Το φυσικό αέριο θα αντικαταστήσει τα ορυκτά καύσιμα
4891 Επισκέψεις στο άρθρο
Με το νέο νόμο που επιτρέπει τη μετασκευή αυτοκινήτων σε καύση CNG, το φυσικό αέριο θα γνωρίσει μεγάλη απήχηση στη χώρα μας, καθώς είναι το οικονομικότερο & πιο καθαρό καύσιμο παγκοσμίως. Για τα οφέλη του CNG μάς μιλά ο κ. Μαχαιρόπουλος υπεύθυνος αεριοκίνησης της ENIMEΞ.
Η αεριοκίνηση έχει μπει για τα καλά στη συνείδηση των Ελλήνων οδηγών και ενισχύεται ακόμη περισσότερο με τη διάδοση του φυσικού αερίου ως καύσιμου. Η ENIMEΞ A.E., μια εταιρία με μεγάλη εξειδίκευση στις εφαρμογές της αεριοκίνησης, ιδρύθηκε το 1996 και δραστηριοποιείται στο χώρο του φυσικού αερίου, υγραερίου και βιομηχανικού εξοπλισμού με το σχεδιασμό και την παραγωγή σφαιρικών βανών, μετρητών αερίου, φίλτρων και σταθμών μέτρησης/ρύθμισης αερίου. Η εμπειρία αυτή χρησιμοποιείται πλέον και στην προμήθεια εξοπλισμού μετατροπής οχημάτων για κίνηση με υγραέριο (LPG) και φυσικό αέριο (CNG). Η τεχνογνωσία της ΕΝΙΜΕΞ Α.Ε. εγγυάται την ασφαλή εφαρμογή των συστημάτων αεριοκίνησης, δίνοντας τη δυνατότητα για την επίτευξη σημαντικής οικονομικής ωφέλειας λόγω του χαμηλότερου κόστους του υγραερίου και του φυσικού αερίου σε σύγκριση με τα συμβατικά καύσιμα. Ο κ. Γιάννης Μαχαιρόπουλος, υπεύθυνος αεριοκίνησης της εταιρίας, μας αναλύει τις ιδιαιτερότητες και τα οφέλη του φυσικού αερίου ως καύσιμο.
Α.Τ. Τι είναι το φυσικό αέριο CNG; Πόσο ασφαλές είναι και πόσο οικολογικό σε σχέση με τη βενζίνη; Γ.Μ. H χρήση του φυσικού αέριου είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη σε παγκόσμια κλίμακα, ενώ η τεχνογνωσία για την άντληση, την αποθήκευση και στην συνέχεια, την μεταφορά του στους ειδικούς σταθμούς ανεφοδιασμού, είναι πλέον απόλυτα ασφαλής. Ιδιαίτερα σε σχέση με τις υπόλοιπες εφαρμογές κίνησης οχημάτων μικρής περιβαλλοντικής επιβάρυνσης όπως το υδρογόνο ή τα βιοκαύσιμα, θα λέγαμε πως το φυσικό αέριο είναι το μοναδικό εναλλακτικό καύσιμο το οποίο μπορεί άμεσα, να αντικαταστήσει τα υπάρχοντα ορυκτά καύσιμα.
Α.Τ.Ποιες οι ιδιαιτερότητες του φυσικού αερίου ως καύσιμο και ποια τα οφέλη από τη χρήση του; Γ.Μ. Εκτός από την κατά μεγάλο ποσοστό μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων, τα οφέλη της χρήσης φυσικού αερίου, διακρίνονται επίσης σε: Λειτουργικά: που αφορούν στα χαρακτηριστικά της καύσης και της θερμοδυναμικής απόδοσης του φυσικού αερίου. Οικονομικά: που αφορούν στο βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο αντίκτυπο στην παγκόσμια οικονομία. Οι πρώτες απόπειρες δοκιμής -σε πραγματικές συνθήκες- της κίνησης με φυσικό αέριο, αφορούσαν εφαρμογές κυρίως σε οχήματα αστικών μεταφορών ή άλλων κοινωφελών οργανισμών. Η συνεχής εξέλιξη και η αποκόμιση χρήσιμων πληροφοριών από τις πιλοτικές αυτές δοκιμές, είχαν ως αποτέλεσμα στις μέρες μας, να διαθέτονται στην αγορά ελαφρά επαγγελματικά οχήματα και κάποια επιβατικά για ιδιωτική χρήση. Ήδη μάρκες όπως οι Fiat, Opel, Mercedes κ.λ.π. έχουν μοντέλα φυσικού αερίου στη γκάμα τους. Τα οφέλη σε εκπομπές ρύπων που προκύπτουν από την χρήση φυσικού αερίου σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα είναι: Μείωση του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) κατά 18% σε σχέση με του βενζινοκινητήρες και 14% σε σχέση με τους πετρελαιοκινητήρες. Μείωση των οξειδίων του αζώτου (NΟx) κατά 72% σε σχέση με του βενζινοκινητήρες και 95% σε σχέση με τους πετρελαιοκινητήρες. Μηδενικές εκπομπές μικροσωματιδίων (PM). Λειτουργικά, το φυσικό αέριο παρουσιάζει διαφορετικά χαρακτηριστικά από αυτά των υγρών καυσίμων κατά την τροφοδοσία και την καύση του. Η αέρια μορφή του επιτρέπει την ευκολότερη ροή του στους αυλούς εισαγωγής και στα σώματα ψεκασμού, τροφοδοτώντας τον κινητήρα με σταθερό και ομογενές μίγμα, με αποτέλεσμα την ομαλή λειτουργία και την αποτελεσματικότερη καύση. Παράλληλα σχεδόν εξαλείφεται το φαινόμενο επικάθισης και συσσωμάτωσης άκαυτων ουσιών στον θάλαμο καύσης, στις βαλβίδες και στην εξαγωγή, ενώ δεν αναμιγνύεται με το λιπαντικό του κινητήρα που διαρρέει σε μικρές ποσότητες στον κύλινδρο. Λόγω της μοριακής δομής και σύστασης του, το φυσικό αέριο εξαλείφει το φαινόμενο της κρουστικής καύσης (πειράκια) και βελτιώνει την ροπή του κινητήρα.
Α.Τ. Πόσο διαδεδομένο είναι το φυσικό αέριο σήμερα στην Ευρώπη; Γ.Μ. Στην Ευρώπη ήδη λειτουργούν 3.570 σταθμοί τροφοδοσίας στο βασικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων των μεγαλύτερων αστικών κέντρων (σύμφωνα με στοιχεία της NGVA Europe*), ενώ ο αριθμός τους αυξάνεται σε μηνιαία βάση. Οι σταθμοί αυτοί τροφοδοτούνται είτε από τους υπάρχοντες αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου, είτε από βυτιοφόρα φορτηγά, που φέρουν ειδικά διασκευασμένους χώρους αποθήκευσης φυσικού αερίου. Ο στόλος των οχημάτων με σύστημα φυσικού αερίου αυξήθηκε κατά 18% από το 2009 μέχρι το πρώτο 6μηνο του 2010, ενώ τα σημεία ανεφοδιασμού αυξήθηκαν κατά 3% το τελευταίο έτος. Η σημαντικότερη αύξηση της χρήσης του φυσικού αερίου στην αεριοκίνηση, σημειώνεται στη Σουηδία και αγγίζει το 51%.