Τα βασικά μυστικά οικονομίας στην οδήγηση σκληροτράχηλου 4Χ4. Πως θα γλιτώσεις λεφτά από καύσιμα, περιττές φθορές, αλλά και πιθανές βλάβες.
Ξεκινώντας από τα βασικά, η χρήση ενός τετρακίνητου SUV έχει μεγαλύτερο κόστος από αυτή ενός 4Χ2. Οι απαιτήσεις σε καύσιμο είναι μεγαλύτερες, ενώ αν κινήστε σε δύσβατα εδάφη, ταλαιπωρούνται περισσότερο επιμέρους μέρη του οχήματος.
Μη καις τζάμπα καύσιμο
Αρχικά το βασικότερο όλων είναι να χρησιμοποιείτε την τετρακίνηση μόνο όταν τη χρειάζεστε πραγματικά. Σε αρκετά 4Χ4 η επιλογή της τετρακίνησης είναι κατ επιλογή, συνεπώς όταν κινείστε στην άσφαλτο ή ακόμα και σε light off-road εδάφη αφαιρέστε τη καθώς το μόνο που κερδίζετε είναι αύξηση περίπου 10% στην κατανάλωση.
Επίσης όταν αποφασίζετε να βγείτε από την άσφαλτο και να κινηθείτε σε λάσπη ή χώμα η επαφή σας με το πεντάλ του γκαζιού θα πρέπει να είναι πολύ ελεγχόμενη, καθώς πιέζοντας το γκάζι, το μόνο που θα καταφέρετε είναι να ανεβάσετε στροφές στον κινητήρα, άρα και την κατανάλωση.
Τέλος σχετικά με το θέμα της κατανάλωσης καυσίμου, θα πρέπει, εφόσον έχετε μη ασφάλτινα ελαστικά, να τα τοποθετείτε μόνο όταν έχετε σκοπό να κινηθείτε εκτός ασφάλτου, καθώς στο δρόμο ανεβάζουν κατακόρυφα την κατανάλωση. Εκτός αυτού διαταράσσονται η ποιότητα κύλισης και τα επίπεδα θορύβου που εισέρχονται στην καμπίνα, ενώ και τα ελαστικά αυτά καταστρέφονται πρόωρα.
Φθορά ελαστικών και άλλων μερών
Μια που αναφερθήκαμε στα ελαστικά, η σωστή επιλογή τους θα σας γλιτώσει χρήματα από την επιμήκυνση της ζωής τους. Αναλυτικότερα κάθε έδαφος έχει το δικό του τύπο ελαστικού, ο οποίος πέρα από την ασφάλεια και την καλύτερη πρόσφυση που προσφέρει, είναι κατασκευασμένος για να αντέχει όσο το δυνατόν περισσότερο γίνεται. Για παράδειγμα, στο χιόνι ή το χώμα τα ασφάλτινα ελαστικά δε θα βρίσκουν πρόσφυση και θα φθαρεί το πέλμα τους πολύ περισσότερο και ανομοιόμορφα. Συνεπώς πέρα από το άμεσο κόστος της αντικατάστασης ελαστικών, θα χρειαστείτε επίσης να προβείτε σε ζυγοστάθμιση των τροχών, ενώ και το σύστημα διεύθυνσής θα ταλαιπωρηθεί επιπλέον.
Ακόμα ένα τμήμα του αυτοκινήτου που ταλαιπωρείται υπερβολικά σε off-road κομμάτια είναι το σύστημα της ανάρτησης. Όπως αντιλαμβάνεστε και εσείς, σε ανώμαλα εδάφη οι αναρτήσεις γράφουν υπερωρίες, ενώ πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος να τις «τραυματίσετε», γι` αυτό και θα πρέπει να κινήστε με χαμηλή ταχύτητα, ώστε οι πιέσεις να έρχονται προοδευτικά και ομαλά.
Ένα καλό τρικ για την προστασία της ανάρτησης, είναι σε εκτός δρόμου διαδρομές να μειώσετε λίγο την πίεση των ελαστικών, ώστε να απορροφούν μεγαλύτερο μέρος των κραδασμών από λακκούβες.
Πρόληψη αναπάντεχων ζημιών
Εφόσον αποφασίσετε να κινηθείτε εκτός ασφάλτου πάντα να έχετε υπόψιν πως παραμονεύουν κίνδυνοι που μπορεί να προκαλέσουν βλάβες οι οποίες μπορεί να φτάσουν ακόμα και πολλές εκατοντάδες ευρώ. Ας δούμε μερικές αναλυτικότερα.
Νερό: Αν προσπαθήσετε να διασχίσετε κάποιο ποταμό βεβαιωθείτε πως η στάθμη του νερού είναι χαμηλότερα από το ύψος του φίλτρου εισαγωγής, ώστε να μην πάρει νερό ο κινητήρας.
Κοφτερές πέτρες: Προσοχή στο έδαφος διότι μια κοφτερή πέτρα μπορεί να σκίσει το ελαστικό και να το καταστρέψει τελείως.
Λακκούβες: Αν πέσετε με φόρα πάνω σε μια λακκούβα, μπορεί να σχηματιστεί καρούμπαλο στο ελαστικό σας, άρα να αχρηστευτεί, ενώ σε πιο ακραίες περιπτώσεις να δημιουργηθεί ζημιά σε μέρη όπως τα ψαλίδια.
Αναχώματα: Όλη η «κοιλιά» του αυτοκινήτου είναι εκτεθειμένη σε χτυπήματα από τα αναχώματα που υπάρχουν σε εκτός δρόμου διαδρομές. Έτσι με ένα δυνατό χτύπημα μέρη όπως ψαλίδια, ημιαξόνια, διαφορικό κ.λπ. κινδυνεύουν.
Αλάτι: Σε πολλές περιπτώσεις οι αρχές ρίχνουν αλάτι σε χιονισμένους δρόμους, το οποίο σε βάθος χρόνου μπορεί να διαβρώσει μεταλλικά μέρη του αυτοκινήτου σας.