Γιατί οι φωτιές στα ηλεκτρικά δεν σβήνουν εύκολα;
- Το φαινόμενο thermal runaway: Όταν οι μπαταρίες γίνονται καύσιμο!
- Η φωτιά μπορεί να προκληθεί για πολλούς λόγους, όπως στα θερμικά
- Η δυσκολία της μπαταρίας είναι ότι δε σβήνει εύκολα
- Λύση; Τεράστιες ποσότητες νερού, ή απλά… ελεγχόμενη καύση
Το φαινόμενο thermal runaway: Όταν οι μπαταρίες γίνονται καύσιμο!
Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα έχουν κάνει για τα καλά αισθητή την παρουσία τους τα τελευταία χρόνια, με τις πωλήσεις τους να αυξάνονται σημαντικά κάθε χρόνο ενώ πλέον πολλά ηλεκτρικά μοντέλα βρίσκονται ψηλά στις παγκόσμιες και ευρωπαϊκές πωλήσεις.
Εκτός από τα προταιρήματά τους όμως, δέχονται έντονη κριτική από τους «πιστούς» των θερμικών αυτοκινήτων και όχι μόνο. Ένα από τα βασικά επιχειρήματα των επικριτών τους είναι οι φωτιές που μπορούν να προκληθούν σε αυτά αλλά και η εμφανής δυσκολία στην κατάσβεσή τους από τις πυροσβεστικές δυνάμεις. Γιατί όμως είναι τόσο δύσκολο να σβήσει μια φωτιά σε ένα ηλεκτρικό όχημα;
Οι μπαταρίες αποτελούν το «ντεπόζιτο» των ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς σε αυτή αποθηκεύεται η ηλεκτρική ενέργεια που χρειάζονται για να κινηθούν. Όταν όμως μια μπαταρία βρεθεί σε πολύ υψηλή θερμοκρασία, τότε από «αποθήκη ενέργειας» μετατρέπεται η ίδια σε καύσιμο, αυταναφλέγεται εύκολα ενώ η κατάσβεσή της γίνεται ιδιαίτερα δύσκολη έως ανέφικτη.
Η φωτιά μπορεί να προκληθεί για πολλούς λόγους, όπως στα θερμικά
Η φωτιά σε ένα ηλεκτρικό όχημα μπορεί να προκληθεί για πολλούς λόγους, που δεν έχουν άμεση σχέση με την μπαταρία. Όπως δηλαδή συμβαίνει με τις φωτιές στα θερμικά οχήματα, που μπορούν να προκληθούν από ένα βραχυκύκλωμα στο ηλεκτρικό σύστημα και να πάρουν φωτιά άλλα υλικά (πχ. καλώδια, μονωτικά υλικά ή υλικά της καμπίνας κλπ.). Σε ένα θερμικό όχημα η φωτιά επιταχύνεται κυρίως όταν φτάσει στο καύσιμο, αντίστοιχα στα ηλεκτροκίνητα, αυτό συμβαίνει αν η φωτιά «φτάσει» στη μπαταρία (ή ξεκινήσει από αυτή), παρότι η τελευταία βρίσκεται συνήθως «σφραγισμένη» στο κάτω μέρος του οχήματος.
Η δυσκολία της μπαταρίας είναι ότι δε σβήνει εύκολα
Η φύση της μπαταρίας (υλικά, χημικές ουσίες και χημικές αντιδράσεις σε μεγάλες θερμοκρασίες), την καθιστούν ιδιαίτερα δύσκολη στην κατάσβεση σε περίπτωση πυρκαγιάς. Σκεφτείτε ότι μιλάμε για μια αλληλουχία στοιχείων, κολλητά το ένα στο άλλο, με αποτέλεσμα αν ένα από αυτά βρεθεί σε υψηλές θερμοκρασίες να αρχίσει να καίγεται, καθιστώντας σχεδόν αδύνατο τα υπόλοιπα στοιχεία να μην επηρεαστούν. Έτσι μια μεγάλη μπαταρία αυτοκινήτου (ηλεκτροκίνητου ή Plug-in) μπορεί να καίγεται για πολλή ώρα και… «σιγά σιγά», ενώ η θερμοκρασίες μιας τέτοιας πυρκαγιάς είναι πάρα πολύ υψηλές.
Λύση; Τεράστιες ποσότητες νερού, ή απλά… ελεγχόμενη καύση
Τα παραπάνω καθιστούν τις πυρκαγιές στις μπαταρίες των ηλεκτρικών μια μοναδική πρόκληση για τις πυροσβεστικές δυνάμεις. Οι μέχρι τώρα κατασβέσεις ηλεκτρικών, έχουν δείξει ότι απαιτείται τουλάχιστον 100 φορές περισσότερο νερό για να σβήσει μια φωτιά ηλεκτρικού σε σχέση με ένα βενζίνης/diesel ενώ μπορεί να καίει ακόμα και μέσα στο νερό. Επιπλέον, σε κάποιες περιπτώσεις παρατηρήθηκε αναζωπύρωση παρόλο που φαινομενικά η φωτιά είχε σταματήσει.
Για αυτό το λόγο, ορισμένες πυροσβεστικές υπηρεσίες ακολουθούν την πολιτική του «άστο να καεί», όπου αφήνουν την φωτιά να «καταναλώσει» όλη την καύσιμη ύλη καίγοντας ολοσχερώς το αυτοκίνητο, ελέγχοντας ωστόσο το σημείο ώστε η φωτιά να μην επεκταθεί σε άλλα οχήματα, σπίτια κλπ. Για αυτό το λόγο χρησιμοποιούνται και ειδικές αντιπυρικές «κουβέρτες» που περιορίζουν τις φλόγες αλλά και το οξυγόνο που θα πάει στη φωτιά, ώστε να γίνει όσο το δυνατόν πιο ελεγχόμενη, ενώ σε άλλες περιπτώσεις θάβουν κυριολεκτικά το φλεγόμενο όχημα με χώμα.