Πώς χάλαει το diesel
Δες ποιες είναι οι πιο συχνές βλάβες και μερικά tips για την φροντίδα και το service τους.
Το 50% των βλαβών στα αυτοκίνητα diesel έχει να κάνει με το σύστημα ψύξης. Αυτό συμβαίνει λόγω της μεγάλης θερμοκρασίας που παράγεται από τις μεγάλες πιέσεις που δημιουργούνται μέσα σε ένα πετρελαιοκινητήρα. Ακόμα μία ένδειξη που υποδεικνύει βλάβη είναι η εμφάνιση καπνού. Αν ο καπνός έχει μαύρο χρώμα, τότε είναι πιθανό να χρειάζονται αλλαγή τα μπέκ. Αν είναι λευκός, τότε μάλλον το ψυκτικό βρίσκεται στο θάλαμο καύσης και τέλος ο μπλε καπνός υποδηλώνει την ύπαρξη λαδιού στο θάλαμο καύσης. Συχνό φαινόμενο επίσης είναι η κατάρρευση του κινητήρα λόγω σκουριάς.
Προσοχή στο πετρέλαιο κακής ποιότητας
Η ποιότητα του καυσίμου παίζει πολύ σημαντικό ρόλο. Στους πετρελαιοκινητήρες η χρησιμοποίηση πετρελαίου κακής ποιότητας μπορεί να επιφέρει μεγάλες διαβρώσεις και να καταστρέψει διάφορα και σημαντικά εξαρτήματα, όπως τα μπεκ και η τρόμπα πετρελαίου. Τα μπεκ κατά την διαδικασία του service θα αφαιρεθούν από το όχημα και θα τοποθετηθούν σε ειδική συσκευή διάγνωσης και καθαρισμού. Η διάγνωση θα κρίνει αν είναι ικανοποιητική η ωμική αντίσταση, η παροχή και η βεντάλια ψεκασμού τους. Παράλληλα ο καθαρισμός γίνεται με χρήση υπερήχων και χημικών καθαριστικών ουσιών, έτσι ώστε να αποβάλουν τα ξένα σώματα. Στο τέλος ξαναμπαίνουν στον εξομοιωτή για να τσεκαριστεί πάλι η ογκομετρική απόδοση και η στεγανότητα τους. Συνήθως καλό είναι να γίνεται στεγανοποίηση των μπεκ ανά 100.000 χλμ προληπτικά. Από την άλλη, μεγάλη σημασία δίνεται και στα φίλτρα αέρα, λαδιού και καυσίμου, τα οποία πρέπει να αλλάζουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα γιατί είναι πιθανό να προκληθούν μεγάλες ζημιές.
Μάλιστα η χρήση κακής ποιότητας καυσίμου επιβαρύνει σημαντικά και καταστρέφει το φίλτρο παρακράτησης σωματιδίων (DPF). Επίσης, αν κάποιο ποσοστό καυσίμου περνάει στα λάδια του κινητήρα κατά την αναγέννηση του DPF επιβαρύνεται σημαντικά η λίπανση του κινητήρα-τουρμπίνας με άμεσες συνέπειες στον κύκλο ζωής των εξαρτημάτων. Τέλος τα κατάλοιπα επιβαρύνουν σημαντικά και την εισαγωγή του κινητήρα μέσω του συστήματος επανακυκλοφορίας των καυσαερίων (EGR).
Η σημασία της τουρμπίνας
Στους περιοδικούς ελέγχους θα πρέπει να δίνεται μεγάλη προσοχή και στην υπερπλήρωση turbo, με την οποία δουλεύουν οι περισσότεροι καινούριοι diesel κινητήρες. Έτσι θα εξασφαλίζεται η άρτια λειτουργία του κινητήρα, η οποία θα γίνεται χωρίς μεγάλη κατανάλωση, ενώ θα μειωθούν και οι εκπομπές ρύπων. Ο πλήρης έλεγχος της τουρμπίνας επιτυγχάνεται, αφού πρώτα εξασφαλιστεί ότι δεν διαφεύγουν καυσαέρια ή πίεση από το κέλυφος, λάδι από την μεριά του ελαιαγωγού υψηλής πίεσης ή το έδρανο του άξονα της φτερωτής του. Το τελευταίο γίνεται φέρνοντας αρκετή ποσότητα λαδιού στους σωλήνες εισαγωγής γεμίζοντάς τους με επικαθίσεις.