– Eco και «έξυπνα» ελαστικά θα έχουν την τιμητική τους.
– Θα αυξηθεί η παραγωγή αυτοκινήτων (άρα και ελαστικών).
– Ασφάλεια (και αποδοτικότητα) θα κυνηγήσουν οι κατασκευαστές.
– Οι εταιρείες θα προσαρμοστούν σε πιθανές ελλείψεις πρώτων υλών
Μία δυναμική και έντονα ανταγωνιστική αγορά, όπως αυτή των ελαστικών αυτοκινήτου, δεν εφησυχάζει ποτέ. Νέες ανάγκες (επιχειρηματικές, κοινωνικές ως και «πλανητικές» όσον αφορά το φυσικό περιβάλλον) απαιτούν νέες λύσεις. Λύσεις καινοτομίας, τεχνολογίας. Λύσεις που δεν θυσιάζουν την ασφάλεια στο όνομα «παράπλευρων ωφελειών».
Mα ας ρίξουμε μια σύντομη ματιά, στο ποια μοιάζουν να είναι τα trends (τάσεις) της νέας χρονιάς στον διεθνή στίβο (όσον αφορά τον κλάδο των ελαστικών).
Eco και «έξυπνα» ελαστικά θα έχουν την τιμητική τους
Το 2023 ήταν μια χρονιά ορόσημο για την αγορά ελαστικών, καθώς είδαμε πολλές νέες εξελίξεις, στον τομέα της βιωσιμότητας αλλά και των «έξυπνων» ελαστικών. Τι είναι όμως τα «έξυπνα» ελαστικά;
Πρόκειται για μια νέα τεχνολογία, η οποία ονομάζεται CAIS (Contact Area Information Sensor) και η οποία έχει «πατέντα» από την Bridgestone. Εντός του ελαστικού τοποθετείται ένας αισθητήρας, ο οποίος «διαβάζει» το οδόστρωμα και το κατηγοριοποιεί ανάλογα με τον τύπο του (στεγνό, βρεγμένο, νωπό, φρέσκο χιόνι, πατημένο χιόνι, πάγος). Στην συνέχεια υπολογίζει την φθορά στο ελαστικό και ειδοποιεί τον οδηγό για να προσαρμόσει την ταχύτητά του.
Αναμένουμε μέσα στο 2024 να δούμε περισσότερους κατασκευαστές να υιοθετούν παρόμοιες τεχνολογίες στα ελαστικά τους.
Θα αυξηθεί η παραγωγή αυτοκινήτων (άρα και ελαστικών) το 2024
Μετά το πέρας του κορωνοϊού και τις επαναλαμβανόμενες καραντίνες, οι βιομηχανίες αυτοκινήτων «πάτησαν γκάζι» και αύξησαν τα επίπεδα παραγωγής. Οι εταιρείες με την μεγαλύτερη αύξηση ήταν κυρίως Ασιατικής προέλευσης και επηρέασαν και την παραγωγή των ελαστικών, η οποία έπρεπε αντίστοιχα να αυξηθεί για να καλύψει την ζήτηση.
Την ίδια αυξητική δυναμική αναμένουμε να δούμε και στο 2024, επηρεάζοντας προφανώς και την αγορά ελαστικών (ενώ ταυτόχρονα το «στοίχημα» του κλάδου έχει να κάνει και με τα μεταφορικά κόστη που ενώ επανήλθαν σε επίπεδα «προ Covid» ανακουφίζοντας τις εταιρείες, πλέον αντιμετωπίζουν νέες διεθνείς προκλήσεις λόγω αναταραχών – συγκρούσεων κλπ).
Με eco λάστιχο κερδίζεις 100 ευρώ τον χρόνο από κατανάλωση, όμως χρειάζεσαι 4 μέτρα παραπάνω σε φρενάρισμα.
Ασφάλεια (αλλά και αποδοτικότητα) θα κυνηγήσουν οι κατασκευαστές
Τα ελαστικά γίνονται όλο και πιο αποδοτικά, μειώνοντας χρόνο με τον χρόνο (με την χρήση κατάλληλων υλικών και διαφορετικού σχεδιασμού) το επίπεδο αντίστασης κύλισης, εξοικονομώντας καύσιμο. Μέχρι στιγμής, βέβαια, θυσιάζοντας επιδόσεις (αφού με ένα eco λάστιχο -ο κάτοχος- κερδίζει 100 ευρώ από ετήσια κατανάλωση καυσίμου, ενώ ταυτόχρονα χρειάζεται 4 μέτρα παραπάνω στο φρενάρισμα του.
Μέσα στο 2024, οι διεθνείς κατασκευαστές ελαστικών, θα δώσουν περισσότερη έμφαση στην μείωση της αντίστασης κύλισης, προσπαθώντας ταυτόχρονα ώστε τα νέα τους ελαστικά (για συμβατικά ή ηλεκτρικά οχήματα) να μην «χάνουν πόντους» σε ασφάλεια.
Οι εταιρείες θα προσαρμοστούν σε πιθανές ελλείψεις πρώτων υλών
Έχουμε ήδη δει τα τελευταία δύο χρόνια ελλείψεις σε πρώτες ύλες, κυρίως λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Ελλείψεις και καθυστερήσεις που έχουν επηρεάσει το σύνολο του κλάδου ενώ έχουν δημιουργήσει τεράστια προβλήματα σε μάρκες που και «γεωγραφικά» βρέθηκαν κοντά στην δίνη της σύγκρουσης (π.χ. Nokian).
Οι εταιρείες θα είναι έτοιμες να προσαρμοστούν σε ενδεχόμενη μελλοντική έλλειψη υλικών, εξελίσσοντας νέα υλικά τα οποία είναι και φιλικά προς το περιβάλλον.