- Τα πνευματικά είναι φουσκωμένα με αέρα, ενώ τα συμπαγή είναι κατασκευασμένα από καουτσούκ
- Τα πνευματικά προσαρμόζονται καλύτερα στις οδικές συνθήκες και απορροφούν τους κραδασμούς
- Τα συμπαγή είναι ακριβότερα, αλλά έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και καλύτερη αντοχή
- Τα πνευματικά υποστηρίζουν μεγαλύτερες ταχύτητες, τα συμπαγή αντέχουν παραπάνω σε «ακινησία»
Τα πνευματικά είναι φουσκωμένα με αέρα, ενώ τα συμπαγή είναι κατασκευασμένα από καουτσούκ
Τα ελαστικά χωρίζονται σε διάφορες κατηγορίες, αλλά οι βασικές κατηγορίες ελαστικών είναι δύο, τα συμπαγή και τα πνευματικά.
Τα πνευματικά ελαστικά, γνωστά και ως ελαστικά με αέρα ή φουσκωτά ελαστικά, είναι ο πιο κοινός τύπος ελαστικών που χρησιμοποιούνται στα οχήματα, όπως επιβατικά αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, ποδήλατα και φορτηγά, και χρησιμοποιούν συμπιεσμένο αέρα, με ή χωρίς σαμπρέλα, προκειμένου να διατηρήσουν το σχήμα τους. Επιπλέον, τα πνευματικά ελαστικά αποτελούνται από διάφορα στρώματα, συμπεριλαμβανομένου του πέλματος, του πλευρικού τοιχώματος και της εσωτερικής επένδυσης.
Από την άλλη πλευρά, τα συμπαγή ελαστικά βασίζονται σε νεότερες τεχνολογίες και δεν χρησιμοποιούν αέρα, καθώς είναι εξ ολοκλήρου κατασκευασμένα από καουτσούκ ή πολυουρεθάνη. Τα συμπαγή χωρίζονται στα εντελώς συμπαγή και στα λεγόμενα tweels, τα οποία εφευρέθηκαν από την Michelin (αν και υπάρχουν πολλές εταιρείας που κατασκευάζουν αντίστοιχο τύπο ελαστικών) και χρησιμοποιούν πέλμα από λάστιχο καθώς και ακτινωτό ή κυψελωτό σύστημα μείωσης κραδασμών από πολυουρεθάνη.
Οι διαφορές πνευματικών και συμπαγών ελαστικών αφορούν:
την τιμή
την αντοχή στην φθορά
την ανθεκτικότητα σε χτυπήματα
την πρόσφυση/πάτημα
την οικονομία καυσίμου
την ταχύτητα
την ακινησία
Τα πνευματικά προσαρμόζονται καλύτερα στις οδικές συνθήκες και απορροφούν τους κραδασμούς
Το κύριο πλεονέκτημα των πνευματικών είναι η ικανότητάαπορρόφησης κραδασμών από το οδόστρωμα. Επίσης, υπερέχουν από τα συμπαγή στο κομμάτι της πρόσφυσης, επειδή είναι πιο μαλακά και εφαρμόζουν καλύτερα στην επιφάνεια που πατάνε. Αυτό βελτιώνει τόσο την οδηγική εμπειρία, όσο και τον χειρισμό του οχήματος.
Παράλληλα, μια από τις βασικές τους πτυχές είναι και η δυνατότητα ρύθμισης της πίεσης του αέρα σύμφωνα με τις απαιτήσεις του οχήματος, τις εκάστοτε οδικές συνθήκες και τις διαφορετικές καιρικές συνθήκες όπως το χιόνι ή η άμμος. Πιο συγκεκριμένα, η υψηλότερη πίεση των ελαστικών μπορεί να βελτιώσει την απόδοση καυσίμου και να μειώσει την αντίσταση κύλισης, ενώ χαμηλότερη πίεσηελαστικών μπορεί να βελτιώσει την πρόσφυση και το κράτημα σε ολισθηρές επιφάνειες.
Βέβαια επειδή τα συμπαγή έχουν μικρότερη τριβή με το έδαφος είναι οικονομικότερα όσον αφορά την κατανάλωση καυσίμου, εξοικονομώντας γύρω στο 10% από την τελική κατανάλωση.
Τα συμπαγή είναι ακριβότερα, αλλά έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και καλύτερη αντοχή
Όπως αναφέραμε και στην αρχή, η τιμή διαφέρει αρκετά ανάμεσα σε συμπαγή και πνευματικά ελαστικά. Μπορεί να βρεις συμπαγή ελαστικά από 20% έως και 100% πιο ακριβά από τα αντίστοιχα πνευματικά. Ωστόσο, η αντοχή στη φυσική φθορά κατά τη χρήση είναι επίσης μία παράμετρος στην οποία οι δύο κατηγορίες διαφέρουν. Σε αυτό το πεδίο, τα συμπαγή ελαστικά υπερτερούν καθώς έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και βγάζουν περισσότερα χιλιόμετρα από τα πνευματικά, λόγω των υλικών και του τρόπου κατασκευής τους. Επιπλέον τα συμπαγή ελαστικά είναι αρκετά πιο ανθεκτικά σε χτυπήματα ή κοψίματα επειδή είναι πιο σκληρά και δεν περιέχουν αέρα προκειμένου να ξεφουσκώσουν αν τρυπήσουν. Τέλος, τα συμπαγή ελαστικά έχουν πολύ καλή αντοχή και στην υπεριώδη ακτινοβολία, γεγονός που τα καθιστά πιο ανθεκτικά στην χρόνια έκθεση στον ήλιο συγκριτικά με τα πνευματικά που μετά από μερικά χρόνια ξεραίνονται και σπάνε.
Τα πνευματικά υποστηρίζουν μεγαλύτερες ταχύτητες, τα συμπαγή αντέχουν παραπάνω σε ακινησία
Τα αυτοκίνητα που «φορούν» πνευματικά ελαστικά έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν πολύ μεγαλύτερες ταχύτητες συγκριτικά με τα συμπαγή. Η βασική αιτία είναι ότι τα συμπαγή, λόγω υλικών κατασκευής, δεν μπορούν να αποβάλλουν την θερμότητα που δημιουργείται από την τριβή με αποτέλεσμα να υπερθερμαίνονται αν αναπτύξουν υψηλές ταχύτητες.
Σε περίπτωση «ακινησίας». όμως, τα συμπαγή ελαστικά υπερέχουν καθώς το σχήμα τους δεν μπορεί να αλλοιωθεί και έχουν μεγαλύτερες αντοχές στο βάρος. Αντιθέτως, τα πνευματικά που μείνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα αχρησιμοποίητα αρχίζουν να χάνουν αέρα και τότε αρχίζουν και «τσακίζουν», ειδικά στην περίπτωση που το όχημα είναι αρκετά φορτωμένο.
Πνευματικά vsΣυμπαγή
Πνευματικά Ελαστικά
Συμπαγή Ελαστικά
Φθηνότερα
Είναι έως και 100 % φθηνότερα σε σχέση με τα συμπαγή ελαστικά.
Ακριβότερα
Είναι από 20% έως και 100% πιο ακριβά από τα πνευματικά.
Λιγότερο ανθεκτικά
Πιο επιρρεπή σε χτυπήματα, κοψίματα και υπεριώδη (ηλιακή) ακτινοβολία.
Ανθεκτικότερα
Είναι πιο ανθεκτικά σε χτυπήματα, κοψίματα και υπεριώδη (ηλιακή) ακτινοβολία.
Μικρότερη διάρκεια ζωής
Το πέλμα φθείρεται πιο εύκολα κατά τη χρήση, μειώνοντας τη διάρκεια ζωής του ελαστικού.
Μεγαλύτερη διάρκεια ζωής
Έχουν μεγαλύτερη αντοχή στη φυσική φθορά κατά τη χρήση και άνουν περισσότερα χιλιόμετρα.
Καλύτερη πρόσφυση
Εφαρμόζουν καλύτερα στην επιφάνεια που πατάνε, απορροφούν τους κραδασμούς και είναι πιο αποτελεσματικά σε διαφορετικές καιρικές συνθήκες (π.χ. βροχή, άμμος κτλ.)
Λιγότερο καλή πρόσφυση
Εξαιτίας του υλικού κατασκευής τους δεν μπορούν να απορροφήσουν τους κραδασμούς και είναι λιγότερο αποτελεσματικά σε διαφορετικές καιρικές συνθήκες.
Μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου
Η μεγαλύτερη τριβή με το έδαφος οδηγεί σε αυξημένη κατανάλωση καυσίμου.
Μικρότερη κατανάλωση καυσίμου
Λόγω της μικρότερης τριβής με το έδαφος είναι οικονομικότερα όσον αφορά την κατανάλωση καυσίμου, κατά περίπου 10%.
Αναπτύσσουν υψηλές ταχύτητες
Υπερθερμαίνονται σε υψηλές ταχύτητες
Το σχήμα τους αλλοιώνεται σε περίπτωση ακινησίας
Η απώλεια αέρα μπορεί να οδηγήσει σταδιακά σε «τσάκισμα» του ελαστικού, ειδικά αν το όχημα είναι φορτωμένο.
Το σχήμα διατηρείται σε περίπτωση ακινησίας
Έχουν μεγαλύτερες αντοχές στο βάρος, χωρίς να αλλοιώνεται το σχήμα τους.