- Το οικογενειακό Citroen που αντικατέστησε το ΖX και αντικαταστάθηκε από το C4
- Η… βασίλισσα της Βαβυλώνας στο στόλο της ελληνικής και όχι μόνο αστυνομίας
- Από το 14άρι των 75 ίππων, στο λατρεμένο 2λιτρο VTS των 167 ίππων
- Από την παθητική τετραδιεύθυνση των συμβατικών Xsara, στους παγκόσμιους τίτλους στα Rally
Το οικογενειακό Citroen που αντικατέστησε το ΖX και αντικαταστάθηκε από το C4
Ένα από πλέον εμβληματικά μοντέλα της Citroen, το Xsara, μας συστήθηκε το 1997. Αντικαταστάτης του ZX, το Xsara έμεινε στην παραγωγή έως το 2004, όταν και αντικαταστάθηκε από το C4 πρώτης γενιάς. Βασίστηκε στην υπάρχουσα πλατφόρμα του ZX και του Peugeot 306, με βελτιώσεις στο σασί, για βελτιωμένη οδική συμπεριφορά. Με μόλις μία γενιά και ένα «γερό» facelift το 2000, το Xsara σε μόλις 7 χρόνια παραγωγής (2 χρόνια παραπάνω έμεινε στην παραγωγή η station wagon εκδοχή του), κατάφερε να πουλήσει κάτι παραπάνω 1.127.000 αυτοκίνητα παγκοσμίως.
Εκτός από τις hatchback (2πορτες και 4πορτες) και wagon εκδοχές του, με το Xsara η γαλλική φίρμα ντεμπούταρε στην ιδιαίτερα δημοφιλή 2 δεκαετίες πριν, κατηγορία των πολυμορφικών, με το επαναστατικό για την εποχή του Xsara Picasso, το οποίο μάλιστα έγινε best seller στην κατηγορία του σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές. Σχεδιαστικά, είχε αρκετές επιρροές από τη μεγαλύτερη Xantia, δια χειρός Bertone.
Η… βασίλισσα της Βαβυλώνας στο στόλο της ελληνικής και όχι μόνο αστυνομίας
Η ονομασία του μοντέλου, σύμφωνα με τον «νονό» του, Pierre Bessis (ο οποίος μεταξύ άλλων ήταν υπεύθυνος για τα ονόματα των Scenic, Clio & Megane), εκπροσωπεί μια θηλυκή ύπαρξη, όπως η βασίλισσα της Βαβυλώνας. Μάλιστα, η ονομασία του μοντέλου έχει αρκετά κοινά με ονομασίες άλλων θρύλων της Citroen, όπως τα Athena, Visa και Xantia, ενώ «κρατά» και το «Χ» του προκατόχου της, ZX.
Η βασίλισσα λοιπόν βρέθηκε να κυνηγά το έγκλημα στους ελληνικούς δρόμους για περισσότερο από 2 δεκαετίες. Πιο συγκεκριμένα, από το 2000 έως και το 2004, η Ελληνική Αστυνομία εφοδιάστηκε με δεκάδες βενζινοκίνητα Xsara 1.6 και 2 λίτρων, τα οποία αντικατέστησαν μεταξύ άλλων τα Opel Astra πρώτης γενιάς και μαζί με τα Skoda Octavia 5, συνεχίζουν να γράφουν χιλιόμετρα έως και σήμερα. Μάλιστα παρά την σε γενικές γραμμές ελλιπή συντήρηση και τις υπηρεσιακές κακουχίες, πολλά Xsara με 100άδες χιλιάδες χιλιόμετρα, έμειναν στους ελληνικούς δρόμους για 20+ χρόνια, χάρη και στις προσπάθειες των ίδιων των αστυνομικών-οδηγών τους, αποδεικνύοντας πως πρόκειται για μια ιδιαίτερα αξιόπιστη κατασκευή.
Ο ιδιοκτήτης μπορούσε να φορτώσει το εσωτερικό του Xsara με διάφορα καλούδια, όπως πχ. χειριστήρια στο τιμόνι, ή επενδύσεις ξύλου.
Από το 14άρι των 75 ίππων, στο λατρεμένο 2λιτρο VTS των 167 ίππων
Στο μηχανοστάσιο του Xsara φιλοξενήθηκαν αρκετοί κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου, από 1,4 έως 2 λίτρων. Οι πλέον αγαπημένες όμως περιπτώσεις (στη χώρα μας και όχι μόνο), ήταν αυτές των 1,6 και 2 λίτρων. Η ισχυρότερη εκδοχή των 1,6 λίτρων είχε την κωδική ονομασία VTR και απόδοση 110 λίτρων, ενώ η κορυφαία 2λιτρη VTS, απέδιδε 167 ίππους και 193 Nm ροπής. Σε αυτή την περίπτωση το 0-100 ερχόταν σε 8,7 δλ., ενώ αμφότερες είχαν 2 εκκεντροφόρους επικεφαλής και 16 βαλβίδες. Οι δύο αυτές εκδόσεις είχαν επιλεγεί και για τη στελέχωση της ΕΛ.ΑΣ.
Στο εσωτερικό, η θέση οδήγησης κρινόταν εξαιρετική από τον ειδικό τύπο της εποχής, όχι όμως και η συναρμογή των σκληρών πλαστικών (η οποία βελτιώθηκε σημαντικά στην ανανέωση του μοντέλου) και η εργονομία, με highlight τους διακόπτες των ηλεκτρικών παραθύρων που βρίσκονταν στην κεντρική κονσόλα (όπως συμβαίνει στα σημερινά μοντέλα της DS). Στον τομέα «εξοπλισμός» πάντως, το γαλλικό μικρομεσαίο ήταν πλήρες για τα δεδομένα της εποχής τόσο σε ασφάλεια όσο και άνεση. Αρχικά είχαμε αερόσακους οδηγού και συνοδηγού, ενώ με την ανανέωση προστέθηκαν και πλευρικοί αερόσακοι για τους εμπρός επιβάτες. Οι εμπρός αεριζόμενοι δίσκοι, συνοδεύονταν από δίσκους πίσω στις ισχυρότερες εκδόσεις, ενώ ανάλογα τις ανάγκες του ιδιοκτήτη, μπορούσε να «φορτωθεί» με ABS, προβολείς ομίχλης, κλιματισμό, αισθητήρες βροχής για τους υαλοκαθαριστήρες και παρκαρίσματος πίσω, χειριστήρια στο τιμόνι και πολλά άλλα.
Όμως το πλέον περίεργο gadget του Xsara, ήταν το επονομαζόμενο «Auto PC», ένα σύστημα που είχε αναπτύξει η Citroen από κοινού με τη Microsoft και αποτέλεσε τον «προπομπό» των σημερινών συστημάτων infotainment, καθώς εκτός από το radio-CD με 6 δίσκους, είχε ενσωματωμένο GPS, κινητό τηλέφωνο και δυνατότητα αποστολής SMS και email, μέσω φωνητικών εντολών από τον οδηγό. Μόλις 500 αυτοκίνητα βγήκαν από το εργοστάσιο με το συγκεκριμένο σύστημα, στην φουλ έξτρα εξοπλιστική έκδοση των ισχυρότερου 2λιτρου diesel Xsara.
Από την παθητική τετραδιεύθυνση των συμβατικών Xsara...
Η εμπρός ανάρτηση του Xsara αποτελούταν από γόνατα McPherson και αντιστρεπτική δοκό, ενώ πίσω είχε ημιανεξάρτητη ανάρτηση με υστερούντες βραχίονες και ράβδους στρέψης. Όμως το «ζουμί» της υπόθεσης βρίσκεται στην παθητική τετραδιεύθυνση και τα κατασκευασμένα «inhouse» αμορτισέρ. Η παραπάνω ιδιαιτερότητα του πίσω άξονα, απαιτούσε μια κάποια φροντίδα από τους ιδιοκτήτες, καθώς σε οχήματα με πολλά χιλιόμετρα στο κοντέρ, η μη αντικατάσταση των φθαρμένων ρουλεμάν μπορούσε να οδηγήσει ακόμα και σε αλλαγή ολόκληρου του πίσω άξονα.
Οι μηχανικοί της Citroen έκαναν μια ακόμα… τσαχπινιά, καθώς οι βαρύτεροι πετρελαιοκινητήρες και οι βενζινοκινητήρες μεγάλου κυβισμού της γκάμας του μοντέλου, τοποθετούνταν αλαφρώς πιο πίσω, με στόχο να βελτιώσουν το κέντρο βάρους του αυτοκινήτου, ελαχιστοποιώντας την υποστροφή. Σε γενικές γραμμές η οδηγική αίσθηση του μοντέλου ήταν πολύ καλή, με το άμεσο αλλά και σχετικά ελαφρύ τιμόνι να προσφέρει καλή πληροφόρηση στον οδηγό, ενώ η παθητική 4διεύθυνση προσέφερε ανάμεικτα συναισθήματα, καθώς πρόσφερε ευελιξία στο γαλλικό μοντέλο, αλλά μερικές φορές γινόταν απρόβλεπτη, ιδίως σε καταστάσεις γρήγορης οδήγησης.