Κάθε πότε αλλάζεις λιπαντικό κινητήρα στο diesel σου;
16463 Επισκέψεις στο άρθρο
Ήχος, καύσιμο, ισχύς, τιμή...υπάρχουν τόσες πολλές διαφορές μεταξύ των οχημάτων ντίζελ και των τυπικών οχημάτων που κινούνται με βενζίνη. Η αλλαγή λαδιών είναι μία από αυτές. Γιατί όμως η αλλαγή αυτή είναι διαφορετική από τις άλλες και πόσο συχνά πρέπει να γίνεται σε ένα αυτοκίνητο diesel;
Για τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρα, ισχύει η άποψη ότι το λιπαντικό του κινητήρα πρέπει να αλλάζει κάθε περίπου 5000 χλμ ή κάθε τρεις μήνες. Αυτό από την άλλη, δεν ισχύει απαραίτητα για οχήματα με κινητήρες ντίζελ.
Τα λιπαντικά είναι απαραίτητα για την λειτουργία και των κινητήρων diesel, αφού οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται ανάμεσα στα κινούμενα μέρη, λόγω των τριβών είναι υπερβολικά υψηλές.
Πόσο συχνά λοιπόν πρέπει να γίνεται αλλαγή λαδιών σε έναν κινητήρα ντίζελ; Η απάντηση εξαρτάται από τους εξής παράγοντες:
-Πού οδηγείς (κλίμα και έδαφος) - Για ποια χρήση διαθέτεις το όχημά σου (όπως μεταφορά μεγάλων φορτίων ή ρυμούλκηση) - Τι λάδι έβαλες την προηγούμενη φορά; (Εσυμβατικό ή συνθετικό).
Ας υποθέσουμε ότι κάνεις σύντομα ταξίδια στην πόλη και σπάνια φτάνεις σε υψηλές ταχύτητες. Εάν ναι, ίσως χρειαστεί να αλλάζεις το λάδι του πετρελαιοκίνητου οχήματός σου πιο συχνά από ένα ίδιο όχημα που ταξιδεύει συνεχώς.
Γιατί; Επειδή σε χαμηλότερες ταχύτητες και θερμοκρασίες, το λάδι σε έναν κινητήρα ντίζελ συσσωρεύει ρύπους πιο γρήγορα από ό,τι σε ένα όχημα που κινείται σε υψηλότερες ταχύτητες και σε πιο ζεστό καιρό.
Ένα απλό παράδειγμα είναι αυτό που προτείνει η Ford για το διάστημα αλλαγής λαδιών του F-150 με κινητήρα ντίζελ χρονολογίας του 2018.
Σε κάθε περίπτωση, άν αμφιβάλλεις, τσέκαρε στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή και ελέγξτε τα προτεινόμενα διαστήματα αλλαγής.
Ποια η λειτουργία του λιπαντικού στους diesel κινητήρες
Η χρήση των λιπαντικών είναι αναγκαία για τη λειτουργία των μηχανών, αφού βασικός προορισμός τους είναι η μείωση της τριβής (άρα και της απώλειας έργου) και προστασία από τη φθορά των κινητών μερών. Σε ένα αυτοκίνητο, υπολογίζεται, ότι το 6% από την ενέργεια που αποδίδει το καύσιμο, καταναλώνεται σαν ενέργεια τριβών. Οι ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας των πετρελαιοκινητήρων (υψηλή συμπίεση, το ίδιο το είδος του καυσίμου κτλ) απαιτούν λιπαντικά με συγκεκριμένες προδιαγραφές. Το λιπαντικό για τους diesel κινητήρες έχει πολύ υψηλό δείκτη ιξώδους, που προστατεύει αποτελεσματικά τους κινητήρες από τις φθορές κάτω από τις πλέον ακραίες και δυσμενείς συνθήκες λειτουργίας, μεγάλες διαφορές θερμοκρασιών και πολύ μεγάλα διαστήματα αλλαγών. Το χαμηλό σημείο pons (-40oC) καθιστά εύκολο το ξεκίνημα στις χαμηλές θερμοκρασίες (cold starting) μειώνοντας δραστικά τις φθορές των κρύων εκκινήσεων και το κτύπημα των βαλβίδων. Τέλος. ένα λιπαντικό βοηθάει και στην λίπανση «περιφερειακών» εξαρτημάτων (π.χ. Turbo), στον σχηματισμό συμπίεσης σε συνθήκες πολύ χαμηλής θερμοκρασίας και ειδικά στην κρύα και παγωμένη εκκίνηση, πλένει και κρατά καθαρό το εσωτερικό του κινητήρα και όλα αυτά για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα μέχρι την επόμενη αντικατάστασή του.