Η σχετική νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναφέρει πώς το ελάχιστο βάθος πέλματος ενός ελαστικού θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 1.6 χιλιοστά έτσι ώστε να είναι σίγουρος πως οδηγείς με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια τόσο σε στεγνό αλλά και σε βρεγμένο οδόστρωμα.
Το βάθος που προτείνουν οι ειδικοί είναι, συνήθως, υπερδιπλάσιο από τα 1,6 χιλιοστά που αναφέραμε και ορίζεται στα 4 χιλιοστά ή ακόμα και περισσότερο. Τι ρόλο παίζει, όμως, αυτό το όριο και τι θα συμβεί αν το αμελήσεις και οδηγείς με «αυλάκια» μικρότερου βάθους;
Όσον αφορά την οδήγηση σε στεγνό δρόμο, αυξάνεται η απόσταση φρεναρίσματος καθώς όταν το ελαστικό είναι λείο, χωρίς «αυλάκια» δηλαδή, τα χαρακτηριστικά του αλλοιώνονται από τη στιγμή που δεν υπάρχει το απαιτούμενο «γάντζωμα» στο οδόστρωμα.
Σε περίπτωση που οδηγείς σε βρεγμένο οδόστρωμα, τα πράγματα γίνονται ακόμα χειρότερα καθώς δεν απομακρύνεται το νερό που βρίσκεται μεταξύ ελαστικού και δρόμου, με αποτέλεσμα την αύξηση του κινδύνου υδρολίσθησης.
Κάθε φορά που αλλάζεις λάστιχα, μη ξεχνάς τη ζυγοστάθμιση
Πρόκειται για μια όχι και τόσο διαδεδομένη διαδικασία η οποία δεν πραγματοποιείται όποτε είναι αναγκαία από μια μεγάλη μερίδα οδηγών. Πρόκειται για πολύ μεγάλο λάθος για τον εξής λόγο:
Σε αντίθεση με αυτό που πιστεύουν κάποιοι, η ζυγοστάθμιση δεν αφορά μόνο τους τροχούς ενός αυτοκινήτου, αλλά προστατεύει από ορισμένες φθορές και άλλα μέρη του όπως οι αναρτήσεις, τα ρουλεμάν και το σύστημα του τιμονιού.
Αν αυτό δε σου φαίνεται αρκετό, δες τι ζητήματα προκύπτουν αν δεν την κάνεις:
Προκαλούνται περισσότεροι κραδασμοί κατά τη διάρκεια της οδήγησης
Το πέλμα των ελαστικών φθείρεται ανομοιόμορφα και γρηγορότερα σε σχέση με πριν
Το μπροστινό σύστημα του αυτοκινήτου επίσης φθείρεται γρηγορότερα
Πώς καταλαβαίνεις ότι πρέπει να τα αλλάξεις;
Εκτός του έλεγχου του πέλματος που ήδη αναλύσαμε, πώς αλλιώς μπορείς να καταλάβεις ότι ήρθε η ώρα της αλλαγής;
Βλέπεις ότι έχουν φθαρεί ανομοιόμορφα
Αποτελεί τον ευκολότερο από όλους τους ελέγχους καθώς γίνεται μόνο οπτικά και φαίνεται αμέσως αν ορισμένα σημεία έχουν «φαγωθεί» περισσότερο από κάποια άλλα.
Αρχικά, παίρνουμε ως δεδομένο ότι ελέγχεις τακτικά την πίεση των ελαστικών και τη διατηρείς πάντα στα σωστά επίπεδα. Αν δεν το κάνεις αυτό, τότε ο πιθανότερος «ένοχος» για την παραπάνω φθορά είναι κάποιο λάθος σε αυτά.
Από τη στιγμή, λοιπόν, που δεν υπάρχει θέμα λανθασμένης πίεσης, η αμέσως επόμενη πιθανότερη αιτία είναι κάποιο πρόβλημα σχετικό με την ευθυγράμμιση των τροχών. Φυσικά, αν η φθορά κυμαίνεται σε ανησυχητικά επίπεδα, είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να γίνει αλλαγή τους.
Το βάθος του πέλματος είναι χαμηλότερο από το προτεινόμενο
Αναφέραμε ήδη πώς το βάθος που συνήθως προτείνεται είναι τα 4 χιλιοστά. Οτιδήποτε χαμηλότερο αποτελεί λόγο αλλαγής των ελαστικών ώστε να είναι σε θέση να αποδίδουν το 100% των δυνατοτήτων τους.
Εντόπισες διάτρηση (τρύπα) πάνω στο λάστιχο
Όσο μικρή και αν είναι, όσο ασήμαντη και αν φαίνεται, όσο λίγο αέρα κι αν δείχνει ότι χάνει το λάστιχο, η αλλαγή είναι υποχρεωτική. Δε μπορείς να είσαι ποτέ σίγουρος ότι δε θα «σκάσει» ξαφνικά το λάστιχο με απρόβλεπτες συνέπειες.