Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Αφιέρωμα

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  27/10/2009
Αφιέρωμα
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Δύο βραδινές βάρδιες μαζί με την Ομάδα Ελέγχου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων
Στη φάκα οι μεθυσμένοι οδηγοί!
Διαβάστηκε από 2521 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:27/10/2009
Όλοι γνωρίζουμε ότι ο Κ.Ο.Κ έχει γίνει από το 2007 αρκετά αυστηρός, τόσο που στην αρχή της εφαρμογής του πιστεύαμε, ότι κάτι θα άλλαζε ως προς τη συμπεριφορά των οδηγών. Δύο χρόνια μετά, η παρουσία μας σε δύο βραδινές βάρδιες της Ο.Ε.Π.Τ.Α (Ομάδα Ελέγχου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων), που αφορούσαν σε ελέγχους αλκοτέστ, μας αποδεικνύει ότι τα πράγματα απέχουν πολύ από το να χαρακτηρίζονται ικανοποιητικά.
Για να εξακριβώσουμε ιδίοις όμμασι πώς πραγματοποιούνται οι έλεγχοι αλκοτέστ, αλλά κυρίως τι ποσοστό των Ελλήνων οδηγών πειθαρχεί στα όρια που έχει θεσπίσει ο ΚΟΚ, παραβρεθήκαμε σε δύο βάρδιες, της Ο.Ε.Π.Τ.Α (Ομάδα Ελέγχου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων) και της Τροχαίας, Σάββατο και Κυριακή βράδυ. Τα όσα ακολούθησαν μας εξέπληξαν, αφού όπως αποδείχθηκε, ο αριθμός των οδηγών που θα μπορούσε να προκαλέσει κάποιο ατύχημα, λόγω υπερβολικής μέθης, ήταν αρκετά μεγάλος. Όπως αποδεικνύεται άλλωστε από την επεξεργασία διάφορων στατιστικών στοιχείων, περίπου το 40% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων εμπεριέχει την παράμετρο της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ. Από τα όσα ακολουθούν μπορείτε να εξάγετε αρκετά συμπεράσματα σχετικά με την πραγματοποίηση τροχονομικών ελέγχων, αλλά και την "κακουργηματική" πολλές συμπεριφορά των Ελλήνων οδηγών.
To 70% των οδηγών μεθυσμένοι το σαββατόβραδο!
Περίπου στις δύο τα ξημερώματα το μπλόκο για τους ελέγχους αλκοτέστ στήνεται στο κέντρο της πόλης, για την ακρίβεια στη συμβολή των οδών Αθηνάς και Ευριπίδου. Τα όσα ακολούθησαν απλώς επαλήθευσαν όλα όσα προηγουμένως μας είχαν αναφέρει οι άντρες της ομάδας, δηλαδή ότι από αυτό το σημείο, κυρίως τις βραδινές ώρες, οι περισσότεροι οδηγοί που διέρχονται είναι στην κυριολεξία "σκνίπα". Συνολικά εκείνο το βράδυ βεβαιώθηκαν πάνω από 50 κλήσεις για υπέρβαση στην κατανάλωση αλκοόλ, ενώ απομακρύνθηκαν πάνω από 10 δίκυκλα και 3 οχήματα με γερανό της Ελληνικής Αστυνομίας. Στα παραπάνω νούμερα σημειώστε και αρκετές περιπτώσεις, όπου βεβαιώθηκαν αρκετές εκατοντάδες ευρώ, χωρίς την απομάκρυνση του αυτοκινήτου με γερανό, αφού βρέθηκε κάποιος νηφάλιος οδηγός για τη μεταφορά του οχήματος.
Πώς γίνεται η διαδικασία του αλκοτέστ
Αρχικά ο ελεγχόμενος οδηγός περνά το στάδιο του προελέγχου. Αυτό σημαίνει ότι φυσά στο στόμιο του αλκοολόμετρου από απόσταση, όπου ελέγχεται αν όντως έχει γίνει χρήση αξιόλογης ποσότητας αλκοόλ ή όχι. Στην περίπτωση που κάποιος οδηγός είναι υπό την επήρεια αλκοόλ, δίνει τα έγγραφα του οχήματός του (άδεια κυκλοφορίας και δίπλωμα) και υπόκειται σε δεύτερο έλεγχο, φυσώντας αυτή τη φορά στο στόμιο της συσκευής. Τα στοιχεία που προκύπτουν από τη μέτρηση τυπώνονται σε ειδική απόδειξη, αποτελώντας τα τεκμήρια του ελέγχου. Μετά ακολουθεί και τρίτη μέτρηση, αφού έχουν μεσολαβήσει 16 λεπτά.
Τα high lights περιστατικά
250 ml τσικουδιά μόνο, ρε παιδιά!
Ο σύντεκνος από την Κρήτη, αν και δεν έβλεπε μπροστά του από το ποτό, κατεβαίνοντας από το αυτοκίνητο ανέφερε, ότι δεν έπρεπε να υποστεί και δεύτερο έλεγχο, αφού είχε καταναλώσει μόνο 250 ml τσικουδιά και ένιωθε μια χαρά! Μάταια όμως. Όχι μόνο του βεβαιώθηκε κλήση ύψους 1.200 ευρώ, αλλά και το αυτοκίνητό του απομακρύνθηκε με το γερανό…
"Δεν ξέρει… φυσήξει"
Τους αδιάφορους έκαναν οι τρεις Γεωργιανοί, που νόμιζαν ότι οι ισχυρισμοί τους ότι δεν ξέρουν να φυσήξουν στο αλκοτέστ, θα τους γλίτωναν από το πρόστιμο. Τελικά, μόλις ο αξιωματικός της αστυνομικής δύναμης τους δήλωσε ότι αυτό συνεπάγεται με άρνηση μέτρησης και ότι θα ληφθεί υπ' όψιν η προμέτρηση, τότε ευθύς αμέσως έμαθαν να φυσούν!
"Πάρτε τα όλα, δε με ενδιαφέρει…"
Αξιοπρόσεκτη ήταν επίσης και η στάση ενός ακόμη μοτοσικλετιστή, ο οποίος, αν και πιωμένος, σε σημείο που επέφερε τη μεταφορά της μηχανής του με γερανό, δήλωσε ότι βιαζόταν τόσο πολύ, που δεν πήρε ούτε το κράνος του…

Τι προβλέπει ο Κ.Ο.Κ σχετικά με την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ

Περιεκτικότητα (gr/l)*Πρόστιμο-Κυρώσεις
0,25-0,40200 ευρώ και 5 βαθμοί ποινής.
0,40-0,60700 ευρώ. Αφαίρεση επιτόπου της άδειας κυκλοφορίας για 90 ημέρες και 9 βαθμούς ποινής.
Άνω των 0,601.200 ευρώ. Φυλάκιση τουλάχιστον 2 μηνών και αφαίρεση επιτόπου της άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες
Άνω των 0,60 εντός 2 ετών από την προηγούμενη παράβαση2.000 ευρώ 6 μήνες φυλάκιση και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 5 χρόνια.
*Οι συσκευές ανίχνευσης αλκοόλ μετρούν την ποσότητα που έχουμε καταναλώσει από την εκπνοή μας στο στόμιο. Ως μονάδα μέτρησης λαμβάνονται υπ' όψιν τα γραμμάρια ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα.
Κυριακή βράδυ
Όπως σας αναφέραμε και στην αρχή του θέματος, η έρευνά μας σχετικά με τους ελέγχους της Τροχαίας για κατανάλωση αλκοόλ δεν περιορίστηκε μόνο το βράδυ του Σαββάτου, αλλά συνεχίστηκε και την επόμενη μέρα στη Λ. Ποσειδώνος, στο ύψος του πρώην αεροδρομίου. Πριν όμως από όλα αυτά, περίπου για δύο ώρες μας απασχόλησε η Λ. Βουλιαγμένης, με παραβάσεις ορίου ταχύτητας. Πιο αναλυτικά, τα περιστατικά που καταγράψαμε ήταν τα εξής:
Το Ηοnda Civic με την τροποποιημένη εξάτμιση και τα φιμέ κρύσταλλα, που δεν είχε περάσει έλεγχο ΚΤΕΟ.
Ανήλικους που οδηγούσαν μηχανάκια χωρίς δίπλωμα, κράνος και τον απαραίτητο φωτισμό.
Αυτοσχέδιους αγώνες μεταξύ μηχανών, η μια εκ των οποίων δεν έφερε αριθμό κυκλοφορίας και από τα απαραίτητα έγγραφα.
Το Golf που κατέβαινε τη Βουλιαγμένης με 160 χλμ./ώρα.
Την SLK που "φλερτάριζε" με το Clio I με 160 χλμ./ώρα και 180 χλμ./ώρα αντίστοιχα.
Φυσικά, καθ' όλη τη διάρκεια της παρουσίας μας στη συγκεκριμένη περιοχή είδαμε αρκετά "περιστατικά", όπου οι επικίνδυνοι ελιγμοί και οι υψηλές ταχύτητες που αναπτύσσονταν σε έκαναν να σκέφτεσαι ότι όσο μεγάλες και αν είναι οι αστυνομικές δυνάμεις στους δρόμους, ποτέ δεν είναι αρκετές, αφού τα περιστατικά στο δρόμο είναι κατά περιπτώσεις άπειρα.
Όλη η Λ. Ποσειδώνος για έλεγχο
Αρκετά πλούσιο σε περιστατικά αποδείχθηκε το μπλόκο που στήθηκε στην είσοδο του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, από την πλευρά της Λ. Ποσειδώνος, ενώ η δύναμη των τεσσάρων περιπολικών και των δύο μηχανών της Τροχαίας καθιστούσε αδύνατη τη διαφυγή κάποιου οχήματος, όπως άλλωστε αποδείχθηκε εκ των υστέρων.
Πώς γινόταν ο έλεγχος
Τρεις αστυνομικοί με τον απαραίτητο εξοπλισμό εξέτρεπαν τη ροή της Λ. Ποσειδώνος ανά διαστήματα εντός της εισόδου του πρώην αεροδρομίου Αθηνών, όπου δημιουργούνταν τρεις λωρίδες ελεγχόμενων αυτοκινήτων. Αρχικά στους οδηγούς γινόταν ο προέλεγχος, ενώ όσοι βρίσκονταν θετικοί, στάθμευαν το όχημά τους, παρέδιδαν τα στοιχεία κυκλοφορίας τους και προχωρούσαν στο δεύτερο έλεγχο. Συνολικά βεβαιώθηκαν 40 παραβάσεις, απομακρύνθηκαν 7 αυτοκίνητα με γερανό της αστυνομίας, ενώ προς το τέλος της βάρδιας, ένα άτομο μεταφέρθηκε στο αυτόφωρο της Τροχαίας Ελληνικού, όπου και σχηματίστηκε η αντίστοιχη δικογραφία (για το οποίο θα μιλήσουμε παρακάτω).
Αφού κάποιος οδηγός βρισκόταν θετικός στην προμέτρηση, ακολουθούσε η κανονική μέτρηση με την εκπνοή αέρα στην ειδική συσκευή.

Μεγάλο ήταν το ποσοστό των οδηγών που είχαν καταναλώσει υπερβολική ποσότητα αλκοόλ. Η συμβολή των Οδών Αθηνάς και Ευριπίδου αποδείχθηκε τελικά… πέρασμα των μεθυσμένων!

O ανθυπαστυνόμος Βασίλης Κουβάτας, υπεύθυνος αξιωματικός του μπλόκου, επιβλέπει τη μεταφορά των δικύκλων προκειμένου να παραδοθούν την επόμενη μέρα στους ιδιοκτήτες τους χωρίς κάποια υλική ζημιά.

Τα αποτελέσματα της μέτρησης του, σχετικά με την κατανάλωση αλκοόλ τυπώνονται μέσω ειδικής συσκευής και επισυνάπτονται με τη βεβαίωση της παράβασης.

Οι έλεγχοι ταχύτητας στη Λ.Βουλιαγμένης γίνονταν με το συμβατικό περιπολικό της Ο.Ε.Π.Τ.Α, στο εσωτερικό του οποίου βρίσκεται ειδική συσκευή, με την οποία καταγράφονται επί τόπου οι υπερβάσεις του επιτρεπόμενου ορίου.

Πάνω από 1.000 αυτοκίνητα ελέγχθηκαν στη Λ. Ποσειδώνος, στο ύψος του πρώην αεροδρομίου, αφού οι αστυνομικοί ανά διαστήματα εξέτρεπαν την κυκλοφορία, ώστε να υποβληθούν σε αλκοτέστ όσοι οδηγοί περνούσαν εκείνη την ώρα.

Από την έρευνά μας σχετικά με τα αλκοτέστ διαπιστώσαμε, ότι τις περισσότερες φορές οι παραβάτες ήταν κυρίως οδηγοί δικύκλων.

40 περίπου παραβάσεις βεβαιώθηκαν στη Λ. Ποσειδώνος, ενώ όπως μπορείτε να δείτε, μεταξύ των εγγράφων "φιγουράρουν" αρκετά διπλώματα και άδειες κυκλοφορίας, καθώς και ένα ζευγάρι πινακίδων κυκλοφορίας.

Από τον έλεγχο στην Λ. Ποσειδώνος 7 αυτοκίνητα απομακρύνθηκαν με γερανό της Αστυνομίας, αφού εντός του αυτοκινήτου δεν υπήρχε κάποιο άτομο που δεν είχε καταναλώσει αλκοόλ, ώστε να μπορεί να οδηγήσει.
Λίγες ήταν οι περιπτώσεις όπου οι μεθυσμένοι οδηγοί αποδέχονταν χωρίς αντιδράσεις το πρόστιμο που θα έπρεπε να πληρώσουν. Τις περισσότερες φορές, οι συμπεριφορές που είδαμε ήταν μια αρκετά μεγάλη δοκιμασία για τα νεύρα των αστυνομικών.

Τι ακούσαμε...
"Εγώ θέλω να υποβληθώ σε αιματολογική εξέταση"
Αμφισβήτησε τις μετρήσεις του αλκοολόμετρου ο φοιτητής της Νομικής Σχολής, ο οποίος βρέθηκε να έχει καταναλώσει μεγάλη ποσότητα οινοπνεύματος. Για την ακρίβεια, προέταξε ως επιχείρημα στον παρόντα αξιωματικό ότι επιθυμεί να υποβληθεί σε εξέταση αίματος, προκειμένου να μη ληφθεί υπ' όψιν η αρχική μέτρηση. Όμως, όπως του ανέφεραν, κάτι τέτοιο δεν ήταν εφικτό και ότι αν ήθελε, μπορούσε να διαμαρτυρηθεί στην Τοπική Διεύθυνση της Τροχαίας. Μετέπειτα όμως, δέχθηκε να υπογράψει την κλήση, αφού του έγινε κατανοητό ότι μάλλον τα πράγματα θα γίνονταν ακόμη πιο δύσκολα για εκείνον.

Εδώ γύρω θα είμαι…!
Όπως αναφέραμε και στις αρχές του θέματος, για να βεβαιωθεί μια παράβαση σχετικά με μέθη, θα πρέπει να γίνουν δύο μετρήσεις στο εξεταζόμενο άτομο σε διάστημα 16 λεπτών. Όμως ένας κύριος είχε διαφορετική άποψη. Παρ' όλο που έκανε την πρώτη μέτρηση, που έδειξε υψηλά ποσοστά, δεν παρέμεινε να κάνει και τη δεύτερη. Έτσι άφησε όλα του τα στοιχεία (άδεια-δίπλωμα) στο περιπολικό και έφυγε σαν κύριος, αγνοώντας ότι τις επόμενες ημέρες θα ερχόταν αντιμέτωπος με ακόμη αυστηρότερα πρόστιμα.

"Εγώ οδηγούσα ρε! Θα δείτε τι θα σας κάνω, ξέρω τον υπουργό!"
Το τελευταίο περιστατικό ήταν και το καθοριστικό, ώστε η βάρδια μας να τελειώσει περίπου στις 6:10 το πρωί. Οι αστυνομικοί κάνουν σήμα σε ένα VW Polo, που μέσα βρισκόταν ένα ζευγάρι. Το αυτοκίνητο δε σταματά και έτσι ένα περιπολικό αναγκάζεται να τους καταδιώξει. Οι… παμπόνηροι επιβάτες, αφού διανύουν κάποια μέτρα, λίγο πιο κάτω αλλάζουν θέσεις, δηλαδή η συνοδηγός έγινε ξαφνικά οδηγός. Το περιστατικό έγινε αμέσως αντιληπτό από 4 αστυνομικούς συνολικά και το περίεργο στην όλη υπόθεση ήταν ότι και οι δύο είχαν καταναλώσει υπερβολική ποσότητα αλκοόλ. Όμως, όχι μόνο δε δέχθηκαν την πράξη τους, αλλά άρχισαν να σπρώχνουν τους αστυνομικούς, να τους βρίζουν και να τους απειλούν, ότι γνωρίζουν κάποιον υπουργό, που θα τους φέρει σε δύσκολη θέση (δυστυχώς όμως δεν ανέφεραν το όνομα του πολιτικού, κάτι που θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον και για εμάς!). Μετά από αρκετή υπομονή και αφού και οι υπόλοιποι ελεγχόμενοι οδηγοί άρχισαν να αντιδρούν, ο οδηγός του οχήματος οδηγήθηκε στο αυτόφωρο της Τροχαίας Ελληνικού.

Συμπέρασμα
Η παρουσία μας σε δύο βάρδιες της Ο.Ε.Π.Τ.Α μας απέδειξε για ακόμη μια φορά, ότι το δύσκολο σε αυτή τη χώρα δεν είναι να επιβάλλεις αυστηρά πρόστιμα, αλλά να αλλάξεις τη νοοτροπία των ανθρώπων. Από τη μια ο μεγάλος αριθμός των μεθυσμένων οδηγών και από την άλλη συμπεριφορές όπως του κυρίου, που απειλούσε τους αστυνομικούς ότι ξέρει τον υπουργό, συνθέτουν το πραγματικό σκηνικό που επικρατεί στη χώρα μας και πρέπει να αλλάξει.