5 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για τις πιέσεις ελαστικών
78179 Επισκέψεις στο άρθρο
1. Πως μαθαίνω τη σωστή πίεση των ελαστικών
Είναι το πιο εύκολο πράγμα και σίγουρα δε γίνεται με το… μάτι. Η σωστή πίεση για τα ελαστικά αναγράφεται τόσο στο Εγχειρίδιο Κατόχου Οχήματος, όσο και σε ειδικά αυτοκόλλητα πινακίδια, που υπάρχουν είτε στην πόρτα του οδηγού, είτε στο καπάκι της τάπας της βενζίνης. Εκεί θα βρείτε την πίεση για όλες τις συνθήκες οδήγησης (από φορτίο με 1 άτομο και ελάχιστες αποσκευές μέχρι 5 άτομα και πλήρες φορτίο), αλλά και για τις διαστάσεις ελαστικών που είναι το αυτοκίνητο διαθέσιμο από το εργοστάσιο. Στα περισσότερα αυτοκίνητα η πίεση των εμπρός και πίσω ελαστικών είναι διαφορετική.
2. Μέτρηση πάντα με ΚΡΥΑ ελαστικά
Την πίεση των ελαστικών την μετράμε όταν τα λάστιχα είναι ΚΡΥΑ (όχι εξωτερικά το λάστιχο αλλά εσωτερικά ο αέρας) για μία απόσταση 3 χιλιομέτρων από το ξεκίνημα του αυτοκινήτου το πρωί ή σε ταξίδι εάν σταματήσετε για περίπου 2-3 ώρες. Όταν θερμανθούν τα ελαστικά ανεβαίνει η πίεση κατά 4-5 psi. Δηλαδή εάν μετρήσετε την πίεση του ελαστικού με ζεστό τον αέρα και ο κατασκευαστής συνιστά 32 psi θα πρέπει να έχετε πίεση 32+5 = 37 psi.
`Αζωτο αντί για αέρα
Το καθαρό άζωτο έχει μεγαλύτερα μόρια και έτσι δεν «φεύγει» το ίδιο εύκολα με τον αέρα από τα ελαστικά. Έτσι η πίεση στα ελαστικά διατηρείται σταθερή για αρκετό χρόνο.
Επίσης δεν επηρεάζεται από τη θερμοκρασία. Από την άλλη βέβαια δεν βρίσκεται παντού και κοστίζει.
3. Πως επηρεάζεται το κράτημα
Η πλευρική πρόσφυση και κατά συνέπεια το κράτημα εξαρτάται από την εγκάρσια ακαμψία του ελαστικού και από το μέγεθος-σχήμα της επιφάνειας επαφής. Για κάθε 0,5 bar που μειώνεται η πίεση του ελαστικού χάνεται το μισό του εμβαδού της επιφάνειας επαφής του ελαστικού. Με λάστιχα που έχουν μειωμένη πίεση κατά 1,0 bar μειώνεται δραματικά η δυνατότητα του αυτοκινήτου να διατηρήσει την πορεία του. Το έλλειμμα πίεσης στον εμπρός άξονα, κάνει, στις περισσότερες περιπτώσεις το όχημα να υποστρέφει (να στρίβει λιγότερο από ότι χρειάζεται και να τείνει να φύγει ευθεία). Το έλλειμμα πίεσης στον πίσω άξονα, κάνει, στις περισσότερες περιπτώσεις το όχημα να υπερστρέφει (να στρίβει περισσότερο από ότι χρειάζεται και το πίσω μέρος να τείνει να ξεπεράσει το μπροστά μέρος).
4. Πως το πέλμα χάνει την επαφή του με το δρόμο με την κάθοδο της πίεσης
Πίεση 2,5 bar και 0 χλμ./ώρα
Ολόκληρο το πέλμα (το σκούρο μέρος στην εικόνα) βρίσκεται σε επαφή με το δρόμο. Εδώ το οδόστρωμα είναι βρεγμένο.
Πίεση 2,5 bar και 100 χλμ./ώρα
Η περιοχή επαφής μειώνεται, αλλά το νερό αποστραγγίζεται σωστά, χάρη στις αυλακώσεις του ελαστικού.
Πίεση 2,0 bar, 100 χλμ./ώρα
Η επιφάνεια που βρίσκεται σε επαφή με το δρόμο είναι μειωμένη. Ο κίνδυνος υδρολίσθησης είναι σημαντικός.
Πίεση 1,5 bar, 100 χλμ./ώρα
Το νερό διαχέεται κάτω από το ελαστικό. Σχεδόν δεν αγγίζει το δρόμο και είναι αδύνατος ο έλεγχος του αυτοκινήτου.
5. Τα καινούργια αυτοκίνητα σε ειδοποιούν αυτόματα αν χάσεις αέρα
Από την 1η Νοεμβρίου 2014, μαζί με το γνωστό μας ESP όλα τα καινούργια αυτοκίνητα, που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι υποχρεωτικό να διαθέτουν στάνταρ σύστημα ελέγχου πίεσης των ελαστικών (TMPS ή Tire Monitor Pressure System). Ειδικοί αισθητήρες ενσωματώνονται στο εσωτερικό ή κοντά στην βαλβίδα του ελαστικού και με ιδιαίτερη ακρίβεια στέλνουν σε πραγματικό χρόνο και ασύρματα δεδομένα στον πίνακα οργάνων για την πίεση των ελαστικών (όταν η πίεση μειωθεί ελάχιστα από την προβλεπόμενη). Ο οδηγός έχει οπτική ένδειξη για το ποιο ή ποια ελαστικά έχουν χαμηλότερη του κανονικού πίεση, αλλά και του πόσο χρειάζεται να συμπληρώσει.
Μεγαλη υποθεση οι πιεσεις στα ελαστικα και το αρθρο τα αναφερει ολα σωστα! Παντα βαζω οσο λεει ο κατασκευαστης στο ταμπελακι της πορτας του οδηγου και λιγο παραπανω. Ευτυχως στα νεα αυτοκινητα υπαρχει και σχετικη ενδειξη στον πινακα οργανων.
Μεγαλη υποθεση οι πιεσεις στα ελαστικα και το αρθρο τα αναφερει ολα σωστα! Παντα βαζω οσο λεει ο κατασκευαστης στο ταμπελακι της πορτας του οδηγου και λιγο παραπανω. Ευτυχως στα νεα αυτοκινητα υπαρχει και σχετικη ενδειξη στον πινακα οργανων.
Πολύ καλή δουλειά