Σχεδόν όλοι οι καινούριοι diesel κινητήρες, είναι με υπερπλήρωση turbo. Φυσικά και αυτό χρήζει μεγάλης προσοχής, κατά την φάση των περιοδικών ελέγχων του αυτοκινήτου σας, ώστε ο κινητήρας να δουλεύει σωστά με χαμηλή κατανάλωση και χαμηλές εκπομπές ρύπων. Ο πιο απλοποιημένος έλεγχος του είναι αν μπορεί να σηκώνει σωστή πίεση λειτουργίας, χωρίς «περίεργο» θόρυβο.
Επίσης σημαντικό είναι να μην διαφεύγουν καυσαέρια ή πίεση από το κέλυφος, λάδι από την μεριά του ελαιαγωγού υψηλής πίεσης ή το έδρανο του άξονα της φτερωτής του (φέρνοντας αρκετή ποσότητα λαδιού στους σωλήνες εισαγωγής γεμίζοντάς τους με επικαθίσεις).
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μετά την πάροδο αρκετών χιλιομέτρων (κοντά στις 200.000), ίσως χρειαστεί, ακόμα και προληπτικά η επισκευή του, ώστε να μην προχωρήσουμε λίγο αργότερα στην εξ`ολοκλήρου αντικατάστασή του. Για αυτό τον σκοπό συνήθως υπάρχουν εξειδικευμένοι επισκευαστές, στους οποίους και εμπιστευόμαστε για την διαδικασία αυτή.
Συνηθέστερα συμπτώματα χαλασμένης τουρμπίνας
Ήχος (σφύριγμα) συνήθως στις υψηλές στροφές Λευκός καπνός από την εξάτμιση στο ρελαντί Έλλειψη απόδοσης ή καθυστέρηση κατά την επιτάχυνση Ασυνήθιστη αύξηση κατανάλωσης λαδιών μεταξύ των καθορισμένων service.
Πιθανότερες αιτίες φθοράς της τουρμπίνας
Κακή λίπανση: αν η τουρμπίνα δεν τροφοδοτείται με την σωστή ποσότητα λαδιού ή η ποιότητα του είναι χαμηλή, έχουμε πρόωρη φθορά μιας και η τουρμπίνα περιστρέφεται με πολλαπλάσιες στροφές από τον κινητήρα
Διαρροή λαδιού της τουρμπίνας: πιθανότατα λόγω υπερβολικής ποσότητας πλήρωσης λαδιού στον κινητήρα ή φραγμού στον αγωγό επιστροφής λαδιού εισαγωγή ξένου σωματιδίου από τον κινητήρα και την πολλαπλή εξαγωγής με κύριες αιτίες π.χ. σπασμένο ελατήριο εμβόλου, βαλβίδας, ακάθαρτο η ελαττωματικό φίλτρο αέρα κ.λπ.
Υπερστροφία: κυρίως λόγω παραβίασης των επιτρεπομένων από τον κατασκευαστή μέγιστων ορίων στροφών/λεπτό («πουσάρισμα» κινητήρα), η βλάβης του ρυθμιστή πίεσης.
Υπερβολική θερμοκρασία καυσαερίων: Από την υψηλή θερμοκρασία προκαλούνται κυρίως ρωγμές-ρήγματα στα σαλιγκάρια μα αποτέλεσμα την μειωμένη απόδοση της τουρμπίνας ή την καταστροφής της.
Το κόστος καθορίζει αν συμφέρει η επισκευή Το μέγεθος της ζημιάς και κατ` επέκταση το συνολικό κόστος επισκευής είναι αυτό που θα καθορίσει αν συμφέρει να επισκευάσουμε ή να αντικαταστήσουμε την τουρμπίνα του κινητήρα μας.
Μια ερώτηση η οποία είναι μάλλον εύκολη να απαντηθεί ειδικά στις μέρες μας. Και αυτό έχει να κάνει πρώτον με το κόστος της επισκευής και δεύτερον με την διαθεσιμότητα των ανταλλακτικών που χρειάζονται για την κάθε επισκευή.
Πλέον στην ελληνική αγορά διατίθενται ανταλλακτικά σχεδόν για το σύνολο των τούρμπο που κυκλοφορούν. Βέβαια το κόστος μιας επισκευής μπορεί να πλησιάσει σε ορισμένες περιπτώσεις και την τιμή ενός καινούργιου τούρμπο. Αρα το ερώτημα έχει να κάνει όχι αν ένα τούρμπο επισκευάζεται αλλά αν το κόστος δεν είναι απαγορευτικό.