Πρέπει να σημειωθεί ότι αναφερόμαστε στη λειτουργία του κλιματιστικού σαν μέσο ψύξης και όχι θέρμανσης.Τι μπορεί να προκαλέσει βλάβη και μείωση απόδοσης του κλιματιστικού; • Η διαρροή του αερίου φρέον μπορεί να μειώσει την απόδοση του κλιματιστικού. Η διαρροή μπορεί να προέρχεται: α) από το ψυγείο, β) από τον εξαερωτήρα και γ) από τις σωληνώσεις. • Το κλιματιστικό ενεργοποιείται από το εσωτερικό του αυτοκινήτου μέσω ενός διακόπτη. Υπάρχει περίπτωση ηλεκτρικής βλάβης στο συγκεκριμένο ηλεκτρικό κύκλωμα με αποτέλεσμα να μην ενεργοποιείται ο μηχανικός συμπιεστής. • Σε περίπτωση που η βαλβίδα του εξαερωτήρα έχει πρόβλημα αδυνατεί να διατηρήσει σταθερή την πίεση του φρέον μέσα στο κύκλωμα με αποτέλεσμα τη μειωμένη ή την πλήρη έλλειψη απόδοσης. • Η έλλειψη του αερίου φρέον συχνά αποτελεί έναν από τους βασικούς λόγους για την κακή λειτουργία του κλιματιστικού. • ¶λλη μια περίπτωση όπου το κλιματιστικό δεν αποδίδει είναι να υπάρχει βλάβη στο μηχανικό συμπιεστή με αποτέλεσμα την πλήρη αδυναμία λειτουργίας του κυκλώματος του κλιματιστικού λόγω έλλειψης πίεσης. • Μια ακόμα περίπτωση (η πιο απλή και με το μικρότερο κόστος επισκευής) είναι να έχει σπάσει το λουρί που εκτός των άλλων δίνει κίνηση και στο μηχανικό συμπιεστή του κλιματιστικού.
Συνέπειες και ενδείξεις προβληματικού κλιματιστικού • Το τελικό αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι το κλιματιστικό να μην παρέχει ψύξη ή να μην μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες της ψύξης που χρειαζόμαστε.• Όταν στο κύκλωμα δεν υπάρχει φρέον, ο μηχανικός συμπιεστής δε λειτουργεί αφού δεν υπάρχει αέριο για να συμπιεστεί μέσα στο κύκλωμα. Το αποτέλεσμα είναι να μη λειτουργεί η ψύξη του κλιματιστικού. • Επίσης σε περίπτωση που δε λειτουργεί ο συμπιεστής δεν αναπτύσσεται πίεση μέσα στο κύκλωμα με συνέπεια την μη λειτουργία του κλιματιστικού. • Το ίδιο συμβαίνει και στην περίπτωση που έχει κοπεί το λουρί με αποτέλεσμα ο συμπιεστής να μην παίρνει κίνηση και να μη λειτουργεί.
Κόστος Το κλιματιστικό (στον τομέα της ψύξης) είναι ένα κλειστό κύκλωμα με φρέον. Αποτελείται από τρία βασικά μέρη: α) το ψυγείο, β) τον εξαερωτήρα, γ) το μηχανικό συμπιεστή -που παίρνει κίνηση από τον κινητήρα μέσω του λουριού- καθώς και από τις σωληνώσεις. Σε περίπτωση δυσλειτουργίας ή βλάβης το κόστος επισκευής ξεκινάει από 80 ευρώ ενώ σε περίπτωση αντικατάστασης του συνόλου των τμημάτων που το απαρτίζουν, ανάλογα με το όχημα, το κόστος μπορεί να φτάσει και τα 2.000 ευρώ.
Στη φωτογραφία βλέπουμε τον εξαερωτήρα του συστήματος ψύξης του κλιματιστικού. Η βλάβη είναι σχετικά σπάνια σε αυτό το εξάρτημα.
Ο μηχανικός συμπιεστής είναι ένα πολύ σημαντικό τμήμα του κλιματιστικού. Πιθανή βλάβη του θα αναστείλει τη λειτουργία ψύξης αφού δεν υπάρχει πίεση στο κύκλωμα.
Συνήθως οι σωληνώσεις του κυκλώματος έχουν μια βαλβίδα (σε κάποια αυτοκίνητα υπάρχουν δύο) για τον έλεγχο της πίεσης του κυκλώματος καθώς και ανεφοδιασμό με φρέον.