Runaway Diesel: Όταν ο πετρελαιοκινητήρας βαράει ..κόφτες από μόνος του
Έχετε ακούσει ποτέ για το Runaway Diesel; Το παθαίνουν κυρίως παλαιότεροι και κακοσυντηρημένοι κινητήρες. Τι όμως το προκαλεί και πως μπορέιτε να το σταματήσετε;
Tι συμβαίνει στους κακοσυντηρημένους πετρελαιοκινητήρες;
Ο μεγαλύτερος φόβος των πετρελαιοκινητήρων, κυρίως αυτών που δεν έχουν συντηρηθεί σωστά είναι το λεγόμενο runaway diesel.
Όταν αυτό συμβαίνει, το μοτέρ βαράει κόφτες από μόνο του και δεν σταματάει ακόμα και αν σβήσει η μηχανή ή αν αποσυνδεθούν οι πόλοι της μπαταρίας. Το runaway diesel πραγματοποιείται είτε λόγω κάποιας διαρροής των λαδιών, τα οποία καίει το μοτέρ σαν καύσιμο, είτε λόγω ανεξέλεγκτης διαρροής καυσίμου στο χώρο καύσης. Το χειρότερο με αυτή το πρόβλημα είναι ότι δεν πρόκειται να σταματήσει μέχρι να σπάσει το μοτέρ, εκτός και αν καταφέρετε να το σταματήσετε.
Ένας από τους λόγους που συμβαίνει το runaway diesel, είναι και το γεγονός ότι οι κινητήρες πετρελαίου δεν έχουν μπουζί. Άρα, δεν χρειάζονται σπινθήρα για να καεί το καύσιμο. Το diesel αναφλέγεται σε υψηλές πιέσεις-θερμοκρασίες και διαθέτουν προθερμαντήρες που ζεσταίνουν το πετρέλαιο ώστε να είναι πιο εύκολη η αυτανάφλεξή του.
Επίσης, οι πετρελαιοκινητήρες δεν έχουν πεταλούδα αέρα, δεν ελέγχουν δηλαδή τον αέρα (όπως οι βενζινοκινητήρες), αλλά το καύσιμο που μπαίνει στον κύλινδρο, γι`αυτό κ μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο. Βέβαια υπάρχουν κ πετρελαιοκινητήρες με πεταλούδα γκαζιού σαν δικλείδα ασφαλείας για αποφυγή τέτοιων περιστατικών, κυρίως όμως σε βιομηχανικές κατασκευές (καράβια, εργοστάσια κλπ).
Πως μπορείτε να το σταματήσετε;
Αρχικά, πρέπει να κρατήσετε την ψυχραιμία σας! Έπειτα, απομακρυνθείτε εσείς και οι επιβάτες. Γενικά το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να καλέσετε την οδική βοήθεια, για να μεταφέρει το όχημά σας σε ένα κοντινό συνεργείο. Αν όμως έχετε μηχανικές γνώσεις, υπάρχουν 2-3 κινήσεις που μπορείτε να κάνετε για να το σταματήσετε, πριν κλατάρει ο κινητήρας.
Αν το αυτοκίνητο είναι χειροκίνητο τότε πρέπει να βάλετε 5η-6η σχέση κ να αφήσετε απότομα συμπλέκτη με το φρένο πατημένο, ώστε να «φρενάρετε» τον κινητήρα για να σταματήσει. Σε μια τέτοια περίπτωση είναι πιθανό να προκληθεί βλάβη στο δίσκο-πλατό ή ακόμα και το κιβώτιο.
Ο δεύτερος τρόπος και πιο δύσκολος, είναι να τοποθετήσετε ένα βρεγμένο ύφασμα ή ξύλο στην εισαγωγή αέρα για να τον εμποδίσετε να εισέρχεται στην μηχανή. Υπάρχουν και τρόποι που μπορούν να προκαλέσουν σοβαρότερη ζημιά στον κινητήρα, όπως αυτός του πυροσβεστήρα. Σε αυτή την περίπτωση, ψεκάζοντας απευθείας στην εισαγωγή αέρα «κόβετε» την παροχή οξυγόνου στον χώρο καύσης, πνίγοντας τον κινητήρα. Παρόλα αυτά το υγρό του πυροσβεστήρα σίγουρα θα προκαλέσει εκτεταμένες ζημιές στο μοτέρ.
Τέλος, μπορείτε να κόψετε την παροχή πετρελαίου στον κινητήρα, όμως αν η βλάβη προκλήθηκε από διαρροή λαδιού, τότε δεν θα σταματήσει καθώς θα συνεχίσει να έχει για καύσιμο τα λάδια.