ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Διεκδικήστε την αποζημίωση που δικαιούστε από λάθος σήμανση σε οδικά έργα
«Ξέφραγο αμπέλι» τα οδικά έργα
Διαβάστηκε από 743αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:9/9/2008
Ανέκαθεν σε αυτή τη χώρα τα περισσότερα οδικά έργα θυμίζουν "ξέφραγο αμπέλι", όχι μόνο λόγω της
μακροχρόνιας κατάστασης, αλλά λόγω της πλημμελούς σήμανσης που εφαρμόζουν οι υπεύθυνοι των έργων.
Το αποτέλεσμα αυτό έχει ως συνέπεια πολύ συνάνθρωποί μας να πέφτουν θύματα τροχαίων ατυχημάτων και
να βρίσκονται επί χρόνια σε δικαστικές περιπέτειες, προκειμένου να δικαιωθούν. Όμως θα πρέπει να
γνωρίζετε, ότι μπορείτε να διεκδικήσετε αποζημίωση σε περιπτώσεις που το αυτοκίνητό σας υπέστη υλικές ζημιές ή εσείς προβλήματα στην υγεία σας, σε περιοχές όπου γίνονται έργα και τα μέτρα ασφαλείας δεν ήταν σωστά.
Χάος είναι τις περισσότερες φορές τα οδικά έργα
Όλοι μας λίγο ή πολύ έχουμε συναντήσει τμήματα του οδικού δικτύου όπου εκτελούνται έργα. Η εικόνα τις περισσότερες φορές είναι γνώριμη. Πολύωρες καθυστερήσεις, σλάλομ για αποφυγή εμποδίων και αρκετές φορές ατυχήματα με υλικές ζημιές ή και βαρείς τραυματισμούς. Αιτία για αυτό το φαινόμενο είναι η πλημμελής σήμανση και τα πρόχειρα μέτρα που λαμβάνουν οι εκάστοτε υπεύθυνοι των έργων για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας. Όπως τονίζουν αρκετοί δικηγόροι και ασφαλιστές, είναι αρκετές οι περιπτώσεις, όπου πολίτες έχουν τραυματιστεί ή ακόμη έχουν χάσει τη ζωή τους σε σημεία όπου εκτελούνται έργα και δεν έχουν παρθεί τα προβλεπόμενα από τον Κ.Ο.Κ μέτρα σε επίπεδο διαγραμμίσεων και σήμανσης, προκειμένου να υπάρχει επαρκής πληροφόρηση των οδηγών. Ειδικοί επισημαίνουν, ότι τα περισσότερα ατυχήματα σημειώνονται κατά τις βραδινές ώρες, όπου ο μη σωστός φωτισμός και οι λάθος τοποθετημένες πινακίδες αποπροσανατολίζουν τους οδηγούς. Βέβαια, σε αυτές τις περιπτώσεις, ο δικαστικός αγώνας για τη διεκδίκηση αποζημίωσης είναι αρκετά χρονοβόρος και με αρκετές δυσκολίες, λόγω του ότι σε κάποιο έργο μπορεί να εμπλέκονται μια ή περισσότερες εταιρείες, με αποτέλεσμα να υπάρχει συνυπαιτιότητα όλων και καταμερισμός των ευθυνών. Σε κάθε περίπτωση, μετά από ένα ατύχημα υπό συνθήκες έργων θα πρέπει να συμβουλεύεστε κάποιο δικηγόρο, προκειμένου να γνωρίζετε αν η σήμανση του περιβάλλοντος χώρου ήταν σωστά τοποθετημένη και αν μπορείτε να διεκδικήσετε κάποια αποζημίωση. Επίσης θα πρέπει να φωτογραφίσετε, εάν μπορείτε, όσο το δυνατό γρηγορότερα το σημείο του συμβάντος, ώστε να αποδεικνύονται οι συνθήκες του ατυχήματος τη συγκεκριμένη στιγμή.
Ποιος είναι υπεύθυνος για τη σήμανση στους οδικούς άξονες, όταν εκτελούνται έργα.
Ανεξαρτήτως από το ποιος εκτελεί το εκάστοτε έργο, συνυπεύθυνος για τη σήμανση -και κατ' επέκταση σε περιπτώσεις ατυχημάτων- είναι κατά περίπτωση η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων του ΥΠΕΧΩΔΕ, που έχει την εποπτεία της σήμανσης και σε κάθε περίπτωση, η εταιρεία που έχει αναλάβει την κατασκευή ή την επισκευή του τμήματος, η οποία μπορεί να είναι είτε ιδιωτική είτε δημόσια (Δήμος, Νομαρχία, Περιφέρεια).
Το παραπάνω σημαίνει, ότι σε περιπτώσεις ατυχημάτων υπάρχει συνυπευθυνότητα όσων φορέων εμπλέκονται στα έργα, διότι οι φορείς μπορεί να είναι παραπάνω από ένας και να μην αφορά μόνο στην κατασκευαστική εταιρεία. Μπορεί, για παράδειγμα, να είναι συνυπεύθυνη και η ΔΕΗ, που τη δεδομένη στιγμή εκτελεί έργα για το δίκτυό της στο δρόμο. Εδώ θα πρέπει να αποσαφηνίσουμε, ότι η εργοταξιακή σήμανση δεν είναι μια αυθαίρετη έννοια, αλλά είναι και αυτή με τη σειρά της μέρος της κανονικής σήμανσης.
Αυτό συμβαίνει, γιατί και κατά τη διάρκεια ενός έργου η κίνηση των οχημάτων θα πρέπει να διεξάγεται εύρυθμα και χωρίς προβλήματα. Αν το έργο είναι νέο και δεν έχει σχέση με τους ήδη υπάρχοντες σε χρήση δρόμους, τότε η εργοταξιακή σήμανση αφορά μόνο σε όσους κινούνται εντός των ορίων του και δεν έχει σχέση με τους χρήστες του υπόλοιπου οδικού δικτύου. Σε κάθε άλλη περίπτωση, η σήμανση λειτουργεί αμφίδρομα, ώστε να προστατεύει τους εργαζόμενους στα έργα και τους χρήστες του δικτύου ταυτόχρονα.
Tι αναφέρει ο Κ.Ο.Κ για τη σήμανση στα σημεία όπου εκτελούνται οδικά έργα
Στα άρθρα 9 και 10 του Κ.Ο.Κ ορίζονται τόσο το πώς θα πρέπει να τοποθετείται σωστά η σήμανση στα σημεία όπου εκτελούνται έργα, όσο και το ποιος έχει την ευθύνη για την αποκατάσταση τυχόν παραλήψεων. Βέβαια, τα διοικητικά πρόστιμα και οι ποινές που θεσπίζονται μάλλον φαντάζουν μικρά (ποινές φυλάκισης από 6 - 12 μήνες και πρόστιμα από 1.500 έως 2.000), όταν έχουμε να κάνουμε με απώλειες ανθρωπίνων ζωών ή μόνιμα προβλήματα υγείας. Επιγραμματικά τα άρθρα 9 και 10 αναφέρουν:
Όταν εκτελούνται στις οδούς εργασίες, τοποθετούνται σε κατάλληλες θέσεις όλες οι πινακίδες σήμανσης που απαιτούνται κατά περίπτωση (κινδύνου, ρυθμιστικές, πληροφοριακές).
Τα όρια των επί του οδοστρώματος εκτελουμένων εργασιών ή οι χώροι εναπόθεσης υλικών πρέπει να επισημαίνονται με την τοποθέτηση συνεχών ή διακεκομμένων εμποδίων, τα οποία πρέπει να έχουν εναλλασσόμενες λωρίδες ερυθρού και λευκού χρώματος. Κατά τη νύκτα δε, αν τα εμπόδια δεν είναι αντανακλαστικά με φώτα και αντανακλαστικά στοιχεία, τα για το σκοπό αυτό χρησιμοποιούμενα αντανακλαστικά στοιχεία και σταθερά φώτα πρέπει να είναι χρώματος ερυθρού, αν δε χρησιμοποιηθούν φώτα τα οποία αναβοσβήνουν, πρέπει να έχουν χρώμα βαθύ κίτρινο.
Τα μέσα σήμανσης των προηγούμενων παραγράφων τοποθετούνται με μέριμνα και ευθύνη των εργοληπτών ή των εκτελούντων τις εργασίες.
Αρμόδιοι φορείς για την εκπόνηση/έγκριση μελετών εφαρμογής, που αφορούν στην κατακόρυφη και οριζόντια σήμανση των οδών (πινακίδες και διαγραμμίσεις) και στην εγκατάσταση και συντήρηση της σήμανσης αυτής, είναι είτε η Γενική Γραμματεία Δημόσιων Έργων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, είτε οι υπηρεσίες της Περιφέρειας είτε οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης που τις συντηρούν κατά περίπτωση.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες των φορέων αυτών έχουν την υποχρέωση της υλοποίησης, σε εύλογο χρονικό διάστημα, και των σχετικών αστυνομικών αποφάσεων. Η Γενική Γραμματεία Δημόσιων Έργων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων ασκεί σε όλη τη χώρα την εποπτεία και παρέχει τις οδηγίες για θέματα κυκλοφοριακής σήμανσης. Σε περίπτωση που τα αρμόδια όργανα της Γενικής Γραμματείας Δημόσιων Έργων διαπιστώσουν την ελλιπή ή εσφαλμένη σήμανση ή πλημμελή συντήρηση μέσων σημάνσεως από τις προς τούτο αρμόδιες υπηρεσίες, δύνανται να τις καλούν προς εκτέλεση των αναγκαίων ενεργειών νέας εγκατάστασης.
Μάθετε πώς θα αποζημιωθείτε Το Auto Τρίτη ήρθε σε επαφή με το δικηγόρο παρ' Αρείω Πάγω, κ. Σκουτέρη Ιωάννη, που έχει χειριστεί υποθέσεις ατυχημάτων που συνέβησαν σε σημεία όπου εκτελούνταν έργα. Από τη συνέντευξη που μας παραχώρησε, μπορείτε να βγάλετε χρήσιμα συμπεράσματα για το πώς θα πρέπει να κινηθείτε σε αυτές τις περιπτώσεις, ώστε να διεκδικήσετε την αποζημίωση που δικαιούστε. Α.Τ: Κύριε Σκουτέρη, σε αυτές τις περιπτώσεις, ποιες θα πρέπει να είναι οι πρώτες αντιδράσεις ενός πολίτη;
Ι.Σ.: Κατ' αρχήν σε αυτές τις περιπτώσεις, είτε πρόκειται για τραυματισμό, είτε για υλικές ζημιές, είτε για θάνατο, θα πρέπει να καλούμε αμέσως την Τροχαία, ώστε να καταγράφεται το συμβάν. Μετά θα πρέπει με τη βοήθεια δικηγόρου να κατατίθεται μήνυση, ώστε να υπάρχει ενδεχομένως καταδίκη και πάνω εκεί να στηριχθεί η αγωγή, με την οποία θα ζητάει την οποιαδήποτε χρηματική αποζημίωση. Αυτή η χρηματική αποζημίωση μπορεί να αφορά στις υλικές ζημιές, στα νοσήλια, στην ψυχική οδύνη σε περιπτώσεις θανάτου ή ακόμα και στην ηθική βλάβη που υπέστη κάποιος από το συμβάν.
Α.Τ: Ποιος έχει την ευθύνη σε αυτές τις περιπτώσεις, δηλαδή ενάντια ποίου πρέπει να στρεφόμαστε;
Ι.Σ.: Πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις συνυπεύθυνη είναι η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων του ΥΠΕΧΩΔΕ, η οποία έχει τη γενική επίβλεψη των έργων. Από εκεί και πέρα, ευθύνη βέβαια έχει η κατασκευάστρια εταιρεία και όλες οι υπόλοιπες που θεωρούνται ανάδοχες εταιρείες. Δηλαδή, υπάρχουν περιπτώσεις συνυπαιτιότητας πολλών εταιρειών που ασχολούνται με το έργο.
Α.Τ.: Πόσο χρονοβόρες είναι αυτές οι διαδικασίες; Υπάρχει κάποιος τρόπος να βρούμε μια μέση λύση;
Ι.Σ.: Οι διαδικασίες μέχρι την αποζημίωση ή τη δικαίωση μπορεί να διαρκέσουν από 4 μήνες έως και 5 χρόνια, ανάλογα με την περίπτωση. Όμως, παράλληλα με την αγωγή, μπορούμε να καταθέσουμε και αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, όπου επιδικάζεται ένα μέρος των αξιώσεών μας. Αυτή η διαδικασία είναι σύντομη και αφορά σε περιπτώσεις όπου τα έξοδα από τον τραυματισμό μας είναι πολλά και έχουμε άμεση ανάγκη μέρους των χρημάτων. Επίσης, υπάρχει και η λύση του εξώδικου συμβιβασμού μέσω των ασφαλιστικών εταιρειών, που καλύπτουν τις κατασκευάστριες εταιρείες.
Α.Τ: Πείτε λίγα λόγια για κάποια παρόμοια υπόθεση που έχετε χειριστεί.
Ι.Σ.: Πρόκειται για μια γυναίκα, που είχε τραυματιστεί σε τροχαίο ατύχημα στη Λεωφόρο ΝΑΤΟ, στον Ασπρόπυργο, λόγω πλημμελούς σήμανσης στα έργα που εκτελούνταν. Το έργο δεν πληρούσε τις προδιαγραφές, ώστε η κυρία αυτή να προσκρούσει πάνω σε ανάχωμα από τσιμέντο. Από τον τραυματισμό της παρέμεινε τρεις μήνες στο νοσοκομείο. Διεκδικήσαμε αποζημίωση και καταφέραμε να την πάρουμε, ενώ συμβουλευόμενοι τα ημερολόγια του έργου, βρήκαμε ποια εταιρεία εργαζόταν εκείνες τις μέρες στο δρόμο. Το ίδιο παράδειγμα θα πρέπει να ακολουθούν και άλλοι πολίτες, που βρίσκονται στην ίδια θέση.
Στην συγκεκριμένη φωτογραφία, μπορούμε να δούμε, ότι οι υπεύθυνοι του έργου δεν έχουν τοποθετήσει ειδικές προστατευτικές μπάρες, που οριοθετούν το έργο από την υπόλοιπη κυκλοφορία.
Σε περιπτώσεις τραυματισμών από ατυχήματα σε περιοχές όπου εκτελούνται έργα, θα πρέπει να καλούμε αμέσως την Τροχαία, προκειμένου να υπάρξει καταγραφή του συμβάντος. Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι υπεύθυνοι του έργου δεν έχουν προχωρήσει σε διαγράμμιση του υπόλοιπου τμήματος του δρόμου.
Η διαδικασία διεκδίκησης αποζημίωσης
σε περιπτώσεις ατυχήματος με αυτοκίνητο είναι σχεδόν
ίδια με το αν είχαμε τραυματιστεί πεζοί σε κάποιο δρόμο, όπως στη
συγκεκριμένη περίπτωση όπου το πεζοδρόμιο έχει καταληφθεί
από εργοταξιακά υλικά, κρύβοντας αρκετούς κινδύνους
για τους διερχόμενους πεζούς.