Τα plug-in μοντέλα έκαναν δυνατό μπάσιμο στην αγορά, ως μια λύση που συνδυάζει τα καλά της ηλεκτροκίνησης και των κινητήρων βενζίνης ή πετρελαίου.
Plug-in hybrids λοιπόν, μια τεχνολογία όχι τόσο νέα όσο νομίζουμε. Ήδη βρισκόμαστε στη τρίτη γενιά της, ωστόσο μόλις τα τελευταία χρόνια άρχισε να αποτελεί τάση για την ελληνική αγορά. Από τα 165 μοντέλα που πουλήθηκαν το 2019, μιλώντας πάντοτε μόνο για επιβατικά αυτοκίνητα , φτάσαμε στα 1.500 πέρσι και στα 1.800 μόνο το πρώτο 5μηνο του '21. Αναμφίβολα εξακολουθούν να κατέχουν ένα μικρό ποσοστό επί των συνολικών πωλήσεων, αλλά από την άλλη ο ρυθμός που αυξάνονται είναι καταιγιστικός. Είναι όμως και δικαιολογημένος;
Ναι, γιατί είναι μαγκιά να έχεις plug-in. Πέρα από το γεγονός πως κάνεις το κομμάτι σου λέγοντας «έχω plug-in» και γίνεσαι το επίκεντρο εξηγώντας τι και πως, είσαι και ο μάγκας που καταφέρνει να οδηγεί μια «κουρσάρα» ή μια SUVάρα και μέσα στην πόλη να καίει τα ίδια με ένα 125άρι σκουτεράκι. Πόσο μάλλον από τη στιγμή που μπορείς να το φορτίζεις σε μια μπρίζα σούκο και σε λίγες ώρες να καλύπτεις τις καθημερινές σου ανάγκες. Ούτε να βάζεις ειδικό φορτιστή στο σπίτι σου, ούτε να ψάχνεις που έχει ταχυφορτιστές. Έχεις ηλεκτρικό, χωρίς το άγχος της μπαταρίας, αφού και να ξεχάσεις να το φορτίσεις, έχεις και τον κανονικό σου κινητήρα.
Σε δοκιμή που κάναμε μέσα στην πόλη, υπολογίζοντας το μηνιαίο κόστος καυσίμου για τις 22 εργάσιμες μέρες (χωρίς τα Σ/Κ δηλαδή), με το ίδιο μοντέλο, η plug-in έκδοση έχει μηνιαίο κόστος 80 ευρώ λιγότερο σε σχέση με την diesel έκδοση και 130 συγκριτικά με τη βενζινοκίνητη.
Βέβαια είναι και πιο ακριβά, όμως πλέον δεν χρειάζεται να δώσεις 50 χιλιάρικα για να πάρεις plug-in, έχεις επιλογές από 30.000 ευρώ.
Φιλικό προς το περιβάλλον και τις… επιχειρήσεις
Είναι παράλληλα και μια λύση, λύση πρωτίστως για την προστασία του περιβάλλοντος. Με ένα plug-in μπορείς να κινηθείς μέσα στην πόλη, εκεί που θα κάνεις τη συντριπτική πλειοψηφία των χιλιομέτρων σου, αποκλειστικά με ρεύμα, άρα και με μηδενικούς ρύπους. Έτσι πέρα από την οικονομία προστατεύεις και το περιβάλλον.
Είναι λύση όμως και για τις επιχειρήσεις. Αφενός ο χρήστης απαλλάσσεται από την καταβολή φόρου, αφετέρου η επιχείρηση κερδίζει έκπτωση στα ακαθόριστα έξοδα της. Win-Win δηλαδή και για τους δύο, ενώ φυσικά μην ξεχνάτε πως πέρα από τα οικονομικά κίνητρα και ο χρήστης παίρνει ένα πιο ακριβό και καλύτερο αυτοκίνητο.
Δεν στρίβουν, δεν φρενάρουν και στο ταξίδι θα πληρώσεις
Καλά όλα αυτά, αλλά υπάρχει και ή άλλη άποψη που λέει ότι τα plug-in είναι «άκυρα» και χωρίς λόγο ύπαρξης. Η πρώτη ένσταση έχει να κάνει με την ασφάλεια. Τα plug-in είναι πιο βαριά, συνεπώς αλλοιώνεται η οδική τους συμπεριφορά, με το έξτρα βάρος να επηρεάζει αρνητικά το φρενάρισμα, αλλά και την αποτελεσματικότητα στον χειρισμό. Φανταστείτε το ίδιο μοντέλο να επιχειρεί ένα elk test-αποφυγής κινδύνου και στα καπάκια να ξανακάνει τη δοκιμασία με συν 300 κιλά, όταν μάλιστα έχουμε δει ότι μόλις ένα άτομο περισσότερο στην καμπίνα κάνει διαφορά. Αναπόφευκτα, με βάση τα παραπάνω μειώνεται και η οδηγική απόλαυση, αφού τα όρια τους περιορίζονται, ενώ συγχρόνως και η άνεση στις περισσότερες των περιπτώσεων δείχνει επηρεασμένη από το έξτρα βάρος.
Αντίλογος υπάρχει και στο κομμάτι της οικονομίας. ΟΚ, στην καθημερινότητα εξοικονομείς αρκετά χρήματα, τι γίνεται όμως στο ταξίδι. Στην ίδια δοκιμή λοιπόν που σας είπαμε παραπάνω, είδαμε πως για αποστάσεις μέχρι 130 χλμ. το plug-in είναι πιο οικονομικό. Από εκεί και πάνω, το diesel καίει περίπου 3 ευρώ λιγότερο ανά 100 χλμ..
«Πράσινα» υπό προϋποθέσεις και στο τέλος θα το «παντρευτείς»
Αλλά και πέρα από την ασφάλεια ερωτηματικά εγείρονται και για τη φιλικότητά τους προς το περιβάλλον. Δεν αμφισβητείται πως όντως είναι πιο καθαρά. Αμφισβητείται όμως ότι ο χρήστης θα το φορτίζει κάθε μέρα και δεν θα πηγαίνει με βενζίνη ή diesel. Γιατί αν το κάνει ούτε οικονομικά είναι, ούτε «καθαρά». Φαινόμενο που έχει παρατηρηθεί ειδικά σε εταιρικά οχήματα επιχειρήσεων που καλύπτουν τα έξοδα μετακίνησης, όπου οι χρήστες αδιαφορούν αν θα έχουν μπαταρία ή όχι.
Βέβαια το μεγαλύτερο αλλά, έρχεται στην απαξίωσή τους. Με τα ηλεκτρικά να εξελίσσονται και να γίνονται πιο φτηνά διαρκώς, σε λίγα χρόνια από τώρα θα «ακυρώσουν» τα plug-in. Συνεπώς και η τιμή μεταπώλησης τους θα πέσει.
Μήπως η λύση είναι το leasing;
Ψάχνοντας στα site εταιρειών χρονομίσθωσης, παρατηρήσαμε πως η μίσθωση του ίδιου μοντέλου κοστίζει για τέσσερα χρόνια περίπου 6.000 ευρώ περισσότερα όταν πρόκειται για plug-in συγκριτικά με την diesel έκδοσή του. Άρα θες περίπου μηνιαίο κέρδος 120 ευρώ για να κάνεις απόσβεση. Βέβαια, από την άλλη, τα plug-in είναι και 100 άλογα περισσότερα, συνεπώς η σύγκριση δεν μπορεί να αφορά αποκλειστικά οικονομικά κριτήρια.
Η γνώμη μας
Αναλύοντας όλα τα παραπάνω, βλέπουμε πως για έναν ιδιώτη το plug-in δείχνει ασύμφορο, εκτός φυσικά αν κάνει καθημερινά πολλά χιλιόμετρα εντός πόλης. Από την άλλη η κατάσταση δείχνει «ίσα βάρκα, ίσα πανιά» όταν μιλάμε για leasing, ενώ σε περιπτώσεις επαγγελματικού οχήματος, ναι, δείχνει να συμφέρει δεδομένου ότι προσφέρει επιπλέον φορολογικά οφέλη.
Η δική σας άποψη ποια είναι; Συμφωνείτε με την τρέλα για plug-in που έχει πιάσει όλη την Βόρεια Ευρώπη; Είναι καλή λύση και για σας;