Ένας μήνας περίπου έχει περάσει από τότε που ο κεντρικός άξονας της Εγνατίας Οδού δόθηκε στην κυκλοφορία. Πλέον οι οδηγοί έχουν την ευκαιρία να μεταβαίνουν από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας έως τους Κήπους Έβρου (στα σύνορα με την Τουρκία) εντός 6,5 ωρών περίπου, μέσω ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου μήκους 670 χιλιομέτρων. Η ελληνική αντιπροσωπεία της Mitsubishi, μέσω του οδοιπορικού της με όλη την γκάμα του Lancer, μας έδωσε την ευκαιρία να βρεθούμε στο νέο αυτό τμήμα του Εθνικού Οδικού μας Δικτύου.
O σχεδιασμός του οδοιπορικού μας περιελάμβανε τη μετάβασή μας στην Ηγουμενίτσα (μέσω Ρίου-Αντιρρίου), απ' όπου και διασχίσαμε όλη την Εγνατία Οδό έως την Αλεξανδρούπολη. Δοθείσης ευκαιρίας χρησιμοποιήσαμε και το νέο τμήμα της Ιονίας Οδού( η οποία αναμένεται να περατωθεί έως το 2013), μήκους 34 χιλιομέτρων, που παρακάμπτει την πόλη του Αγρινίου, αποδεικνύοντας πως η Δυτική Ελλάδα είναι αρκετά "αδικημένη" στον τομέα των οδικών υποδομών. Μετά τη διανυκτέρευσή μας στο γραφικό χωριό Πέρδικα της Θεσπρωτίας, ήμασταν και πάλι έτοιμοι να ξεκινήσουμε το ταξίδι μας προς την Αλεξανδρούπολη. Ας δούμε όμως ποια ήταν τα αυτοκίνητα που μας συντρόφευαν στα 1.131 χιλιόμετρα περίπου του οδοιπορικού μας.
Oι συνοδοιπόροι μας!
Ικανό σε κάθε είδους διαδρομή, το Lancer Evolution αποδεικνύει ότι, πέραν του "αγωνιστικού" του χαρακτήρα, μπορεί να τα καταφέρνει εξίσου καλά και στα πολύωρα ταξίδια.
Ιδιαίτερα ευχάριστες στο πολύωρο ταξίδι μας αποδείχθηκαν οι εκδόσεις Sportsedan και Sportback, με τους κινητήρες 1,5 και 1,8 λτ.
Mitsubishi Lancer Evolution: “Η χαρά του παιδιού”
Η κορυφαία έκδοση του ιαπωνικού μοντέλου για άλλη μια φορά μας χάρισε αρκετά χαμόγελα. Τόσο στη διαδρομή από Αμφιλοχία έως το χωριό Πέρδικα Θεσπρωτίας (130 χλμ. περίπου), όσο και στο τμήμα από τη Βέροια έως τη Ν. Ηρακλείτσα Καβάλας (216 χλμ.), όπου είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε, μας απέδειξε για άλλη μια φορά ότι τα καταφέρνει εξίσου καλά όχι μόνο σε απαιτητικές διαδρομές, αλλά και στα πολύωρα ταξίδια όσον αφορά την άνεση. Οι 295 εργοστασιακοί ίπποι αποδείχθηκαν πολύτιμοι στο στενό επαρχιακό δίκτυο, όπου οι συνθήκες κυκλοφορίας απαιτούν συνεχόμενες προσπεράσεις. Σε γρήγορους ρυθμούς οδήγησης, το αυτοκίνητο δείχνει τον πραγματικό εαυτό, αφού τα περιθώρια πρόσφυσης, μέσω της 4κίνησης και της ρύθμισης της ανάρτησης, φαντάζουν κατά περίπτωση αξεπέραστα.
Τέλος, ιδιαίτερα απολαυστικά αποδείχθηκαν τα χιλιόμετρα και στον ανοιχτό αυτοκινητόδρομο, όπου το Evo X "κατάπινε" τις αποστάσεις με εξαιρετική ευκολία, χωρίς να θυσιάζει την άνεση των επιβατών -στο βαθμό που του επιτρέπει ο προσανατολισμός του.
Mitsubishi Lancer Sportsedan και Sportback: Για άνετες μετακινήσεις
Η γκάμα των Lancer, που είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε στο οδοιπορικό μας, συμπληρωνόταν από τα αμαξώματα Sportsedan (1,5 λτ. και 1,8 λτ.) και Sportback (το οποίο προς το παρόν διατίθεται μόνο με κινητήρα 1.800 κ.εκ.). Το αυτοκίνητο, στις παραπάνω εκδόσεις του, διαθέτοντας διακριτικά σπορτίφ στοιχεία, μας ικανοποίησε σε κάθε είδους διαδρομές, χάρη στο καλό σε αίσθηση τιμόνι και στα καλά επίπεδα της παρεχόμενης άνεσης από την ανάρτηση. Στα απαιτητικά κλειστά κομμάτια, τα φαινόμενα υποστροφής έκαναν προοδευτικά την εμφάνισή τους, ενώ στον ανοιχτό αυτοκινητόδρομο το αυτοκίνητο κινιόταν ακόμη σε πολύ υψηλές ταχύτητες δίχως να προβληματίζει.
Τέλος, όσον αφορά στις επιδόσεις, περισσότερες θετικές εντυπώσεις μας άφησαν οι εκδόσεις με το 1.800αρη κινητήρα, απόδοσης 143 ίππων, αφού ικανοποιούν περισσότερο σε συνθήκες ταξιδιού, σε σύγκριση με εκείνες των 1,5 λτ., απόδοσης 109 ίππων.
Απόστολος Γούλας, Πρόεδρος Δ.Σ. Εγνατίας Οδού Α.Ε: “Ήμασταν κάπως ακριβοί, γι αυτό ακόμη ο αυτοκινητόδρομος δεν έχει Σ.Ε.Α”
(φωτό 1) O Απόστολος Γούλας είναι ο πρόεδρος του Δ.Σ. της Εγνατίας Οδού.
(φωτό 2) Στο Ανήλιο είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά το Κέντρο Ελέγχου της Εγνατίας Οδού, από όπου με κάμερες εποπτεύονται οι σήραγγες και οι γέφυρες του δυτικού τμήματος του αυτοκινητόδρομου.
Το οδοιπορικό μας περιελάμβανε μεταξύ άλλων και επίσκεψη στο κέντρο ελέγχου της Εγνατίας Οδού στο Ανήλιο. Εκεί είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της Εγνατίας Οδού, κ. Α. Γούλα (φωτό 1), σχετικά με το νέο αυτοκινητόδρομο που δόθηκε πρόσφατα στην κυκλοφορία στο σύνολό του. Όπως μπορείτε να δείτε και στις φωτογραφίες, το κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας (φωτό 2) που επισκεφτήκαμε κρίνεται στρατηγικής σημασίας, αφού έχει την ευθύνη διαχείρισης των 410 καμερών για την περιοχή μεταξύ Ηγουμενίτσας και Περιστερίου. Όπως μας ανέφεραν οι υπεύθυνοι, οι κάμερες δεν καταγράφουν προσωπικά δεδομένα, ούτε υπάρχει κάποια συνεργασία με την Τροχαία για την παραχώρηση στοιχείων, κάτι το οποίο γίνεται μόνο κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας (και πριν την πάροδο 15 ημερών, αφού μετά τα στοιχεία αυτομάτως καταστρέφονται). Μετά την παρουσίαση των μέσων που ελέγχουν την κυκλοφορία, η συζήτηση με τον κ. Γούλα δε θα μπορούσε να μην οδηγηθεί στα λειτουργικά προβλήματα που παρουσιάζει ο νέος αυτοκινητόδρομος. Στις ερωτήσεις μας γιατί ακόμη δεν έχει δημιουργηθεί κάποιος Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων, ο πρόεδρος απάντησε ότι αυτό οφείλεται αρχικά στο ότι οι συμβάσεις παραχώρησης δεν ήταν οικονομικά συμφέρουσες για τους ιδιώτες, ενώ μετέπειτα ξεκίνησε η διεθνής οικονομική κρίση, η οποία αποτέλεσε ανασταλτικό παράγοντα για επενδύσεις. Ωστόσο, μέσα στους επόμενους μήνες, αναμένεται να έχουν δημοπρατηθεί και οι υπόλοιποι 9 Σ.Ε.Α, αφού ο δέκατος ήδη κατασκευάζεται στην περιοχή του Ν. Ημαθίας.
Από το φθινόπωρο τα διόδια με “άγνωστο” κόστος
H Eγνατία Οδός θα περιέχει 13 σταθμούς διοδίων, εκ των οποίων μόνο ένας είναι έτοιμος προς λειτουργία, εκείνος στον Πολύμυλο Κοζάνης που απεικονίζεται στη φωτογραφία - εκτός εκείνου των Μαλγάρων.
Ο συγκεκριμένος οδικός άξονας θα διαθέτει 13 σταθμούς διοδίων. Ωστόσο, ο ένας εξ αυτών στον Πολύμυλο Κοζάνης, που είναι ήδη έτοιμος, αναμένεται να λειτουργήσει στις αρχές του Φθινοπώρου. Οι υπόλοιποι 11 (αφού ο ένας στα Μάλγαρα ηδη λειτουργεί) θα λειτουργήσουν σταδιακά, ενώ η χρέωση στο άμεσο μέλλον θα γίνεται με βάση τη χιλιομετρική απόσταση που θα διανύει κάποιος. Όπως μας ανάφερε ο πρόεδρος του Δ.Σ. της Εγνατίας Οδού Α.Ε κ. Α. Γούλας, δεν είναι ακόμη γνωστό το αντίτιμο που θα καταβάλλουν οι οδηγοί, καθώς ακόμη είναι υπό διαβούλευση με το ΥΠΕΧΩΔΕ. Δηλαδή, δεν αποκλείστηκε το ενδεχόμενο, το κόστος ανά χιλιόμετρο να υπερβαίνει τα 0,04 ευρώ, ποσόν που πριν ορισμένο χρονικό διάστημα αρμόδια στελέχη του υπουργείου δεσμεύονταν ότι θα είναι το μέγιστο.
Ταξιδεύοντας στην Εγνατία
Απο την παρουσία μας στον αυτοκινητόδρομο εντοπίσαμε ότι το μοναδικό σημείο που είναι ακόμη ανολοκλήρωτο και θα παραδοθεί το προσεχές διάστημα, είναι εκείνο στη Γέφυρα του ¶ραχθου, όπως επίσης και ορισμένα ακόμη, όπου γίνονται επισκευές εντός των παραδοθέντων τμημάτων πριν τα Γρεβενά. Τέλος, όπως διαπιστώσαμε και εμείς, η παντελής ανυπαρξία πρατηρίων υγρών καυσίμων και γενικότερα σημείων που μπορεί κάποιος να σταθμεύσει (πλην ενός σημείου στα Γρεβενά), αποτελεί μεγάλο πρόβλημα για τους διερχόμενους οδηγούς.
Αισθητή ήταν η απουσία πρατηρίων υγρών καυσίμων και ειδικών εσοχών, όπου κάποιος μπορεί να σταθμεύσει κατά τη διάσχιση της Εγνατίας Οδού, αφού και εμείς αναγκαστήκαμε αρκετές φορές να σταθμεύσουμε στη Λ.Ε.Α.
H Eγνατία Οδός θα περιέχει συνολικά 10 Σ.Ε.Α, εκ των οποίων, μόνο εκείνος στο νομό Ημαθίας θα λειτουργήσει άμεσα. Παρόλο που στα μεσοδιαστήματα προβλεπόταν η δημιουργία οριοθετημένων περιοχών στάθμευσης, αυτή τη στιγμή λειτουργεί μόνο πάρκινγκ κοντά στα Γρεβενά.