Mερικές φορές παρατηρείται το φαινόμενο οι κινητήρες των αυτοκινήτων να υπερθερμαίνονται όταν τα τελευταία βρίσκονται σε μποτιλιάρισμα για πολλή ώρα. Βέβαια, εκτός από την υπερθέρμανση λόγω της υψηλής εξωτερικής θερμοκρασίας σε συνδυασμό με το μποτιλιάρισμα, αναφέρουμε ενδεικτικά ότι ένας κινητήρας μπορεί ν' "ανεβάσει" θερμοκρασία λόγω: χαμηλής στάθμης ψυκτικού υγρού, προβληματικού βεντιλατέρ, διαρροής στο κύκλωμα ψύξης, προβληματικής αντλίας νερού κ.λπ. Αν ο δείκτης θερμοκρασίας λειτουργεί, η πρώτη ένδειξη για αύξηση της θερμοκρασίας θα τη λάβετε από τη βελόνα που πλησιάζει στο κόκκινο (μέγιστη θερμοκρασία). Σε κάποια αυτοκίνητα υπάρχει και λαμπάκι που προειδοποιεί για την άνοδο της θερμοκρασίας. Σε αυτή την περίπτωση, ανοίξτε αμέσως το καλοριφέρ στη μέγιστη θερμοκρασία και γυρίστε το κομβίο του ανεμιστήρα στη μέγιστη ένδειξη. Αυτή η κίνηση θα εκτονώσει ένα μέρος της θερμότητας από τον κινητήρα. Αν η θερμοκρασία δεν πέσει, σταματήστε το αυτοκίνητο και σβήστε τον κινητήρα. Σε ακραίες περιπτώσεις, το πρώτο σημάδι υπερθέρμανσης θα είναι ο καπνός που βγαίνει κάτω από το καπό. Σταματήστε το όχημα, σβήστε τον κινητήρα όσο πιο γρήγορα μπορείτε και μην ανοίξετε το καπό μέχρι να σταματήσει να βγαίνει καπνός. Αν δεν υπάρχει καπνός, ανοίξτε το καπό για να εκτονωθεί η θερμότητα και περιμένετε ώστε ο κινητήρας να κρυώσει. Ένας κινητήρας που έχει υπερθερμανθεί χρειάζεται τουλάχιστον μισή ώρα για να επανέλθει στη φυσιολογική του θερμοκρασία. Κοιτάξτε κάτω από το όχημα αν υπάρχει διαρροή ψυκτικού υγρού. Είναι εύκολο να το αντιληφθείτε μιας και το χρώμα του ψυκτικού υγρού μπορεί να είναι πράσινο, κίτρινο ή και ροζ και πιθανώς να αχνίζει. Όταν ο κινητήρας έχει κρυώσει, ελέγξτε τη στάθμη στο δοχείο του ψυκτικού υγρού. Αν δεν έχει διαρροή και καπνό, πιθανώς η στάθμη του να έχει υπερβεί τη μέγιστη ένδειξη καθώς το ζεστό ψυκτικό υγρό διογκώνεται.
Απαραίτητα Κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες (και όχι μόνο) και ιδίως αν κινείστε συνέχεια μέσα στην πόλη, για να μπορείτε να αντιμετωπίσετε πιθανή υπερθέρμανση του κινητήρα, είναι απαραίτητο να έχετε μαζί σας: ένα δοχείο με ψυκτικό υγρό, νερό, ένα μεγάλο πανί και οπωσδήποτε -όπως προβλέπει και ο νόμος- έναν πυροσβεστήρα για να μπορέσετε να αντεπεξέλθετε στην ακραία περίπτωση που ο κινητήρας έχει πιάσει φωτιά. Επίσης μην ξεχνάτε να ελέγχετε συχνά αν το ψυγείο έχει νερό.
Αφού αφήσετε λίγη ώρα να κρυώσει και πριν ανοίξετε το δοχείο με το ψυκτικό υγρό, τοποθετήστε επάνω στην τάπα ένα μεγάλο κομμάτι πανί. Με το πανί ανοίξτε σιγά-σιγά την τάπα για να φύγει η πίεση καθώς και για να αποφύγετε το ρίσκο του εγκαύματος από τον ατμό και από το καυτό ψυκτικό υγρό.
Αν η στάθμη του δοχείου με το ψυκτικό υγρό είναι χαμηλή και δεν έχετε μαζί σας ψυκτικό υγρό, συμπληρώστε -αναγκαστικά- με νερό. Αν το δοχείο δεν έχει καθόλου ψυκτικό νερό και ο κινητήρας είναι ακόμα πολύ ζεστός, μη συμπληρώσετε με κρύο νερό γιατί υπάρχει περίπτωση να προκαλέσετε βλάβη στον κινητήρα.