ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Παρουσίαση

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  18/11/2010
Παρουσίαση
Υγραεριοκίνηση
Διαβάστηκε από 55735 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:18/11/2010
Με την τιμή της αμόλυβδης να έχει φτάσει στα ύψη αλλά και το οικολογικό ενδιαφέρον όλων μας να αυξάνεται, εναλλακτικές μορφές καυσίμων (όπως το υγραέριο) γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλείς. Στο εν λόγω θέμα αναλύουμε τα αρνητικά και τα θετικά της υγραεριοκίνησης, τον τρόπο και το κόστος της μετατροπής, καθώς και όλες τις άλλες οικονομοτεχνικές παραμέτρους, που σχετίζονται με την υγραεριοκίνηση.
Οι καιροί αλλάζουν και οι εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία δεν πρέπει να μας αφήνουν αδιάφορους. ¶λλωστε, βασικοί φορείς των αλλαγών αυτών είναι οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες, ως γνωστόν, έχουν επιδοθεί σε μία άτυπη "κούρσα" εξέλιξης νέων και περισσότερο οικολογικών κινητήρων. Βέβαια, το οικολογικό ενδιαφέρον όλων σχετίζεται και άμεσα με τα πολύ ακριβά πλέον καύσιμα, στοιχείο που μεγαλώνει το κόστος χρήσης ενός αυτοκινήτου. Σε αυτή την κατεύθυνση λοιπόν πολλοί (ιδιώτες ή και εταιρείες με στόλους οχημάτων) έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους σε εναλλακτικές μορφές καυσίμου, όπως είναι το υγραέριο (Autogas), το οποίο προσφέρει 2 πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα: είναι πιο φθηνό στην αγορά του από τη βενζίνη και ρυπαίνει λιγότερο το περιβάλλον.
Βασικά χαρακτηριστικά του υγραερίου:
• Είναι άοσμο και άχρωμο, ωστόσο ενισχύεται με συγκεκριμένες οσμογενείς ουσίες, προκειμένου να γίνεται αντιληπτή πιθανή διαρροή του.
• Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε οκτάνια (περίπου 110).
• Η χημική του σύσταση αποτελείται από δύο υγρονάνθρακες, το προπάνιο και το βουτάνιο.
• Έχει υψηλή θερμοκρασία ανάφλεξης, 450-510 β. C (έναντι 257 β. C της βενζίνης).
• Δεν περιέχει μόλυβδο και συνεπώς δε βλάπτει τα εσωτερικά μέρη του κινητήρα.
• Στο αυτοκίνητο διοχευτεύεται σε συνθήκες πολύ υψηλής πίεσης, η οποία μειώνεται μέσω της εγκατάστασης, όπως θα δούμε και παρακάτω.
Γιατί είναι οικολογικό;
To βασικό πλεονέκτημα του υγραερίου είναι ότι διαθέτει χαμηλή περιεκτικότητα σε διοξείδιο του άνθρακα. Υπολογίζεται λοιπόν, ότι ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιεί υγραέριο εκπέμπει περίπου 12% μικρότερες ποσότητες CO2, μέχρι και 80% λιγότερα οξείδια του αζώτου, 20% με 40% λιγότερους υδρογονάνθρακες και αντίστοιχα μειωμένη ποσότητα μονοξειδίου του άνθρακα, σε σύγκριση με το αν η καύση του διενεργούνταν με βενζίνη. Πλεονεκτήματα όμως υπάρχουν και έναντι των πετρελαιοκινητήρων, οι οποίοι εκπέμπουν έως και 95% μεγαλύτερες ποσότητες σωματιδίων.
Eίναι ιδιαίτερα δημοφιλές στην Ευρώπη
Μεγάλο ποσοστό των Ευρωπαίων οδηγών εδώ και πολλά χρόνια προχωρούν σε after market μετατροπές με υγραέριο, προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα. Ενδεικτικά αναφέρουμε, πως στην Ιταλία κυκλοφορούν περίπου 1 εκατομμύριο οχήματα και στο Ηνωμένο Βασίλειο περίπου 40.000 οχήματα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός, ότι το 90% των Ταξί στην Ιαπωνία χρησιμοποιεί το υγραέριο ως βασικό καύσιμο.
Μετατροπή ή εργοστασιακό αυτοκίνητο
Στη χώρα μας σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το υγραέριο έχουν περάσει από ειδική μετατροπή σε εξειδικευμένα κέντρα. Βέβαια, αρκετές είναι και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως π.χ. η Opel και η Fiat, που διατηρούν στην γκάμα τους σε όλο τον κόσμο μοντέλα που λειτουργούν είτε με φυσικό αέριο (CNG) είτε με υγραέριο (LPG).
Πρόσφατα η Subaru πήρε την πρωτοβουλία να επενδύσει στην εγκατάσταση υγραερίου στο Forester, με 2λιτρο κινητήρα - 150 ίππων, προτείνοντας έτσι μία πολύ αποτελεσματική λύση στη μείωση του αυξημένου κόστους χρήσης. Από τις αρχές Σεπτέμβρη λοιπόν, το SUV της ιαπωνικής φίρμας (στις εκδόσεις με 2λιτρο μοτέρ βενζίνης) μπορεί να αποκτηθεί και με σύστημα υγραεριοκίνησης (κιτ LPfi), εντελώς δωρεάν, στην υπάρχουσα λιανική τιμή μετρητοίς του αυτοκινήτου.
Πώς δουλεύει το σύστημα;
Η πίεση στην οποία βρίσκεται το υγραέριο στο ρεζερβουάρ αρκεί, προκειμένου αυτό να φτάνει στο ρυθμιστή πίεσης ή εξαεριωτή, ο οποίος βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα. Αυτός, χρησιμοποιώντας τα ζεστά νερά της μηχανής, μετατρέπει το υγραέριο από υγρή σε αέρια μορφή. Το αέριο διοχετεύεται μέσω ενός σωλήνα στο φίλτρο υγραερίου και έπειτα στην μπεκιέρα, προκειμένου να ψεκαστεί στον κινητήρα, για να γίνει η καύση. Για τον έλεγχο των λειτουργιών αυτών υπεύθυνος είναι ένας ηλεκτρονικός εγκέφαλος, ο οποίος, εφ΄ όσον τίθεται σε λειτουργία, παρακάμπτει το βασικό εγκέφαλο του αυτοκινήτου, λειτουργώντας όμως σε σχέση με την μπεκιέρα στους ίδιους παλμούς. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπερδεύει τον εργοστασιακό εγκέφαλο, αλλά ούτε φθείρει και τα εσωτερικά μέρη του κινητήρα. Κατά την εκκίνηση του κινητήρα λοιπόν η λειτουργία γίνεται με βενζίνη και περιμένουμε ώσπου ο δείκτης της θερμοκρασίας του κινητήρα να φτάσει στους 30-40 βαθμούς Κελσίου, προκειμένου είτε μέσω του σχετικού διακόπτη είτε αυτόματα να επιλεγεί το υγραέριο για καύσιμο. Από εκεί και πέρα, τα πάντα λειτουργούν όπως με τη βενζίνη.
Στην αγορά πλέον θα βρείτε και τα πιο εξελιγμένα συστήματα υγραεριοκίνησης «5ης γενιάς» (παρόμοιο χρησιμοποιεί και η Subaru στο Forester) τα οποία είναι συμβατά και με κινητήρες άμεσου ψεκασμού. Αυτά πραγματοποιούν υγρό ψεκασμό του καυσίμου και δεν διαθέτουν εξαεριωτή, επιτυγχάνοντας πολύ καλύτερη απόδοση.
Κόστος από 800 ευρώ
Οι μετατροπές αυτές κοστίζουν από περίπου από 800 έως 2.500 ευρώ, ανάλογα και με τον τύπο του κινητήρα (4κύλινδρος, 6κύλινδρος, κ.λπ.). Οι περισσότεροι μετατροπείς χρειάζονται σχεδόν δύο μέρες για να την ολοκληρώσουν, καθώς απαιτείται χαρτογράφηση του πρόσθετου εγκεφάλου με ειδικό λογισμικό αλλά και αρκετές δοκιμές, προκειμένου το αποτέλεσμα να είναι το επιθυμητό.
Εγγύηση 2 ετών
Οι περισσότεροι μετατροπείς δίνουν κατά μέσο όρο δύο χρόνια εγγύηση σε ό,τι αφορά στη δική τους εγκατάσταση και στη λειτουργία της. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός, ότι κάποιοι επίσημοι έμποροι και επισκευαστές αυτοκινήτων αναγνωρίζουν αυτού του είδους τις μετατροπές, δίχως να στερούν από τον πελάτη τους την εργοστασιακή εγγύηση.
Ωστόσο καλό θα είναι και αυτό να το διευκρινίσουμε πριν προχωρήσουμε στη μετατροπή, προκειμένου να είμαστε σίγουροι. Ενδεικτικά αναφέρουμε, ότι η Hyundai δηλώνει επίσημα, πως σε τέτοια περίπτωση η εργοστασιακή εγγύηση συνεχίζει κανονικά, εκτός εάν προκληθεί κάποια βλάβη σε μέρος του αυτοκινήτου, εξαιτίας σφάλματος στην εγκατάσταση του υγραερίου.
Απλή διαδικασία η μετατροπή
Η μετατροπή μπορεί να γίνει σχεδόν σε κάθε τύπο βενζινοκίνητου αυτοκινήτου. Είναι σημαντικό, φυσικά, ο άνθρωπος που θα κάνει τη μετατροπή να ξέρει καλά τη δουλειά του, καθώς απαιτoύνται ειδικές και συγκεκριμένες γνώσεις και απόλυτη εξειδίκευση.
Ποια είναι τα βασικά μέρη της μετατροπής;
• Ρυθμιστής πίεσης ή εξαεριωτής
• Φίλτρο υγραερίου
• Μπεκιέρα
• Ρεζερβουάρ (σε σχήμα ρεζέρβας ή κυλινδρικής μορφής)
• Εγκέφαλος υγραερίου
• Σωληνώσεις και καλωδίωση
To ρεζερβουάρ
Το ρεζερβουάρ αποτελείται από ειδικές επενδύσεις, οι οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν ατσάλι πάχους περίπου 5 χιλιοστών. Ζυγίζει περίπου 30 με 40 κιλά κενό και 55 με 60 κιλά γεμάτο. Yπολογίστε λοιπόν ότι ζυγίζει περίπου όσο ένα παιδί. Πάντως, στις περισσότερες των περιπτώσεων πρέπει να έχουμε υπ΄ όψιν μας, πως το ρεζερβουάρ του υγραερίου θα μας "κλέψει" ίσως και όλο το χώρο της ρεζέρβας ή τουλάχιστον το μισό πορτ μπαγκάζ, ανάλογα με τον τύπο που θα επιλέξουμε.

Μέριμνα για ασφάλεια
Το υγραέριο από τη φύση του διαθέτει εκρηκτικές ιδιότητες. Σύμφωνα πάντως με τους πιστοποιημένους μετατροπείς, πρόβλημα έκρηξης ή πυργαγιάς μετά από αστοχία υλικού ή τρακάρισμα, δεν τίθεται. Το ρεζερβουάρ διαθέτει ειδική βαλβίδα ασφαλείας, η οποία, π.χ. σε περίπτωση φωτιάς από ατύχημα, αποκόπτει την παροχή ρεύματος και υγραερίου στον κινητήρα, αλλά και φροντίζει ώστε το υγραέριο να εκτονώνεται μέσω της βαλβίδας πλήρωσης του ρεζερβουάρ.
Το ρεζερβουάρ του υγραερίου τοποθετείται συνήθως στο πάτωμα του πορτ μπαγκάζ, στο χώρο που καταλαμβάνει η ρεζέρβα (επάνω εικόνα). Η βαλβίδα ασφαλείας στο κέντρο φροντίζει ώστε σε περίπτωση κινδύνου, το υγραέριο να εκτονωθεί στην ατμόσφαιρα, μέσω της βαλβίδας πλήρωσης στη βάση του προφυλακτήρα.

ΚΤΕΟ - Γραφειοκρατία - Τέλη
Στον έλεγχο ΚΤΕΟ δε θα αντιμετωπίσουμε κανένα πρόβλημα, εφ΄ όσον η εγκατάσταση πραγματοποιήθηκε σε πιστοποιημένο μετατροπέα. Αφού λοιπόν κάνουμε τη μετατροπή, πρέπει να επισκεφθούμε ένα δημόσιο ΚΤΕΟ, προκειμένου να πάρουμε βεβαίωση, ότι η μετατροπή έγινε σωστά και όλα τα επιπλέον μέρη που τοποθετήθηκαν έχουν πιστοποιηθεί και λειτουργούν σωστά. Εκεί πρέπει να προσκομίσουμε και υπεύθυνη δήλωση του μετατροπέα, τα στοιχεία του οποίου θα διασταυρωθούν με το Υπουργείο, προκειμένου να διαπιστωθεί αν είναι εγκεκριμένος ή όχι. Έπειτα, τη βεβαίωση αυτή πρέπει να την πάμε στο Υπουργείο Μεταφορών, για να αλλάξουμε την άδεια της κυκλοφορίας, η οποία στο εξής, δίπλα στον τύπο του καυσίμου, θα πρέπει να γράφει "υγραέριο", ακριβώς δίπλα από τον κωδικό της βενζίνης.

Χρειάζεται Service;
H τακτική συντήρηση του συστήματος πραγματοποιείται περίπου κάθε 25.000 χιλιόμετρα και εκτός από ένα γενικό έλεγχο, περιλαμβάνει αλλαγή του φίλτρου υγραερίου, που κοστίζει περίπου 5 με 10 ευρώ.

 
 Υγραεριοκίνηση
Σημαντικό όφελος για την τσέπη μας
Πρατήρια καυσίμων
Σύστημα BIGAS από GearTech Engineering
Πανικίδης ΑΕ, ασφάλεια και after sales
Συνέντευξη με τον κ. Χρήστο Γκλαβόπουλο, Δικαστικό Πραγματογνώμονα
Συνέντευξη με τον κ. Παναγιώτη Καρανάσιο της τεχνικής εταιρείας ΚΑΡΑΝΑΣΙΟΣ-ΒΑΡΣΑΜΗ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
Συνέντευξη με τον κ. Τάσο Θεοδώρου της GAS THEODOROU
Συνέντευξη με τον κ. Ηλία Σταμογιώργο της Ρομπόπουλος Αυτοκίνηση, εισαγωγέα συστημάτων TARTARINI
Συνέντευξη με τον κ. Βασίλη Αγγελίδη της AUTOSTRATA GAS
Συνέντευξη με τον κ. Στέλιο Μπατσιούδη, Γενικό Διευθυντή της Ελλάδα GAS
Συνέντευξη με τον κ. Γιάννη Μαχαιρόπουλο, υπεύθυνο αεριοκίνησης της ENIMEX Α.Ε.
Συνέντευξη με τον κ. Θεολόγο Λυμπερόπουλο και την κ. Σοφία Ανδριανίδου του Ευρωπαϊκού Κέντρου Υγραεριοκίνησης