ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Παρουσίαση

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  10/3/2009
ΕΛΑΣΤΙΚΑ
Ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης
Με λιγότερη αντίσταση
Διαβάστηκε από 9655 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:10/3/2009
Τα "πράσινα"ελαστικά ή τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης προσφέρουν μικρότερη κατανάλωση καυσίμου στο αυτοκίνητο, αλλά και λιγότερες εκπομπές CΟ2.
Ένας από τους βασικούς παράγοντες, που επιδρά αρνητικά στην κατανάλωση καυσίμου ενός αυτοκινήτου, είναι τα ελαστικά. Και πώς συμβαίνει αυτό; Για να μετακινηθεί ένα όχημα, χρειάζεται ενέργεια. Για να μειώσουμε την κατανάλωση, πρέπει να ελαττώσουμε αυτή την ενέργεια, δηλαδή, να μειώσουμε την επίδραση των δυνάμεων που επιδρούν σε αυτό (τη βαρύτητα σε συνδυασμό με το βάρος του οχήματος, την αντίσταση του αέρα και τις τριβές). Η αντίσταση που εμφανίζουν τα ελαστικά είναι υπεύθυνη για ένα σχετικά μεγάλο ποσοστό κατανάλωσης καυσίμου ενός αυτοκινήτου.
Τι είναι η αντίσταση κύλισης ενός ελαστικού
Αν τα ελαστικά διέθεταν λείο πέλμα και κινούμασταν πάνω σε λείο έδαφος, μπορεί η αντίσταση στην κύλιση να ήταν ελάχιστη, αλλά δε θα υπήρχε η απαραίτητη πρόσφυση που χρειάζεται ένα αυτοκίνητο, για να στρίψει, να επιβραδύνει και να επιταχύνει με ασφάλεια. Έτσι, όλα τα ελαστικά που διαθέτουν τα αυτοκίνητα έχουν αυλακώσεις, οι οποίες αναλαμβάνουν τον τομέα της πρόσφυσης. Για να προσφέρουν αυτά τα ελαστικά άνεση, πρέπει να είναι εύκαμπτα, με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν παραμόρφωση. Η προσπάθεια του ελαστικού να επανέλθει στην αρχική του μορφή μετά από κάθε παραμόρφωση, καταναλώνει ενέργεια, ένα μέρος της οποίας μετατρέπεται σε θερμότητα. Αυτή η απώλεια θερμότητας ονομάζεται "αντίσταση κύλισης".
Πλεονεκτήματα ελαστικών με χαμηλή αντίσταση κύλισης
• Μικρότερη κατανάλωση σχεδόν κατά 0,2 λτ./100 χλμ.
• Λιγότερες εκπομπές CO2 έως 7 γρ./χλμ.
• Αύξηση συνολικής χιλιομετρικής απόστασης
• Χαμηλότερα επίπεδα θορύβου
Τα οφέλη
Από πλευράς καταναλωτή, το κύριο όφελος είναι η χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου, που μπορεί να φθάσει έως και 0,2 λτ./100 χλμ. Η μειωμένη κατανάλωση συνεπάγεται και μικρότερη εκπομπή CO2, η οποία μπορεί να ισοδυναμεί με έως 7 γρ./χλμ. λιγότερες εκπομπές CO2. Αν αναλογιστεί κανείς το συνολικό αριθμό αυτοκινήτων στους δρόμους, το μέγεθος της βελτίωσης θα είναι αρκετά μεγάλο. Οι λιγότερες τριβές ενός ελαστικού προσφέρουν μεγαλύτερη χιλιομετρική απόσταση, άρα και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Επίσης, ένα ελαστικό με χαμηλή αντίσταση κύλισης, λόγω μικρότερων τριβών, παράγει και μειωμένο θόρυβο, κάτι που μπορεί να βελτιώσει το επίπεδο ζωής των ανθρώπων μέσα στην πόλη, ιδιαίτερα σε λεωφόρους και αυτοκινητόδρομους, όπου οι ταχύτητες των οχημάτων είναι μεγαλύτερες.
Σε ένα χρόνο ένα αυτοκίνητο διανύει κατά μέσο όρο 15.000 χλμ. Ένα μικρομεσαίο μοντέλο (π.χ. Opel Astra 1,4 λτ.), που έχει μέση κατανάλωση 6,1 λίτρα/100 χλμ., με τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης εξοικονομεί σχεδόν 0,2 λίτρα/100 χλμ. ¶ρα, για τα 15.000 χλμ. θα καταναλώσει 885 λίτρα, αντί 915 λίτρα με απλά ελαστικά, δηλαδή 30 λίτρα το χρόνο. Ένα οποιοδήποτε ελαστικό έχει διάρκεια ζωής 3 χρόνια (με φυσιολογικό τρόπο οδήγησης), κάτι που σημαίνει ότι θα εξοικονομήσει συνολικά 90 λίτρα.

Πρόταση για το 2012
Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Περιβάλλοντος αναφέρει, ότι από το 2012 όλα τα καινούργια οχήματα θα πρέπει να εφοδιάζονται με ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης. Όπως υποστηρίζει, η αντίσταση κύλισης των ελαστικών αντιστοιχεί στο 20%-30% της κατανάλωσης καυσίμου των οχημάτων. Η αξιολόγηση των επιπτώσεων που διενήργησε η Επιτροπή δείχνει, ότι τα ελαστικά µε οικονομία καυσίμου είναι αποτελεσματικά από απόψεως κόστους και εκπομπών CO2. Μία μείωση κατά 30% της αντίστασης κύλισης των ελαστικών από το σημερινό μέσο όρο των ελαστικών αυτοκινήτων θα έχει ως αποτέλεσμα περίπου 5% εξοικονόμησης καυσίμου στο σύνολο του στόλου. Οποιαδήποτε αύξηση του κόστους παραγωγής και των τιµών καταναλωτή για τα ελαστικά αναµένεται ότι θα αντισταθµιστεί από την εξοικονόµηση καυσίμου, µε απόσβεση σε χρονικό διάστηµα µικρότερο των 8 µηνών, για τα πλέον ενεργειακά αποδοτικά ελαστικά.
Συμπεριφορά στο δρόμο
Πολλοί πιστεύουν, ότι η μειωμένη αντίσταση κύλισης σημαίνει και χαμηλότερα επίπεδα πρόσφυσης. Αυτό, φυσικά, δεν ισχύει, μιας και οι κατασκευαστές ελαστικών δε θυσιάζουν την ασφάλεια των επιβατών ενός αυτοκινήτου για τη μικρότερη κατανάλωση καυσίμου. Κάποια από τα ελαστικά της αγοράς με χαμηλή αντίσταση κύλισης συμπεριφέρονται το ίδιο με τα συμβατικά ελαστικά, όταν οι ταχύτητες με τις οποίες κινείται το όχημα είναι υψηλές. Επίσης, αρκετά είναι τα μοντέλα των ελαστικών αυτών που προσφέρουν καλύτερη οδική συμπεριφορά στο βρεγμένο οδόστρωμα από ένα απλό συμβατικό ελαστικό και έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.
Ελαστικά και περιβάλλον
Η Michelin υποστηρίζει ότι, με το ελαστικό χαμηλής αντίστασης κύλισης Energy Saver, μειώνει την κατανάλωση καυσίμου ενός αυτοκινήτου, αλλά και τις εκπομπές CO2 που παράγει. Έτσι, αν όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν στους δρόμους της Ευρώπης εφοδιαζόντουσαν με ένα τέτοιο ελαστικό χαμηλής αντίστασης κύλισης, τότε το καύσιμο που θα εξοικονομούσαμε κάθε χρόνο θα επέτρεπε να κινηθούν περίπου 2,8 εκατομμύρια αυτοκίνητα χωρίς καμία εκπομπή CO2. Αυτό μπορεί να συμβεί κατά ένα μεγάλο ποσοστό, όταν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες εφοδιάζουν όλα τα μοντέλα τους με τέτοιου είδους ελαστικά.
Με όριο τα 130γρ./χλμ. CO2
Τον περασμένο Μάιο, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, ο κ. Σουφλιάς, σε συνέντευξη τύπου που είχε παραχωρήσει, ανακοίνωσε μια δέσμη μέτρων τα οποία θα μπορούσαν να ενταχθούν στο "εθνικό σχέδιο για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης". Σύμφωνα με την τότε ανακοίνωση, είχε προταθεί να γίνει αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας με βάση τους ρύπους διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει κάθε αυτοκίνητο. Πιο συγκεκριμένα, αν ένα αυτοκίνητο εκπέμπει κάτω από 130γρ./χλμ CO2 τότε δεν θα πληρώνει καθόλου τέλη κυκλοφορίας και θα μπορεί να εισέρχεται στο δακτύλιο ελεύθερα. Για παράδειγμα, το Hyundai i20 1,4 λτ. το οποίο παράγει σύμφωνα με την εταιρεία 133γρ./χλμ CO2, αν εφοδιαστεί με ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης που μειώνουν τις εκπομπές CO2 έως και 7γρ./χλμ., θα "πέσει" κάτω από το όριο των 130γρ./χλμ., έχοντας όλα τα παραπάνω οφέλη.
Για να προσφέρουν τα ελαστικά άνεση, πρέπει να είναι εύκαμπτα, ώστε να απορροφούν τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν παραμόρφωση.

Το Michelin Energy Saver είναι το αποκλειστικό ελαστικό των ανανεωμένων Toyota Yaris με κυβισμό 1,0 λτ. Αυτό το ελαστικό συμβάλλει στη χαμηλή κατανάλωση του νέου Yaris, το οποίο το διατίθεται ήδη στις εκθέσεις Toyota. Χάρη σ' αυτό, η κατανάλωση καυσίμου μειώνεται επιπλέον κατά 0,2 λτ. ανά 100 χλμ., πράγμα το οποίο, κατά συνέπεια, οδηγεί στη μείωση των εκπομπών CO2 κατά 4 γρμ. για κάθε διανυόμενο χιλιόμετρο.

Τα περισσότερα ελαστικά με χαμηλή αντίσταση κύλισης προσφέρουν εξίσου καλή οδική συμπεριφορά σε βρεγμένο οδόστρωμα σε σχέση με ένα απλό ελαστικό.

Αν όλα τα αυτοκίνητα εφοδιάζονταν με ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης τότε το όφελος στα καύσιμα αλλά και στο περιβάλλον θα ήταν τεράστια.


 
 Ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης
Τα οικονομικά ελαστικά