-Κίνδυνος από: Λακκούβες, πεζοδρόμια, υψηλές θερμοκρασίες, χαμηλή πίεση
-Πολλά αυτοκίνητα δεν έχουν ρεζέρβα
-15% των νέων οχημάτων έχουν Runflat (κάνουν ως 80 χλμ σκασμένα)
-Προσέχεις την πίεση τους, καθυστερείς φθορά-αποφεύγεις εκπλήξεις
Το σκασμένο λάστιχο είναι ένας πονοκέφαλος που, λίγο πολύ, όλοι οι οδηγοί έχουν αντιμετωπίσει. Παρότι όμως είναι ιδιαίτερα συνηθισμένο φαινόμενο, μπορεί να είναι και επικίνδυνο, ανάλογα την συνθήκη. Σε περίπτωση που σκάσει το λάστιχο στα 130 χλμ/ώρα στην εθνική, θα επηρεαστεί το κράτημα του οχήματος, με αποτέλεσμα να αυξάνεται και το ρίσκο σοβαρού ατυχήματος.
Κανένα ελαστικό δεν είναι «αθάνατο». Ακόμα και τα πιο ακριβά και ανθεκτικά ελαστικά μπορούν ξαφνικά να χάσουν τον αέρα τους. Πάμε να δούμε ποιοι είναι οι κύριοι λόγοι που προκαλούν τρύπες στα ελαστικά.
Οι λακκούβες και οι ατέλειες του δρόμου. Για παράδειγμα, ένα καρφί ή ένα κομμάτι σπασμένο γυαλί μπορεί να τρυπήσει το ελαστικό, αλλά και να μείνει σφηνωμένο εκεί, προκαλώντας αργή διαρροή αέρα.
Παλιά λάστιχα. Τα παλιά λάστιχα είναι μια ύπουλη παγίδα, καθώς μπορεί να φαίνονται κανονικά, με μπόλικο πέλμα. Όμως ένα παλιό ελαστικό είναι και πιο «ξεραμένο», με αποτέλεσμα την δημιουργία μικρορωγμών, που αποδυναμώνουν το ελαστικό και το κάνουν πιο επιρρεπές σε απώλειες πίεσης.
Ακραίες διαφορές στην θερμοκρασία. Όταν οι εξωτερικές θερμοκρασίες είναι υπερβολικά ψυχρές ή υπερβολικά θερμές, το ελαστικό παραμορφώνεται, με αποτέλεσμα την απώλεια αέρα.
Λάθος πίεση ελαστικών. Αν αυτά έχουν υπερβολική ή χαμηλή πίεση μπορεί να τραυματιστεί η εσωτερική κατασκευή του ελαστικού, προκαλώντας απώλεια αέρα.
Εάν τύχει και σκάσει το ελαστικό, πρέπει να τσεκάρουμε εάν το αυτοκίνητό μας διαθέτει κανονική ρεζέρβα, μικρή ρεζέρβα ή κιτ επισκευής. Τα περισσότερα οχήματα την τοποθετούν κάτω από το πάτωμα του πορτμπαγκάζ. Σε περίπτωση που διαθέτουμε κανονική ή μικρή ρεζέρβα, κατά πάσα πιθανότητα το αυτοκίνητο θα διαθέτει και τα απαραίτητα εργαλεία (γρύλος, μπουλονόκλειδο) για την αλλαγή του. Στην περίπτωση της μικρής ρεζέρβας, μπορούμε να οδηγήσουμε μόνο σε χαμηλές ταχύτητες μέχρι να φτάσουμε σε βουλκανιζατέρ.
Όμως τι συμβαίνει όταν δεν έχουμε ρεζέρβα; Πολλοί κατασκευαστές δεν συμπεριλαμβάνουν πλέον ρεζέρβα, για να γλιτώσουν χώρο και βάρος από τα οχήματά τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις συνήθως παρέχεται κιτ επισκευής με αφρό, το οποίο κλείνει προσωρινά την τρύπα μέχρι να φτάσουμε σε κάποιο βουλκανιζατέρ. Φυσικά, σε περίπτωση που δεν υπάρχει καμία άλλη μέθοδος ασφαλούς επισκευής, υπάρχει και η επιλογή της οδικής βοήθειας, η οποία μπορεί να συμπεριλαμβάνεται και στην ασφάλεια του αυτοκινήτου.
15% των νέων οχημάτων έχουν Runflat (κάνουν ως 80 χλμ σκασμένα)
Υπάρχουν βέβαια περιπτώσεις ανθρώπων οι οποίοι δεν θέλουν να αλλάξουν το ελαστικό μόνοι τους, είτε γιατί δεν έχουν εμπιστοσύνη, είτε γιατί δεν έχουν τα απαραίτητα εργαλεία. Η απάντηση σε αυτές τις περιπτώσεις είναι τα ελαστικά Runflat. Αυτά τοποθετούνται στο 15% των νέων οχημάτων και επιτρέπουν στον οδηγό να συνεχίσει την πορεία του για περίπου 80 χιλιόμετρα με 80 χλμ/ώρα. Ωστόσο τα ελαστικά Runflat είναι συνήθως πιο ακριβά στην αγορά, πιο «σκληρά» στον δρόμο, ενώ απαιτούν ζάντες με διπλό τοίχωμα.
Προσέχεις την πίεση τους, καθυστερείς φθορά-αποφεύγεις εκπλήξεις
Προκειμένου να προστατέψεις τα ελαστικά σου από σκασίματα και φθορές, ακολούθησε αυτές τις βασικές συμβουλές:
Τσέκαρε την πίεσή τους. Ιδανικά κάθε 2 με 3 εβδομάδες, χρειάζεται ένας έλεγχος με μετρητή πίεσης.
Απόφυγε τα «έργα». Είναι πιο πιθανό περνώντας από τραχύ δρόμο ή από δρόμο κοντά σε κάποια οικοδομή να πατήσεις κάποιο καρφί ή άλλο υλικό το οποίο θα τραυματίσει το ελαστικό σου.
`Αλλαξε τα ελαστικά σου! Μην τα αφήνεις τελευταία στιγμή! Κάθε 5 με 6 χρόνια χρειάζονται αλλαγή, καθώς εάν δεν αλλαχθούν, μπορεί να αυξήσουν το ενδεχόμενο κλαταρίσματος.