> με 0,3 bar λιγότερο (63% των αυτοκινήτων κυκλοφορούν έτσι)
> με 0,5 bar λιγότερο (17,5% των αυτοκινήτων κυκλοφορούν έτσι)
Όσο λιγότερη πίεση υπάρχει, τόσο μικρότερη επιφάνεια επαφής διαθέτει το ελαστικό με το οδόστρωμα γεγονός που επηρεάζει καθοριστικά την ακινητοποίηση του οχήματος. Γενικά, χάνεται το μισό του εμβαδού της επιφάνειας επαφής του ελαστικού, για κάθε 0,5 bar που μειώνεται η πίεση του ελαστικού. Πόσες φορές μερικά εκατοστά μας έσωσαν από ένα ατύχημα; Φανταστείτε τι θα συμβεί όταν η απόσταση φρεναρίσματος αυξηθεί έως και 3,1 μ. Και καλά για τις υλικές ζημιές. Φανταστείτε να πεταχτεί ένα παιδί και να χρειαστεί να φρενάρετε. Απλά αν με την κανονική πίεση στα ελαστικά το παιδί θα είχε σωθεί, με τις λάθος θα φρενάρατε από 70 εκατοστά έως και 3,1 μέτρα παραπάνω με αποτέλεσμα τον σίγουρο τραυματισμό του (στην καλύτερη περίπτωση). Όλα αυτά είναι μετρήσιμα και καταγράφηκαν από τα ηλεκτρονικά μας όργανα. Στις μετρήσεις φρεναρίσματος έγινε, όπως και στις κανονικές μας μετρήσεις, από ένα σετ 4 επαναλήψεων φρεναρίσματος από τα 100 χλμ./ώρα μέχρι πλήρη στάση. Αυτό έγινε για κάθε πίεση ελαστικών (κανονική, -0,3 bar και -0,5 bar) και η εξαγωγή των αποτελεσμάτων έδωσε σοκαριστικά αποτελέσματα.
Προσοχή στα μεταχειρισμένα ελαστικά!
Λόγω της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης στη χώρα μας έχουν γίνει «της μόδας» τα μεταχειρισμένα ελαστικά. Μάλιστα υπάρχουν μαγαζιά που ασχολούνται αποκλειστικά με το συγκεκριμένο εμπόριο. Η τοποθέτηση μεταχειρισμένου ελαστικού απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή μιας και η φθορά δεν έχει να κάνει μόνο με το βάθος του πέλματος, που είναι άμεσα αντιληπτή. Χτυπήματα, έκθεση σε ακραίες θερμοκρασίες και χρόνος επηρεάζουν άμεσα τη σωστή λειτουργία των ελαστικών και κατά συνέπεια την ασφάλεια. Ας έχει κανείς στο πίσω μέρους του μυαλού του πως υπάρχουν και παράνομες πρακτικές για να κάνουν μεταχειρισμένα ελαστικά να δείχνουν όσο το δυνατόν πιο καινούργια: Κάποιοι αγοράζουν σε τιμές-χώμα παλιά λάστιχα και αφαιρώντας ολόκληρες λωρίδες από τα κεντρικά αυλάκια βαθαίνουν το πέλμα, ενώ με ειδικό εργαλείο κάνουν νέες χαράξεις στα πλαϊνά τοιχώματα και τα βάφουν σαν τις αρβύλες στο στρατό!
Επιπτώσεις και στην τσέπη
Η χαμηλή πίεση του αέρα επηρεάζει αρνητικά την αντίσταση κύλισης του ελαστικού με άμεση συνέπεια την επιβάρυνση της κατανάλωσης και των εκπομπών CO2. Οι μετρήσεις μας με μειωμένη κατά 0,5 bar πίεσης του αέρα έδειξαν αύξηση της μέσης τιμής στην κατανάλωση έως και 1,6 λτ./100 χλμ. (Nissan Qashqai 1,2T), που μεταφράζεται σε 4 και πλέον γεμίσματα το χρόνο πεταμένα στον… αέρα.
Στο πετρελαιοκίνητο Opel Astra η αύξηση ήταν 1,1 λτ./100 χλμ. και στο VW Polo 1,0 TSI Bluemotion 1,2 λτ./100 χλμ.
Πως τσεκάρω τα ελαστικά μου;
Χάρη στο ειδικό όργανο, που σας προσφέρει το AutoΤρίτη, ο έλεγχος της φθοράς των ελαστικών δεν μπορεί να γίνει πιο εύκολος: Βάζοντας το κοίλο μέρος του οργάνου σε ένα από τα κεντρικά αυλάκια, που υπάρχουν στην περιοχή που καλύπτει τα 3/4 του πέλματος θα φαίνεται το πράσινο, το κίτρινο ή το κόκκινο χρώμα και έτσι θα γνωρίζει κανείς αν η φθορά του ελαστικού είναι λίγη, μέτρια ή οριστική αντίστοιχα. Εκτός από το βάθος, αναζητήστε κοψίματα στο πέλμα ή τα πλαϊνά, εξογκώματα στα πλαϊνά, πετραδάκια και ξένα σώματα παγιδευμένα μέσα στα αυλάκια του πέλματος (τα οποία θα πρέπει να αφαιρεθούν). Σκόπιμο θα ήταν να καθαρίσετε τις βαλβίδες και να τις ελέγξετε για διαρροές. Αντικαταστήστε τα καπάκια βαλβίδων που έχουν χαθεί. Ελέγξτε εάν η φθορά των ελαστικών είναι ομοιόμορφη. Εάν παρουσιάζουν ενδείξεις φθοράς μόνο κατά μήκος της μίας πλευράς. αυτό ενδέχεται να αποτελεί ένδειξη έλλειψης ευθυγράμμισης. Εάν αισθάνεστε κραδασμούς, κοσκίνισμα στο τιμόνι ή διαπιστώσετε ότι τα ελαστικά σας είναι φθαρμένα, συνιστούμε να κάνετε ζυγοστάθμιση των εμπρός τροχών.