DPF: Το μαγικό φίλτρο

    8352 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 16/4/2020

    Το πετρέλαιο, όταν καίγεται, εκπέμπει διάφορα καυσαέρια, μεταξύ των οποίων και μικροσωματίδια, τα οποία στους παλαιάς τεχνολογίας κινητήρες είναι ορατά με τη μορφή μαύρου καπνού από την εξάτμιση. Η αυστηρή ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα εκπεμπόμενα καυσαέρια επέβαλε τη δραστική μείωση των ρύπων.

    Για να καταφέρουν οι κατασκευαστές να μειώσουν τις εκπομπές βλαβερών ουσιών, έχουν καταφύγει σε διάφορες τεχνικές.Η πρώτη είναι εξέλιξη συστημάτων άμεσου ψεκασμού (common rail) υψηλής πίεσης ώστε να κερδίζουν το μέγιστο από το πετρέλαιο ως καύσιμο. Η δεύτερη είναι η χρήση συστημάτων επανακυκλοφορίας των καυσαερίων (EGR), η τρίτη είναι η χρήση τουρμπινών μεταβλητής γεωμετρίας για ροπή από χαμηλά και μηδενικό lag, ενώ η τελευταία και πιο σημαντική είναι η χρήση ειδικών φίλτρων και καταλυτών.

    Το πιο σημαντικό είναι το φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου, γνωστό και ως DPF. Είναι ένας καταλύτης που τοποθετείται κοντά στον κινητήρα και συνήθως συγκρατεί το 95% των σωματιδίων. Καθώς τα καυσαέρια μπαίνουν στους θαλάμους του DPF, μπλοκάρονται στην κυψελωτή δομή των τοιχωμάτων του και ταυτόχρονα ελαχιστοποιείται η ροή τους. Κατόπιν, μέσω της θερμότητας που αναπτύσσεται στα μεταλλικά μέρη του φίλτρου, τα σωματίδια καίγονται και εξέρχονται πλέον ως διοξείδιο του άνθρακα (CO2). Το αποτέλεσμα είναι χαμηλότερες εκπομπές ρύπων ακόμα και σε σύγκριση με τους βενζινοκινητήρες.

     

    Κι αν χαλάσει;

    Όλοι οι σύγχρονοι diesel έχουν πολλές δικλείδες ασφαλείας για να προστατεύουν το DPF. Ωστόσο, η πιθανότητα βλάβης δεν μπορεί να αποκλειστεί, σε περίπτωση π.χ. αστοχίας υλικού, ηλεκτρονικών δυσλειτουργιών ή κακής ποιότητας καυσίμου. Προτού αγοράσει κάποιος ένα diesel αυτοκίνητο, καλό είναι να μάθει τι είδους συντήρηση απαιτεί το DPF, εάν και για πόσο διάστημα καλύπτεται από την εγγύηση, καθώς και το κόστος του σε περίπτωση αντικατάστασης. Στους παλαιάς τεχνολογίας diesel το DPF δεν αναγεννιέται και χρειάζεται αντικατάσταση περίπου κάθε 80.000 χλμ. 

    Χρειάζεται συντήρηση;

    Το DPF έχει συγκεκριμένη χωρητικότητα και πρέπει να καθαρίζεται προκειμένου να μην φράξει. Σε όλους τους σύγχρονης τεχνολογίας κινητήρες, το φίλτρο καθαρίζει αυτόματα μόλις φτάσει στο 80% της χωρητικότητάς του. Αυτή η διαδικασία λέγεται αναγέννηση και συνήθως διαρκεί 15-20 λεπτά. Πραγματοποιείται αυτόματα σε κίνηση στον αυτοκινητόδρομο χωρίς να γίνεται αντιληπτή η διαδικασία. Σε κάποιες περιπτώσεις αυτοκινήτων, υπάρχει ειδική λυχνία με την ένδειξη «DPF clean» ενημερώνοντας τον οδηγό ότι η διαδικασία ολοκληρώθηκε. Στην ουσία αυτό που πρέπει να κάνει ο οδηγός είναι να χρησιμοποιεί λάδι κινητήρα που συνιστά ο κατασκευαστής και σε τακτά διαστήματα (περίπου κάθε 1.000 χλμ.) να οδηγεί για λίγο σε ανοιχτό δρόμο προκειμένου να δημιουργηθούν οι συνθήκες αναγέννησης. Αν κατά τη διάρκεια της αναγέννησης σβήσει ο κινητήρας, η διαδικασία παύει και ολοκληρώνεται όταν θα ξαναλειτουργήσει.  

    Πως μπορώ να δω αν θέλει service

    Tο φίλτρο dpf χρειάζεται επισκευή ή αντικατάσταση όταν ο οδηγός παρατηρήσει:

    • Αύξηση κατανάλωσης καυσίμου
    • Μείωση υποδύναμης
    • Αυξημένη στάθμη λαδιού
    • Ασυνήθιστη αραίωση λαδιού
    • Συνεχείς ενεργειακές αναγεννήσεις
    • Λευκός καπνός από την εξάτμιση

     

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

    προϊόντα - υπηρεσίες αυτοκινήτου - ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΑ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ

    προϊόντα - υπηρεσίες αυτοκινήτου - ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΑ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ

    ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΞΕΣΟΥΑΡ & ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

    Γράψε τι ψάχνεις
    Κατάσταση
    Ψάξε ανά κατηγορία
    Μάρκα
    Μοντέλο
    Χρονολογία
     
    Τιμή από
    Τιμή έως
    Εργοστασιακός Κωδικός