Ελέγξτε τα ελαστικά πριν αντιμετωπίσουν ζέστη, λακκούβες και πέτρες!
Τα ελαστικά του αυτοκινήτου είναι τα μοναδικά μέρη του τα οποία έρχονται σε συνεχή επαφή με το δρόμο, και έρχονται «αντιμέτωπα» με λακκούβες, μικρές αλλά και μεγάλες πέτρες, γυαλιά, καρφιά και οτιδήποτε άλλο μπορεί να βρεθεί μπροστά τους.
Εκτός αυτών, υπάρχει και ο παράγοντας της ανάπτυξης πολύ μεγάλων θερμοκρασιών κατά την κίνηση του οχήματος.
Εξαιτίας όλων των παραπάνω (και όχι μόνο), η σωστή τους λειτουργία επιβάλλεται, καθώς ένα πρόβλημα, ειδικά σε μεγάλες ταχύτητες μπορεί να προκαλέσει, στην καλύτερη περίπτωση, υλικές ζημιές.
Μεταξύ άλλων, κατά τη διάρκεια ενός service ελαστικών ελέγχονται τα παρακάτω:
Βάθος του πέλματος: Είναι γνωστό και ως «αυλάκι», και αν βρεθεί να είναι κάτω από 3 χιλιοστά, συνίσταται να γίνεται προληπτική αλλαγή ελαστικών.
Πίεση των ελαστικών: Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό μέγεθος καθώς αν είναι διαφορετική από τη «σωστή» προκαλούνται επιπτώσεις όχι μόνο οδηγικές αλλά και οικονομικές μέσω της αύξησης κατανάλωσης καυσίμου.
Ευθυγράμμιση – Ζυγοστάθμιση: Ο πρώτος από αυτούς τους 2 ελέγχους πραγματοποιείται για να ελεγχθεί, όπως λέει και η λέξη, η ευθυγράμμιση των τροχών, το αν δηλαδή ένας οι περισσότεροι τροχοί έχουν την οποιαδήποτε κλίση όταν το αυτοκίνητο έχει ευθεία πορεία και επίσης αν οι μπροστινοί τροχοί διατηρούν την ίδια κλίση κατά τη διάρκεια των στροφών. Η ζυγοστάθμιση ελέγχει αν τηρείται η σωστή κατανομή βάρους μεταξύ των τροχών του οχήματος. Οι 2 αυτοί έλεγχοι είναι εξίσου σημαντικοί καθώς αν ισχύει κάποιο από τα παραπάνω προβλήματα, αυξάνεται η φθορά των ελαστικών, το μέγεθος της οποίας μεγαλώνει όσο πιο έντονο είναι το πρόβλημα.
Όταν έρθει η ώρα να αγοράσετε καινούρια ελαστικά θα πρέπει να διαλέξετε αυτά που ικανοποιούν τις ανάγκες σας, αλλά και που προτείνει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου. Μην ξεχνάτε ότι η επιλογή αυτή επηρεάζει την οδηγική σας ασφάλεια.
Αν οι ζάντες δεν «δένουν» σωστά με το ελαστικό, ρισκάρετε!
Ο ρόλος των ζαντών σε ένα αυτοκίνητο είναι εξίσου σημαντικός καθώς πρόκειται για μέρη που «δένουν» με το ελαστικό και πρέπει να διασφαλίζεται η διατήρηση ορισμένων χαρακτηριστικών τους.
Τα συνηθέστερα σημεία ελέγχου τους είναι τα εξής:
Ομοιομορφία – σωστό σχήμα: Θα πρέπει το ελαστικό να «αγκαλιάζει» τη ζάντα με το σωστό τρόπο καθώς μια παραμόρφωση της, έστω και μικρή, επηρεάζει άμεσα και το ελαστικό.
Ραγίσματα – φθορές: Πρόκειται για ένα σημάδι που συναντάται συνήθως σε αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται πολύ εντός πόλης και προκαλείται από τα «ανεβοκατεβάσματα» σε πεζοδρόμια κατά τη διαδικασία του παρκαρίσματος.
Παρουσία σκουριάς: Αρκεί ένας οπτικός έλεγχος για να διαπιστωθεί αν έχει σκουριάσει μια ή περισσότερες από τις ζάντες.
Πηγαίνετε το για έλεγχο πριν τις διακοπές, μετά θα είναι αργά!
Ο σημαντικότερος λόγος για τον οποίο οι παραπάνω έλεγχοι είναι απαραίτητοι είναι η ποιότητα (πολλών) δρόμων τους οποίους διασχίζει ένα αυτοκίνητο κατά τις καλοκαιρινές διακοπές. Το οδικό δίκτυο προς ορισμένες παραλίες περιλαμβάνει χωματόδρομους με παρουσία πετρών διαφόρων μεγεθών, γεγονός το οποίο προκαλεί έντονες καταπονήσεις και «δοκιμάζει» το αυτοκίνητο.
Ελέγχοντας την ακεραιότητα των παραπάνω μερών του αυτοκινήτου σας πριν αρχίσετε να οδηγάτε σε τέτοιους δρόμους ή γενικώς πριν κάνετε κάποιο μεγάλο ταξίδι ελαχιστοποιείτε την πιθανότητα να προκληθεί κάποιο ζήτημα το οποίο μπορεί να ακινητοποιήσει το όχημα σας και να σας χαλάσει άδικα χρήματα, χρόνο διακοπών αλλά και τη διάθεση!
Πότε θα τα αλλάξετε;
Βλέπετε ότι έχουν φθαρεί ανομοιόμορφα. Αποτελεί τον ευκολότερο από όλους τους ελέγχους καθώς γίνεται μόνο οπτικά και φαίνεται αμέσως αν ορισμένα σημεία έχουν «φαγωθεί» περισσότερο από κάποια άλλα. Αρχικά, παίρνουμε ως δεδομένο ότι ελέγχεις τακτικά την πίεση των ελαστικών και τη διατηρείς πάντα στα σωστά επίπεδα. Αν δεν το κάνεις αυτό, τότε ο πιθανότερος «ένοχος» για την παραπάνω φθορά είναι κάποιο λάθος σε αυτά.
Το βάθος του πέλματος είναι χαμηλότερο από το προτεινόμενο. Αποτελεί λόγο αλλαγής των ελαστικών ώστε να είναι σε θέση να αποδίδουν το 100% των δυνατοτήτων τους.
Εντοπίσατε διάτρηση (τρύπα) πάνω στο λάστιχο. Όσο μικρή και αν είναι, όσο ασήμαντη και αν φαίνεται, όσο λίγο αέρα κι αν δείχνει ότι χάνει το λάστιχο, η αλλαγή είναι υποχρεωτική. Δε μπορείτε να είστε ποτέ σίγουροι ότι δε θα «σκάσει» ξαφνικά το λάστιχο με απρόβλεπτες συνέπειες.