2 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »
Κατά την πέδηση αποθηκεύεται ενέργεια και κατόπιν χρησιμοποιείται, περιορίζοντας έτσι τις ενεργειακές απαιτήσεις του αυτοκινήτου.
KERS: Συστήματα ανάκτησης ενέργειας
13.081 Επισκέψεις στο άρθρο (21/3/2013)
Φρενάροντας, παράγεται ηλεκτρική ενέργεια η οποία αποθηκεύεται και χρησιμοποιείται όταν χρειαστεί. Αυτό είναι το KERS, το οποίο δεν αφήνει τίποτε να πάει χαμένο.
Η ονομασία KERS προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων Kinetic Energy Recovery System. Αυτή η τεχνολογία υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια στα αυτοκίνητα παραγωγής, καθώς εφαρμόστηκε αρχικά στα υβριδικά, όπως για παράδειγμα τα Toyota Prius, Honda Insight και Civic IMA, αλλά και σε όλα τα υβριδικά Lexus.
Όταν χρησιμοποιούμε τα φρένα σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο, η κινητική ενέργεια μετατρέπεται σε θερμότητα. Σε ένα υβριδικό αυτοκίνητο, τα φρένα παίρνουν ένα ποσοστό από αυτή την ενέργεια που, αντί να χαθεί στο περιβάλλον, χρησιμοποιώντας ένα ηλεκτρικό μοτέρ ως γεννήτρια, αποθηκεύεται, για να χρησιμοποιηθεί όταν χρειαστεί. Σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο χωρίς υβριδικό σύστημα, η ενέργεια που αποθηκεύεται θα χρησιμοποιηθεί την επόμενη φορά που θα επιταχύνει το αυτοκίνητο. Αυτή η ενέργεια μεταφέρεται στο ηλεκτρικό σύστημα του αυτοκινήτου, «ανακουφίζοντας» το βάρος του εναλλάκτη του ρεύματος.
Τα συστήματα KERS χωρίζονται σε δύο υποκατηγορίες, αυτά που αποθηκεύουν την ενέργεια σε μπαταρία και αυτά που την αποθηκεύουν σε πυκνωτές. Την πρώτη περίπτωση ακολουθούν όλα τα υβριδικά αυτοκίνητα παίρνοντας την ενέργεια από την πέδηση την οποία προορίζουν για την επαναφόρτιση της μπαταρίας του υβριδικού συστήματος.
Η δεύτερη περίπτωση, με αποθήκευση της ενέργειας σε εναλλάκτη, εφαρμόζεται συνήθως σε συμβατικά αυτοκίνητα. Οι πυκνωτές παρουσιάζουν κάποια πλεονεκτήματα συγκριτικά με τις μπαταρίες. Έχουν μικρότερο βάρος και καταλαμβάνουν μικρότερο όγκο σε σχέση με μια μπαταρία, κάτι που βοηθά και χωροταξικά στο αυτοκίνητο. Πολύ σημαντικό είναι το γεγονός ότι, οι πυκνωτές μπορούν να φορτιστούν πολύ πιο γρήγορα και άμεσα από ό,τι η μπαταρία.
Σε τι χρησιμεύει;
Όπως γίνεται αντιληπτό, το KERS εκμεταλλεύεται την επιβράδυνση του αυτοκινήτου και τα συνεχή σταμάτα-ξεκίνα. Συστήματα σαν αυτό ακούγονται ιδανικά για την κίνηση στην πόλη, αφού ένα μεγάλο μέρος της κατανάλωσης αναλώνεται κατά την εκκίνηση. Το αποτέλεσμα της ύπαρξης του KERS είναι η περιορισμένη εξάρτηση της μπαταρίας από τον κινητήρα. Η έξυπνη διαχείριση των ενεργειακών απαιτήσεων ενός αυτοκινήτου, οδηγεί στην περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης καυσίμου έως και 20% και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Στο προσεχές μέλλον τα συστήματα ανάκτησης κινητικής ενέργειας, τα οποία τώρα θεωρούνται εξεζητημένα, θα μπουν στην καθημερινότητα εξυπηρετώντας τις ανάγκες των εταιρειών που δραστηριοποιούνται κυρίως στον τομέα των μέσων μαζικής μεταφοράς. Ήδη αντίστοιχο σύστημα εξελίσσεται για το τραμ, ενώ εταιρείες λεωφορείων, τρένων ακόμα και ανελκυστήρων ψάχνουν τρόπο προκειμένου να ενσωματώσουν αυτή την τεχνολογία.
Πίσω από το πεντάλ του φρένου υπάρχει ένα μίνι εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας.
Νομίζω ότι το Mitsubishi ASX (2016) έχει τέτοιο σύστημα αλλά δεν έχω ιδέα αν πράγματι το έχει και πώς λειτουργεί... Πώς μπορώ να το διαπιστώσω;