Ο βασικός εξοπλισμός ενός σύγχρονου φανοποιείου - Οι σύγχρονες χάλυβες που κατασκευάζονται τα αυτοκίνητα, ελέω της ανάγκης για μείωση του βάρους, απαιτούν νέες μεθόδους, τεχνικές και μέσα επισκευής - επαναφοράς στο φανοποιείο.
Τα σύγχρονα αυτοκίνητα δεν πρέπει να επισκευάζονται με παρωχημένες μεθόδους αφού προκαλείται ζημιά στα αυτοκίνητα εν αγνοία των τεχνιτών. Συνεπώς απαιτείται κατάλληλη εκπαίδευση και σύγχρονος εξοπλισμός. Γιατί αυτό που πρέπει να απασχολεί τον χρήστη, αλλά και την ασφαλιστική εταιρεία που συχνά καλύπτει τη ζημιά, είναι το αυτοκίνητο, μετά την επισκευή, να παρέχει την ίδια ασφάλεια και να έχει τα ίδια χαρακτηριστικά, όπως πριν το ατύχημα. Ας δούμε λοιπόν το βασικό εξοπλισμό ενός φανοποιείου.
Ηλεκτρονικό μετρικό σύστημα
Τα νέα ηλεκτρονικά συστήματα μέτρησης, υπολογίζουν με ακρίβεια χιλιοστού την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το αμάξωμα σε σχέση με τις εργοστασιακές τιμές, δίνοντας άμεσα μια ολοκληρωμένη εικόνα, τόσο για την ακριβή εκτίμηση της ζημιάς πριν την επισκευή, όσο και για την αξιολόγηση του αποτελέσματος μετά την επισκευή.
Με αυτόν τον τρόπο αυξάνεται η οδική ασφάλεια, αφού το αμάξωμα έχει επανέλθει στα εργοστασιακά του δεδομένα, διατηρείται η μεταπωλητική του αξία, καθώς πλέον το αυτοκίνητο διαθέτει «πιστοποιητικό ορθής επισκευής» και ενισχύεται η σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ επισκευαστή-χρήστη.
Καλίμπρα φανοποιΐας
Η καλίμπρα θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ για ένα φανοβαφείο. Πάνω σε αυτή τοποθετείται το προς επισκευή αυτοκίνητο και αφού στηριχθεί κατάλληλα ακολουθεί η φάση της επαναφοράς του με χρήση υδραυλικών τραβηκτικών, των οποίων η ισχύς ξεπερνάει ακόμα και τους 10 τόνους. Μεταξύ του πλαισίου της καλίμπρας και του αυτοκινήτου τοποθετείται το μετρικό σύστημα.
Μηχανή συγκόλλησης σύρματος (MIG ΒRAZING)
Μια κοινή μηχανή συγκόλλησης σύρματος (MIG) πραγματοποιεί συγκολλήσεις σε θερμοκρασίες που κυμαίνονται γύρω στους 1.500°C, σημείο τήξης του καθαρού σιδήρου. Όμως οι σύγχρονοι χάλυβες που περιέχουν πολλές κραματικές προσθήκες και κατασκευάζονται με αλλεπάλληλες θερμικές κατεργασίες, απαγορεύεται να ξεπεράσουν τους 900°C κατά τη συγκόλληση, διότι τότε μετασχηματίζονται και χάνουν τις μηχανικές ιδιότητές τους καθιστώντας το αυτοκίνητο ακόμη και επικίνδυνο για χρήση. Η λύση δίνεται με τη συγκόλληση MIG ΒRAZING, η οποία πραγματοποιείται σε θερμοκρασίες 700°C - 900°C. Είναι η μέθοδος συγκόλλησης χωρίς τήξη των συγκολλούμενων μερών και συνιστάται αυστηρά η χρήση της από όλους τους κατασκευαστές ειδικά για τα αυτοκίνητα νέας γενιάς (μετά το 2000).
Ηλεκτροπόντα φανοποιΐας
Τα μέρη των αυτοκινήτων (αμάξωμα, πόρτες, υποπλαίσια κλπ) κατασκευάζονται από λεπτά μεταλλικά ελάσματα τα οποία συνδέονται μεταξύ τους μέσω σημειακών συγκολλήσεων τις λεγόμενες «πόντες». Η σημειακή συγκόλληση είναι ζωτικής σημασίας για την κατασκευή των αυτοκινήτων και ως εκ τούτου για την σωστή επισκευή-επαναφορά τους στα εργοστασιακά δεδομένα, μετά από κάποια σύγκρουση. Η αντοχή ενός αυτοκινήτου σε σύγκρουση, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ποιότητα και την αντοχή των σημειακών συγκολλήσεων. Ανεπαρκείς πόντες επηρεάζουν δραστικά την ακαμψία του οχήματος και ως εκ τούτου μειώνουν την αντοχή του σε περίπτωση σύγκρουσης. Οι σύγχρονες ηλεκτροπόντες είναι τροχήλατες συσκευές, οι οποίες παρέχουν τοπικά ρεύμα πολλών χιλιάδων Amper παρέχοντας στο φανοποιό τη δυνατότητα να πραγματοποιεί ισχυρές σημειακές συγκολλήσεις ακόμα και στα πιο δυσπρόσιτα σημεία του αμαξώματος με τη χρήση ειδικών βραχιόνων.
Μονόποντο-spotter φανοποιΐας
Ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για την αισθητική επισκευή του αυτοκινήτου είναι το μονόποντο-spotter φανοποιΐας. Με αυτό μπορεί ο φανοποιός να επαναφέρει λακκούβες και λοιπές εκδορές, επισκευάζοντας τοπικά τα μέρη του αυτοκινήτου, γλιτώνοντας για τον πελάτη το κόστος αντικατάστασης, αλλά και τη φθορά ενός μέρους. Είναι πολύ εύκολο και γρήγορο στη χρήση παρέχοντας ταυτόχρονα εξαιρετικό αποτέλεσμα μετά την επισκευή.
Χώρος προετοιμασίας βαφής
Πρόκειται για το χώρο στον οποίο εισέρχεται το όχημα μετά τη φανοποιΐα για να προετοιμαστεί κατάλληλα για τη βαφή. Είναι ουσιαστικά μια διάταξη που αποτελείται από μονάδες αναρρόφησης σκόνης και κατακράτησης της, ελευθερώνοντας στο περιβάλλον καθαρό από σκόνη και διαλύτες αέρα, χάρη στη χρήση φίλτρων και ενεργού άνθρακα.
Φούρνος βαφής
Μετά την προετοιμασία το αυτοκίνητο οδηγείται στο φούρνο βαφής. Εκεί εξασφαλίζονται οι κατάλληλες συνθήκες καθαρότητας για την βαφή καθώς επίσης και η κατάλληλη θερμοκρασία περίπου 600C για το στέγνωμα και τη σκλήρυνση του χρώματος.