επιτρέψει να αποφύγετε πολλά προβλήματα, όπως η υπερθέρμανση του κινητήρα ή και η καταστροφή του. Πιο συγκεκριμένα, καλό θα είναι να ελέγχετε μια φορά την εβδομάδα, τα επίπεδα του ψυκτικού υγρού στο δοχείο διαστολής και να προσθέτετε υγρό όταν η στάθμη πέσει. Αν η προσθήκη υγρού απαιτείται πιο συχνά, κάθε 2 εβδομάδες ή μια φορά το μήνα, τότε είναι απαραίτητο να ελέγξετε για τυχόν διαρροές στο σύστημα.
Επιπλέον, είναι χρήσιμο να ελέγχετε συστηματικά και την τάση του ιμάντα της αντλίας του καυσίμου, για να αποφύγετε ενδεχόμενο σπάσιμό της, αλλά και τις σημάνσεις των αισθητήρων θερμοκρασίας. Η θερμοκρασία του υγρού του συστήματος ψύξης είναι στα σύγχρονα αυτοκίνητα στους 90 βαθμούς.Τέλος, δεν βλάπτει να προσέχουμε και για τυχόν δείγματα σημαδιών από το υγρό στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου μας.
Για το σύστημα ψύξης του κινητήρα του αυτοκινήτου υπάρχει μία μεγάλη γκάμα ανταλλακτικών για το σύνολο των εξαρτημάτων του, από αντιψυκτικά, βεντιλατέρ, διακόπτες / αισθητήρες, δοχεία διαστολής, εγκεφάλους, εξαρτήματα στερέωσης ψυγείου, κεντρικά τμήματα για την αντλία νερού, θερμοστάτες, κολάρα, μονάδες ψύξης, ρελέ, και στεγανοποιητικά υλικά, μέχρι σωληνώσεις λαδιού, συνδετικές φλάντζες του ψυκτικού υγρού, τροχαλίες ιμάντα, και ψυγεία λαδιού και καλοριφέρ.
Σύστημα κλιματισμού
Το κλιματιστικό του αυτοκινήτου μας είναι ένα πολύ σημαντικό σύστημαγια την άνεση και την ασφάλεια των επιβατών, τόσο τους χειμερινούς, όσο και τους καλοκαιρινούς μήνες. Στις βασικές εκδόσεις κάποιων μοντέλων αλλά και σε παλαιότερα αυτοκίνητα, ο κλιματισμός που υπήρχε ήταν απλός και οι ρυθμίσεις του γινόντουσαν με τα γνωστά χειριστήρια του καλοριφέρ. Στη συνέχεια εμφανίστηκε ο αυτόματος κλιματισμός, στον οποίο μπορούμε να ρυθμίσουμε μία επιθυμητή θερμοκρασία και το σύστημα να λειτουργήσει ανάλογα, ώστε να την διατηρήσει σταθερή. Τα τελευταία χρόνια αρκετά μοντέλα εφοδιάζονται με αυτόματο διζωνικό κλιματισμό στις πλούσιες εκδόσεις τους (διαφορετική θερμοκρασία για οδηγό-συνοδηγό), ενώ κάποια διαθέτουν και τρίτη ζώνη κλιματισμού για τους πίσω επιβάτες.
Έλεγχος και συντήρηση
Τα συστήματα κλιματισμού αυτοκινήτου εφοδιάζονται με ειδικά φίλτρα, τα οποία βρίσκονται στο τμήμα της εισαγωγής του αέρα και ως βασικό στόχο έχουν να απαγορεύουν την εισχώρηση γύρης, σκόνης και άλλων ουσιών μέσα στην καμπίνα του οχήματος. Επίσης, στο εμπόριο κάποιες εταιρείες προσφέρουν φίλτρα καμπίνας ενεργού άνθρακα, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να προστατεύουν από τις πλέον καταστροφικές ουσίες, όπως επικίνδυνα αέρια (κάδμιο, βανάδιο, μόλυβδο, βενζίνη), καθώς και άσχημες οσμές καυσαερίων.
Το κόστος των φίλτρων αυτής της κατηγορίας είναι ελαφρώς αυξημένο σε σχέση με τα απλά, αλλά η λειτουργία τους είναι αρκετά αποτελεσματική, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι τα συνηθισμένα φίλτρα καμπίνας δεν έχουν την απαραίτητη απόδοση στην κατακράτηση των ουσιών.
Η αντικατάστασή τους θα πρέπει να γίνεται ανάλογα με το τι ορίζει ο κατασκευαστής, εκτός και αν παρατηρηθούν κάποιες δυσάρεστες οσμές, οπότε μπορεί να γίνει και νωρίτερα. Σε περίπτωση που το φίλτρο δεν αντικατασταθεί την περίοδο που πρέπει, μπορεί να επέλθει θάμπωμα του παρμπρίζ και των υπόλοιπων κρυστάλλων, δυσφορία και κούραση των επιβατών, λόγω μη φρέσκου αέρα, άσχημη μυρωδιά αλλά και δυσλειτουργία του κλιματιστικού.
Η δυσλειτουργία αυτή οφείλεται στο ότι ο αέρας δυσκολεύεται να περάσει μέσα από το μπλοκαρισμένο από τους ρύπους φίλτρο, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει η σωστή λειτουργία του, προκαλώντας του κάποια βλάβη, και παράλληλα την αυξηση της κατανάλωσης του κινητήρα.
Ο κλιματισμός (ιδιαίτερα σε παλαιότερα αυτοκίνητα) χρειάζεται συντήρηση, όπως και όλα τα υπόλοιπα συστήματα του αυτοκινήτου. Η συντήρηση, εκτός της αλλαγής φίλτρου καμπίνας και του καθαρισμού στο εσωτερικό των αεραγωγών, αφορά και στο ψυκτικό μέσον (φρέον), το οποίο είναι υπεύθυνο για την ψύξη του αέρα. Σε περίπτωση που η απόδοση του κλιματισμού είναι μειωμένη, θα πρέπει να απευθυνθούμε σε κάποιο συνεργείο αυτοκινήτων, ώστε να αναλάβει την παραπάνω συντήρηση.