Είναι αρκετή η κάπως χαμηλότερη τιμή της BMW 330e να κοντράρει την Mercedes C 300 e που έχει περισσότερα άλογα, μεγαλύτερη μπαταρία, την διπλάσια ηλεκτρική αυτονομία και μπορεί να φορτίσει γρηγορότερα; Ποιο μεσαίο PHEV είναι καλύτερο;
Η Mercedes C 300 e έχει διπλάσια ηλεκτρική αυτονομία (90 χλμ.) και είναι καλύτερη στη φόρτιση
Μόνο για 10 δευτερόλεπτα είναι διαθέσιμα τα 292 άλογα της 3άρας.
Δεν έχουν διαφορά στην κατανάλωση, όμως η 3άρα θα κάψει περισσότερη βενζίνη
Η 330e είναι πιο φθηνή, αλλά με λιγότερο εξοπλισμό στις βασικές της εκδόσεις.
C-Class vs 3άρα, 3άρα vs C-Class, κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια. Και μπορεί εδώ στην Ελλάδα τα premium μεσαία να πουλάνε λίγα εκατοντάδες κομμάτια ετησίως, όμως παραέξω από εμάς, δεν είναι έτσι τα πράγματα. Αυτά τα δύο μοντέλα είναι και για τις δύο μάρκες, Mercedes και BMW, σημείο αναφοράς, τόσο στο κομμάτι των πωλήσεων, όσο και σε αυτό του γοήτρου, αφού κάθε φορά που παρουσιάζεται ένα από τα δύο, θέλει να ξεπεράσει το αντίπαλο δέος. Άρα όπως καταλαβαίνετε, το γεγονός ότι η Mercedes C-Class παρουσιάστηκε πριν λίγους μήνες, της δίνει αμέσως αμέσως ένα προβάδισμα απέναντι στην πρόταση από το Μόναχο.
Στις επόμενες σελίδες, λοιπόν, δοκιμάζουμε τις πιο ενδιαφέρουσες -θεωρούμε- για την ελληνική αγορά εκδόσεις, τις plug-in. Πιο ενδιαφέρουσες, γιατί από την μία συνδυάζουν την οικονομία με τις κορυφαίες επιδόσεις, από την άλλη πληρούν τις προϋποθέσεις ώστε κάποιος να τις επιλέξει ως εταιρικό όχημα. Γιατί κακά τα ψέματα, κυρίως ως εταιρικά θα τα αποκτήσει κανείς… Για αυτό και εμείς υπό το πρίσμα της χρήσης ως plug-in θα τα εξετάσουμε κυρίως.
Μπαίνουμε κατευθείαν στο ψητό, δηλαδή την μπαταρία και την αυτονομία τους. Εδώ λοιπόν η Mercedes έχει σαφές προβάδισμα. Πρώτα από όλα έχει μεγαλύτερη μπαταρία (25,4 έναντι 12,0 kWh) και έτσι μπορεί να κινηθεί για περισσότερα χιλιόμετρα αμιγώς ηλεκτρικά. Συγκεκριμένα, 110 χιλιόμετρα αυτονομία δηλώνει η Mercedes (90 χλμ. κάναμε εμείς), άρα θεωρούμε πως με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο θα κινείσαι 6 στις 7 ημέρες της εβδομάδας αμιγώς ηλεκτρικά. Η 3άρα από την άλλη θα βγάλει μόλις 45 χιλιόμετρα (60 χλμ. δηλώνει η BMW) με μία φόρτιση, νούμερο που το θεωρούμε οριακό για τις καθημερινές μετακινήσεις και έτσι το πιθανότερο είναι να εμπλέκεται περισσότερο ο βενζινοκινητήρας. Όσο για το μέχρι ποια ταχύτητα μπορείς να πας μόνο ηλεκτρικά, και στα δύο αυτοκίνητα είναι τα 140 χλμ./ώρα. Από εκεί και πέρα θα μπουν στο παιχνίδι οι βενζινοκινητήρες τους.
Η συνδυαστική ισχύς της C 300 e είναι 313 άλογα και διαθέσιμη ανά πάσα στιγμή.
Αναφορικά με την συνδυαστική ισχύ των δύο αυτοκινήτων, πάλι το μοντέλο από την Στουτγάρδη έχει το προβάδισμα. Ο ηλεκτροκινητήρας της C 300 e έχει μεγαλύτερη ισχύ και ροπή σε σχέση με την 300e, ενώ και ο κινητήρας εσωτερικής καύσης είναι πιο ισχυρός (βλ. αναλυτικά πίνακα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά).
Η συνδυαστική ισχύς της 330e είναι 292 άλογα με την λειτουργία XtraBoost που δίνει 40 PS για 10 δευτερόλεπτα.
Ωστόσο, η σημαντική διαφορά είναι πως η BMW 330e έχει τα 292 άλογα μόνο στην επιλογή Sport και για 10 δευτερόλεπτα, όσο διαρκεί η λειτουργία XtraBoost, που προσθέτει για αυτό το χρονικό διάστημα 40 άλογα επιπλέον (κανονικά είναι 252 άλογα δηλαδή). Ok, πόσες φορές θα επιταχύνεις πάνω από 10 δευτερόλεπτα, θα πει κανείς, ωστόσο από την άλλη στην C-Class τα 313 άλογα είναι πανταχού παρόντα.
Βέβαια, σε απόλυτα νούμερα η C-Class δεν ξεφεύγει πολύ και αυτό οφείλεται στο βάρος των μπαταριών που ανεβάζει το συνολικό στους 2,1 τόνους, σχεδόν όσο μια S-Class. Ναι, σε καθημερινούς ρυθμούς κίνησης και χαμηλές ταχύτητες δίνει την αίσθηση ότι είναι πολύ σβέλτη, όμως το ίδιο ισχύει και για την 3άρα. Έτσι, στις μετρήσεις και στα kick-down η C-Class προηγείται σε νεύρο σε ταχύτητες πόλης, η 3άρα μένει κοντά και έρχεται πιο μπροστά μέχρι τα 120 χλμ./ώρα, αλλά όταν ανεβαίνει κι άλλο η ταχύτητα η C-Class θα αφήσει πίσω τον αντίπαλό της (σ.σ. σε αυτό βοηθάει ο ισχυρότερος βενζινοκινητήρας της προφανώς). Ταχύτητες απαγορευτικές μεν, όμως μην ξεχνάμε πως στις Γερμανικές Autobahn καθόλα νόμιμες και ο χρήστης θα κινηθεί σε αυτές…
Πιο ισχυρός είναι ο ηλεκτροκινητήρας της C 300e, όμως το σημαντικό είναι πως η πραγματική αυτονομία είναι στα 90 χιλιόμετρα.
Ένα ακόμη στοιχείο που διαφέρουν τα plug-in υβριδικά συστήματα των δύο μοντέλων, είναι το φρενάρισμα. ¶λλωστε, εφόσον θα κινηθούν κυρίως ως ηλεκτρικά, δεν πρέπει να… φρενάρουν και ως ηλεκτρικά; Στην Mercedes, λοιπόν, η επιβράδυνση όταν αφήνεις το γκάζι είναι πιο έντονη (έως 100 kW από την ανάκτηση), ενώ στην BMW θα πατήσεις περισσότερο φρένο (έως 20 kW από την ανάκτηση). Έτσι, από την μία, η Mercedes οδηγείται περισσότερο με ένα πεντάλ και είναι εύκολη στην καθημερινότητα, από την άλλη όμως η αίσθηση κατά το φρενάρισμα θέλει συνήθεια. Ωστόσο, σε τελικό βαθμό, τα παραπάνω δύο στοιχεία (ανάκτηση και αίσθηση πεντάλ) δεν επηρεάζουν τις αποστάσεις ακινητοποίησης από τα 100 χλμ./ώρα αφού η διαφορά τους είναι μερικά εκατοστά και η συνολική επίδοση κορυφαία (κοντά στα 34-35 μέτρα).
Μικρότερη μπαταρία και μικρότερη αυτονομία για την 330e. Βγάζει περίπου 45 χιλιόμετρα, άρα ο βενζινοκινητήρας θα εμπλακεί πιο συχνά.
Πιο εύκολη η φόρτιση στην C 300 e, αφού φορτίζει σε wallbox έως 11 kW ή ταχυφορτιστή των 55 kW.
Περνώντας στην φόρτιση των δύο μοντέλων, και εδώ έχουμε διαφορές και σημαντικό πλεονέκτημα για την Mercedes C 300 e χάρη στον on-board φορτιστή της. Δηλαδή, η C-Class μπορεί να δεχθεί έως και 11 kW ρεύματος AC και άρα να φορτίσει γρηγορότερα σε ένα wallbox. Το χρειάζεται βέβαια καθότι έχει και μεγαλύτερη χωρητικότητα μπαταρίας.
Ρεύμα έως 3,7 kW μπορεί να δεχθεί η 3άρα. ¶ρα στην πράξη θα την φορτίζεις στην πρίζα σούκο του σπιτιού σου το βράδυ. Σε ένα δημόσιο wallbox δεν θα πάρεις πολλά kW όσο κάνεις τα ψώνια σου.
Στην 330e από την άλλη ο on-board charger είναι στα 3,7 kW και άρα η φόρτιση με wallbox είναι μάλλον δώρο άδωρον. Θα πρέπει δηλαδή να την φορτίζεις το βράδυ στο σπίτι από την πρίζα σούκο, αντίθετα με την C-Class που θα την αφήσεις ένα δίωρο σε ένα mall την ώρα που θα κάνεις τα ψώνια σου και θα έχει φορτίσει… Επίσης, η C-Class μπορεί να φορτίσει σε ταχυφορτιστή των 55 kW αντίθετα με την 3άρα που δεν έχει αυτήν την δυνατότητα. ¶ρα περισσότερα χιλιόμετρα και πιο γρήγορη στην φόρτιση για την Mercedes C 300 e.
Πλεονέκτημα έχει η Mercedes γιατί λόγω μεγαλύτερων μπαταριών μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά.
Πριν τέλος περάσουμε στην κατανάλωση των δύο μοντέλων, να πούμε ότι σε όλα τα plug-in αυτή επηρεάζεται πολύ από το αν οι μπαταρίες είναι φορτισμένες ή όχι. Θεωρούμε πως το να έχεις ένα PHEV και να οδηγείς με αφόρτιστες τις μπαταρίες είναι ηλιθιότητα, γιατί προσθέτεις 300 κιλά περιττό βάρος. Αμιγώς ηλεκτρικά, λοιπόν, η BMW καίει λιγότερο (16,6 vs 19,2 kWh σύμφωνα με WLTP), όμως εφόσον δεν έχει ηλεκτρική αυτονομία που θα σε καλύψει, ουσιαστικά θα αναγκαστείς να χρησιμοποιήσεις βενζίνη και άρα το κόστος σε ευρώ ανά χιλιόμετρο θα αυξηθεί (εξαρτάται από την εμπλοκή του βενζινοκινητήρα). Με πλήρως αφόρτιστες τις μπαταρίες πάλι, η κατανάλωση και στις δύο περιπτώσεις είναι στα 8,0 λτ./100 χλμ., δηλαδή πολύ ψηλότερα από τα επίσημα εργοστασιακά νούμερα. Και τέλος σε μια υβριδική κατάσταση με χρήση κατά 40% της μπαταρίας, το trip θα γράψει πάνω κάτω 4,8 λτ./100 χλμ. Με λίγα λόγια δηλαδή, οι διαφορές στην κατανάλωση μεταξύ των δύο μοντέλων είναι ελάχιστες. Πλεονέκτημα έχει η Mercedes γιατί λόγω μεγαλύτερων μπαταριών μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά, όπου το κόστος θα είναι γύρω στα 3,2 ¤/100 χλμ. με κόστος κιλοβατώρας στα 0,17 ¤.
Με πλήρως αφόρτιστες τις μπαταρίες πάλι, η κατανάλωση και στις δύο περιπτώσεις είναι στα 8,0 λτ./100 χλμ.
Το αναφέραμε ότι η σύγκριση μεταξύ των δύο μοντέλων θα επικεντρωθεί στα plug-in hybrid συστήματά τους, ωστόσο αξίζει ένας συνολικός σχολιασμός. Αρχικά, από πλευράς εμφάνισης προσωπικά μας αρέσει η C-Class γιατί θυμίζει κάτι από S-Class, αν και αν κάποιος πει ότι προτιμάει την 3άρα δεν θα μπούμε στη διαδικασία να διαφωνήσουμε. Αναφορικά με την ποιότητα κατασκευής και τα υλικά στο εσωτερικό και στις δύο περιπτώσεις έχουμε να κάνουμε με δύο κορυφαίες προτάσεις. Ένα πιο έντονο οπτικά wow effect το έχει η C-Class μόνο και μόνο λόγω της κάθετης οθόνης, από την άλλη στην 3άρα μας αρέσει η λειτουργία του περιστροφικού διακόπτη του i-Drive. Στο κομμάτι των χώρων για τους επιβάτες έχουμε επί της ουσίας ισοπαλία, ενώ για τις αποσκευές προηγείται η 3άρα με 60 λίτρα, αν και στις δύο περιπτώσεις μικρός κρίνεται ο χώρος των αποσκευών. Και τέλος, από οδηγικής πλευράς η 3άρα δείχνει λίγο πιο ανάλαφρη και με κοφτερό τιμόνι, παρότι η C-Class έχει την αερανάρτηση που ελέγχει το επίπεδο του πίσω μέρους (σ.σ. λογικό αφού εκεί βρίσκονται και οι μπαταρίες) και στην πράξη είναι άνετη και αποτελεσματική.
Η κάθετη οθόνη είναι εντυπωσιακή και πολύ εύχρηστη τελικά στην πράξη.
Από τεχνολογικής άποψης η Mercedes C 300 e έχει ξεκάθαρο προβάδισμα και είναι ένα πιο ολοκληρωμένο PHEV όχημα με μεγαλύτερη ηλεκτρική αυτονομία και καλύτερους χρόνους φόρτισης. Για αυτό λογική είναι και η υψηλότερη τιμή της σε σχέση με την BMW 330e. Μάλιστα, αν και η διαφορά είναι μεγαλύτερη στις αρχικές εκδόσεις, όταν βάλεις κάτω τον εξοπλισμό της έκδοσης Avantgarde τότε μειώνεται η απόσταση. ¶λλωστε εταιρική επιλογή θα αποτελέσει το πιθανότερο, άρα το υβριδικό σύστημα είναι που θα παίξει καθοριστικό ρόλο.