Ξέρετε ποιο ήταν το πρώτο SUV, το πρώτο μικρομεσαίο, το πρώτο μίνι, ή το πρώτο MPV, που άνοιξε το δρόμο στους υπολοίπους και αποτέλεσε παράδειγμα προς μίμηση; Αν όχι διαβάστε παρακάτω για τα μοντέλα που ίδρυσαν μια ολόκληρη κατηγορία!
Μίνι, μικρομεσαία, οικογενειακά SUV, πολυμορφικά. Χαθήκατε με το πόσα διαφορετικά μεγέθη υπάρχουν; Σίγουρα, η ταξινόμηση των οχημάτων σε κάθε segment είναι ένα μικρό μπέρδεμα, το οποίο ήδη σας έχουμε ξεδιαλύνει με προηγούμενο άρθρο.
Αυτή την φορά όμως θα μιλήσουμε για τα μοντέλα εκείνα στα οποία «χρωστάμε» μία ολόκληρη κατηγορία. Θα αναφερθούμε στα αυτοκίνητα, δηλαδή, τα οποία είναι ιδρυτές και πρωτεργάτες κορυφαίων κατηγοριών, οι οποίες έχουν καθιερωθεί στο σήμερα. Από τα μίνι και τα μικρομεσαία ως τα SUV και τα πολυτελή, διαβάστε από πού ξεκίνησαν όλα...
Με το ρετρομοντέρνο σχεδιαστικά 500e λανσάρεται το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο για την ιταλική μάρκα.
Τα μίνι αυτοκίνητα (κατηγορία Α) είναι τα μικρότερα της αγοράς έχοντας μήκος γύρω στα 3,6 μέτρα. Όπως είναι λογικό, η χρήση τους εστιάζεται κυρίως για τον αστικό ιστό, καθώς χάρη στις διαστάσεις τους αφενός κινούνται ευέλικτα, αφετέρου είναι πολύ εύκολα στο παρκάρισμα.
Αν υπάρχει ένα μοντέλο που καθιέρωσε το ορισμό «αυτοκίνητο πόλης» αυτό δεν είναι άλλο από το Fiat 500. Το θρυλικό Cinquecento, γνωστό και ως «πεντακοσαράκι» στην Ελλάδα, εμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του `50 (1957). Στην πάροδο της εξέλιξής του άγγιξε άλλες κατηγορίες (500L και 500X) και αποτέλεσε μία προσιτή επιλογή για την αστική τάξη, σε σημείο, μάλιστα, να κατασκευαστούν προς τιμήν του 4.000 αναμνηστικά νομίσματα!
Στην πιο σύγχρονη τρίτη γενιά του, το Fiat 500 παραμένει ρετρομοντέρνο σχεδιαστικά, διατίθεται σε ευρεία γκάμα κινητήρων (συμβατικούς, υβριδικό), ενώ με το 500e λανσάρεται το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο για την ιταλική μάρκα. Στην συγκεκριμένη σειρά εντυπωσιάζει η πρακτική έκδοση 3+1, στην οποία για λόγους ασφαλείας προστέθηκε μία πίσω πόρτα στην πλευρά του συνοδηγού.
Πριν φτάσουμε στα σημερινά Mini Cooper, ο ελληνικής καταγωγής Αλεκ Ισιγόνης σχεδίασε πάνω σε... χαρτοπετσέτα το πρώτο Mini (1959)!
Ξεχωριστό ρόλο στην ανάδειξη της Α-κατηγορίας έπαιξε και το Mini, ένα μοντέλο του οποίο το πρώτο σκίτσο φέρεται να έφτιαξε ο Έλληνας Αλέξανδρος Αρνόλδος Ισιγόνης πάνω σε μία χαρτοπετσέτα! Το μικρό αστικό όχημα της βρετανικής BMC αναδείχτηκε δεύτερο σημαντικότερο μοντέλο του 20ού αιώνα, πίσω από το ιστορικό Ford Model T. Από το 2000 και μετά η BMW έχει αναλάβει την παραγωγή του, με το δημοφιλές νέο Mini Cooper να αριθμεί 3 γενιές.
Πάνω από 35.000.000 πωλήσεις μετρά το εμβληματικό Golf από το μακρινό 1974 όταν και πρωτοκυκλοφόρησε στους δρόμους της Γερμανίας. Αντικατέστησε τον θρυλικό «Σκαραβαίο» εγκαινιάζοντας μία νέα κατηγορία, των μικρομεσαίων χάτσμπακ. Την ώρα που συγκαταλέγεται ανάμεσα στο Top 3 των παγκοσμίων πωλήσεων μαζί με την Toyota Corolla και το Ford F-Series, ίδια η VW υποστηρίζει πως «κάθε 41ΆΆ ένας πελάτης παραγγέλνει το δικό του Golf». Συνολικά, υπάρχουν 8 γενιές μοντέλων για ένα αυτοκίνητο που έχει κερδίσει πολλές βραβεύσεις (Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς 1992, 2013, Παγκόσμιο Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2009, 2014).
Η VW υποστηρίζει πως «κάθε 41” ένας πελάτης παραγγέλνει το δικό του Golf», ένα μοντέλο που στην σύγχρονη εποχή του ξεχωρίζει για την ευρεία γκάμα κινητήρων στην οποία διατίθεται.
Από τα τέλη του 2019, διαθέσιμη στις αγορές είναι η 8η γενιά VW Golf, η οποία βασίζεται στην MQB πλατφόρμα, διατίθεται σε ευρεία γκάμα κινητήρων, διατηρώντας αναλλοίωτο το δυναμικό design που συνδυάζει μοντέρνο και επιθετικό παράλληλα στυλ. Οι κλασικές εκδόσεις βενζίνης (TSI) και diesel (TDI) συνοδεύονται από κινητήρες φυσικού αερίου (TGI), υβριδικά (eTSI) και plug-in σύνολα (GTE και eHybrid). Μην ξεχνάμε, τέλος, το Golf R, το ισχυρότερο Golf όλων των εποχών με 320 άλογα και 420 Nm ροπής.
Η VW υποστηρίζει πως «κάθε 41``ένας πελάτης παραγγέλνει το δικό του Golf», ένα μοντέλο που στην σύγχρονη εποχή του ξεχωρίζει για την ευρεία γκάμα κινητήρων στην οποία διατίθεται.
Το πρώτο πολυμορφικό στην ιστορία της αυτοκίνησης έθεσε την πρακτικότητα και την ευρυχωρία ως προτεραιότητες, λανσάροντας στην σύγχρονη γενιά και το αισθητά βελτιωμένο design.
Δεν χρειάστηκαν παρά μερικοί μήνες για να αφήσει το σημάδι του στις αγορές το Renault Scenic. Εμφανίστηκε τον Νοέμβριο του 1996 και μερικούς μήνες αργότερα αναδείχτηκε σε Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς, αναγκάζοντας την ίδια την μάρκα να υπερπενταπλασιάσει την παραγωγή του για να καλύψει τις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού! Το πρώτο πολυμορφικό στην ιστορία της αυτοκίνησης έθεσε την πρακτικότητα και την ευρυχωρία ως προτεραιότητες, προσφέροντας μία σειρά από έξυπνες χρηστικές προτάσεις.
Στην τέταρτη γενιά του, το Renault Scenic είναι αισθητά βελτιωμένο. Αρχικά, σε επίπεδο design, έχει ξεκάθαρα πιο ελυστική εικόνα, μιας και το άκομψο «κουτί» έδωσε την θέση του σε καμπύλες και έντονα σφηνοειδές σχήμα. Μάλιστα, θυμίζει έντονα crossover χάρη στα έξτρα 40 χλστ. απόστασης από το έδαφος. Φυσικά, η πετυχημένη συνταγή της χρηστικότητας παραμένει στο επίκεντρο, διανθισμένη με νέες έξυπνες παροχές (One-Touch, συρόμενο πίσω κάθισμα, συρόμενη κεντρική κονσόλα κ.α.) και μία σειρά από τεχνολογικές αναβαθμίσεις.
Οι έξυπνες αποθηκευτικές λύσεις (συρόμενη κεντρική κονσόλα, One-Touch κ.α.) επιβαιώνουν την διαχρονική χρηστικότητα του Scenic.
Δικίνητο και τετρακίνητο, το RAV4 προσφέρεται σε βενζινοκίνητες, υβριδικές αλλά και plug-in εκδόσεις, μετρώντας πέντε γενιές και πάνω από 10 εκατομμύρια πωλήσεις.
Πόσο δικαιωμένη πρέπει να αισθάνεται η Toyota που έδειξε τον δρόμο; Μπορεί σήμερα τα SUV να σημειώνουν ραγδαίους ρυθμούς πωλήσεων, πριν από περίπου 30 χρόνια, ωστόσο, δεν υπήρχαν καν στον χάρτη της αυτοκίνησης! Το 1989 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου στο Τόκιο η Toyota παρουσίασε την καινοτόμο για εκείνη την εποχή πρότασή της με το Recreational Active Vehicle (RAV4), ένα αυτοκίνητο που συνδύαζε δυνατότητες off road 4X4 με κίνηση σε αστικό περιβάλλον. Εκ του αποτελέσματος, το πείραμα δικαιώθηκε 100%, με την νέα κατηγορία οχημάτων SUV (Sport Utility Vehicle) να «γεννιέται», προσφέροντας ένα διαφορετικό πακέτο ανέσεων (χώροι, εμφάνιση, ικανότητα κίνησης ανεξαρτήτως διαδρομών).
Από το 1994 έως και σήμερα, το RAV4 μετρά πέντε γενιές και πάνω από 10 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως. Η πιο πρόσφατη ανανέωσή του έγινε το 2018 με το ιαπωνικό SUV να αποκτά σύγχρονο προφίλ αισθητικά, ποιοτική και οδηγική αναβάθμιση, ενσωματώνοντας τεχνολογίες, ανέσεις και μέσα ασφάλειας που εξακολουθούν να το διατηρούν στην «αφρόκρεμα» της κατηγορίας του. Δικίνητο και τετρακίνητο, το RAV4 προσφέρεται σε βενζινοκίνητες, υβριδικές αλλά και plug-in εκδόσεις.
O «μπαμπάς» των SUV εμφανίστηκε το 1994 συνδυάζοντας την ξεχωριστή εμφάνιση, τους κατάλληλους χώρους και την ικανότητα να προσαρμόζεται στις ανάγκες τόσο για κίνηση εντός, όσο και για εκτός δρόμου αποδράσεις.
Το νέο Juke «χτίστηκε» πάνω στην πλατφόρμα CMF-B των
Renault-Nissan, είναι μεγαλύτερο σε όλες τις διαστάσεις και προσφέρει αυξημένους χώρους αποσκευών και άνεση στους πίσω επιβάτες.
Αρκετά μικρότερο ηλικιακά, εξίσου όμως σημαντικό είναι και το Nissan Juke. Το 2010 η ιαπωνική, αυτοκινητοβιομηχανία παρουσίασε το Juke και εγκαινίασε μία νέα κατηγορία, τα μικρά ή ευρύτερα γνωστά B-SUV. Μόνο και μόνο η ονομασία του που θυμίζει «jukebox» δηλώνει το χαρακτηριστικό του γνώρισμα, την ευκινησία και τις... χορευτικές ικανότητες στην αλλαγή κατεύθυνσης. Μικρότερο από τα SUV που κυκλοφορούσαν εκείνη την περίοδο, το Juke συνδυάζει compact διαστάσεις με άλλα στοιχεία όπως η αυξημένη απόσταση από το έδαφος και η πανοραμική θέση οδήγησης.
Στις δεύτερη και πιο πρόσφατη γενιά του μικρού crossover, κεντρίζουν το ενδιαφέρον το εκκεντρικό και δυναμικό αισθητικό του προφίλ, οι προηγμένες τεχνολογίες και τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης, το μεγαλύτερο μέγεθος και η ευρυχωρία του χάρη στην νέα πλατφόρμα CMF-B των Renault-Nissan. Όσον αφορά τους κινητήρες, ο υπερσύγχρονος 1.000άρης DIG-T με απόδοση 117 ίππων δεσπόζει.
Η δημοφιλής τα τελευταία χρόνια κατηγορία των B-SUVοφείλει την ύπαρξή της στο Nissan Juke, ένα αυτοκίνητο compact διαστάσεων με πρόσθετα στοιχεία όπως η αυξημένη απόσταση από το έδαφος και η πανοραμική θέση οδήγησης.
Στην 7η γενιά της η S-Class ξεχωρίζει, μεταξύ άλλων, και για την ενεργητική τετραδιεύθυνση των πίσω τροχών που μπορούν να στρίψουν έως και 10 μοίρες.
Η ναυαρχίδα της Mercedes δεσπόζει στην κατηγορία των luxury limos και είναι το κορυφαίο παγκοσμίως σε πωλήσεις μοντέλο της κατηγορίας. Από την πρώτη στιγμή της κυκλοφορίας της το 1951 έως και σήμερα κυριαρχεί στην ασφάλεια και την πολυτέλεια. Η ίδια η Mercedes, μάλιστα, ενσωμάτωσε για πρώτη φορά στο εμβληματικό μοντέλο αρκετές από τις καινοτομίες της. Το ξέρετε ότι το ABS (σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών), οι αερόσακοι, το ESP σε δεύτερη και τρίτη γενιά, ή η ενεργή ανάρτηση ξεκίνησαν από αυτή;
Προφανώς, οι αναβαθμίσεις δεν σταματούν εδώ. Στην έβδομη γενιά της που εμφανίστηκε πριν από μερικούς μόλις μήνες, η Mercedes S-Class έχει μία ακόμη κορυφή, εκείνη του πρώτου αυτοκινήτου που έχει μετωπικούς αερόσακους για τους πίσω επιβάτες. ¶κρως ποιοτική στο εσωτερικό χάρη στο νέο σύστημα ψυχαγωγίας και με ενεργητική τετραδιεύθυνση των πίσω τροχών που μπορούν να στρίψουν έως και 10 μοίρες, η βιτρίνα της Mercedes ξεχωρίζει για την απαράμιλλη πολυτέλεια που αγγίζει την τελειότητα!
Από το 1951 μέχρι και σήμερα, η Mercedes S-Class αποτελεί σημείο αναφοράς της πολυτέλειας και της ασφάλειας.
Το τρίτροχο του Γερμανού μηχανικού, απέδιδε 0,8 ίππους και έπιανε τελική ταχύτητα 16 χλμ/ώρα, αποτελώντας το πρώτο αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Πριν κλείσουμε, ας θυμηθούμε την αρχή των... πάντων. Το ανήσυχο πνεύμα και οι αστείρευτες γνώσεις του Καρλ Μπεντζ ήταν ο συνδυασμός που έφερε στον κόσμο το πρώτο αυτοκίνητο με την σύγχρονη έννοια, το οποίο λειτουργούσε με κινητήρα εσωτερικής καύσης και όχι με ηλεκτρικό μοτέρ ή τη βοήθεια του ατμού. Μάλιστα, υπήρξαν αρκετές διαφωνίες για το εάν ο Μπεντζ ή ο Γκότλιμπ Ντάιμλερ δικαιούται να υπερηφανεύεται για τον τίτλο του ιδρυτή. Εντέλει, ο Ντάιμλερ θεωρήθηκε εφευρέτης της μοτοσικλέτας και ο Μπεντζ κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας το δικό του δημιούργημα, «Benz Patent-Motorwagen», στις 29 Ιανουαρίου 1886. Το τρίτροχο που κατασκεύασε ο Γερμανός σχεδιαστής-μηχανικός είχε 958 κυβικά, απέδιδε 0,8 ίππους και έπιανε τελική ταχύτητα 16 χλμ/ώρα. Να σημειωθεί πως ο Benz κατοχύρωσε επίσης την ανάφλεξη με σπινθήρα από την μπαταρία, το μπουζί, το καρμπιρατέρ, τον συμπλέκτη, τον μοχλό ταχυτήτων αλλά και το ψυγείο!
Το ξέρατε ότι ο Γκότλιμπ Ντάιμλερ «διεκδίκησε» τον τίτλο του Μπεντζ, παίρνοντας τελικά εκείνον του εφευρέτη της πρώτης μοτοσικλέτας;