ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Αφιέρωμα

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  11/1/2010
Αφιέρωμα
EΡΕΥΝΑ: Τι να προσέξετε για να μη χάσετε την εγγύηση του καινούργιου σας αυτοκινήτου
Ματιές στα «ψιλά γράμματα» των εγγυήσεων
Διαβάστηκε από 3528 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:11/1/2010
Η εγγύηση σε ένα καινούργιο αυτοκίνητο είναι ό,τι πιο σημαντικό. Υπάρχουν όμως συγκεκριμένα πράγματα που πρέπει να έχουμε κατα νου, προκειμένου να μην την χάσουμε. Ας δούμε αναλυτικά για ποιους λόγους μπορεί μια αντιπροσωπεία να αρνηθεί να αποκαταστήσει μία βλάβη εντός της εγγύησης.
Η ευθύνη του κατόχου
Ως ιδιοκτήτες είμαστε υποχρεωμένοι να είμαστε πολύ προσεκτικοί σε ό,τι αφορά στη συντήρηση του αυτοκινήτου μας, προκειμένου να μη μας βαρύνει η ευθύνη σε περίπτωση βλάβης και να επισκευαστεί το αυτοκίνητό μας στο πλαίσιο της εγγύησης. Επειδή όμως οι αντιπροσωπείες δεν είναι πάντα υποχρεωμένες να καλύψουν το κόστος επισκευής, εμείς οφείλουμε να είμαστε ενημερωμένοι σχετικά.

Πότε δε θα καλυφθώ;
Οποιαδήποτε πρόκληση βλάβης από αμέλεια του οδηγού ή από φυσικά φαινόμενα δεν καλύπτεται μέσα στην εγγύηση από κανέναν κατασκευαστή.
Oι εταιρείες, λοιπόν, αρνούνται την κάλυψη από την εγγύηση στις εξής περιπτώσεις*:
Ζημιά που οφείλεται σε φυσική φθορά ενός ή περισσότερων εξαρτημάτων (π.χ. σε τακάκια, κιβώτιο, αμορτισέρ, φρένα).
Ζημιά που οφείλεται σε παραμέληση του αυτοκινήτου, ατύχημα, χρήση σε αγώνες ταχύτητας, φυσικό φαινόμενο ή οτιδήποτε άλλο προσδιοριστεί ως κακή χρήση του αυτοκινήτου.
Μη κατάλληλη συντήρηση του αυτοκινήτου. Αναφερόμαστε σε μη πραγματοποίηση ή καθυστέρηση των προγραμματισμένων σέρβις ή πραγματοποίησή τους σε μη εξουσιοδοτημένο επισκευαστή που δεν πληροί συγκεκριμένες προδιαγραφές. Σε αυτόν τον παράγοντα εντάσσεται και η υποχρέωσή μας να προσκομίζουμε το αυτοκίνητο σε εξουσιοδοτημένο επισκευαστή, προκειμένου να ελέγχεται το αμάξωμα για πιθανή διάβρωση.
Μη κατάλληλο πλύσιμο/ εξωτερική φροντίδα και μη ενδεδειγμένη περιποίηση του χρώματος και της βαφής. Σε αυτό εντάσσεται και η μη έγκυρη προσκόμιση του αυτοκινήτου σε εξουσιοδοτημένο για διόρθωση βαφής και αμαξώματος εφ’ όσον χρειάζεται, που κατά συνέπεια μπορεί να προκαλέσει διάβρωση.
Εφ’ όσον το αυτοκίνητο έχει υποστεί μη εγκεκριμένες από τον κατασκευαστή μετατροπές.
Πλήρωση του ρεζερβουάρ με λανθασμένο καύσιμο.
Χρήση πρόσθετων συνθετικών στο καύσιμο, αλλά και στο λιπαντικό.
Τέλος, δε θα καλυφθείτε αν κάποια ασφαλιστική εταιρεία ή ισοδύναμος και παρεμφερής οργανισμός δηλώσει, ότι το όχημα έχει καταστραφεί ολοσχερώς.
* Σημειώστε ότι αυτοί είναι γενικοί-ενδεικτικοί όροι, οι οποίοι ανά εταιρεία μπορεί να διαφέρουν.

Για αντικατάσταση προβληματικά κατασκευασμένου ελαστικού πρέπει να απευθυνθούμε στην εταιρεία που το έφτιαξε.
Mε τα ελαστικά διαφοροποιούνται κάπως τα πράγματα
Τα ελαστικά καλύπτονται συνήθως για ένα χρόνο από την εγγύηση του κατασκευαστή τους. Φυσικά, και σε αυτή την περίπτωση, η κακή χρήση βαρύνει τον πελάτη. Οι περισσότερες αντιπροσωπείες αυτοκινήτων πάντως δέχονται να μεσολαβήσουν μεταξύ του πελάτη και της εταιρείας ελαστικών για την ενεργοποίηση της εγγύησης, εφ’ όσον πιστοποιηθεί ότι κάποιο ελαστικό έχει κατασκευαστικό πρόβλημα.

¶τυπη «περιορισμένη εγγύηση» για κάποια μέρη του αυτοκινήτου:
Αναλώσιμα μέρη όπως τακάκια και δίσκος, η αντοχή των οποίων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από τον τρόπο οδήγησης, δεν καλύπτονται από την εγγύηση.
Σε πολλές εταιρείες, η εργοστασιακή εγγύηση δεν καλύπτει κάποια περιφερειακά μέρη το ίδιο χρονικό διάστημα με τα μηχανικά. Ως περιφερειακά μέρη εννοούμε, για παράδειγμα, τα μάκτρα των υαλοκαθαριστήρων, τα τακάκια φρένων, το κιβώτιο ταχυτήτων, τις σιαγόνες και τους δίσκους φρένων, γενικά μέρη του αυτοκινήτου που υπόκεινται σε τριβή, ακόμα και τις λάμπες των φωτιστικών ή και τις μπαταρίες των τηλεχειριστηρίων. Κάποιες εταιρείες εντάσσουν όλα αυτά στη λεγόμενη και άτυπη "περιορισμένη εγγύηση", που σημαίνει ότι θα σας καλύψουν μόνο εφ’ όσον από τα πρώτα χιλιόμετρα αποδειχθεί πως το αυτοκίνητό σας έχει πρόβλημα. Η διάρκεια της "περιορισμένης εγγύησης" δεν είναι σαφής και διαφέρει ανά εταιρεία και ανά εξάρτημα του αυτοκινήτου. Χονδρικά πάντως υπολογίστε, ότι η ισχύς της ξεκινά από τα πρώτα χιλιόμετρα και μπορεί να φτάσει και στους 6 μήνες ή στον 1 χρόνο, αυστηρά όμως για ό,τι πιστοποιηθεί ως κατασκευαστικό ελάττωμα. Αν, για παράδειγμα, σας χαλάσουν οι υαλοκαθαριστήρες από τα πρώτα χιλιόμετρα, τότε θα σας τους αλλάξουν. Αν όμως έχει κολλήσει ρετσίνι στο παρμπίζ του αυτοκινήτου και εξαιτίας αυτού χαλάσουν οι υαλοκαθαριστήρες, δε θα καλυφθείτε από την εγγύηση.

Mε τα τζάμια τι γίνεται;
Οι περισσότερες εταιρείες καλύπτουν και τα τζάμια, αλλά μόνο για λίγα χιλιόμετρα, με τη λογική ότι εφ’ όσον το υλικό τους δεν αστοχήσει στην αρχή, μόνο η κακή χρήση μπορεί να τους δημιουργήσει πρόβλημα στην πορεία. Πάντως, η βλάβη π.χ. του συστήματος θέρμανσης του πίσω τζαμιού καλύπτεται κανονικά.

Οι επιπλέον της εργοστασιακής (προνομιακές) εγγυήσεις
Ως γνωστόν, πολλές αντιπροσωπείες παρέχουν για τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου χρονικό διάστημα εγγύησης επιπλέον της εργοστασιακής. Αυτή η προνομιακή εγγύηση όμως κάποιες φορές πληρώνεται extra, ενώ τις περισσότερες φορές δεν περιλαμβάνει πάντα τις ίδιες καλύψεις. Βέβαια, και σε αυτή την περίπτωση, οι όροι και οι παροχές διαφέρουν ανά εταιρεία. Σε γενικές γραμμές πάντως, οι επιπλέον εγγυήσεις δε θα καλύψουν τις εξής περιπτώσεις:
Εφ’ όσον η βλάβη οφείλεται σε σύγκρουση, ανατροπή, φυσικό φαινόμενο, κλοπή, κακόβουλη ενέργεια, κακή χρήση, αμέλεια, πόλεμο ή πολεμικές ενέργειες, εισβολή, πολιτικές ταραχές, επίταξη, ακατάλληλη επισκευή ή τοποθέτηση ακατάλληλων ανταλλακτικών ή και πραγματοποίηση επισκευής σε μη εξουσιοδοτημένο συνεργείο. Επιπλέον, δεν καλύπτεστε αν διαπιστωθεί ότι έχει αποσυνδεθεί ο χιλιομετρητής και έχει υποστεί οποιαδήποτε τροποποίηση.
Προσοχή!

Μάθετε ότι δε θα αποζημιωθείτε αν: 
H βλάβη ή το ελάττωμα υπήρχε πριν τη λήξη της εργοστασιακής εγγύησης ή αν αφορά σε κάποιο εξάρτημα, για το οποίο ο κατασκευαστής έχει κάνει ανάκληση!

Οι δικές μας συμβουλές
Αυτό που πρέπει εξ αρχής να κάνουμε όλοι, είναι να διαβάζουμε αναλυτικά τις λεπτομέρειες για την εγγύηση μόλις αγοράζουμε το αυτοκίνητο. Έτσι, θα γνωρίζουμε κάθε λεπτομέρεια σχετικά με τις καλύψεις που μας παρέχει.
Όσο ισχύει η εγγύηση κάνουμε σέρβις και επισκευή σε εξουσιοδοτημένο επισκευαστή της μάρκας. Αν γνωρίζουμε ένα ανεξάρτητο συνεργείο, που ισχυρίζεται ότι είναι εξουσιοδοτημένος επισκευαστής για κάποια μάρκα, αρκεί ένα τηλεφώνημα στο τμήμα εξυπηρέτησης πελατών της συγκεκριμένης εταιρείας, για να διαπιστώσουμε του λόγου το αληθές.
Το σέρβις πρέπει να γίνεται τη σωστή χρονική στιγμή. Οφείλουμε να παρουσιάζουμε το αυτοκίνητό μας στον εξουσιοδοτημένο έμπορο λίγο πριν ή με καθόλου καθυστέρηση από την ημέρα του προγραμματισμένου σέρβις. Αν αργήσουμε έστω και μία εβδομάδα, υπάρχει περίπτωση να χάσουμε την εγγύηση. Το ίδιο ισχύει και σε περίπτωση που υπάρχει κάποια βλάβη. Δεν πρέπει να την αφήνουμε για καιρό, γιατί θα μας καταλογιστεί αμέλεια.
Βάζουμε πάντα γνήσια ή εφάμιλλης ποιότητα με τη γνήσια ανταλλακτικά και υγρά! Ο κανονισμός 1400/ 2002 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και οι τροποποιήσεις που έχει δεχθεί αναφέρονται, μεταξύ άλλων, και στο λεγόμενο "Block Exemption". Εκεί αναφέρεται, ότι ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου μπορεί να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επισκευή σε μη εξουσιοδοτημένο συνεργείο χωρίς να χάσει την εγγύηση, αρκεί τα ανταλλακτικά που θα χρησιμοποιηθούν να είναι γνήσια ή εφάμιλλης με αυτά ποιότητας και ο επισκευαστής να έχει πρόσβαση σε τεχνικά εγχειρίδια του κατασκευαστή και να πληροί τα στάνταρ ποιότητας εργασιών που προβλέπει ο κατασκευαστής. Χρειάζεται λοιπόν προσοχή, γιατί ακόμα και αν αποδείξετε ότι τα ανταλλακτικά που χρησιμοποιήσατε είναι επίσημα προϊόντα (ή και υγρά) του κατασκευαστή του αυτοκινήτου σας ή έστω πληρούν τις προδιαγραφές που θέτει ο κατασκευαστής, η ποιότητα της εργασίας από το μη εξουσιοδοτημένο έμπορο μπορεί να αμφισβητηθεί, κατά συνέπεια και η συνέχιση της εγγύησης (κάτι που γίνεται συχνά). Δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι ένας μη εξουσιοδοτημένος επισκευαστής μπορεί να χρησιμοποιήσει τα λεγόμενα "imitation" ανταλλακτικά εν αγνοία μας. Επίσης:
Μην ξεχνάτε να τονίζετε στον εξουσιοδοτημένο επισκευαστή να ενημερώνει και να υπογράφει σχετικά το βιβλίο συντήρησης του αυτοκινήτου.

Συμπέρασμα
Προσέχουμε για να έχουμε
Το σίγουρο είναι πως με την αγορά του αυτοκινήτου οφείλουμε να διαβάζουμε προσεκτικά του όρους του συμβολαίου που αναφέρονται στην εγγύηση, για να μη βρεθούμε προ απροόπτου και κυρίως να μην εκτεθούμε. Οι κουβέντες των πωλητών "καλύπτουμε τα πάντα" είναι συνήθως πολύ γενικές και αόριστες. Εν τω μεταξύ, σε περίπτωση που θεωρούμε ότι η εταιρεία αδικαιολόγητα δε μας καλύπτει, μπορούμε να απευθυνθούμε στην Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης, προκειμένου να μεσολαβήσει για λογαριασμό μας. Τέλος, οφείλουμε να τηρούμε πιστά τους όρους του συμβολαίου που έχουμε υπογράψει.