Διαβάστηκε από 2000αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:3/10/2006
Στα πλαίσια του ερευνητικού προγράμματος Clean Energy που έχει αναπτύξει, η BMW ολοκλήρωσε την εξέλιξη ενός μοντέλου που χρησιμοποιεί συμβατικό κινητήρα εσωτερικής καύσης (και όχι κυψέλες καυσίμου), ο οποίος επιλέγει αυτόματα τη μορφή του καυσίμου (βενζίνη ή υδρογόνο) με το οποίο θα λειτουργήσει. Σύμφωνα με την ΒΜW, η τεχνολογία αυτή πλεονεκτεί σε σχέση με τα αυτοκίνητα υδρογόνου που χρησιμοποιούν κυψέλες καυσίμου, γιατί διατηρεί στα ίδια επίπεδα την απόδοση και τις επιδόσεις του κινητήρα, αλλά και γιατί δεν αλλάζει το συνολικό βάρος του οχήματος. Επισημαίνουμε, πως οι κυψέλες καυσίμου ζυγίζουν πολύ περισσότερο από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Ο κινητήρας
Οι μηχανικοί της BMW βασίστηκαν στον κινητήρα της 760i για να εφαρμόσουν την τεχνολογία υδρογόνου. Πρόκειται για ένα 12κύλινδρο μηχανικό σύνολο 6,0 λίτρων, που αποδίδει 260 ίππους και 390 Nm ροπής στις 4.300 σ.α.λ. Σύμφωνα με τη γερμανική εταιρεία, η επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ./ώρα έρχεται σε 9,5 δευτερόλεπτα, ενώ η ταχύτητα του αυτοκινήτου περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 230 χλμ. Τα στοιχεία αυτά παραμένουν τα ίδια, ανεξάρτητα από τη μορφή καυσίμου που χρησιμοποιεί ο κινητήρας.
Πώς λειτουργεί;
Το μεγάλο πλεονέκτημα της τεχνολογίας που ανέπτυξε η BMW, είναι η δυνατότητα που έχει το αυτοκίνητο να εναλλάσσει αυτόματα τη μορφή του καυσίμου που χρησιμοποιεί, μεταξύ υδρογόνου και βενζίνης.
Αυτό προϋποθέτει πως, ενώ η βενζίνη εισέρχεται στο θάλαμο καύσης με τη γνωστή διαδικασία (άμεσος ψεκασμός), λειτουργεί παράλληλα και ένας ειδικός αυλός εισαγωγής υδρογόνου, τοποθετημένος στο σύστημα εισαγωγής του κινητήρα. Με το δεδομένο ότι το υδρογόνο καίγεται 10 φορές πιο γρήγορα από τα κοινά καύσιμα, o κινητήρας αποδίδει εξ ίσου καλά, βασιζόμενος και στα εξελιγμένα συστήματα διαχείρισης βαλβίδων Valvetronic και εκκεντροφόρων Vanos Control, που έχει αναπτύξει η BMW.
Κατά τη διάρκεια της κίνησης, πραγματοποιείται συνεχής μετατροπή του υδρογόνου σε αέρια μορφή, με τη βοήθεια θερμότητας, που προέρχεται από το σύστημα ψύξης του αυτοκινήτου, ώστε να είναι έτοιμο το υδρογόνο για τη διαδικασία της καύσης.
Με δύο ξεχωριστά ρεζερβουάρ
Οι δύο μορφές καυσίμου (υδρογόνο και βενζίνη) που χρησιμοποιεί η BMW Hydrogen 7, προέρχονται, όπως είναι λογικό, από δύο ρεζερβουάρ. Το πρώτο είναι 74 λίτρων για τη βενζίνη και το δεύτερο έχει χωρητικότητα 8 κιλών υδρογόνου. Αυτό αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τη Magna Steyr και αποτελείται από διπλά τοιχώματα με στοιχεία ατσαλιού, που ανάμεσά τους έχουν κενό πάχους περίπου 30 χιλιοστών. Η κατασκευή αυτή εκμηδενίζει την αλλαγή θερμοκρασίας και πίεσης στο εσωτερικό του ντεπόζιτου.
Με αυτονομία τι γίνεται;
Λειτουργώντας μόνο με υδρογόνο, ο κινητήρας της BMW Hydrogen 7 μπορεί να διανύσει περίπου 200 χιλιόμετρα, ενώ με τη χρήση της βενζίνης μόνο η αυτονομία του φτάνει στα 500 χιλιόμετρα.