8 Tips για να δουλεύει «ρολόι» το αυτόματο κιβώτιο
Στις μέρες μας τα αυτόματα κιβώτια κερδίζουν όλο και περισσότερους οπαδούς και γνωρίζουν μια σταθερή και ραγδαία ανάπτυξη. Αν το διαλέξεις θα πρέπει να ξέρεις πως θα το φροντίσεις για να το έχεις για πολλά χρόνια. Δες πως!
Οι σχέσεις, που διαθέτουν τα σύγχρονα συστήματα αυτόματων κιβωτίων ποικίλουν από 6 ως 10 σχέσεις. Η άνεση που προσφέρουν κατά την οδήγηση, ιδιαίτερα σε αστικό περιβάλλον, με το συνεχόμενο σταμάτα-ξεκίνα και τις πολλές αλλαγές ταχυτήτων που απαιτούνται αν έχεις χειροκίνητο, είναι το μεγαλύτερο τους προσόν ενώ παράλληλα στα πλεονεκτήματα τους είναι τα ηλεκτρονικά ελέγχου και το λογισμικό που διαθέτουν. Τα τελευταία επιτρέπουν να κάνετε οικονομική οδήγηση με ήπιες αλλαγές ταχυτήτων, αλλά και ταχύτερες αλλαγές.
Αυτόματο ή μηχανικό το κιβώτιο ταχυτήτων είναι μέρος της μηχανής του αυτοκινήτου, αποτελείται από μια σειρά αλληλένδετων μηχανικών μερών που φθείρονται με την πάροδο του χρόνου και με την εκτεταμένη χρήση. Η φθορά αυτή αν και είναι αναπόφευκτη, είναι πιθανή η καθυστέρηση της χάρις τη σωστή χρήση. Ας δούμε όμως βασικές συμβουλές για την σωστή λειτουργία ενός αυτόματου κιβώτιου ταχυτήτων.
- Δεν θα πρέπει να μπαίνει ο μοχλός επιλογής σε θέση Ν, όταν το αυτοκίνητο είναι προσωρινά σταματημένο. Αυτό είναι ένα πολύ συχνό λάθος γιατί έτσι δίνεται η εντύπωση πως το όχημα τείνει να ξεκινήσει (σπρώχνει) και ο οδηγός το ζορίζει με το φρένο. Αυτό όμως δεν ισχύει, γιατί όταν το φρένο είναι πατημένο σε ακινητοποιημένο όχημα τότε το κιβώτιο αποσυμπλέκει την ταχύτητα και παραμένει ακινητοποιημένο. Σε περίπτωση που το όχημα σπρώχνει παραπάνω από το κανονικό τότε υπάρχει πρόβλημα είτε στον μετατροπέα ροπής ή ο κινητήρας έχει ανεβασμένες στροφές στο ρελαντί.
- Το όχημα πρέπει να ακινητοποιηθεί πλήρως, όταν αλλάζει η θέση του μοχλού επιλογής από D σε R. Σε περίπτωση που θα γίνει το αντίθετο καταπονείται τόσο το κιβώτιο όσο και άλλα κινούμενα μέρη, γιατί αλλάζει απότομα η φορά της ροπής.
- Ποτέ δε θα πρέπει να μπαίνει ταχύτητα, είτε D, είτε R μαρσαριστά. Με άλλα λόγια με πατημένο το γκάζι, πάντα θα πρέπει να αλλάζει ο λεβιές με στροφές ρελαντί. Γιατί διαφορετικά γίνεται απότομη η μετάδοση του φορτίου και καταπονούνται διάφορα κινούμενα μηχανικά μέρη.
- Στο παρκάρισμα του οχήματος ο λεβιές θα πρέπει να μπει σε θέση Ρ (parking). Θα πρέπει πρώτα να ακινητοποιηθεί πλήρως το όχημα με το φρένο και στη συνεχεία να μπει χειρόφρενο για να ΄΄κρεμάσει΄΄ το βάρος του οχήματος στο χειρόφρενο. Μόνο έτσι μπαίνει ο μοχλός επιλογής στη θέση Ρ. Ωστόσο ισχύει και το αντίστροφο, δηλαδή όταν γίνεται η εκκίνηση του οχήματος θα πρέπει πρώτα να βγει ο λεβιές από τη θέση Ρ και μετά να κατέβει το χειρόφρενο.
- Οποιαδήποτε αλλαγή θέσης στον μοχλό επιλογής θα πρέπει να γίνεται σκάλα-σκάλα και όχι απότομα, γιατί και ο μοχλός επιλογής στα αυτοκίνητα από 15ετια περίπου μέχρι σήμερα έχει ενσωματωμένο εγκέφαλο.