Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Αφιέρωμα

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  23/3/2010
Αφιέρωμα
Συνέντευξη με τον Διευθυντή Αναλύσεως Ατυχημάτων & Τεχνολογίας Οχημάτων Dekra Ανόβερου
Διαβάστηκε από 5654 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:23/3/2010
Μετά από τα πρωτοποριακά για τα ελληνικά δεδομένα crash tests που διοργάνωσε το Auto Τρίτη σε συνεργασία με την DEKRA Γερμανίας, επανερχόμαστε στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα. Αυτή τη φορά, με τη βοήθεια του Διευθυντή Αναλύσεως Ατυχημάτων και Τεχνολογίας Οχημάτων Dekra Ανόβερου στην Κάτω Σαξονία κ. Ηλία Γεωργιάδη, επιχειρούμε να εντοπίσουμε τα προβλήματα στις διαδικασίες με τις οποίες αντιμετωπίζονται τα τροχαία ατυχήματα, καθώς επίσης και στον τρόπο με τον οποίο ενεργούν οι πραγματογνώμονες στη χώρα μας.
O κ. Ηλία Γεωργιάδης είναι Διευθυντής Αναλύσεως Ατυχημάτων και Τεχνολογίας Οχημάτων Dekra Ανόβερου στην Κάτω Σαξονία.
Α.Τ.: Πώς κρίνετε τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η πραγματογνωμοσύνη των ατυχημάτων στην Ελλάδα;
Η.Γ.: Η πραγματογνωμοσύνη δε γίνεται με τον τρόπο που πρέπει. Υπάρχουν ελλείψεις τεχνογνωσίας και τεκμηρίωσης στοιχείων, αλλά και επιστημονικής κατάρτισης. Από όσους πραγματογνώμονες γνωρίζω στην Ελλάδα, κανείς δεν έχει σπουδάσει σε Πανεπιστήμιο στο συγκεκριμένο κλάδο. Παρ’ όλο που υπάρχουν λογισμικά προσομοίωσης μιας σύγκρουσης, υπάρχουν αρκετά προβλήματα λόγω μη γνώσης χρήσης τους. Γι αυτό και πολλές φορές εξάγονται λάθος συμπεράσματα. Για παράδειγμα, μπορεί η ταχύτητα σύγκρουσης να βγει σωστή τυχαία, αλλά μπορεί και να μη βγει. Επίσης, για τη χρήση των συγκεκριμένων προγραμμάτων απαιτείται να καταχωρήσουμε στο σύστημα την παραμορφωτική ενέργεια των οχημάτων. Στην Ελλάδα, οι πραγματογνώμονες, βάσει ποιων στοιχείων και ποιας τράπεζας πληροφοριών την βρίσκουν; Βλέπουμε, δηλαδή, αρκετές φορές πραγματογνωμοσύνες, που υπερβαίνουν τους νόμους της Φυσικής! Στην Ελλάδα τις δίκες τις κερδίζει αυτός που έχει λεφτά και θα πάρει τον καλύτερο… ρήτορα-πραγματογνώμονα! Και φυσικά, με έναν καλό δικηγόρο, χωρίς όμως τα στοιχεία να είναι αδιάσειστα. Τέλος, θα πρέπει μέσω διαπίστευσης και κανόνων που θα τεθούν, ο κάθε πραγματογνώμονας να αποκτήσει ταυτότητα, ώστε να μη βγαίνει ο καθένας και να δηλώνει από το πουθενά αναλυτής. Θα μπορούσαν, για παράδειγμα, οι πραγματογνώμονες να γίνουν ένα ξεχωριστό σώμα, στο οποίο θα εισέρχονται όσοι θα εξετάζονται από ειδική επιτροπή, έχοντας φυσικά την απαραίτητη πανεπιστημιακή κατάρτιση. 
Α.Τ: Έχετε ποτέ κάνει κάποια πραγματογνωμοσύνη για τροχαία στην Ελλάδα, εκτός των πιστοποιήσεων που η DEKRA έχει ήδη πραγματοποιήσει στη χώρα μας;
Η.Γ.: Έχω ασχοληθεί με αρκετές περιπτώσεις, όπως στα ατυχήματα του Μαλιακού και του Αλιάκμονα και σε άλλες φυσικά, όπου είχα συντάξει προσωπικά τα τεχνικά πορίσματα. Η ουσία είναι ότι υπάρχει αρκετά μεγάλο ενδιαφέρον από ασφαλιστικές εταιρείες, αλλά και από ιδιωτικές εταιρείες, οι οποίες εμπλέκονται σε μεγάλα ατυχήματα. Πρέπει όμως να αναφέρω, ότι σε όσες περιπτώσεις έχω ασχοληθεί στην Ελλάδα, δεν έχω συναντήσει δυσκολίες.
Α.Τ: Σε ποιους τομείς εκτιμάτε ότι υστερεί η Ελλάδα όσον αφορά στην οδική ασφάλεια; Γιατί, δηλαδή, εμφανίζουμε ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά ατυχημάτων στην Ευρώπη;
H.Γ.: Στην Ελλάδα το πρόβλημα δεν είναι κάτι νέο. Εδώ και αρκετά χρόνια δεν έχει αλλάξει κάτι, παρ’όλο που η Τροχαία καταβάλλει μεγάλες προσπάθειες. Όμως, έως τώρα δεν έχει πραγματοποιηθεί ένα συνολικό σχέδιο για τη δραστική μείωση των ατυχημάτων σε βάθος χρόνου. Το συνολικό αυτό σχέδιο θα έπρεπε να περιείχε την εκπαίδευση της Τροχαίας, τους πραγματογνώμονες και, τέλος, τους δικαστικούς λειτουργούς. Δηλαδή, από την πείρα μου προκύπτει, ότι παρ’ όλο που οι υπάλληλοι της Τροχαίας συντάσσουν τα πορίσματα με αρκετό μεράκι και επαγγελματισμό, έως τώρα κανείς δεν τους έχει διδάξει πώς ακριβώς θα πρέπει να γίνεται. Αυτό που σας αναφέρω δεν είναι κάτι αυθαίρετο, γιατί πολύ απλά το διαπιστώνω μέσω των πορισμάτων που λαμβάνω από την Ελλάδα για ορισμένες περιπτώσεις, στις οποίες κάνω προσωπικά την πραγματογνωμοσύνη. Στον τομέα της καταγραφής του τροχαίου ατυχήματος υπάρχει ένα τεράστιο έλλειμμα, παρ’όλο οι μέθοδοι έχουν εκσυγχρονιστεί και απλοποιηθεί. Για παράδειγμα, οι αστυνομικοί βρίσκουν το σημείο σύγκρουσης με μοναδικά κριτήρια τη διακοπή του φρεναρίσματος ή τον τόπο όπου βρίσκονται τα περισσότερα κατεστραμμένα τμήματα του αυτοκινήτου (π.χ. γυαλιά). Αν όμως χάσουμε κάποια στοιχεία του ατυχήματος, το πόρισμα που θα βγάλουμε θα είναι ελλιπές.
Α.Τ: Πώς κρίνετε τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας; Πώς γίνεται αυτό στη Γερμανία και πώς μπορούμε να βελτιωθούμε;
Η.Γ: Στη Γερμανία υπάρχει ανά κρατίδιο ξεχωριστή διαδικασία. Οι Γερμανοί αστυνομικοί της Τροχαίας είναι εκπαιδευμένοι ώστε να καταγράψουν τα στοιχεία του ατυχήματος με το σωστό τρόπο, έτσι που να μην αμφισβητούνται. Αυτή φυσικά η εκπαίδευση δε σημαίνει ότι οι αστυνομικοί είναι και πραγματογνώμονες, απλά γνωρίζουν πάρα πολύ καλά να συντάσσουν ένα εμπεριστατωμένο δελτίο ατυχήματος. Πριν από αρκετά χρόνια, εγώ και οι συνάδελφοί μου πηγαίναμε σε κάθε ατύχημα και βοηθούσαμε τους υπαλλήλους της Τροχαίας, ώστε να γίνει η καταγραφή. Σήμερα το πολύ να μεταβαίνουμε σε 5 μεγάλα τροχαία ατυχήματα, αφού στα υπόλοιπα οι Γερμανοί αστυνομικοί είναι σε θέση να καταγράψουν τα στοιχεία από μόνοι τους. Με ένα ειδικό πρόγραμμα και με δύο απλές φωτογραφίες, είμαστε πλέον σε θέση να αναπαραστήσουμε ακριβώς τον τρόπο με το οποίο έγινε ένα τροχαίο ατύχημα. Αυτό φυσικά αποτελεί και απόδειξη, που μπορεί να προσκομιστεί ως αποδεικτικό σε κάποιο δικαστήριο. Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε και το ζήτημα της εκπαίδευσης του δικαστικού σώματος. Στη Γερμανία υπάρχει ξεχωριστό δικαστικό και εισαγγελικό σώμα, που ασχολείται με τροχαία ατυχήματα, ώστε οι λειτουργοί να έχουν ιδία κρίση. Σας αναφέρω μια περίπτωση, όπου συνάδελφος παρέστη στην Ελλάδα σε δικαστήριο σε υπόθεση και αφού έκανε την αναπαράσταση με αδιάσειστα στοιχεία, ο Έλληνας δικαστής τον ρώτησε με απορία: "Και εσείς πού το ξέρετε; Ήσασταν αυτόπτης μάρτυρας;". Εκεί, όπως καταλαβαίνετε, σταματάει κάθε λογική. Χαίρομαι που ορισμένοι δικαστές στη Βόρεια Ελλάδα εκδήλωσαν από μόνοι τους ενδιαφέρον, ώστε να κάνουμε ένα πρώτο σεμινάριο για τα τροχαία ατυχήματα, φυσικά αφιλοκερδώς.
Α.Τ: Κύριε Γεωργιάδη, πείτε μας λίγα λόγια για την εταιρεία Dekra, καθώς επίσης και για το αντικείμενο με το οποίο ασχολείστε…
Η.Γ: Η DEKRA είναι η μεγαλύτερη εταιρεία πραγματογνωμόνων στην Ευρώπη και μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο, όσον αφορά στις αναλύσεις ατυχημάτων. Η εταιρεία στην οποία ανήκω, εκτός από τον τομέα του αυτοκινήτου, δραστηριοποιείται και σε άλλους τομείς στα ζητήματα πραγματογνωμοσύνης και πιστοποιήσεων, εκτός εκείνων των εμπορικών πλοίων και αεροπλάνων. Η DEKRA είναι παρούσα σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Το αντικείμενο της εταιρείας σε όλες τις χώρες δραστηριοποίησής της ξεκινά από τους ελέγχους ΚΤΕΟ και επεκτείνεται έως τις αναλύσεις ατυχημάτων. Για την Τσεχία ειδικά, η εταιρεία μας έχει μια πολύ καλή συνεργασία, όπου συνεργαζόμαστε και με το αντίστοιχο πανεπιστημιακό τμήμα, μέσω των crast tests και των ερευνών. Επίσης έχουμε μια αρκετά καλή συνεργασία με τις BMW και Mercedes. Όσον αφορά στον τομέα μου, είμαι διευθυντής αναλύσεως ατυχημάτων στην Κάτω Σαξονία με έδρα το Ανόβερο και ασχολούμαι με το συγκεκριμένο τομέα εδώ και 25 χρόνια. Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι, στη Γερμανία ένας αναλυτής (και κατ’ επέκταση πραγματογνώμονας τροχαίων ατυχημάτων) θα πρέπει να έχει πανεπιστημιακή εκπαίδευση, μέσω των 6 πανεπιστημίων όπου μπορεί κάποιος να ειδικευτεί στο συγκεκριμένο τομέα, ενώ μετέπειτα, μέσω της Ακαδημίας που διαθέτει η DEKRA, μπορεί να λάβει την επιπλέον εκπαίδευση που απαιτείται, δουλεύοντας σε πραγματικά περιστατικά. Από εκεί και πέρα, η αναγνώριση ενός επαγγελματία ως αναλυτή ατυχημάτων (ως ορκωτού αναλυτή-πραγματογνώμονα) στα γερμανικά δικαστήρια είναι μια εξαιρετικά επίπονη διαδικασία. Δηλαδή, θα πρέπει να έχει το λιγότερο τρία χρόνια προϋπηρεσία στον τομέα ανάλυσης ατυχημάτων, να έχει αποφοιτήσει από σχολές Μηχανολογίας ή Φυσικής, με ειδίκευση στα οχήματα, ή ως Πολιτικός Μηχανικός ή Συγκοινωνιολόγος και πάλι με απαραίτητη την εξειδίκευση στην τεχνική των οχημάτων. Στο κάθε κρατίδιο της Γερμανίας υπάρχει επιτροπή του Εμπορικού Επιμελητηρίου από ειδικούς αναλυτές, οι οποίοι ελέγχουν και εξετάζουν τον υποψήφιο ορκωτό αναλυτή-πραγματογνώμονα. Η διαδικασία φυσικά εξέτασης σε αυτό το στάδιο είναι άκρως διεξοδική. Δυστυχώς δεν ισχύει κάτι τέτοιο και για την Ελλάδα στους πραγματογνώμονες που λαμβάνουν μέρος σε δικαστικές υποθέσεις. Φυσικά δεν μπορούμε να παραλείψουμε να αναφέρουμε, ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει και αντίστοιχο πανεπιστημιακό τμήμα για το συγκεκριμένο αντικείμενο.

Ποια είναι η DEKRA
Μεταξύ των δραστηριοτήτων της DEKRA είναι και η διεξαγωγή crast tests στις ειδικά διαμορφωμένες εγκαταστάσεις της, όπου τα σενάρια συγκρούσεων προέρχονται από πραγματικά τροχαία ατυχήματα.
H DEKRA ιδρύθηκε το 1925 και είναι η μεγαλύτερη εταιρεία εμπειρογνωμόνων στην Ευρώπη με έδρα τη Στουτγάρδη της Γερμανίας, η οποία παρέχει υπηρεσίες πιστοποίησης ασφαλείας και ποιότητας στους τομείς της τεχνολογίας, της αυτοκίνησης και του περιβάλλοντος σε διεθνές επίπεδο. Οι παρεχόμενες υπηρεσίες της εταιρείας βασίζονται σε εξειδικευμένα τεχνολογικά στάνταρ, ενώ με 22 εκατομμύρια τεχνικούς ελέγχους οχημάτων, η DEKRA έρχεται πρώτη σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Tέλος, η γερμανική εταιρεία διατηρεί παραρτήματά της σε αρκετές χώρες παγκοσμίως, ενώ διαθέτει και ιδιόκτητο κέντρο για crash tests όλων των τύπων οχημάτων.

H συμβολή του Auto Τρίτη στην Οδική Ασφάλεια
Χιλιάδες κάτοικοι της συμπρωτεύουσας είχαν παρακολουθήσει τα πρώτα crash tests στην Ελλάδα, που διοργάνωσαν το περιοδικό Auto Τρίτη και η DEKRA Γερμανίας.
Ελάχιστοι μόνο μήνες έχουν περάσει από τη διοργάνωση των πρώτων crash tests μπροστά σε κοινό στην Ελλάδα, από το Auto Τρίτη και την DEKRA Γερμανίας. Το κορυφαίο αυτό αυτοκινητικού ενδιαφέροντος γεγονός, που έγινε στο χώρο του εμπορικού κέντρου Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη, περιείχε δοκιμές πρόσκρουσης αυτοκινήτου με σταθερό εμπόδιο, αυτοκιν του -μοτοσικλέτας, καθώς επίσης και ανατροπή φορτίου από φορτηγό όχημα. Οι θεατές είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά τις τραγικές συνέπειες που μπορεί να έχει μια πρόσκρουση, ενώ οι ειδικοί τεχνικοί της DEKRA Γερμανίας, με συνεχείς παρεμβάσεις τους, εξηγούσαν στους παρευρισκόμενους τις παραμέτρους του κάθε test.