Πάνω από 1.100 πρατήριων υγραερίου κίνησης. Είκοσι πρατήρια φυσικού αερίου, αν και μετά την είσοδο ιδιωτικών εταιρειών και την ενεργοποίηση της ΔΕΠΑ αρχίζουν να αυξάνονται.
Δακτύλιος: Φυσικό αέριο & υγραέριο η λύση του ΣΕΚΟΕ
Το φυσικό αέριο και το υγραέριο μπορούν να είναι η λύση για τα αυτοκίνητα παλαιότερης τεχνολογίας, προκειμένου να εκπέμπουν χαμηλότερους ρύπους από το όριο των 120 γρ./χλμ. και να κυκλοφορούν ελεύθερα στον δακτύλιο, σύμφωνα με την πρόταση του Συνδέσμου Εναλλακτικών Καυσίμων Οχημάτων Ελλάδος.
Γρήγορα αντανακλαστικά από τον Σύνδεσμο Εναλλακτικών Καυσίμων Οχημάτων Ελλάδος, ο οποίος πήρε θέση με αφορμή τα νέα δεδομένα που προέκυψαν για τον δακτύλιο στο κέντρο της Αθήνας. Σύμφωνα, λοιπόν, με την ανακοίνωση που εξέδωσε ο ΣΕΚΟΕ, λύση στο πρόβλημα δεκάδων χιλιάδων κατόχων που τα αυτοκίνητά τους δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για να κυκλοφορούν στον νέο δακτύλιο, μπορεί να δώσει η μετατροπή σε διπλού καυσίμου με εναλλακτικά καύσιμα, ούτως ώστε να εκπέμπουν λιγότερους ρύπους, κάτω από τα 120 γρ./χλμ. CO2. Με αυτό τον τρόπο τα αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 5 και Euro 6 μπορούν να «πιάσουν» το όριο, καταναλώνοντας βενζίνη και υγραέριο ή φυσικό αέριο, με μόνο κόστος, αυτό της εγκατάστασης του σχετικού συστήματος αεριοκίνησης. Να σημειώσουμε βέβαια, πως τα μέτρα της κυβέρνησης, μέχρι στιγμής, αφορούν αποκλειστικά εργοστασιακά οχήματα διπλού καυσίμου με φυσικό αέριο ή υγραέριο.
Τα ανανεώσιμα και χωρίς άνθρακα καύσιμα, τα οποία θα συνεχίσουν να παίζουν σημαντικό ρόλο στα ενεργειακά συστήματα τουλάχιστον μέχρι το 2050 παράλληλα με τον ηλεκτρισμό.
Ως ΣΕΚΟΕ (Σύνδεσμος Εναλλακτικών Καυσίμων Οχημάτων Ελλάδος) χαιρετίζουμε την πρόθεση του Υπουργείου Μεταφορών για την δημιουργία του «Νέου Δακτυλίου» ή «Ζώνη Χαμηλών Εκπομπών» για την Αθήνα ακολουθώντας με καθυστέρηση κάποιων ετών το παράδειγμα μεγάλων Ευρωπαϊκών πόλεων και κυβερνήσεων.
Ο «Νέος Δακτύλιος» αν εφαρμοστεί θα αλλάξει σταδιακά την κουλτούρα των καταναλωτών και οδηγών σε μια πιο πράσινη μετακίνηση. Μετακίνηση η οποία θα χρησιμοποιεί καύσιμα παραγόμενα από οργανικές ή συνθετικές πρώτες ύλες καθώς και από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Τα καύσιμα αυτά θα είναι αέρια και υγρά με μπροστάρη όπως διαγράφεται τον ηλεκτρισμό.
Ο «Νέος Δακτύλιος» δυστυχώς δείχνει ως αποκλειστικό μέσο με το οποίο θα επιτύχουμε την μείωση των εκπομπών καυσαερίων τον εξηλεκτρισμό των μεταφορών και όχι τον σκοπό που αυτός μπορεί να υπηρετήσει, ο οποίος πρέπει να είναι η μείωση των εκπομπών καυσαερίων με κάθε μέσο, το οποίο είναι τεχνολογικά και οικονομοτεχνικά εφικτό.
Επιπλέον ο «Νέος Δακτύλιος» αιφνιδιάζει τους πολίτες που δεν μπορούν άμεσα να προσαρμοστούν και τους αποκλείει χωρίς καμία προετοιμασία γιΆ αυτό που θα ακολουθήσει. Υπάρχει η ανάγκη να μην μείνει καμία κοινότητα εκτός της ενεργειακής μετάβασης. Να μην υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ των κοινωνικών στρωμάτων και της δυνατότητάς τους να αποκτήσουν σύγχρονο χαμηλότερων ρύπων όχημα.
Μια δοκιμασμένη εναλλακτική είναι τα ανανεώσιμα και χωρίς άνθρακα καύσιμα, τα οποία θα συνεχίσουν να παίζουν σημαντικό ρόλο στα ενεργειακά συστήματα τουλάχιστον μέχρι το 2050 παράλληλα με τον ηλεκτρισμό. Είναι μια πολύ σημαντική εναλλακτική πηγή ενέργειας και συμβάλουν στην κυκλική οικονομία απορροφώντας ρύπους από το περιβάλλον κατά την παραγωγή τους.
Ακόμα και αν υπήρχαν τεράστιες επιδοτήσεις, έτσι ώστε ο κάθε πολίτης και ο κάθε οικονομικός οργανισμός της Αθήνας, αλλά και της χώρας μας να μπορούσε να αποκτήσει καινούργιο όχημα χαμηλότερων ρύπων δυστυχώς αυτό δεν θα ήταν εφικτό. Αυτό συμβαίνει λόγω της ανεπαρκούς παραγωγής νέων οχημάτων με την αναμονή αυτή την περίοδο να είναι πάνω από 6 μήνες. Σκεφτείτε τι θα γινόταν σε περίπτωση μαζικών παραγγελιών.
Η εναλλακτική πρότασή μας αφορά τα εναλλακτικά αέρια καύσιμα, τα οποία μειώνουν σήμερα τους ρύπους του C02 κατά 20% περίπου ανάλογα σε ποιας τεχνολογίας κινητήρα χρησιμοποιούνται. Αυτή την στιγμή υπάρχουν περισσότερα των 1100 πρατήριων υγραερίου κίνησης, ενώ τα πρατήρια φυσικού αερίου μετά και την είσοδο ιδιωτικών εταιρειών και την ενεργοποίηση της ΔΕΠΑ αρχίζουν να αυξάνονται.
Με αυτό τον τρόπο μπορούν οι ιδιοκτήτες οχημάτων Euro 5 και Euro 6 τα οποία δεν πληρούν την προϋπόθεση εκπομπών των 120 gr/km να αποκτήσουν μια εναλλακτική επιλογή μετατρέποντας άμεσα τα οχήματά τους με ασφάλεια και αξιοπιστία σε διπλού καυσίμου και να μειώσουν τις εκπομπές των καυσαερίων που αυτά εκπέμπουν. Όσο αφορά τους μόνιμους κατοίκους των περιοχών του «Νέου Δακτυλίου» θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα είτε να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους με νέα και μεταχειρισμένα χαμηλότερων ρύπων, είτε να μετατρέψουν τα οχήματά τους σε διπλού καυσίμου.
Γιατί δεν μπορούμε να αποφύγουμε την επιλογή των αέριων καυσίμων; Για τον απλό λόγο ότι η ΕΕ τα προβλέπει ως εναλλακτική πηγή ενέργειας μέχρι το 2050. Όχι όμως με την υπάρχουσα προέλευσή τους. Η υπάρχουσα κατάσταση είναι μια μεταβατική για όλη την Ευρώπη και θα πρέπει όλες οι κυβερνήσεις της να ακολουθούν τις επιταγές του Green Deal από το οποίο απορρέουν οι δράσεις πακέτα όπως το Fit for 55, του οποίου ο στόχος είναι μείωση των ρύπων κατά 55% μέχρι το 2030 και 100% μέχρι το 2050. Οι φιλόδοξοι αυτοί στόχοι μας δείχνουν ότι όλοι οι πολίτες πρέπει να συμμετέχουν σε κοινούς στόχους.
Υπάρχουν επιπλέον κίνητρα τα οποία απορρέουν από την Sustainable and smart mobility strategy (Στρατηγική για έξυπνη και αειφόρα κινητικότητα) για την οποία στην Ελλάδα η κοινή γνώμη δεν έχει ακούσει τίποτα και δεν υπάρχει καμία διαβούλευση.
Ενδεικτικά αναφέρουμε άλλες δράσεις που πρέπει να ενσωματωθούν στην εθνική στρατηγική και εμείς ως σύνδεσμος έχουμε την γνώση να συμβάλουμε.
Developing cleaner and more active mobilities of 2019
Framework Law on Mobility
Circular Economy Law 2020
Climate and Resilience Law 2021
Gas for Climate. A path to 2050
Η πρόκληση για τις οδικές μεταφορές είναι η απανθρακοποίηση και η μείωση της μόλυνσης του αέρα και ΟΧΙ ο μονόδρομος του εξηλεκτρισμού, ο οποίος χρειάζεται τεράστιες υποδομές και συνάμα θα οδηγήσει σε αναγκαστική και όχι ελεύθερη επιλογή των πολιτών.
Οι μέρες που διανύουμε δείχνουν με τον πιο εκκωφαντικό τρόπο ότι χρειαζόμαστε πλουραλισμό πηγών ενέργειας, οι οποίες θα καλύψουν τις όλο και αυξανόμενες ανάγκες της χώρας μας και της Ευρώπης. Τα οφέλη της χρήσης των αερίων καυσίμων σήμερα με τις υπάρχουσες υποδομές και στο άμεσο μέλλον όταν αυτά θα έχουν προέλευση από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ή οργανικά υπολείμματα είναι:
Κοινωνικοοικονομικά
Ενεργειακή ανεξαρτησία
Μάχη εναντίον της ενεργειακής φτώχειας
Δημιουργία μεγάλων τοπικών και εθνικών αξιών.
Καλούμε λοιπόν την ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών στην δημιουργία τεχνικής ομάδας με σκοπό την διαβούλευση, στην οποία θα αξιολογηθούν οι προτάσεις όλων των θεσμικών φορέων και των ανήσυχων πολιτών. Ο «Νέος Δακτύλιος» δεν θα αιφνιδιάζει και θα αποκλείει τους πολίτες της Αττικής και ολόκληρης της επικράτειας σε περίπτωση επέκταση του μέτρου.
Επιδιώκουμε την δημιουργία λύσεων που δεν αποκλείουν κανέναν στην ενεργειακή μετάβαση, θα είναι δίκαιες για όλους και θα δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες για όλους.