Ο βαθμός που έχουν βελτιωθεί τα ελαστικά τα τελευταία χρόνια είναι τεράστιος και αφορά σε κάθε τομέα τους. Από το σκελετό, μέχρι και την χάραξη ή τα υλικά της γόμας. Ας δούμε λοιπόν παρακάτω από τι αποτελούνται τα ελαστικά και τις σημαντικότερες τεχνολογικές εξελίξεις.
Τα ελαστικά αποτελούνται από το σκελετό, τη ζώνη, τα τοιχώματα και το πέλμα.
Ο σκελετός -ή διαφορετικά τα λινά όπως γνωρίζουν οι περισσότεροι- είναι κατασκευασμένος από ίνες χάλυβα ή συνθετικών υλικών που καταλήγουν στην στεφάνη. Ως προς την κατασκευή τώρα, οι ίνες αυτές είναι κάθετες στη φορά κύλισης (radial ελαστικά). Από την άλλη, η ζώνη είναι επίσης κατασκευασμένη από ίνες χάλυβα, ωστόσο όχι κάθετα αλλά υπό γωνία ώστε να συγκρατείται ο σκελετός και να περιορίζεται η παραμόρφωσή του.
Ο σκελετός και η ζώνη καλύπτονται από καουτσούκ και συνθετικό πυρίτιο προκειμένου τα πλαϊνά και το πέλμα να πάρουν την εξωτερική μορφή του ελαστικού. Τα πλαϊνά είναι αυτά «σηκώνουν» το βάρος του οχήματος και σκοπός τους είναι να μην παραμορφώνονται στις στροφές ώστε να κρατάνε το πέλμα σε επαφή με το δρόμο. Το πέλμα είναι αυτό που έρχεται σε επαφή με το δρόμο και η επιφάνεια του φέρει αυλακώσεις (χάραξη) η οποία είναι πολύ σημαντική και ένα πεδίο συνεχής εξέλιξης των κατασκευαστών ελαστικών.
Τέλος, η γόμα (μαλακή, σκληρή, μείγμα υλικού της) ορίζει σε μεγάλο βαθμό και την συμπεριφορά του ελαστικού. Η μαλακή γόμα προσφέρει καλύτερη συνήθως οδική συμπεριφορά, αλλά έχει μικρότερη διάρκεια ζωής και μικρότερη αντοχή στις καταπονήσεις και την σκληρή χρήση.
Με διαστημική τεχνολογία νανοσωματιδίων και ειδικές ρητίνες για μέγιστη πρόσφυση!
Η ειδικά σχεδιασμένη τεχνολογία μείγματος που χρησιμοποιείται σήμερα στο πέλμα του ελαστικού, η οποία χρησιμοποιεί ένα νέο τύπο άνθρακα αγωνιστικών προδιαγραφών και στοιχεία με υψηλή περιεκτικότητα πυριτίου (silica) διασφαλίζει επιδόσεις ακόμα και στις χαμηλότερες θερμοκρασίες. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το γρήγορο «ζέσταμα» του ελαστικού και άρα τη μεγαλύτερη ευστάθεια από τα πρώτα μόλις μέτρα που θα «ρολάρει».
Επιπλέον, τα πολυμερή του μείγματος έχουν ενισχυθεί με νανοσωματίδια (μία πολύ πρόσφατη τεχνολογία και ακόμα πιο πρόσφατη στα ελαστικά) με αποτέλεσμα να προσφέρουν εξαιρετική ευκαμψία. Το αποτέλεσμα είναι ότι προσφέρουν περισσότερα σημεία επαφής με το οδόστρωμα και επομένως, το κράτημα ενισχύεται ουσιαστικά και το ελαστικό είναι πολύ πιο ευσταθές, αλλά και ταυτόχρονα άνετο στην κύλιση για την απορρόφηση των ανωμαλιών του δρόμου.
Τέλος, ειδικές ρητίνες πρόσφυσης που προστίθενται πλέον στις νέες γόμες, παρέχουν βέλτιστη αλληλεπίδραση τόσο στο βρεγμένο όσο και στο στεγνό οδόστρωμα, και έτσι επιτυγχάνονται μικρότερες αποστάσεις φρεναρίσματος. αμεσότητα και κατευθυντικότητα στο τιμόνι.
Τεχνολογία και επιδόσεις
Όπως αναφέραμε και πιο πάνω, τα πλαϊνά των ελαστικών είναι αυτά «σηκώνουν» το βάρος του οχήματος και σκοπός τους είναι να μην παραμορφώνονται στις στροφές ώστε να κρατάνε το πέλμα σε επαφή με το δρόμο.
Ο σχεδιασμός με μακρομπλόκ στον εξωτερικό ώμο, δηλαδή φαρδύτερο τακούνι στην εξωτερική πλευρά του ελαστικού και οι μονοκόμματες κεντρικές λωρίδες (που θυμίζουν ελαστικά F1 παλαιότερων περιόδων) στη χάραξη του πέλματος διασφαλίζουν ότι το ελαστικό θα προσαρμόζεται τέλεια στην επιφάνεια του οδοστρώματος. Μάλιστα, στις γρήγορες στροφές και υπό πίεση, η επιφάνεια επαφής αυξάνεται του ελαστικού αυξάνεται και κατ΄ επέκταση οδηγός λαμβάνει εξαίρετη ανταπόκριση όταν πλησιάζει σε οριακές συνθήκες, ενώ το ελαστικό προσφέρει κορυφαίο κράτημα με μέγιστη ευστάθεια.
Αντίσταση κύλισης και οικονομία καυσίμου: Τα σύγχρονα ελαστικά ρολάρουν καλύτερα!
Τα δύο μέρη του πέλματος, το εξωτερικό και η βάση, συμπληρώνουν την ισορροπημένη σχεδίαση του μείγματος και διασφαλίζουν το καλό κράτημα στο βρεγμένο δρόμο, προσφέροντας ταυτόχρονα μικρές αποστάσεις φρεναρίσματος και μειωμένη αντίσταση κύλισης. Ειδικά για το τελευταίο, ρόλο παίζει η βάση και το «δέσιμο» του ελαστικού.
Η εξωτερική πλευρά, παρέχει το καλό κράτημα στο βρεγμένο δρόμο και τις μικρές αποστάσεις φρεναρίσματος, ενώ η βάση, στο εσωτερικό, μειώνει την αντίσταση κύλισης. Μαζί επιτυγχάνουν μεγαλύτερη θετική πρόσφυση στο οδόστρωμα και διατήρηση της κινητικής ενέργειας με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να «ρολάρει» πιο άνετα και αποτελεσματικά χωρίς να υπάρχει ανάγκη για διαρκή πίεση του δεξί πετάλ του γκαζιού.
Κοινώς, μόλις αφήνουμε το γκάζι δεν έρχεται στον οδηγό η αίσθηση ότι ο κινητήρας «φρενάρει», τουλάχιστον όχι στον βαθμό που το ένιωθε με ελαστικό 5ετίας και νωρίτερα!