• Το φίλτρο πετρελαίου να αλλάζει κάθε 10.000 χιλιόμετρα. • Να τοποθετείται καθαριστικό και αντιβακτηριδιακό πετρελαίου σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή, γιατί διαφορετικά μπορεί να προκληθεί βλάβη. • Να μην αφήνουν οι οδηγοί το ρεζερβουάρ να αδειάσει, αλλά… λαμπάκι να θεωρούν όταν ο δείκτης φτάσει στην μέση. • Να επισκέπτονται ένα πρατήριο, το οποίο εμπιστεύονται για την ποιότητα των καυσίμων του. • Να γεμίζουν με το λάδι που προτείνει ο κατασκευαστής, στα προβλεπόμενα χιλιόμετρα και με κάθε αλλαγή να αλλάζει και το φίλτρο λαδιού. • Να ακολουθούν τα προγραμματισμένα service που ορίζει ο κατασκευαστής. • Προληπτική αλλαγή φίλτρου πετρελαίου (τακτικότερα του προβλεπόμενου χρόνου η διανυθέντων χιλιόμετρων). • Service σε εξειδικευμένες μονάδες, γιατί η εξέλιξη στο χώρο του diesel είναι ραγδαία την τελευταία 10ετια και είναι απαραίτητος ο σύγχρονος εξοπλισμός διάγνωσης και επισκευής όλων των συστημάτων τροφοδοσίας diesel (common rail CR – unit injection system UIS κ.α.).
Προσοχή στα μπεκ
Οι εγχυτήρες (μπεκ) στα συστήματα έγχυσης καυσίμου είναι τα εξαρτήματα μέσω των οποίων το καύσιμο διασκορπίζεται στο θάλαμο καύσης των πετρελαιοκινητήρων και είναι τα τελευταία εξαρτήματα στο σύστημα τροφοδοσίας. Η λειτουργία τους είναι να παραλαμβάνουν το καύσιμο με υψηλή πίεση από την αντλία έγχυσης, να το προετοιμάζουν για ψεκασμό με την βοήθεια των κατάλληλα διαμορφωμένων ακροφυσίων και να το διασκορπίζουν στους θαλάμους καύσης του κινητήρα.
Παρόλο που το μπεκ διαθέτει φίλτρο, υπάρχει περίπτωση να δημιουργηθούν επικαθήσεις από τα πρόσθετα του πετρελαίου ή ακόμα και από το ίδιο το καύσιμο σε υψηλές θερμοκρασίες, στις οπές, την έδρα της βαλβίδας ή και τον οδηγό της βελόνας. Στα μπεκ του άμεσου ψεκασμού μπορεί να δημιουργηθούν επιπλέον και επικαθήσεις άνθρακα.
Οι επικαθήσεις αυτές, μπορεί να αλλάξουν σε μεγάλο βαθμό τα χαρακτηριστικά του μπεκ, μειώνοντας την ικανότητα παροχής του κατά 25%. Μια άλλη σημαντική επίπτωση, είναι ότι το μέγεθος των σταγονιδίων του diesel αυξάνεται σημαντικά και αλλάζει το σχήμα και η κατεύθυνση της δέσμης, με αποτέλεσμα την κακή ανάμιξη αέρα/καυσίμου. Τα παραπάνω έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην συμπεριφορά του κινητήρα, στην κατανάλωση καυσίμου και στη διάρκεια ζωής του καταλύτη και των αισθητήρων λ.
Η εύρυθμη λειτουργία του πετρελαιοκινητήρα εξασφαλίζεται από τον σωστό έλεγχο και τη καλή συντήρηση. Φίλτρα, μπεκ, τουρμπίνα και όλα τα μέρη, τα οποία πρέπει να συντηρούνται σωστά, ώστε να μείνει ζωντανό το diesel σου!
Έλεγχος μπεκ
Δυστυχώς η διάγνωση και ο έλεγχος ρύπανσης των μπεκ δεν είναι εύκολο να γίνουν επάνω στο όχημα. Απαιτείται η αφαίρεση των μπεκ και η τοποθέτησή τους σε ειδική συσκευή διάγνωσης – καθαρισμού, που αναπαράγει όλες τις συνθήκες λειτουργίας του αυτοκινήτου για να τσεκαριστεί η ωμική αντίσταση των μπεκ, η παροχή τους και η βεντάλια ψεκασμού τους, ενώ ελέγχουν και πιθανές διαρροές.
Ο καθαρισμός των μπεκ γίνεται από την ίδια συσκευή, με χρήση υπερήχων και χημικών καθαριστικών ουσιών για να αποβάλουν τα ξένα σώματα που έχουν μέσα τους και στο τέλος ξαναμπαίνουν στον εξομοιωτή για να τσεκαριστεί πάλι η ογκομετρική απόδοση και η στεγανότητα τους. Έπειτα τοποθετούνται πάλι τα φιλτράκια τους και τοποθετούνται στον κινητήρα. Ένα εξειδικευμένο κέντρο diesel service με αυτή τη διαδικασία θα μπορεί να προλάβει τυχόν ζημιές από δυσλειτουργικά μπεκ ή ακόμα και να υπολογίσει πότε θα χρειαστεί να κάνετε στεγανοποίηση των μπεκ, η οποία σε άλλες περιπτώσεις καλό είναι να γίνεται προληπτικά ανά 100.000 χλμ.
Δώσε σημασία στην τουρμπίνα
Σχεδόν όλοι οι καινούριοι diesel κινητήρες, είναι με υπερπλήρωση turbo. Φυσικά και αυτό χρήζει μεγάλης προσοχής, κατά την φάση των περιοδικών ελέγχων του αυτοκινήτου σας, ώστε ο κινητήρας να δουλεύει σωστά, με χαμηλή κατανάλωση και χαμηλές εκπομπές ρύπων. Ο πιο απλοποιημένος έλεγχος του είναι αν μπορεί να σηκώνει σωστή πίεση λειτουργίας, χωρίς «περίεργο» θόρυβο.
Επίσης σημαντικό είναι να μην διαφεύγουν καυσαέρια ή πίεση από το κέλυφος, λάδι από την μεριά του ελαιαγωγού υψηλής πίεσης ή το έδρανο του άξονα της φτερωτής του (φέρνοντας αρκετή ποσότητα λαδιού στους σωλήνες εισαγωγής γεμίζοντάς τους με επικαθίσεις).
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μετά την πάροδο αρκετών χιλιομέτρων(κοντά στις 200.000), ίσως χρειαστεί, ακόμα και προληπτικά η επισκευή του, ώστε να μην προχωρήσουμε λίγο αργότερα στην εξ` ολοκλήρου αντικατάστασή του. Για αυτό τον σκοπό συνήθως υπάρχουν εξειδικευμένοι επισκευαστές, στους οποίους και εμπιστευόμαστε για την διαδικασία αυτή.
Ποιοι οι κίνδυνοι από τη χρησιμοποίηση νοθευμένου diesel;
Στους σύγχρονους πετρελαιοκινητήρες τεχνολογίας common rail (δηλαδή με σύστημα υψηλής πίεσης ψεκασμού) η χρήση πετρελαίου κακής ποιότητας, θέρμανσης ή ακόμη και μίγμα πετρελαίου κίνησης με θέρμανσης βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα είναι σίγουρο πως θα αποδειχτεί μοιραία για διάφορα εξαρτήματα.
Πρώτα και ακριβότερα (πάνω από 1.500 ευρώ το κόστος) είναι τα μπεκ και η αντλία υψηλής πίεσης (τρόμπα) που σταδιακά καταστρέφονται λόγω της μειωμένης λιπαντικής ικανότητας του πετρελαίου θέρμανσης.
Από την άλλη επιβαρύνεται σημαντικά το φίλτρο παρακράτησης σωματιδίων (DPF) που φράζει πολύ πιο γρήγορα και αναγκάζεται σε συνεχείς και πιο τακτικές αναγεννήσεις. Κάτι τέτοιο επιφέρει την μόνιμη ζημιά του και κατ`επέκταση την αχρήστευσή του σε ότι αφορά τις καθαριστικές του ιδιότητες. Επίσης, τα κατάλοιπα επιβαρύνουν σημαντικά και την εισαγωγή του κινητήρα μέσω του συστήματος επανακυκλοφορίας των καυσαερίων (EGR).
Τέλος, αφού κάποιο ποσοστό καυσίμου περνάει στα λάδια του κινητήρα κατά την αναγέννηση του DPF επιβαρύνεται σημαντικά η λίπανση του κινητήρα-τουρμπίνας με άμεσες συνέπειες στον κύκλο ζωής των εξαρτημάτων.
Σύγχρονος εξοπλισμός και υπηρεσίες
• Service αντλιών • Διαγνωστικές συσκευές σύγχρονης ηλεκτρονικών συστημάτων • Δοκιμαστήρια-προσομοιωτές αντλιών (Περιστροφικές, Unit Injector System, Common Rail) • Συσκευή διάγνωσης ογκομέτρησης και καθαρισμού μπεκ • Ηλεκτρονική ζυγοστάθμιση τουρμπινών • Αναλυτής καυσαερίων