Παίζει σημαντικό ρόλο στην λειτουργία του αυτοκινήτου. Όπως όλα τα μηχανικά μέρη έτσι και αυτό κάποια στιγμή χαλάει. Δες πως θα καταλάβεις ότι έχει πρόβλημα.
Ο καταλύτης είναι ένα εξάρτημα τοποθετημένο πάνω στο σύστημα εξαγωγής καυσαερίων (εξάτμιση), συνήθως αμέσως μετά την πολλαπλή εξαγωγής η του turbo. Κάποια οχήματα έχουν 2 η 4 καταλύτες, ανάλογα τον κυβισμό, τον τύπο της μηχανής και άλλους διαφόρους παράγοντες <<δουλεία>> του καταλύτη είναι μια και μοναδική και πολύ σημαντική.Μετατρέπει τις καρκινογόνες ουσίες σε αβλαβή αέρια μέσω της κατάλυσης.
Φανταστείτε ένα κεραμικό τούβλο εμπλουτισμένο με ακριβά πολύτιμα μέταλλα (ρόδιο, παλλάδιο, πλατίνα) τα όποια με την θερμοκρασία επιτρέπουν να γίνει η χημική ένωση και κατά συνέπεια η κατάλυση. Άρα λοιπόν αυτοκίνητο χωρίς η με χαλασμένο καταλύτη συνεπάγεται απελευθέρωση βλαβερών (καρκινογόνων) αέριων στην ατμόσφαιρα και στην καμπίνα του οχήματος. Να αναφέρουμε ότι απαγορεύεται η κατάργηση του καταλύτη για τους παραπάνω λογούς και σε περίπτωση ελέγχου της τροχαίας τα πρόστιμα είναι τσουχτερά πιο σημαντικό φυσικά είναι η υγεία μας και ειδικά η υγεία του οδηγού και των συνεπιβατών.
1. Εσφαλμένη λειτουργία κινητήρα
Αν το παραπάνω φαινόμενο βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο είναι αδύνατο να εκτονωθούν τα παραγόμενα από τον κινητήρα καυσαέρια, με αποτέλεσμα το ολοκληρωτικό μπούκωμα του συστήματος εξάτμισης.
2. Μειωμένη απόδοση.
Η απόδοση του κινητήρα μειώνεται αφού το υλικό που βρίσκεται εντός του καταλύτη διαλύεται και μπουκώνει το σύστημα εξάτμισης
3. Αύξηση κατανάλωσης καυσίμου.
Σε αυτοκίνητα με καταλύτη που το εσωτερικό υλικό του βρίσκεται σε κατάσταση διάλυσης, είναι πιθανό να αυξηθούν οι επικαθίσεις (καρβούνιασμα) στις κεφαλές των βαλβίδων, αφού από τη στιγμή που το σύστημα εξάτμισης δεν εκτονώνει επαρκώς τα παραγόμενα καυσαέρια επαγωγικά και η καύση δεν είναι η καλύτερη δυνατή
4. Χαμηλή απόδοση του συστήματος εξάτμισης.
5. Αυξημένες εκπομπές καυσαερίων
Η πρώτη και σημαντικότερη συνέπεια από χαλασμένο καταλύτη είναι οι μεγάλες εκπομπές επικίνδυνων για τη δημόσια υγεία καυσαερίων.
Πως θα τον προστατεύσετε
Οι απότομες αλλαγές θερμοκρασίας είναι μία από τις βασικές αιτίες που φθείρουν πρόωρα τον καταλύτη. Οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται φτάνουν και τους 800 βαθμούς Κελσίου. Αν το αυτοκίνητο για παράδειγμα περάσει από νερά, η απότομη αλλαγή θερμοκρασίας θα τον βλάψει.
Κάτι ακόμα που πρέπει να προσέξετε είναι η οδήγησή σας. Λόγω θέσης, αποτελεί τμήμα του συστήματος εξάτμισης στο κάτω μέρος του αμαξώματος, είναι ευάλωτος σε χτυπήματα. Έτσι ένα χτύπημα στην εξάτμιση μπορεί επίσης να συμβάλλει στη μη ορθή λειτουργία του. Η αλλαγή ή η κακή ρύθμιση του συστήματος τροφοδοσίας καυσίμου μπορεί επίσης να προκαλέσει φθορά, αφού αλλάζει την ενδεδειγμένη αναλογία του μείγματος αέρα-καυσίμου. Επιπροσθέτως όταν κινείστε με σχεδόν άδειο ρεζερβουάρ η ακανόνιστη παροχή καυσίμου επίσης αλλάζει την ενδεδειγμένη αναλογία του μείγματος αέρα - καυσίμου. Τέλος η προσπάθεια- πάνω από 4-5 φορές- να βάλετε εμπρός τον κινητήρα θα προκαλέσει πρόβλημα στον καταλύτη γιατί περνάει άκαυτη βενζίνη στην εξάτμιση.