Υπάρχουν ευκαιρίες επένδυσης στην φόρτιση των ηλεκτροκίνητων;
10582 Επισκέψεις στο άρθρο
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν μπει ήδη και για τα καλά στις ζωές μας, συνοδευόμενα από «αέρα ανανέωσης» και αρκετά οφέλη που όχι μόνο θα αλλάξουν τον ρου της αυτοκίνησης, αλλά και την καθημερινότητά μας. Όμως, όπως με κάθε τι «νέο» έτσι και με την ηλεκτροκίνηση υπάρχουν ζητήματα που απαιτούν την προσοχή μας!
Η ηλεκτροκίνηση είναι η τάση της εποχής και κανείς δε μπορεί να το αμφισβητήσει αυτό. Τα τελευταία χρόνια ακούμε όλο και πιο συχνά για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και πως αυτά είναι το μέλλον της αυτοκίνησης, πόσο μάλλον όταν το τέλος των κινητήρων εσωτερικής καύσης είναι προδεδικασμένο. Ωστόσο, η «κίνηση με ρεύμα» είναι κάτι καινούργιο για όλους μας, αποτελώντας για πολλούς κάτι το… πρωτόγνωρο - και λογικό θα προσθέσουμε εμείς, αφού το τοπίο παραμένει ακόμα «θολό» σε ορισμένα σημεία.
Νέοι επενδυτικοί ορίζοντες για ιδιώτες & επιχειρήσεις με την ηλεκτροκίνηση!
-Αρκετοί «βλέπουν» ευκαιρίες με τους σταθμούς φόρτισης
- Όπως πάντα, υπάρχουν «παραθυράκια» & νομοθετικά κενά - Με 24% φπα η δημόσια φόρτιση, με 6% η ιδιωτική
Η ηλεκτροκίνηση ανοίγει νέους επενδυτικούς ορίζοντες
Ως γνωστόν, μία από τις βασικές διαφορές των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων σε σύγκριση με αυτά των κινητήρων εσωτερικής καύσης, είναι πως αντί για ανεφοδιασμό με καύσιμο χρειάζονται απλώς να μπουν… στην πρίζα και συγκεκριμένα σε κάποιο σταθμό φόρτισης.
Με βάση αυτό, πολλοί είναι αυτοί που μεταξύ άλλων, «βλέπουν» στην ηλεκτροκίνηση νέους επενδυτικούς ορίζοντες και ευκαιρίες, ειδικά στη δημιουργία ιδιωτικών σταθμών φόρτισης. Έναν τομέα ο οποίος μπορεί να αποφέρει κέρδος σε ιδιώτες και επιχειρήσεις.
Τι πρέπει όμως πραγματικά να γνωρίζουμε για τα ηλεκτροκίνητα και τη φόρτισή τους;
Τα «παραθυράκια» και τα κενά της νομοθεσίας
Αρχικά, όπως ορίζει η κείμενη νομοθεσία, κάθε ιδιωτικός σταθμός φόρτισης που είναι δημοσίως προσβάσιμος, πρέπει να ανήκει σε μία πλατφόρμα διαχείρισης (blink, ΔΕΗblue, nrg κλπ.). Από την άλλη όμως, οι φορτιστές που εγκαθίστανται και λειτουργούν σε ιδιωτικούς χώρους όπως καταστήματα, supermarket, mall κοκ. εμπίπτουν σε νομοθετικό κενό χωρίς καμία πρόβλεψη. Αυτό συμβαίνει γιατί δεν υπάρχει σαφής ορισμός του ιδιωτικού χώρου, όπως πχ. τα parking, που στην ουσία είναι ιδιωτικοί χώροι αλλά η πρόσβασή τους είναι ελεύθερη στον καθένα. Τι γίνεται λοιπόν σε αυτές τις περιπτώσεις;
Πως περιορίζεται η κερδοσκοπία
Έχει παρατηρηθεί συχνά πως μεγάλα εμπορικά καταστήματα παρέχουν υπηρεσίες φόρτισης στους πελάτες τους χωρίς καμία χρέωση και για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Για το λόγο αυτό και για να επιτευχθεί μία ομοιογενή πολιτική ανταγωνισμού, αποφεύγοντας τη δημιουργία παραεμπορίου, προτείνεται μία οριζόντια ρύθμιση για όλους τους φορτιστές άνω των 22kW (ταχυφορτιστές), η οποία θα τους εξισώνει με την ισχύουσα νομοθεσία των δημοσίων προσβάσιμων φορτιστών. Επιπλέον, η νομοθεσία θα πρέπει να ορίσει τον ιδιωτικό χώρο δημόσιας πρόσβασης και το πλαίσιο στο οποίο θα υπάγεται, ώστε να περιοριστούν παρόμοια φαινόμενα και κερδοσκοπίες.
Ήξερες ότι η δημόσια φόρτιση έχει 24% ΦΠΑ ενώ η ιδιωτική 6%;
Σε αυτό το σημείο, να επισημάνουμε ότι η φόρτιση σε φορτιστή δημόσιας πρόσβασης φορολογείται με ΦΠΑ 24%, όπως ισχύει δηλαδή για όλα τα καύσιμα. Όμως, όταν η φόρτιση γίνεται σε ιδιωτικό σταθμό φόρτισης φορολογείται με το 6% της ηλεκτρικής ενέργειας, λόγω του νομοθετικού κενού που αναφέραμε προηγουμένως. Όπως γίνεται κατανοητό, αυτή η σημαντική διαφορά έχει ως συνέπεια τη στρέβλωση του ΦΠΑ και τη δημιουργία του παραεμπορίου. Η «μαύρη αγορά» βρίσκει άνοιγμα για να αναπτυχθεί εις βάρος του κράτους και των εσόδων του, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η απώλεια των εσόδων θα μεγαλώνει όσο αυξάνεται το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά.
Αυξημένες τεχνικές & ηλεκτρολογικές απαιτήσεις των φορτιστών υψηλής τάσης
Επιπρόσθετα, οι κάτοχοι ηλεκτρικών ή οι ιδιώτες που θέλουν να ασχοληθούν με την ηλεκτροκίνηση, θα πρέπει να γνωρίζουν πως η εγκατάσταση φορτιστών σε ιδιωτικούς χώρους μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα τεχνικής ομοιομορφίας και ασφάλειας στα κτήρια. Ας μην ξεχνάμε πως, οι φορτιστές 22kW και άνω είναι μηχανήματα υψηλής τάσης, επομένως για την εγκατάσταση και τη λειτουργία τους υπάρχουν αυξημένες τεχνικές και ηλεκτρολογικές απαιτήσεις, οι οποίες ενδεχομένως να έχουν αντίκτυπο στο τεχνικό επιμελητήριο όσο και στις ασφαλιστικές εταιρίες.
Αποφυγή της δημιουργίας αγοράς «2 ταχυτήτων»
Αν προσθέσουμε όλα τα παραπάνω στην εξίσωση της κρατικής ανάπτυξης του δικτύου φόρτισης, τότε καταλαβαίνουμε πως η ιδιωτική πρωτοβουλία είναι η πιο αποτελεσματική. Όμως αυτή θα πρέπει να γίνει μέσα σε ειδικά πλαίσια, προστατεύοντας καταναλωτές και ιδιώτες, αποφεύγοντας έτσι την αγορά «δύο ταχυτήτων» και τη δημιουργία «αντικινήτρων» για τις εταιρείες και τις επενδύσεις τους.