Φυσικό αέριο στην κίνηση οχημάτων: Ευρωπαϊκή προτεραιότητα, Ελληνική επιλογή
10449 Επισκέψεις στο άρθρο
Το φυσικό αέριο σήμερα χρησιμοποιείται ήδη σαν καύσιμο κίνησης για 1,5 εκατομμύρια επιβατικά οχήματα στην Ευρώπη, και 13 ακόμη εκατομμύρια οχήματα σε ολόκληρο τον κόσμο. Στην Ελλάδα, μέχρι στιγμής, η χρήση του νέου αυτού καυσίμου γίνεται κατά κύριο λόγο από απορριμματοφόρα, λεωφορεία, ταξί και φυσικά ΙΧ.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναγνωρίζει τον καθοριστικό ρόλο που δύναται να παίξει το φυσικό αέριο στην αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης που προκαλείται από τις μεταφορές και τις μετακινήσεις μας. Έτσι, έχει θέσει ως βασική προτεραιότητα και στόχο τα οχήματα καύσης φυσικού αερίου να αποτελούν το 10% του συνολικού αριθμού οχημάτων που κυκλοφορούν στους Ευρωπαϊκούς δρόμους μέχρι το 2020.
Τα οχήματα φυσικού αερίου αποτελούν τα καθαρότερα οχήματα, μαζί με τα ηλεκτρικά οχήματα και τα οχήματα υδρογόνου, τα οποία ωστόσο αντιμετωπίζουν ακόμα σοβαρούς περιορισμούς στην τεχνολογία και στις απαραίτητες υποδομές. Έτσι η διάδοση της χρήσης τους είναι εφικτή μόνο μετά από δυσανάλογα δαπανηρή επένδυση που απαιτεί πολύ χρόνο.
Σε αντιδιαστολή, τα οχήματα καύσης φυσικού αερίου διατηρούν σημαντικά πλεονεκτήματα: την υπάρχουσα και συνεχώς επεκτεινόμενη υποδομή, καθώς φυσικά και την ώριμη και απολύτως ασφαλή τεχνολογία των κινητήρων τους. Ειδικότερα, το φυσικό αέριο κίνησης καίγεται σε κινητήρα τύπου Otto με σπινθήρα, καθιστώντας δυνατή την εναλλαγή βενζίνης - φυσικού αερίου με εφαρμογή τόσο σε μικρά οχήματα όπως και σε βαρέα που κινούνται σε συγκεκριμένες διαδρομές (λεωφορεία, απορριμματοφόρα, κλπ). Δηλαδή ο οδηγός έχει την ευχέρεια με το πάτημα ενός κουμπιού που τοποθετείται στην καμπίνα του οχήματος να επιλέγει ανά πάσα στιγμή με ποιο καύσιμο επιθυμεί να κινηθεί το όχημα του – βενζίνη ή φυσικό αέριο.
Όσον αφορά στο περιβάλλον, η χρήση φυσικού αερίου κίνησης στα οχήματα αντί της βενζίνης συνεπάγεται τις παρακάτω μειώσεις σε περιβαλλοντικά ρυπογόνα αέρια:
·Διοξείδιο του άνθρακα, που είναι υπεύθυνο για το φαινόμενο του θερμοκηπίου: -23% ·Σχηματισμό όζοντος και φωτοχημικού αέρα, που προκαλούν το νέφος στις πόλεις μας: -90% ·Τοξικά αέρια - Αλδεΰδες: -75% ·Αρωματικούς καρκινογόνους υδρογονάνθρακες: -95% ·Τοξικά αέρια - Βουταδιένιο: -95%
Ας δούμε όμως μερικά ακόμα από τα πλεονεκτήματα της χρήσης του φυσικού αερίου για την κίνηση των οχημάτων, πέραν των πολύ σημαντικών περιβαλλοντικών ωφελειών:
·Κόστος καυσίμου: Το φυσικό αέριο είναι σημαντικά πιο οικονομικό από το diesel και τη βενζίνη. Η χρήση του συνεπάγεται την εξοικονόμηση σημαντικού ποσού για κάθε γέμισμα του ντεπόζιτου του οχήματος. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα για το κόστος μετακίνησης με ένα VW PASSAT από την Αθήνα στην Κατερίνη, μία διαδρομή 440 χιλιομέτρων. Το κόστος της βενζίνης ανήλθε σε 43,56 ευρώ ενώ η δαπάνη για φυσικό αέριο ήταν 20,80 ευρώ, δηλαδή 53% χαμηλότερη.
·Ισχύς κινητήρα: Οι κινητήρες φυσικού αερίου σε πολλές περιπτώσεις είναι ακόμη ισχυρότεροι από εκείνους της βενζίνης, επομένως δεν περιορίζουν σε τίποτα έναν οδηγό που έχει συνηθίσει στη χρήση συμβατικών καυσίμων.
·Μικρότερη φθορά του κινητήρα: Λόγω της καθαρής καύσης, οι κινητήρες φυσικού αερίου έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής από τους αντίστοιχους κινητήρες πετρελαίου, βενζίνης ή υγραερίου (LPG) - το οποίο συχνά συγχέεται με το συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG), παρά τα εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά τους. Έτσι, ο οδηγός εξοικονομεί τόσο χρόνο, όσο και χρήματα.
·Ασφάλεια καυσίμου: Δεδομένων των αυστηρών προδιαγραφών ασφαλείας, η τεχνολογία των αυτοκινήτων που κινούνται με φυσικό αέριο είναι αποδεδειγμένα εξαιρετικά ασφαλής, καθώς όλος ο εξοπλισμός υπόκειται σε σκληρές δοκιμές και ελέγχους.
·Τροφοδοσία: Το γέμισμα του οχήματος με φυσικό αέριο σε ένα πρατήριο είναι τόσο απλό όσο το γέμισμα με βενζίνη ή diesel, και ολοκληρώνεται σε λίγα μόλις λεπτά.
Σήμερα οι περισσότεροι κατασκευαστές προσφέρουν τα πιο δημοφιλή επιβατικά τους μοντέλα και σε εκδόσεις με φυσικό αέριο – ανάμεσα σε αυτούς και οι μεγάλες μάρκες FIAT, VOLVO, SAAB, FORD, MERCEDES, OPEL, SEAT, AUDI και SKODA. Οι κινητήρες αυτών των οχημάτων είναι διπλού καυσίμου - βενζίνης και φυσικού αερίου. Έτσι διασφαλίζεται η απρόσκοπτη η τροφοδοσία του οχήματος ακόμα και όταν κινείται σε μία περιοχή που δεν υπάρχει διαθεσιμότητα πρατηρίων φυσικού αερίου.
Η χρήση φυσικού αερίου στις μεταφορές παρουσιάζει μεγάλες προοπτικές στην Ελλάδα. Τα τελευταία χρόνια, η ΔΕΠΑ τροφοδοτεί με φυσικό αέριο κίνησης, το FISIKON, πάνω από το 20% του στόλου των λεωφορείων ΟΣΥ (πρώην ΕΘΕΛ), καθώς και πληθώρα απορριμματοφόρων δήμων, ταξί και ΙΧ. Ενώ στο αμέσως επόμενο διάστημα η εταιρία, σε συνεργασία με τα ΕΛΠΕ, αναμένεται να προχωρήσει στη δημιουργία ενός σταθμού ανεφοδιασμού συμπιεσμένου φυσικού αερίου στη Θεσσαλονίκη, στη Λεωφόρο Γεωργικής Σχολής) και δύο στην Αθήνα, στην Κηφισιά και στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης.
Στόχος της είναι η δημιουργία οκτώ πρατηρίων έως τα τέλη του έτους, ενώ για το 2014 έχει προγραμματιστεί η υλοποίηση ακόμα τεσσάρων με έξι.
Αυτή η υποδομή θα προστεθεί στους δύο υπάρχοντες σταθμούς ανεφοδιασμού που διαθέτει η ΔΕΠΑ στην Αττική, στις περιοχές της Ανθούσας και των Aνω Λιοσίων, οι οποίοι βρίσκονται ανάμεσα στους μεγαλύτερους στην Ευρώπη με συνολική δυναμικότητα που ανέρχεται στα 5.000 κυβικά μέτρα/ώρα (Nm3/h). Από το Σεπτέμβριο του 2010, ο σταθμός της Ανθούσας λειτουργεί επί 24ώρου βάσεως και ως πρατήριο λιανικής πώλησης για τον ανεφοδιασμό οχημάτων επαγγελματικής και ιδιωτικής χρήσης με κινητήρα διπλού καυσίμου.
Με τη διάδοση του FISIKON από τη ΔΕΠΑ, το φυσικό αέριο - η σύγχρονη πηγή ενέργειας η οποία με πολλούς τρόπους και όπου και αν χρησιμοποιείται συμβάλλει στην ανάπτυξη και βελτιώνει την ποιότητα ζωής μας - θα συντελέσει ακόμα πιο αποφασιστικά στον εκσυγχρονισμό των ενεργειακών δομών της χώρας.