Εσείς που προτιμάτε το καντράν, μέσα ή πάνω από το τιμόνι; Τι αλλάζει στην σχεδίαση των αυτοκινήτων σήμερα;
Πως βλέπετε τον πίνακα οργάνων στο αυτοκίνητό σας; Το πιθανότερο να τον βλέπετε μέσα από το τιμόνι, όμως αυτό αλλάζει. Οι πίνακες αλλάζουν, όπως και τα τιμόνια. Μήπως είναι καλύτερα να τον βλέπετε πάνω από το τιμόνι;
Παραδοσιακά ο πίνακας οργάνων βρίσκεται πίσω από το τιμόνι, και σχεδιάζεται πάντοτε με στόχο το τιμόνι να μην τον κρύβει. Έτσι στο πάνω άνοιγμα του κύκλου του τιμονιού φαίνεται ο πίνακας, γι αυτό και εξάλλου κανένα τιμόνι δεν έχει ακτίνα στο πάνω μέρος του.
Η θέα του πίνακα έχει μείνει η ίδια τα τελευταία 100 χρόνια, παρότι κατασκευαστές όπως κυρίως η Citroen έκαναν προσπάθειες είτε να κρατήσουν το τιμόνι σε μινιμάλ διαστάσεις, είτε να ενσωματώσουν τον πίνακα με τους μοχλούς φώτων και φλας. Γενικά πειραματισμοί υπήρξαν άπειροι, όμως τώρα τα πράγματα αλλάζουν.
Και ο λόγος που αλλάζουν είναι απλός. Ο πίνακας δεν είναι πλέον ένα συμμάζεμα δύο, τριών τεσσάρων στρογγυλών δεικτών με περιστρεφόμενες βελόνες. Όσο είχες ένα κοντέρ, στροφόμετρο, δύο δείκτες θερμοκρασίας και καυσίμου, και άντε και μία οθόνη-γραμματόσημο για τα υπόλοιπα και τον «υπολογιστή ταξιδίου», όλα ήταν καλά.
Οι πίνακες σήμερα όμως αντικαθίσταται με οθόνες. Και στις οθόνες το μέγεθος μετράει, οπότε δεν μπορεί να τις περιορίσεις στο άνοιγμα του πάνω μέρος ενός τιμονιού. Κάποιοι κατασκευαστές απλά «χώνουν» μία οθόνη περίεργου σχήματος σε δύο αναλογικά στρογγυλά όργανα, όπως είδαμε πριν μερικά χρόνια να ξεκινάει η Audi στο ΤT και πλέον τέτοιον πίνακα να έχει και το καινούργιο Polo.
¶λλοι όμως το πάνε πιο μακριά. Η Peugeot στο νέο 3008 και 5008 και σύντομα σε όλα τα μοντέλα της, έχει μια μεγάλη πλέον οθόνη για πίνακα, και το στρίμωγμα πίσω από το τιμόνι θα την «έθαβε». Τι έκανε; Πρώτα μίκρυνε το τιμόνι σημαντικά, ενώ το έκανε και πιο πολύγωνο και λιγότερο κυκλικό. Δεύτερον, άλλαξε τη θέση του. Το τιμόνι πλέον είναι πιο χαμηλά στα πόδια. Ταυτόχρονα ανέβασε το ταμπλό στην πλευρά του οδηγού και «πέταξε» τον πίνακα οργάνων πάνω από το τιμόνι, στο ύψος των ματιών.
Η εμπειρία είναι μοναδική, και παρότι κι άλλοι κατασκευαστές έχουν βάλει κάποια όργανα ψηλά, πάνω από το τιμόνι, όπως κάνει η Honda με κάποια Civic, η Peugeot άλλαξε ριζικά τη θέση οδήγησης για να το πετύχει ιδανικά.
Εσείς έχετε δει τη διαφορά; Έχετε προσέξει τι σας αρέσει περισσότερο; Να βλέπετε τα όργανα μέσα ή πάνω από το τιμόνι;
Είχα 3 Peugeot. Από εργονομία δεν ήταν και τέλεια! Στο 206 δεν βλέπεις από τον καθρέφτη πίσω μέχρι ορίζοντα!
Είδα στις εκθεσεις το νέο τιμόνι και δεν νομίζω να βολεύει και πολύ! Κρίμα. Ίσως αν τι τιμόνι ήταν ακόμα μικρότερο να βόλευε.
Οι Γάλλοι πρέπει κάποτε να προσέξουν την εργονομία. Ας μιμηθούν τους Ιάπωνες. Δεν μπορεί να βάζεις φλάς δεξιά και μετά τη στροφή να ακούς το φλάς να αναβοσβήνει για αριστερή στροφή. Δεν μπορεί να χρειάζεται να δείς τον πίνακα για να καταλάβεις αν έχεις ανάψει τη μεγάλη ή τη μικρή σκάλα των φώτων. Το μόνο εργονομικό που είχαν (την κόρνα στην άκρη του μοχλού των φλάς) το κατάργησαν.
Η πιό πρακτική λύση είναι τα όργανα να βρίσκονται πάνω από το τιμόνι, ώστε να είναι ορατά, χωρίς να κρύβονται πίσω από τις ακτίνες του τιμονιού, όταν αυτό στρίβει. Επίσης μια καλή λύση είναι το τιμόνι να είναι όσο πιό μικρό γίνεται, γιαυτό και εγώ το αλλάζω σε όλα τα αυτοκίνητα, που έχω, με ένα μικρότερο ΜΟΜΟ, 30-32 εκατοστών. Πάντως ακόμα καλύτερα είναι τα όργανα να προβάλλονται στο βάθος του ορίζοντα, μέσα στο παρμπριζ, όπως στα πολεμικά αεροπλάνα, ώστε ο οδηγός να βλέπει τις ενδείξεις, χωρίς να χρειάζεται να πάρει τα μάτια του από το δρόμο. Ακόμη η καλύτερη λύση είναι τα αναλογικά όργανα και μάλιστα να φαίνονται όλα ταυτόχρονα και όχι να επιλέγονται, ποια θα φαίνονται κάθε φορά. Ο οδηγός θα πρέπει ανά πάσα στιγμή να ξέρει τι συμβαίνει παντού, σε όλα τα συστήματα του αυτοκινήτου, όπως στροφές κινητήρα, ταχύτητα, θερμοκρασία ψυκτικού, θερμοκρασία και πίεση λαδιού κινητήρα, ποσότητα καυσίμου, τάση μπαταρίας, πίεση τούρμπο και όσο το δυνατό περισσότερα ακόμη.
Είχα 3 Peugeot. Από εργονομία δεν ήταν και τέλεια! Στο 206 δεν βλέπεις από τον καθρέφτη πίσω μέχρι ορίζοντα! Είδα στις εκθεσεις το νέο τιμόνι και δεν νομίζω να βολεύει και πολύ! Κρίμα. Ίσως αν τι τιμόνι ήταν ακόμα μικρότερο να βόλευε. Οι Γάλλοι πρέπει κάποτε να προσέξουν την εργονομία. Ας μιμηθούν τους Ιάπωνες. Δεν μπορεί να βάζεις φλάς δεξιά και μετά τη στροφή να ακούς το φλάς να αναβοσβήνει για αριστερή στροφή. Δεν μπορεί να χρειάζεται να δείς τον πίνακα για να καταλάβεις αν έχεις ανάψει τη μεγάλη ή τη μικρή σκάλα των φώτων. Το μόνο εργονομικό που είχαν (την κόρνα στην άκρη του μοχλού των φλάς) το κατάργησαν.
Η πιό πρακτική λύση είναι τα όργανα να βρίσκονται πάνω από το τιμόνι, ώστε να είναι ορατά, χωρίς να κρύβονται πίσω από τις ακτίνες του τιμονιού, όταν αυτό στρίβει. Επίσης μια καλή λύση είναι το τιμόνι να είναι όσο πιό μικρό γίνεται, γιαυτό και εγώ το αλλάζω σε όλα τα αυτοκίνητα, που έχω, με ένα μικρότερο ΜΟΜΟ, 30-32 εκατοστών. Πάντως ακόμα καλύτερα είναι τα όργανα να προβάλλονται στο βάθος του ορίζοντα, μέσα στο παρμπριζ, όπως στα πολεμικά αεροπλάνα, ώστε ο οδηγός να βλέπει τις ενδείξεις, χωρίς να χρειάζεται να πάρει τα μάτια του από το δρόμο. Ακόμη η καλύτερη λύση είναι τα αναλογικά όργανα και μάλιστα να φαίνονται όλα ταυτόχρονα και όχι να επιλέγονται, ποια θα φαίνονται κάθε φορά. Ο οδηγός θα πρέπει ανά πάσα στιγμή να ξέρει τι συμβαίνει παντού, σε όλα τα συστήματα του αυτοκινήτου, όπως στροφές κινητήρα, ταχύτητα, θερμοκρασία ψυκτικού, θερμοκρασία και πίεση λαδιού κινητήρα, ποσότητα καυσίμου, τάση μπαταρίας, πίεση τούρμπο και όσο το δυνατό περισσότερα ακόμη.