- Πριν 50 χρόνια, όλοι ήθελαν μια «κούρσα», δηλαδή ένα σεντάν
- Μετά τα σεντάν οι ευρωπαίοι λάτρεψαν τα station, εμείς πάλι δεν τα αγαπήσαμε ποτέ
- Μετά ήρθαν τα hatchback, που βόλευαν στις πόλεις αλλά τα «έφαγαν» τα SUV
- Και όμως τα SUV κινδυνεύουν από ένα… ξαδερφάκι (Coupe SUV) τους και φταίνε και τα ηλεκτρικά σε αυτό
Πριν 50 χρόνια, όλοι ήθελαν μια «κούρσα», δηλαδή ένα σεντάν
Μια βόλτα στην επαρχία, ή ένα μικρό γκάλοπ σε άτομα της 3ης ηλικίας για το τι αυτοκίνητο είχαν ή «ονειρευόντουσαν» και εύκολα θα καταλάβει κανείς ποιο ήταν το αγαπημένο σχήμα αυτοκινήτου 30-40 χρόνια πριν.
Ο όρος «κούρσα» είχε την τιμητική του και αναφερόταν στα γνωστά σεντάν, τα οχήματα με τον 3ο πίσω όγκο που αποτελούσε το ιδανικό σχήμα για ένα ευρύχωρο αυτοκίνητο που θα χωρούσε όλη την οικογένεια για τα ταξίδια στο χωριό και θα λειτουργούσε σαν ένα status symbol του πετυχημένου οικογενειάρχη. Είτε αυτός έφυγε από την ιδιαίτερη πατρίδα του για την μεγάλη πόλη είτε για το εξωτερικό, όφειλε να επιστρέψει με ένα τέτοιο αυτοκίνητο και ιδανικά γερμανικό!
Μετά τα σεντάν οι ευρωπαίοι λάτρεψαν τα station, εμείς πάλι δεν τα αγαπήσαμε ποτέ
Η παραπάνω νοοτροπία κράτησε αρκετά χρόνια στη χώρα μας και ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη είχε αρχίσει να κερδίζει πόντους μια ενδιαφέρουσα «παραλλαγή» των σεντάν, τα station wagon! Ακόμα μεγαλύτερο μήκος, ακόμα μεγαλύτερος και ενιαίος χώρος αποσκευών που χωρούσε κυριολεκτικά «τα πάντα»! Από μια εκδρομή με την οικογένεια και τις καλοκαιρινές διακοπές, έως και ολόκληρη μετακόμιση, τα «στέισον» ήταν ο ορισμός του ευρύχωρου. Και παρότι οι Ευρωπαίοι για δεκαετίες αγόραζαν station wagon με το τσουβάλι, στην Ελλάδα επιμείναμε στα sedan, ενώ όσοι ήθελαν κάτι πιο μαζεμένο, άρχισαν να στρέφονται στα hatchback.
Μετά ήρθαν τα hatchback, που βόλευαν στις πόλεις αλλά τα «έφαγαν» τα SUV
Βλέπεις οι δρόμοι της χώρας μας αλλά και η δόμηση των ελληνικών πόλεων, κατέστησαν τα station μια τελείως άβολη επιλογή, ενώ ακόμα και τα αγαπημένα έως τότε sedan, δυσκολεύονταν σιγά σιγά να παρκάρουν ή να περάσουν από τα στενά δρομάκια της πόλης. Τα «κοφτά» μοντέλα, με το κάθετο πίσω τζάμι και χωρίς 3ο όγκο, έδωσαν τη λύση, μιας και προσέφεραν αξιοπρεπείς χώρους, ενώ πάρκαραν πολύ πιο εύκολα (αλλιώς υπολογίζεις; 5-10 πόντους από το πίσω τζάμι και αλλιώς μισό μέτρο και βάλε!).
Και όμως τα SUV κινδυνεύουν από ένα… ξαδερφάκι (Coupe SUV) τους και φταίνε και τα ηλεκτρικά σε αυτό
Και μετά… ήρθανε τα SUV. Από το RAV4 έως το Vitara και το Niva, που ήταν πιο «κατσίκια» αλλά και το πρώτο πραγματικό SUV Nissan Qashqai, που συνδύαζε αυξημένη απόσταση από το έδαφος με οδική συμπεριφορά «χαμηλού» αυτοκινήτου. Αυτό ήταν! Χρόνο με το χρόνο οι πωλήσεις των SUV αυξάνονταν, ενώ το ίδιο γινόταν με τα διαθέσιμα μοντέλα, καθώς κάθε φίρμα πλέον έχει τουλάχιστον ένα SUV ή crossover σε κάθε κατηγορία. Τα SUV πέτυχαν με ελάχιστα αυξημένες διαστάσεις σε σχέση με τα «χαμηλά» αδερφάκια τους (δες Golf με Tiguan, ή Focus με Kuga) να προσφέρουν καλύτερους χώρους, καλύτερη θέση οδήγησης και ορατότητα, αλλά και μεγαλύτερη άνεση σε κίνηση εκτός δρόμου.
Και μετά ήρθαν τα ηλεκτρικά. Και καθώς τα περισσότερα ηλεκτρικά έχουν προσαρμοσμένη τη μπαταρία τους στο πάτωμα (και) για χαμηλότερο κέντρο βάρους, η αυξημένη απόσταση από το έδαφος έγινε σχεδόν απαραίτητη. Και ενώ όλοι πίστευαν ότι τα SUV θα γίνουν ο απόλυτος κανόνας, αυτό φαίνεται πως αλλάζει σιγά σιγά, με μια νέα κατηγορία να κάνει την εμφάνισή της, τα Coupe SUV. Δυναμικά και επιβλητικά που ξεχωρίζουν (απαραίτητο για πολλούς στην ηλεκτροκίνηση), με καλύτερη αεροδυναμική (και άρα κατανάλωση ενέργειας) και μικρότερη απόσταση από το έδαφος, τα Coupe SUV φαίνεται πως είναι η νέα τάση στην σχεδίαση των αυτοκινήτων. Αντίστοιχα, βλέπουμε πολλά οχήματα που ενώ «βαφτίζονται» ως οικογενειακά (δηλαδή χαμηλά) από τους κατασκευαστές, έχουν ιδιαίτερα αυξημένη απόσταση από το έδαφος, σε σχέση πάντα με τα υπόλοιπα συμβατικά οικογενειακά.
Εσύ όμως τι λες; Θα γίνουν τα Coupe SUV ο νέος κανόνας στην αυτοκίνηση; Θα καταφέρουν να κυριαρχήσουν στην παγκόσμια αγορά όπως κατάφεραν τα SUV; Ή θα έρθει κάποιο νέο σχήμα να τους πάρει τα πρωτεία;