Επικίνδυνα τα μεταχειρισμένα ελαστικά από το internet;
4399 Επισκέψεις στο άρθρο
Η Continental πραγματοποιώντας έρευνα στη Γερμανία για τα μεταχειρισμένα ελαστικά που πωλούνται στο διαδίκτυο, έδειξε ότι τα εν λόγω ελαστικά αποτελούν μεγάλο ρίσκο για την οδική ασφάλεια.
Τα πολύ φθηνά ελαστικά από ιστοσελίδες δημοπρασιών φαίνεται ότι «συνοδεύονται» πάντα από υψηλό ποσοστό επικινδυνότητας για την οδική ασφάλεια επιβατών και οχημάτων. Αυτό είναι το αποτέλεσμα ελέγχου που διενήργησε το φθινόπωρο η Continental στη Γερμανία, σε τυχαίο δείγμα μεταχειρισμένων ελαστικών, τα οποία προμηθεύτηκε από ιστοσελίδες που διαθέτουν τέτοια προϊόντα στο internet.
Πιο συγκεκριμένα, 32 πολύ φθηνά, διαφορετικών διαστάσεων και κατασκευαστών ελαστικά, μαζί με τις ζάντες τους, αγοράστηκαν από τις πλέον δημοφιλείς ιστοσελίδες δημοπρασιών, με σκοπό να ελεγχθούν διεξοδικά από τους ειδικούς της Continental.
Τι ανακάλυψαν; Ούτε ένα από τα 32 προϊόντα δεν ήταν χωρίς προβλήματα και κανένα δεν πληρούσε τις minimum προδιαγραφές ασφαλείας, καθώς οι γόμες τους είχαν «σκληρύνει» σημαντικά.
Επιπλέον, υπήρχαν ζημιές από καρφιά, αποκόλληση του πέλματος, ζημιές στα πλαϊνά αλλά και στην επιφάνεια επαφής του ελαστικού με τη ζάντα. «Σίγουρα δε θα ήθελα να οδηγώ αυτοκίνητο που φοράει κάποιο από αυτά τα ελαστικά», ανέφερε στέλεχος του τμήματος εξυπηρέτησης της Continental, συνοψίζοντας για τα αποτελέσματα της έρευνας:
«Ένα από τα ελαστικά είχε υποστεί αναγόμωση. Το πιο πρόσφατο από τα ελαστικά που δοκιμάστηκαν κατασκευάστηκε το 2011, ενώ το παλαιότερο το 1987! Με την εξαίρεση ενός ελαστικού, παρόλα αυτά, ήταν ακόμη εφικτό να αναγνωριστεί ο κατασκευαστής και το μοντέλο. Καθώς τα ελαστικά αγοράστηκαν μαζί με τις ζάντες τους, ακόμη κι ένας ειδικευμένος τεχνικός ελαστικών δε θα μπορούσε να εντοπίσει πριν την αγορά πολλά από τα ελαττώματα, ακόμα κι αν τα επιθεωρούσε προσωπικά. Υπήρχε ένα καρφί σε κάποιο από τα ελαστικά αλλά δε μπορούσες να το διακρίνεις στην εξωτερική επιφάνεια! Κι ακόμη, οι ζημιές στην επιφάνεια επαφής του ελαστικού με τη ζάντα ήταν εξαιρετικά δυσδιάκριτες».
Ακόμη πιο δύσκολο ήταν να εκτιμηθούν οι ζημιές, σε σχέση με το φαινόμενο της σκλήρυνσης του ελαστικού. Τα χειμερινά ελαστικά κατασκευάζονται με τη χρήση μιας ειδικής γόμας που παραμένει εύκαμπτη στον κρύο καιρό. Στα καινούργια ελαστικά αυτή βαθμολογειται με συγκεκριμένες τιμές σκληρότητας, μεταξύ 58 & 64 Sh (βαθμός Sh: σκληρότητα ελαστομερών και πλαστικών υλικών). Όσο πιο χαμηλή η τιμή, τόσο πιο εύκαμπτη η γόμα για την καλύτερη επαφή του ελαστικού με το δρόμο. Η μέση τιμή Sh των ελαστικών που αγοράστηκαν ήταν 80.
Όπως εξηγούν οι ειδικοί της Continental: «Κατά το φρενάρισμα σε βρεγμένο δρόμο, η απόσταση φρεναρίσματος θα ήταν σημαντικά μεγαλύτερη απ ότι με ένα καινούργιο ελαστικό. Αλλά θα ήταν αδύνατον να εντοπίσει κανείς αυτό το πρόβλημα, χωρίς ένα tester Sh». Ένα από τα 32 ελαστικά, ενώ παρουσίαζε πολύ κακή πρόσφυση, είχε σχετικά καλή «εμφάνιση» και ακόμη περίπου 4 χιλιοστά υπόλειμμα πάχους πέλματος. Η τιμή Sh όμως ήταν 81, κάτι που ούτε ένας ειδικευμένος τεχνικός δε θα μπορούσε να εντοπίσει. Ως αποτέλεσμα, οι αποστάσεις φρεναρίσματος στο βρεγμένο και το χιόνι θα ήταν περίπου παρόμοιες με αυτές κάποιων θερινών ελαστικών κακής ποιότητας – τα κορυφαία θερινά ελαστικά έχουν μέση τιμή Sh περίπου 75.
Αξιολογώντας αυτήν την σε βάθος έρευνα στα 32 μεταχειρισμένα ελαστικά, η Continental συμβουλεύει τους οδηγούς να προσέχουν ιδιαίτερα όταν επιλέγουν την αγορά μεταχειρισμένων ελαστικών από το διαδίκτυο. Ακόμη και ελαστικά που αρχικά φαίνονται σε καλή κατάσταση, πιθανότατα ενέχουν πολύ σοβαρούς κινδύνους, μιας και ακόμη και οι πωλητές τους συχνά δε γνωρίζουν τα προβλήματα των προϊόντων αυτών. Επί της ουσίας, συνιστάται απόλυτα, για λόγους οδικής ασφάλειας αλλά και οικονομίας, να μείνει κάποιος πολύ μακριά από τέτοιου είδους «ευκαιρίες», διότι τα αόρατα προβλήματα των ελαστικών ίσως αποδειχθούν «πολύ ακριβά» για τον αγοραστή μακροπρόθεσμα. Σε κάθε περίπτωση, κανείς δεν μπορεί να βασιστεί σε αυτά ως «μεταχειρισμένα προϊόντα σε καλή κατάσταση», όπως δηλαδή ευρέως διαφημίζονται τα μεταχειρισμένα ελαστικά στο διαδίκτυο.