Οδηγείς σύγχρονο αυτοκίνητο με Clima. Ξέρεις σίγουρα πως λειτουργεί και τι ακριβώς κάνει το κάθε κουμπάκι; Ή απλά γυρνάς έναν μοχλό και ότι γίνει;
Auto, Sync, A/C Front/Rear και τόσα ακόμα!
Κάποτε τα αυτοκίνητα είχαν μόνο καλοριφέρ, ενώ αν ήθελες πιο… δροσερό αέρα το γύριζες στο «κρύο» και στην καλύτερη σου φύσαγε χλιαρό αέρα στην καμπίνα. Μετά ήρθε το Aircondition, για να κάνει τα καλοκαίρια πιο υποφερτά, ενώ σήμερα σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα έχουν Clima, διζωνικό, τριζωνικό κλπ. που κάνει την καθημερινότητα οδηγού και επιβατών στο αμάξι, πολύ πιο εύκολη.
Ωστόσο τα σημερινά συστήματα έχουν ένα κάρο κουμπάκια, δεκάδες διαφορετικές ρυθμίσεις, με αποτέλεσμα πολλοί ιδιοκτήτες να μην ξέρουν ακριβώς τι κάνει το καθένα.
A/C: Είναι το κουμπί του κλιματισμού, όσο αυτό είναι αναμμένο σημαίνει ότι ο κλιματισμός λειτουργεί. Σε αντίθετη περίπτωση απλά ο ανεμιστήρας φυσάει αέρα.
Ανακύκλωση: Το γνωστό σήμα με το αυτοκίνητο και ένα κυκλικό βέλος μέσα σε αυτό, δείχνει την ανακύκλωση αέρα. Δηλαδή, αν ο αέρας που φυσά ο ανεμιστήρας προέρχεται μέσα από την καμπίνα ή από το εξωτερικό του αυτοκινήτου. Το συγκεκριμένο κουμπί καλό είναι να ενεργοποιείται όταν θέλουμε να αποδώσει πιο γρήγορα ο κλιματισμός (είτε με κρύο είτε με ζέστη) ή όταν περνάμε από σημείο με πολύ καυσαέριο, ώστε να το αποφύγουμε όσο γίνεται.
Ροδέλες έντασης ανεμιστήρα & ρύθμισης θερμοκρασίας
Τα περισσότερα συστήματα σήμερα έχουν τουλάχιστον δύο περιστροφικούς διακόπτες, ο ένας για να ενεργοποιείς και να ρυθμίζεις την ένταση του ανεμιστήρα και ο άλλος για να ρυθμίζεις την θερμοκρασία του κλιματισμού.
Ροδέλα διζωνικού κλιματισμού & κουμπί SYNC
Σε περίπτωση που το σύστημα έχει περισσότερες από μία ζώνες κλιματισμού (πχ. αριστερή και δεξιά), τότε οι δύο ροδέλες θα ρυθμίζουν αποκλειστικά τη θερμοκρασία του κλιματιστικού, καθεμία για την ζώνη της. Σε αυτή την περίπτωση η ένταση του ανεμιστήρα ρυθμίζεται συνήθως από δύο κουμπάκια, που δείχνουν έναν μικρό και έναν μεγάλο ανεμιστήρα (για μείωση ή αύξηση της έντασης αντίστοιχα).
Σε αυτή την περίπτωση υπάρχει και άλλο ένα κουμπί, το «SYNC». Η χρήση του έχει να κάνει με τον συγχρονισμό όλων των ζωνών, ώστε να μπορεί ο οδηγός να ρυθμίσει την θερμοκρασία όλης της καμπίνας μόνο με την δική του ροδέλα, ώστε να μην αποσπάται πολύ η προσοχή του από την οδήγηση.
Τα πιο... μπερδευτικά!
Κουμπί MODE: Πρόσωπο, πόδια ή παράθυρα;
Αυτό το κουμπί αλλάζει το που θέλει ο οδηγός να «σκάει» ο αέρας του κλιματισμού. Το ίδιο σύστημα υπάρχει χρόνια στα αυτοκίνητα και συνήθως μπορεί κανείς να επιλέξει το πρόσωπο, τα πόδια, τα εμπρός τζάμια, ή κάποιο συνδυασμό των παραπάνω.
Front & Rear
Αυτά τα δύο κουμπιά έχουν να κάνουν με το ξεθάμπωμα των τζαμιών. Το «Front» είναι ιδιαίτερα χρήσιμο και ένα από τα βασικά… ατού των σύγχρονων συστημάτων κλιματισμού. Όταν το πατάει ο οδηγός, ενεργοποιείται αμέσως ο κλιματισμός ενώ ο ανεμιστήρας λειτουργεί στην μεγαλύτερη ένταση, κατευθύνοντας τον αέρα στα εμπρός τζάμια (παρμπρίζ και οδηγού-συνοδηγού) ώστε να τα ξεθαμπώσει σε λίγα δευτερόλεπτα.
Το «Rear» είναι η γνώστη και αγαπημένη αντίσταση, που γνωρίζουμε από παλιά. Σε κάποιες περιπτώσεις ωστόσο και το «Front» έχει αντίστοιχη λειτουργία, καθώς πολλοί κατασκευαστές (πχ. Ford) χρησιμοποιούν διάφανες αντιστάσεις για το εμπρός παρμπρίζ.
Auto & Off
Κλείνοντας μένουν δύο ακόμα κουμπιά που συναντούμε στα περισσότερα σύγχρονα συστήματα κλιματισμού. Το ένα είναι το «Auto», το οποίο ενεργοποιώντας το κάνει το καλύτερο δυνατό για να «πιάσει» την θερμοκρασία που του ζητήσατε. Από την ένταση του ανεμιστήρα, μέχρι το σημείο που σκάει ο αέρας στην καμπίνα, ενώ σε κάθε περίπτωση ενεργοποιείται και ο κλιματισμός ώστε η απόδοση να είναι στο maximum!
Τέλος, το κουμπί «Off» όπως μπορεί κανείς εύκολα να αντιληφθεί απενεργοποιεί τελείως το σύστημα και όλες του τις λειτουργίες.