26.662 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 22/4/2013
Είναι υπαρκτό το δίλημμα οικονομία ή ασφάλεια; Όταν συζητάμε για τα ελαστικά του αυτοκινήτου, θεωρείτε πως ένα λάστιχο που είναι σχεδιασμένο για οικονομία καυσίμου κάνει συμβιβασμούς στην παρεχόμενη ασφάλεια; Τι λέτε;
Ρίξτε μια ματιά στα λάστιχα των καινούργιων αυτοκινήτων. Αν δεν πρόκειται για μοντέλα επιδόσεων όπου τα σπορ ελαστικά έχουν τον πρώτο ρόλο, τα περισσότερα από τα υπόλοιπα αυτοκίνητα έρχονται πλέον με λάστιχα εξοικονόμησης καυσίμου.
Το τούρινγκ λάστιχο αντικαθίσταται σταδιακά με λάστιχα που πετυχαίνουν μειωμένους ρύπους και κατανάλωση. Δεν είναι τυχαίο. Στην νομοθεσία που καθόρισε τα όρια ρύπων των στόλων αυτοκινήτων των ευρωπαίων κατασκευαστών, αναφέρεται πως για την επίτευξή τους οι εταιρείες παραγωγής ελαστικών θα αναλάβουν να μειώσουν μέχρι και 5 γρ./χλμ. το διοξείδιο του άνθρακα.
Δεν είναι μικρό αυτό το νούμερο, ειδικά όταν οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια σε νέους κινητήρες με απίθανες τεχνολογίες που μειώνουν κατανάλωση και ρύπους. Όταν έχουν αλλάξει ριζικά τη σχεδίαση των αυτοκινήτων και πλέον σε κάθε νέα γενιά μοντέλων συντρίβεται το ρεκόρ χαμηλότερου συντελεστή αεροδυναμικής.
Όμως τα λάστιχα είναι αναλώσιμα. Που σημαίνει πως σε αντίθεση με το αμάξωμα ή τον κινητήρα, μετά την χρήση τους, ο οδηγός θα τα αλλάξει με νέα. Και τότε αυτά τα 5 γρ./χλμ. μπορεί να γίνουν «καπνός». Καθότι η επιλογή ενός διαφορετικού ελαστικού, που δεν έχει έμφαση την οικονομία αλλά τις επιδόσεις, θα αυξήσει την κατανάλωση και τους ρύπους. Δυστυχώς η περασμένη δεκαετία έκανε και την επιλογή ελαστικών στα αυτοκίνητά μας να κουβαλάει μια ιδέα lifestyle με αποτέλεσμα η μάρκα και το μοντέλο ενός ελαστικού να μην αντανακλά την ανάγκη ή τη χρήση του αυτοκινήτου, αλλά την ιδέα που έχουμε εμείς για αυτό. Πιο σημαντικά όμως, οι ιδιαιτερότητα της ελληνικής γυαλιστερής ασφάλτου, έκανε πολλούς να στραφούν σε ελαστικά υπερεπιδόσεων για απλά αυτοκίνητα με την ελπίδα ότι παίρνουν πίσω λίγο από την ασφάλεια που μας στερούν τα οδοστρώματα. Και τώρα έρχεται η οικονομία καυσίμου να αλλάξει τα λάστιχα προς μία κατεύθυνση που πολλοί φοβούνται ότι μειώνει την παρεχόμενη ασφάλεια.
Εσείς; Είστε από αυτούς, ή αντίθετα θεωρείτε ότι το λάστιχο σήμερα πρέπει να είναι χαμηλής τριβής κύλισης και άρα οικονομίας καυσίμου; Τι θα κάνετε λοιπόν στην επόμενη αλλαγή;
Προς τον αγαπητό φίλο και αναγνώστη Γιάννη... Εντάξει, έχεις Golf 5 GTI DSG. Το γράφεις σε κάθε non paper ανεξαιρέτως. Το έχουμε εμπεδώσει. Συγγνώμη κιόλας, αλλά πού ακριβώς έγκειται το καθαρόαιμο sport σε ένα αυτοκίνητο με τόσους πολλούς διαφορετικούς κινητήρες, εκδόσεις, αμαξώματα και παραλλαγές; Να θυμίσω, ότι spor σημαίνει αθλητικό, δηλαδή αγωνιστικό... Και η κατηγορία των μικσομεσαίων έχει φτάσει τους 350 ίππους... Συγγνώμη για την παρέμβασή μου, και κατά τα άλλα τα συγχαρητήριά μου για την προσήλωσή σου!
Την προηγούμενη βδομάδα έβαλα μια τετράδα λάστιχα με ετικέτα Α - Α - 69 (Bridgestone ep001s) στο Toyota Auris το οποίο όχι μόνο ρολλάρει, αλλά κάνει και οικονομία και επιπλέον στις 200.000 km δεν έχει βγάλει ουδεμία ζημιά.
Το ανώτατο όριο ταχύτητας στους Ελληνικούς αυτοκινητόδρομους (Εγνατία) είναι 130 km/h συνεπώς, δεν με ενδιαφέρουν ούτε μεγαλύτερες ταχύτητες ούτε ελαστικά μεγαλύτερων διαστάσεων από τα εργοστασιακά (195-65-R15). Είναι κατανοητό ότι όσο πιο φαρδυά λάστιχα, τόσο δυσκολότερα μπορούν να πετύχουν δείκτη οικονομίας Α.
Δεν υπάρχει συνεπώς και δίλημμα οικονομία ή επιδόσεις. Τα συγκεκριμένα λάστιχα υψηλών ενεργειακών αποδόσεων Α εξασφαλίζουν ταυτόχρονα και υψηλούς δείκτες ασφάλειας Α στο βρεγμένο!!! , κάτι που δεν είδα σε λάστιχα "επιδόσεων". Η κορυφαίες επιδόσεις ασφάλειας, εξασφαλίζονται με το σχεδιασμό πέλματος, το μίγμα καουτσούκ, νανοτεχνολογίας με ειδική σιλικόνη και σκόνη "άκουα" που είναι "πατέντα" από τη Φόρμουλα1 για κρατήματα στο βρεγμένο, και η διαφορά στην τιμή αγοράς, από λάστιχα υποδεέστερης ενεργειακής απόδοσης, υπερκαλύπτεται από κάποιον που διανύει πολλά χιλιόμετρα κάθε χρόνο.
Μετά από την ανάγνωση των σχολίων και των άλλων φίλων, θα ήθελα να προσθέσω κάποια επιπλέον σχόλια. Όποιος θέλει να τοποθετήσει άλλα λάστιχα, από αυτά που έχει ο κατασκευαστής, έχει τη δυνατότητα να το κάνει, μέσα σε κάποια όρια, αλλά οι πωλητές ελαστικών, δεν είναι και οι πιο κατάλληλοι για να σας συμβουλέψουν. Οι περισσότεροι δεν έχουν την απαραίτητη εκπαίδευση και ακόμη, ενδεχομένως, κάποιοι θα σας προωθήσουν λάστιχα, από τα οποία έχουν μεγαλύτερο κέρδος. Το καλύτερο είναι να συμβουλεφθείτε τα περιοδικά αυτοκινήτου, όπου δημοσιογράφοι ειδικοί στο αυτοκίνητο, έχουν κάνει αρκετά τεστ ελαστικών και έχουν μεγαλύτερη εμπειρία και γνώσεις. Ακόμη μια έρευνα στο ιντερνετ, θα βοηθήσει αρκεί να έχουμε εμπιστοσύνη στην αξιοπιστία αυτών που διαβάζουμε. Επίσης αν το μοντέλο του αυτοκινήτου σας έχει εκδοθεί και με ισχυρότερο κινητήρα, στην έκδοση αυτή ο κατασκευαστής έχει τοποθετήσει καλύτερα ελαστικά, ίσως κάποιων διαφορετικών διαστάσεων, τα οποία μπορούν να σας χρησιμεύσουν σαν οδηγός, αν θέλετε να πάτε σε κάποια άλλη διάσταση. Μην ξεχνάμε και το γεγονός ότι ο κατασκευαστής κάνει κάποιους συμβιβασμούς στις διαστάσεις και την ποιότητα των ελαστικών, πρώτης τοποθέτησης, για οικονομικούς λόγους. Τέλος προσοχή στις πιέσεις. Οι πιέσεις των ελαστικών παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο τόσο στην ασφάλεια όσο και στην οικονομία. Δεν έχει νόημα να βάζουμε ελαστικά χαμηλής κατανάλωσης και να ξεχνάμε να ελέγχουμε τακτικά τις πιέσεις τους. Λίγο υψηλότερες πιέσεις βοηθούν στην οικονομία καυσίμου, είναι απαραίτητες όταν φορτώνουμε το αυτοκίνητο και στο βοηθούν στο καλύτερο κράτημα, σε μεγαλύτερες ταχύτητες. Ακόμη έχω παρατηρήσει ότι κανείς δεν λέει ποιές είναι οι σωστότερες πιέσεις, όταν τοποθετούμε φαρδύτερα λάστιχα. Έχω παρατηρήσει ότι οι κατασκευαστές που τοποθετούν φαρδύτερα λάστιχα στο ίδιο μοντέλο, αλλά με ισχυρότερο κινητήρα, συνιστούν λίγο χαμηλότερες πιέσεις. Αυτό έχει λογική, καθώς η πίεση του αέρα στο ελαστικό σχετίζεται άμεσα με το βάρος, το οποίο σηκώνει. Άρα όσο φαρδύτερο, τόσο το βάρος κατανέμεται σε μεγαλύτερη επιφάνεια άρα χρειάζεται χαμηλότερη πίεση. Να πω και κάτι για τη Λουκία: Συγχαρητήρια!!! έκανες μια πλήρη ανάλυση του θέματος.
Φτιαξτε πρωτα δρομους και μετα ελατε να τα πουμε για τα λαστιχα και την οικονομια καυσιμου!Ολοι οι δρομοι δεν ειναι σαν την Εγνατια ή την Ιωνια οδο !!!
Ο τιτλος του θεματος δινει την απαντηση μονος του.Αν θελεις χαμηλοτερη καταναλωση παιρνεις τα αναλογα λαστιχα.Απο τη αλλη πλευρα για πιο ζωηρη οδηγηση οι μαλακοτερες γομες ειναι πιο καταλληλες.Τα πραγματα βεβαια δεν ειναι ασπρο-μαυρο αλλα σε γενικες γραμμες ισχυουν τα παραπανω.
φυσικα επιλεγω λαστιχα επιδοσεων στη νδιασταση του κατασκευαστη παντα. εχοντας αμαξι σπορ καθαροαιμο, GTI V 215 αλογα DSG, εδω κια 6 χρονια εχω αλλαξει 4 φορες λαστιχα και φυσικα εχω 2 τετραδες, αλλα για χειμωνα αλλα για καλοκαιρι. 700ε φευγουν ανετα για μια τετραδα αλλα ετσι ειναι τα γουστα. αν θελεις να εχεις οδηγικη απολαυση και να εχει χαμογελο καθε φορα που χαμογελας τοτε πληρωνεις. αλλιως αγοραζεις ενα toyota και απλα ρολαρεις.
Ευχαριστώ κύριε Στάθη.Οι πιέσεις είναι μία πολύ σοβαρή παράμετρος ασφαλείας για όλους μας.Χρησιμοποιούμε το τι πίεση δίνει ο κατασκευαστής του οχήματος ο οποίος αναγράφεται στα πλαϊνά των εμπρός πορτών του οχήματος,στην τάπα του ρεζερβουάρ,και αλλού.Επίσης οι πωλητές ελαστικών έχουν διάφορους πίνακες για κάθε ελαστικό που τους δίνεται από τον κατασκευαστή,και δείχνουν την πίεση σε συνάρτηση με το βάρος που μπορεί να αντέξει το κάθε ελαστικό.Για κάθε κατηγορία αριθμών στον πίνακα,υπάρχει συγκεκριμένο μέγιστο φορτίο για κάθε πίεση,και είναι διαφορετική ή ίδια για κάθε μάρκα ελαστικού.Μπορούμε να ζητήσουμε τον πίνακα σε μία φωτοτυπία,και άλλη μορφή να μας δωθεί από κατάστηματα ελαστικών,από ειδικά βιβλία,από το διαδίκτυο. Όπως είπα σε προηγούμενη απάντηση μου πρέπει να πειραματιζόμαστε και εμείς προσωπικά,ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΑΝΤΑ,έτσι ώστε να ρυθμίζουμε καλύτερα την πίεση των ελαστικών μας,ανάλογα με το οδηγικό μας στυλ,την κατάσταση του δρόμου,την κλιματολογική κατάσταση,την υπερστροφή,την υποστροφή,το feeling του οχήματός μας και πως το αισθανόμαστε καλύτερα. Να σας πω και έναν απλοϊκό τρόπο που μου μάθαναν και εμένα οι παλαιότεροι,στο να βρίσκω εμπειρικά την κατάλληλη πίεση των ελαστικών.Παίρνουμε μία κιμωλία και τραβάμε μία ευθεία γραμμή,οριζόντια,επάνω στο πέλμα του ελαστικού μας,οδηγούμε για 10,12 μέτρα,και αν η κιμωλία απομακρυνθεί ομοιόμορφα από όλο το πέλμα του ελαστικού,τότε η πίεση είναι η σωστή.Αν η κιμωλία μείνει στις άκρες του πέλματος,τότε έχουμε φουσκώσει πολύ τα ελαστικά,το ελαστικό.Αν η κιμωλία μείνει στο κέντρο του πέλματος,τότε έχου φουσκώσει λίγο τα ελαστικά,το ελαστικό. Επίσης διαδικτυακές διευθύνσεις για να υπολογίσουμε τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας με κάποια άλλα,μεγαλύτερης διάστασης,και βρούμε την διάσταση που ταιριάζει στην περίπτωσή μας. http://www.4troxoi.gr/default.php?pname=Applications_Tyres,http://www.lesvos4x4.com/tyrecalc.html,http://www.gocar.gr/calculators/lastixa.html,http://www.autobild.gr/index.php?static=tyre
Τα ελαστικά χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας έχουν ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό π.χ. Michelin Energy της δεκαετίας του ΄90. Όπως κάθε τεχνολογία εξελίχτηκε και φαίνεται ότι στοιχεία της έχουν περάσει σε όλα τα προϊόντα των μεγάλων κατασκευαστών ελαστικών. Δεν φαίνεται λοιπόν, ψάχνοντας κανείς την αγορά ελαστικών να υστερούν κάπου τα ελαστικά χαμηλής κατανάλωσης. Τα περισσότερα είναι μια εξέλιξη ενός προηγούμενου καλού μοντέλου, με ένα καινούργιο, καλύτερο σε κρατήματα και ταυτόχρονα χαμηλής κατανάλωσης προϊόν. Αν εξαιρέσουμε όσα λάστιχα είναι για αγωνιστική χρήση δεν υπάρχει σοβαρός λόγος να μην χρησιμοποιεί κάποιος ελαστικά χαμηλής ενέργειας, εκτός ίσως από την αυξημένη τιμή αγοράς, (για μερικά μοντέλα) κάτι που πιθανόν να ακυρώσει την όποια οικονομία κάνουν και μένει μόνο η οικολογική τους αξία. Άρα χρειάζεται ποσεκτική μελέτη και σύγκριση πριν από κάθε αγορά και ανάλογα με τις ανάγκες μας. Παράδειγμα: Επειδή κινούμαι σε περιοχή με πάρα πολλές βροχοπτώσεις επέλεξα λάστιχα με καλό δείκτη κρατήματος στο βρεγμένο (Δείκτης Β στις καινούργιες Ευρωπαϊκές ταμπέλες, Ε στην κατανάλωση) κάτι που αποδείχτηκε σωστή μέχρι τώρα επιλογή στην πράξη, καθώς τα καινούργια κρατάνε καλύτερα και είναι πιο οικονομικά από τα προηγούμενα. (Uniroyal Rain Expert 195-50-15.) Υπήρχαν όμως λάστιχα με μια κλάση καλύτερο δείκτη κατανάλωσης αλλά ακριβότερα...όπως το Pirelli Cinturato P1.
Έχοντας στην οικογένεια δύο αυτοκίνητα VW Golf Gti και Citroen C3 1,4 HDI μπορώ να πω σχεδόν μετά βεβαιότητας ότι οι επιστήμονες που σχεδιάζουν όλα τα μέρη του αυτοκινήτου άρα και τα ελαστικά πράττουν σωστά τοποθετώντας τα κατάλληλα σε κάθε αυτοκίνητο λαμβάνοντας υπ΄ όψιν τους την χρυσή τομή ανάμεσα σε ασφάλεια, οικονομία, μακροζωία και εμφάνιση.Το ότι ο κάθε πωλητής ελαστικών θέλοντας να αυξήσει το κέρδος του προτείνει κατά τη αντικατάσταση των ελαστικών ότι μα ότι κατεβάσει το κουτοπόνηρο κεφάλι του ας αποτελέσει θέμα εξέτασης από εμάς τους ίδιους.Εν κατακλείδι εφόσον το αυτοκίνητο μας χρησιμοποιείται για αυτό που το αγοράζουμε και όχι για αγωνιστική χρήση μένουμε στις διαστάσεις του κατασκευαστή με τις ίδιες προδιαγραφές και ¨παίζουμε¨ μόνο με τις εταιρείες κατασκευής ελαστικών.Εν έτει 2013 δεν υπάρχουν καλά και κακά ελαστικά παρά μόνο καλά και καλύτερα !
από τη μια η ελληνική άσφαλτος (επαρχιακού δικτύου-ούτως ή αλλιώς πλεον οι περισσοτερες μετακινησεις μας εκει ειναι λόγω διοδιων ) που ειδικά το καλοκαιρι που ζεσταινεται γίνεται αστα να πανε και ειδικα σε καλοκαιρινη μπορίτσα ο θεος να σε φυλάει....οτι και να φορας δεν έχει σημασια γιατι ειναι σαν να πηγαινεις με τις...ζάντες....απο την αλλη βλέπω σε καινούριο yaris φίλου ελαστικά 175 πλατους....Παμε καλα? τι να κανει αυτο το λαστιχακι.....οκ αλλάζεις τη τετραδα με ...150 ευρω(!!!) αλλά το αυτοκιηντο αυτο δεν ειναι προφανως πολης ή μονο πολης ειδικα στις σημερινές εποχές...απο την αλλη κλαιω καθε φορά που πρεπει να αλλάξω λαστιχα στο δικό μου (seat ibiza χωρις τουρμπο) που φοράει απο τη μανα του 215!!! Και κλαιω γιατι τα φθηνοτερα λαστιχα ειναι όσο ο μισθος μου (έτσι που γιναμε)...κραταει παραπανω λογω πελματος? -κρατάει. θεωρω οτι εχω μια εξτρα ασφαλεια λογω διαστασεων...δεν ξερω..παντως αυτοκινητο με πελμα κατω απο 195 δεν θα επαιρνα...χαμηλη αντισταση και βλακειες εδω το ελληνικό κρατος φροντισε να κανουμε το σκ@το μας παξιμάδι εχω μειώσει ετήσια τα χλμ μου (αρα και τις εκπομπές CO2, και τη κατανάλωση) κατά δεκα φορες.....ειναι πρωτη φορά που θα αλλάξω λαστιχα παραπάνω απο 2 χρονια (όσο κρατησουν-με τους ρυθμούς αυτούς σε κανενα 3-4 χρονια ακομα)...αν κανεις μεγαλη διαδρομη και έχεις λιγο κόντρα άνεμο, στα 200 χλμ διαδρομη ουτε ελαστικά χαμηλης αντίστασεις δεν σε σώζουν ούτε τιποτα....καις αρκετά παραπάνω.....η αν πεσεις σε 2-3 φορτηγα σε επαρχιακό δρομο και χρειαστει να τα προσπεράσεις....
Στο δίλλημα οικονομία ή ασφάλεια,υπάρχει το,η ασφάλεια που δεν είναι μόνον προσωπικό και δικό μας δικαίωμα,αλλά υποχρέωση γιατί δεν κινούμαστε μόνοι στο δρόμο,υπάρχουν και άλλοι χρήστες.Φανταστείτε να έχω το λάθος ελαστικό για διαφόρους λόγους και να πέσω επάνω σας,ενώ έχετε στο όχημα σας ότι πολυτιμότερο,το παιδί σας,τα παιδιά σας.Και μην μου πείτε ξαφνικά λόγω οικονομικών γίναμε Μανίλα.Είμαστε το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΘΝΟΣ,με τα θετικά και τα αρνητικά του. Στο ελαστικά χαμηλής κατανάλωσης ή υψηλών επιδόσεων,τοποθετούμε ότι προτείνει ο κατασκευαστής του οχήματος όσον αφορά τις διαστάσεις,και να μην σας πω και μία ίντσα πιο κάτω γιατί οι αντιπρόσωποι,μεταπωλητές το έχουν παραξηλώσει.Κάποιοι αντιπρόσωποι,μεταπωλητές νομίζουν πως τα ελαστικά είναι ελαφρή αναλώσιμο,ενώ είναι ένα αναλώσιμο μεγίστης ασφαλείας για όλους μας.Δεν γίνεται σε 1600 κυβικά αμάξι με 130 άλογα και φουσκωμένους θόλους να τοποθετούνε 17άρι ελαστικό και ζάντα για να κάνουνε πώληση.Το ορθό και καλό ελαστικό που ταιριάζει για το όχημα μας κοστίζει,οπότε για να μπορούν όλοι να έχουν ασφαλή όχημα πρέπει να αλλάζουν στα προβλεπόμενα χιλιόμετρα τα ελαστικά τους,και να μην πληρώνουν το εφέ που είναι και επικίνδυνο,αλλά την ουσία. Το αν θα τοποθετήσουμε χαμηλής κατανάλωσης ελαστικό ή κλασσικό ας το πω ελαστικό είναι προσωπικό μας θέμα,οικονομικό θέμα,πόσα χιλιόμετρα κάνουμε,που τα κάνουμε,το οδηγικό στυλ μας,που μένουμε σαν τοποθεσία,οδόστρωμα,το κλίμα της χώρας μας. Κατόπιν προσωπικής εμπειρίας και μελέτης συλλογικής,έβγαλα κάποια προσωπικά συμπεράσματα μαζί με άλλους ανθρώπους.Τα ελαστικά χαμηλής κατανάλωσης είναι από το 1995 μέσες άκρες,η ποιότητα των ελαστικών χαμηλής κατανάλωσης είναι κάπως μειωμένη,και ας λένε οι διάφοροι κατασκευαστές το αντίθετο.Δεν λέω είναι επικίνδυνη,κακή για την ασφάλεια μας,και άλλα τέτοια,ούτε σπέρνω το φόβο,αλλά όπως όλα τα πράγματα έχουν τα θετικά,έχουν και τα αρνητικά τους.Ούτε λέω σε καμία και κανέναν μην τα προτιμήσετε,προτιμήστε αυτά είναι τα καλύτερα,ας μελετήσει κάθεμια,καθένας το τι είναι καλύτερο για τον εαυτό του και ας πράξει. Συνεχίζω,το ότι όλα τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης είναι ίδια και καλά δεν ισχύει.Η διαφορά για παράδειγμα στην κατανάλωση ας πούμε μπορεί να έχει απόκλιση ακόμα και ένα λίτρο συν,που μπορεί να φτάσει και τα τρία,από την μία κατηγορία στην άλλη.Το ίδιο ισχύει και για την απόσταση φρεναρίσματος που δεν είναι μόνο της τάξης του ενός μέτρου,αλλά μπορεί να φτάσει και τα 4 συν μέτρα,από την μία κατηγορία στην άλλη.Τα παραπάνω που γράφω ισχύουν και σε αντιπαράθεση με τα κλασσικά ελαστικά αλλά και αναμεταξύ τους. Οι κατασκευαστές επενδύουν μαζικά στην έρευνα και την ανάπτυξη στα ελαστικά χαμηλής κατανάλωσης,αλλά μια σειρά παραμέτροι,οι οποίες είναι δύσκολο να ελεγχθούν στο σύνολό τους,έχουν επιπτώσεις στα αποτελέσματα των δοκιμών των κατασκευαστών.Οι μετεωρολογικές συνθήκες για παράδειγμα, μπορούν να επηρεάσουν αρκετά την οικονομία του καυσίμου.Δεν είναι μόνον τα όσα λέει η ετικέτα για την αντίσταση της κύλισης,την πρόσφυση σε βρεγμένο οδόστρωμα και τις εκπομπές θορύβου,αλλά και η διάρκεια της ζωής ενός ελαστικού,το οποίο μεταβάλλεται ανάλογα τις κλιματολογικές,καιρικές συνθήκες,του τρόπου οδήγησης,της ποιότητα του οδοστρώματος,την αντοχή στη φθορά που και πάλι ισχύουν τα προηγούμενα που είπα για την διάρκεια ζωής του,την πρόσφυση στη στροφή,ευθεία,την αποτελεσματικότητα στο φρενάρισμα σε στεγνό,βρεγμένο οδόστρωμα,τα επίπεδα άνεσης,κρατήματος που παρέχει,την ικανότητά του να απορροφά τις όποιες ανωμαλίες του δρόμου. Έτσι λοιπόν η επιλογή ενός ελαστικού δεν είναι μόνον η άποψη,η γνώμη,η εμπειρία του λαστιχά,του γνωστού επαγγελματία,του φίλου,του γνωστού,το σόϊ και άλλοι,αλλά και ο συνδυασμός των επιδόσεων των προϊόντων,των προσωπικών μας ιδιαιτεροτήτων και των αναγκών που έχουμε προσωπικά διαπιστώσει με βάση και την προσωπική μας εμπειρία.Ο κατασκευαστής και ο μεταπωλητής ελαστικών και κατασκευαστής και μεταπωλητής οχημάτων,κανονικά πρέπει να μας βοηθάνε να βρούμε την ισσοροπία,δίχως προσωπικές ή μη σκοπιμότητες. Η τιμή τους είναι πιο ακριβή από τα κλασσικά ελαστικά σε κάποια.Δεν έχουν την ίδια αντοχή στα χιλιόμετρα,με τα κλασσικά ελαστικά,κάποια,αν και η εξέλιξη προχωράει,ίσως κάποια στιγμή να τα ξεπεράσουν τα κλασσικά ελαστικά όλα τα χαμηλής κατανάλωσης.Κάποια από τα ελαστικά χαμηλής κατανάλωσης δεν παρέχουν άνεση,οδική συμπεριφορά,δηλαδή στις αποστάσεις φρεναρίσματος,σε στεγνό ή βρεγμένο οδόστρωμα,σε ευθεία ή σε στροφή,υστερούν ελαφρώς κάποια σε σχέση με τα κλασσικά ελαστικά,αλλά και αναμεταξύ τους. Επίσης δεν είναι για ακραία καιρικά φαινόμενα και βαρείς χειμώνες σε σχέση με τα κλασσικά ελαστικά κάποια από αυτά. Δεν υπάρχει το τέλειο λοιπόν ελαστικό,όλα έχουν τα υπερ και τα κατά τους.Η πορεία θα δείξει στο χρόνο,για τα περί πράσινης τεχνολογίας αν πραγματικά αξίζει τελικά ή όχι,και όχι μόνον στα ελαστικά,αλλά και σε πολλά άλλα προϊόντα. Προσωπικά για κίνηση στην πόλη υπό όρους και αν είναι ανάγκη,όπως έχουμε πει και σε άλλα θέματα,προτιμώ ελασικά χαμήλής κατανάλωσης.Για όχημα για εκτός πόλεως διαδρομών και μεγαλύτερο,πιο ισχυρό σε κυβισμό, ιπποδύναμη σε σχέση με της πόλης,προτιμώ τα κλασσικά ελαστικά που ταιριάζουν για το εν λόγω όχημα,δίχως υπερβολές και εξάρσεις. Δεν είναι ασφαλές κύριε pano να τοποθετούμε ελαστικό,είτε χαμηλής κατανάλωσης,είτε κλασσικό,με δείκτη ταχύτητας μικρότερο ή μεγαλύτερο από αυτό που προτείνει ο κατασκευαστής του οχήματος και ταιριάζει για την ταχύτητα την οποία μπορεί να αναπτύξει το όχημα μας.Δεν είναι μόνον ότι κινείται μέσα στην πόλη,αν βγει και έξω από αυτή,και από κακή μνήμη,πιάσει ταχύτητες κοντά στην τελική του με δείκτη ταχύτητας μικρότερο όπως λέτε,τι γίνεται.Που είναι η ασφάλεια του.
Πέρα από το είδος του αυτοκινήτου και το που το χρησιμοποιεί ο οδηγός, όπως προανέφεραν οι προηγούμενοι φίλοι, σημασία έχει και το πως το οδηγεί. Αν συνήθως το οδηγεί γρήγορα, φθάνοντας, ή ξεπερνώντας τα όρια του κρατήματος του και δεν ενδιαφέρεται για την κατανάλωση, τότε είναι απαραίτητα τα ελαστικά υψηλής απόδοσης. Υπάρχουν πολλοί οδηγοί που τους αρέσει η γρήγορη οδήγηση, αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν ένα αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων. Αποκτούν ένα μικρομεσαίο λοιπόν και το βελτιώνουν, ώστε να το κάνουν όσο γίνεται πιο γρήγορο. Στα πλαίσια αυτά η χρησιμοποίηση των κατάλληλων ελαστικών, υψηλής απόδοσης, είναι απαραίτητη.
Όπως γράφει και ο συνονόματος panos, εξαρτάται από το πού θα κινηθεί. Εκτός αυτού, εξαρτάται και από το ίδιο το αμάξι, τον τύπο αμαξώματος, τις προδιαγραφές και την ανάρτηση. Αν είναι mini που κινείται στην πόλη, του ταιριάζουν τα χαμηλής τριβής κύλισης. Αν είναι supermini, μικρομεσαίο ή μεσαίο sedan, που λογικά θα βγει και εκτός πόλης, πιστεύω ότι με μια extra πιο σκληρή και χαμηλωμένη ανάρτηση, όπως και με ESP, ακόμα και με τέτοια ελαστικά, το κράτημα στο δρόμο και η πρόσφυση αποκαθίστανται και έτσι εξασφαλίζεται και η ασφάλεια. Από κει και πέρα, αν πρόκειται για GT, spor ή supercar, τα ελαστικά επιδόσεων είναι απαραίτητα, αν πρόκειται για πολυτελές μεγάλο ή λιμουζίνα, τα ελαστικά touring και αν πρόκειται για SUV, τα off road ελαστικά. Προσωπικά, αν ήταν να επιλέξω μεταξύ είτε χαμηλής κατανάλωσης είτε υψηλών επιδόσεων, θα επέλεγα το δεύτερο. Ασφάλεια, άνεση και οδική συμπεριφορά, αντί για οικονομία καυσίμου.
Οι εταιρείες ελαστικών συναγωνιζόμενες η μια την άλλη, έχουν εξελίξει σε τεράστιο βαθμό τα προϊόντα τους και πλέον οι διαφορές σε ορισμένους τομείς κρίνονται στις λεπτομέρειες. Συχνό είναι το φαινόμενο σε ένα τεστ ελαστικών, το χείριστο από το καλύτερο να έχουν διαφορά 1 μόλις μέτρο στη διαδικασία φρεναρίσματος. Κάπου το ένα θα υστερεί ελαφρώς, κάπου το άλλο, οπότε η επιλογή ελαστικού είναι σκέτος μπελάς.
Για μένα βασική προϋπόθεση είναι το που κινείται το αμάξι. Αν κινείται αποκλεισιτκά εντός πόλης, με μικρές ταχύτητες και για σύντομες διαδρομές θα επέλεγα ένα ελαστικό χαμηλής κατανάλωσης και μάλιστα με μικρότερο δείκτη ταχύτητας ώστε να ζεσταίνεται πιο γρήγορα. Αν τώρα το αμάξι βγαίνει και εκτός πόλης, τότε θα επέλεγα κάποιο ελαστικό χαμηλής κατανάλωσης, αλλά που εν μέρει θα έχει και χαρακτηριστικά ένος ελαστικού τουρισμού. Θα έψαχνα, δηλαδή, να βρω κάτι ενδιάμεσο, κάτι που να συνδυάζει (όσο αυτό είναι εφικτό) και οικονομία και αξιοπρεπείς επιδόσεις στους υπόλοιπους τομείς.
Προς τον αγαπητό φίλο και αναγνώστη Γιάννη...
Εντάξει, έχεις Golf 5 GTI DSG. Το γράφεις σε κάθε non paper ανεξαιρέτως. Το έχουμε εμπεδώσει. Συγγνώμη κιόλας, αλλά πού ακριβώς έγκειται το καθαρόαιμο sport σε ένα αυτοκίνητο με τόσους πολλούς διαφορετικούς κινητήρες, εκδόσεις, αμαξώματα και παραλλαγές; Να θυμίσω, ότι spor σημαίνει αθλητικό, δηλαδή αγωνιστικό... Και η κατηγορία των μικσομεσαίων έχει φτάσει τους 350 ίππους... Συγγνώμη για την παρέμβασή μου, και κατά τα άλλα τα συγχαρητήριά μου για την προσήλωσή σου!
Την προηγούμενη βδομάδα έβαλα μια τετράδα λάστιχα με ετικέτα Α - Α - 69 (Bridgestone ep001s) στο Toyota Auris το οποίο όχι μόνο ρολλάρει, αλλά κάνει και οικονομία και επιπλέον στις 200.000 km δεν έχει βγάλει ουδεμία ζημιά.
Το ανώτατο όριο ταχύτητας στους Ελληνικούς αυτοκινητόδρομους (Εγνατία) είναι 130 km/h συνεπώς, δεν με ενδιαφέρουν ούτε μεγαλύτερες ταχύτητες ούτε ελαστικά μεγαλύτερων διαστάσεων από τα εργοστασιακά (195-65-R15). Είναι κατανοητό ότι όσο πιο φαρδυά λάστιχα, τόσο δυσκολότερα μπορούν να πετύχουν δείκτη οικονομίας Α.
Δεν υπάρχει συνεπώς και δίλημμα οικονομία ή επιδόσεις. Τα συγκεκριμένα λάστιχα υψηλών ενεργειακών αποδόσεων Α εξασφαλίζουν ταυτόχρονα και υψηλούς δείκτες ασφάλειας Α στο βρεγμένο!!! , κάτι που δεν είδα σε λάστιχα "επιδόσεων". Η κορυφαίες επιδόσεις ασφάλειας, εξασφαλίζονται με το σχεδιασμό πέλματος, το μίγμα καουτσούκ, νανοτεχνολογίας με ειδική σιλικόνη και σκόνη "άκουα" που είναι "πατέντα" από τη Φόρμουλα1 για κρατήματα στο βρεγμένο, και η διαφορά στην τιμή αγοράς, από λάστιχα υποδεέστερης ενεργειακής απόδοσης, υπερκαλύπτεται από κάποιον που διανύει πολλά χιλιόμετρα κάθε χρόνο.
Μετά από την ανάγνωση των σχολίων και των άλλων φίλων, θα ήθελα να προσθέσω κάποια επιπλέον σχόλια. Όποιος θέλει να τοποθετήσει άλλα λάστιχα, από αυτά που έχει ο κατασκευαστής, έχει τη δυνατότητα να το κάνει, μέσα σε κάποια όρια, αλλά οι πωλητές ελαστικών, δεν είναι και οι πιο κατάλληλοι για να σας συμβουλέψουν. Οι περισσότεροι δεν έχουν την απαραίτητη εκπαίδευση και ακόμη, ενδεχομένως, κάποιοι θα σας προωθήσουν λάστιχα, από τα οποία έχουν μεγαλύτερο κέρδος. Το καλύτερο είναι να συμβουλεφθείτε τα περιοδικά αυτοκινήτου, όπου δημοσιογράφοι ειδικοί στο αυτοκίνητο, έχουν κάνει αρκετά τεστ ελαστικών και έχουν μεγαλύτερη εμπειρία και γνώσεις. Ακόμη μια έρευνα στο ιντερνετ, θα βοηθήσει αρκεί να έχουμε εμπιστοσύνη στην αξιοπιστία αυτών που διαβάζουμε. Επίσης αν το μοντέλο του αυτοκινήτου σας έχει εκδοθεί και με ισχυρότερο κινητήρα, στην έκδοση αυτή ο κατασκευαστής έχει τοποθετήσει καλύτερα ελαστικά, ίσως κάποιων διαφορετικών διαστάσεων, τα οποία μπορούν να σας χρησιμεύσουν σαν οδηγός, αν θέλετε να πάτε σε κάποια άλλη διάσταση. Μην ξεχνάμε και το γεγονός ότι ο κατασκευαστής κάνει κάποιους συμβιβασμούς στις διαστάσεις και την ποιότητα των ελαστικών, πρώτης τοποθέτησης, για οικονομικούς λόγους. Τέλος προσοχή στις πιέσεις. Οι πιέσεις των ελαστικών παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο τόσο στην ασφάλεια όσο και στην οικονομία. Δεν έχει νόημα να βάζουμε ελαστικά χαμηλής κατανάλωσης και να ξεχνάμε να ελέγχουμε τακτικά τις πιέσεις τους. Λίγο υψηλότερες πιέσεις βοηθούν στην οικονομία καυσίμου, είναι απαραίτητες όταν φορτώνουμε το αυτοκίνητο και στο βοηθούν στο καλύτερο κράτημα, σε μεγαλύτερες ταχύτητες. Ακόμη έχω παρατηρήσει ότι κανείς δεν λέει ποιές είναι οι σωστότερες πιέσεις, όταν τοποθετούμε φαρδύτερα λάστιχα. Έχω παρατηρήσει ότι οι κατασκευαστές που τοποθετούν φαρδύτερα λάστιχα στο ίδιο μοντέλο, αλλά με ισχυρότερο κινητήρα, συνιστούν λίγο χαμηλότερες πιέσεις. Αυτό έχει λογική, καθώς η πίεση του αέρα στο ελαστικό σχετίζεται άμεσα με το βάρος, το οποίο σηκώνει. Άρα όσο φαρδύτερο, τόσο το βάρος κατανέμεται σε μεγαλύτερη επιφάνεια άρα χρειάζεται χαμηλότερη πίεση. Να πω και κάτι για τη Λουκία: Συγχαρητήρια!!! έκανες μια πλήρη ανάλυση του θέματος.
Φτιαξτε πρωτα δρομους και μετα ελατε να τα πουμε για τα λαστιχα και την οικονομια καυσιμου!Ολοι οι δρομοι δεν ειναι σαν την Εγνατια ή την Ιωνια οδο !!!
Ο τιτλος του θεματος δινει την απαντηση μονος του.Αν θελεις χαμηλοτερη καταναλωση παιρνεις τα αναλογα λαστιχα.Απο τη αλλη πλευρα για πιο ζωηρη οδηγηση οι μαλακοτερες γομες ειναι πιο καταλληλες.Τα πραγματα βεβαια δεν ειναι ασπρο-μαυρο αλλα σε γενικες γραμμες ισχυουν τα παραπανω.
φυσικα επιλεγω λαστιχα επιδοσεων στη νδιασταση του κατασκευαστη παντα.
εχοντας αμαξι σπορ καθαροαιμο, GTI V 215 αλογα DSG, εδω κια 6 χρονια εχω αλλαξει 4 φορες λαστιχα και φυσικα εχω 2 τετραδες, αλλα για χειμωνα αλλα για καλοκαιρι.
700ε φευγουν ανετα για μια τετραδα αλλα ετσι ειναι τα γουστα. αν θελεις να εχεις οδηγικη απολαυση και να εχει χαμογελο καθε φορα που χαμογελας τοτε πληρωνεις. αλλιως αγοραζεις ενα toyota και απλα ρολαρεις.
Ευχαριστώ κύριε Στάθη.Οι πιέσεις είναι μία πολύ σοβαρή παράμετρος ασφαλείας για όλους μας.Χρησιμοποιούμε το τι πίεση δίνει ο κατασκευαστής του οχήματος ο οποίος αναγράφεται στα πλαϊνά των εμπρός πορτών του οχήματος,στην τάπα του ρεζερβουάρ,και αλλού.Επίσης οι πωλητές ελαστικών έχουν διάφορους πίνακες για κάθε ελαστικό που τους δίνεται από τον κατασκευαστή,και δείχνουν την πίεση σε συνάρτηση με το βάρος που μπορεί να αντέξει το κάθε ελαστικό.Για κάθε κατηγορία αριθμών στον πίνακα,υπάρχει συγκεκριμένο μέγιστο φορτίο για κάθε πίεση,και είναι διαφορετική ή ίδια για κάθε μάρκα ελαστικού.Μπορούμε να ζητήσουμε τον πίνακα σε μία φωτοτυπία,και άλλη μορφή να μας δωθεί από κατάστηματα ελαστικών,από ειδικά βιβλία,από το διαδίκτυο.
Όπως είπα σε προηγούμενη απάντηση μου πρέπει να πειραματιζόμαστε και εμείς προσωπικά,ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΑΝΤΑ,έτσι ώστε να ρυθμίζουμε καλύτερα την πίεση των ελαστικών μας,ανάλογα με το οδηγικό μας στυλ,την κατάσταση του δρόμου,την κλιματολογική κατάσταση,την υπερστροφή,την υποστροφή,το feeling του οχήματός μας και πως το αισθανόμαστε καλύτερα.
Να σας πω και έναν απλοϊκό τρόπο που μου μάθαναν και εμένα οι παλαιότεροι,στο να βρίσκω εμπειρικά την κατάλληλη πίεση των ελαστικών.Παίρνουμε μία κιμωλία και τραβάμε μία ευθεία γραμμή,οριζόντια,επάνω στο πέλμα του ελαστικού μας,οδηγούμε για 10,12 μέτρα,και αν η κιμωλία απομακρυνθεί ομοιόμορφα από όλο το πέλμα του ελαστικού,τότε η πίεση είναι η σωστή.Αν η κιμωλία μείνει στις άκρες του πέλματος,τότε έχουμε φουσκώσει πολύ τα ελαστικά,το ελαστικό.Αν η κιμωλία μείνει στο κέντρο του πέλματος,τότε έχου φουσκώσει λίγο τα ελαστικά,το ελαστικό.
Επίσης διαδικτυακές διευθύνσεις για να υπολογίσουμε τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας με κάποια άλλα,μεγαλύτερης διάστασης,και βρούμε την διάσταση που ταιριάζει στην περίπτωσή μας.
http://www.4troxoi.gr/default.php?pname=Applications_Tyres,http://www.lesvos4x4.com/tyrecalc.html,http://www.gocar.gr/calculators/lastixa.html,http://www.autobild.gr/index.php?static=tyre
Τα ελαστικά χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας έχουν ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό π.χ. Michelin Energy της δεκαετίας του ΄90. Όπως κάθε τεχνολογία εξελίχτηκε και φαίνεται ότι στοιχεία της έχουν περάσει σε όλα τα προϊόντα των μεγάλων κατασκευαστών ελαστικών. Δεν φαίνεται λοιπόν, ψάχνοντας κανείς την αγορά ελαστικών να υστερούν κάπου τα ελαστικά χαμηλής κατανάλωσης. Τα περισσότερα είναι μια εξέλιξη ενός προηγούμενου καλού μοντέλου, με ένα καινούργιο, καλύτερο σε κρατήματα και ταυτόχρονα χαμηλής κατανάλωσης προϊόν. Αν εξαιρέσουμε όσα λάστιχα είναι για αγωνιστική χρήση δεν υπάρχει σοβαρός λόγος να μην χρησιμοποιεί κάποιος ελαστικά χαμηλής ενέργειας, εκτός ίσως από την αυξημένη τιμή αγοράς, (για μερικά μοντέλα) κάτι που πιθανόν να ακυρώσει την όποια οικονομία κάνουν και μένει μόνο η οικολογική τους αξία. Άρα χρειάζεται ποσεκτική μελέτη και σύγκριση πριν από κάθε αγορά και ανάλογα με τις ανάγκες μας. Παράδειγμα: Επειδή κινούμαι σε περιοχή με πάρα πολλές βροχοπτώσεις επέλεξα λάστιχα με καλό δείκτη κρατήματος στο βρεγμένο (Δείκτης Β στις καινούργιες Ευρωπαϊκές ταμπέλες, Ε στην κατανάλωση) κάτι που αποδείχτηκε σωστή μέχρι τώρα επιλογή στην πράξη, καθώς τα καινούργια κρατάνε καλύτερα και είναι πιο οικονομικά από τα προηγούμενα. (Uniroyal Rain Expert 195-50-15.) Υπήρχαν όμως λάστιχα με μια κλάση καλύτερο δείκτη κατανάλωσης αλλά ακριβότερα...όπως το Pirelli Cinturato P1.
Έχοντας στην οικογένεια δύο αυτοκίνητα VW Golf Gti και Citroen C3 1,4 HDI μπορώ να πω σχεδόν μετά βεβαιότητας ότι οι επιστήμονες που σχεδιάζουν όλα τα μέρη του αυτοκινήτου άρα και τα ελαστικά πράττουν σωστά τοποθετώντας τα κατάλληλα σε κάθε αυτοκίνητο λαμβάνοντας υπ΄ όψιν τους την χρυσή τομή ανάμεσα σε ασφάλεια, οικονομία, μακροζωία και εμφάνιση.Το ότι ο κάθε πωλητής ελαστικών θέλοντας να αυξήσει το κέρδος του προτείνει κατά τη αντικατάσταση των ελαστικών ότι μα ότι κατεβάσει το κουτοπόνηρο κεφάλι του ας αποτελέσει θέμα εξέτασης από εμάς τους ίδιους.Εν κατακλείδι εφόσον το αυτοκίνητο μας χρησιμοποιείται για αυτό που το αγοράζουμε και όχι για αγωνιστική χρήση μένουμε στις διαστάσεις του κατασκευαστή με τις ίδιες προδιαγραφές και ¨παίζουμε¨ μόνο με τις εταιρείες κατασκευής ελαστικών.Εν έτει 2013 δεν υπάρχουν καλά και κακά ελαστικά παρά μόνο καλά και καλύτερα !
από τη μια η ελληνική άσφαλτος (επαρχιακού δικτύου-ούτως ή αλλιώς πλεον οι περισσοτερες μετακινησεις μας εκει ειναι λόγω διοδιων ) που ειδικά το καλοκαιρι που ζεσταινεται γίνεται αστα να πανε και ειδικα σε καλοκαιρινη μπορίτσα ο θεος να σε φυλάει....οτι και να φορας δεν έχει σημασια γιατι ειναι σαν να πηγαινεις με τις...ζάντες....απο την αλλη βλέπω σε καινούριο yaris φίλου ελαστικά 175 πλατους....Παμε καλα? τι να κανει αυτο το λαστιχακι.....οκ αλλάζεις τη τετραδα με ...150 ευρω(!!!) αλλά το αυτοκιηντο αυτο δεν ειναι προφανως πολης ή μονο πολης ειδικα στις σημερινές εποχές...απο την αλλη κλαιω καθε φορά που πρεπει να αλλάξω λαστιχα στο δικό μου (seat ibiza χωρις τουρμπο) που φοράει απο τη μανα του 215!!! Και κλαιω γιατι τα φθηνοτερα λαστιχα ειναι όσο ο μισθος μου (έτσι που γιναμε)...κραταει παραπανω λογω πελματος? -κρατάει. θεωρω οτι εχω μια εξτρα ασφαλεια λογω διαστασεων...δεν ξερω..παντως αυτοκινητο με πελμα κατω απο 195 δεν θα επαιρνα...χαμηλη αντισταση και βλακειες εδω το ελληνικό κρατος φροντισε να κανουμε το σκ@το μας παξιμάδι εχω μειώσει ετήσια τα χλμ μου (αρα και τις εκπομπές CO2, και τη κατανάλωση) κατά δεκα φορες.....ειναι πρωτη φορά που θα αλλάξω λαστιχα παραπάνω απο 2 χρονια (όσο κρατησουν-με τους ρυθμούς αυτούς σε κανενα 3-4 χρονια ακομα)...αν κανεις μεγαλη διαδρομη και έχεις λιγο κόντρα άνεμο, στα 200 χλμ διαδρομη ουτε ελαστικά χαμηλης αντίστασεις δεν σε σώζουν ούτε τιποτα....καις αρκετά παραπάνω.....η αν πεσεις σε 2-3 φορτηγα σε επαρχιακό δρομο και χρειαστει να τα προσπεράσεις....
Στο δίλλημα οικονομία ή ασφάλεια,υπάρχει το,η ασφάλεια που δεν είναι μόνον προσωπικό και δικό μας δικαίωμα,αλλά υποχρέωση γιατί δεν κινούμαστε μόνοι στο δρόμο,υπάρχουν και άλλοι χρήστες.Φανταστείτε να έχω το λάθος ελαστικό για διαφόρους λόγους και να πέσω επάνω σας,ενώ έχετε στο όχημα σας ότι πολυτιμότερο,το παιδί σας,τα παιδιά σας.Και μην μου πείτε ξαφνικά λόγω οικονομικών γίναμε Μανίλα.Είμαστε το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΘΝΟΣ,με τα θετικά και τα αρνητικά του.
Στο ελαστικά χαμηλής κατανάλωσης ή υψηλών επιδόσεων,τοποθετούμε ότι προτείνει ο κατασκευαστής του οχήματος όσον αφορά τις διαστάσεις,και να μην σας πω και μία ίντσα πιο κάτω γιατί οι αντιπρόσωποι,μεταπωλητές το έχουν παραξηλώσει.Κάποιοι αντιπρόσωποι,μεταπωλητές νομίζουν πως τα ελαστικά είναι ελαφρή αναλώσιμο,ενώ είναι ένα αναλώσιμο μεγίστης ασφαλείας για όλους μας.Δεν γίνεται σε 1600 κυβικά αμάξι με 130 άλογα και φουσκωμένους θόλους να τοποθετούνε 17άρι ελαστικό και ζάντα για να κάνουνε πώληση.Το ορθό και καλό ελαστικό που ταιριάζει για το όχημα μας κοστίζει,οπότε για να μπορούν όλοι να έχουν ασφαλή όχημα πρέπει να αλλάζουν στα προβλεπόμενα χιλιόμετρα τα ελαστικά τους,και να μην πληρώνουν το εφέ που είναι και επικίνδυνο,αλλά την ουσία.
Το αν θα τοποθετήσουμε χαμηλής κατανάλωσης ελαστικό ή κλασσικό ας το πω ελαστικό είναι προσωπικό μας θέμα,οικονομικό θέμα,πόσα χιλιόμετρα κάνουμε,που τα κάνουμε,το οδηγικό στυλ μας,που μένουμε σαν τοποθεσία,οδόστρωμα,το κλίμα της χώρας μας.
Κατόπιν προσωπικής εμπειρίας και μελέτης συλλογικής,έβγαλα κάποια προσωπικά συμπεράσματα μαζί με άλλους ανθρώπους.Τα ελαστικά χαμηλής κατανάλωσης είναι από το 1995 μέσες άκρες,η ποιότητα των ελαστικών χαμηλής κατανάλωσης είναι κάπως μειωμένη,και ας λένε οι διάφοροι κατασκευαστές το αντίθετο.Δεν λέω είναι επικίνδυνη,κακή για την ασφάλεια μας,και άλλα τέτοια,ούτε σπέρνω το φόβο,αλλά όπως όλα τα πράγματα έχουν τα θετικά,έχουν και τα αρνητικά τους.Ούτε λέω σε καμία και κανέναν μην τα προτιμήσετε,προτιμήστε αυτά είναι τα καλύτερα,ας μελετήσει κάθεμια,καθένας το τι είναι καλύτερο για τον εαυτό του και ας πράξει.
Συνεχίζω,το ότι όλα τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης είναι ίδια και καλά δεν ισχύει.Η διαφορά για παράδειγμα στην κατανάλωση ας πούμε μπορεί να έχει απόκλιση ακόμα και ένα λίτρο συν,που μπορεί να φτάσει και τα τρία,από την μία κατηγορία στην άλλη.Το ίδιο ισχύει και για την απόσταση φρεναρίσματος που δεν είναι μόνο της τάξης του ενός μέτρου,αλλά μπορεί να φτάσει και τα 4 συν μέτρα,από την μία κατηγορία στην άλλη.Τα παραπάνω που γράφω ισχύουν και σε αντιπαράθεση με τα κλασσικά ελαστικά αλλά και αναμεταξύ τους.
Οι κατασκευαστές επενδύουν μαζικά στην έρευνα και την ανάπτυξη στα ελαστικά χαμηλής κατανάλωσης,αλλά μια σειρά παραμέτροι,οι οποίες είναι δύσκολο να ελεγχθούν στο σύνολό τους,έχουν επιπτώσεις στα αποτελέσματα των δοκιμών των κατασκευαστών.Οι μετεωρολογικές συνθήκες για παράδειγμα, μπορούν να επηρεάσουν αρκετά την οικονομία του καυσίμου.Δεν είναι μόνον τα όσα λέει η ετικέτα για την αντίσταση της κύλισης,την πρόσφυση σε βρεγμένο οδόστρωμα και τις εκπομπές θορύβου,αλλά και η διάρκεια της ζωής ενός ελαστικού,το οποίο μεταβάλλεται ανάλογα τις κλιματολογικές,καιρικές συνθήκες,του τρόπου οδήγησης,της ποιότητα του οδοστρώματος,την αντοχή στη φθορά που και πάλι ισχύουν τα προηγούμενα που είπα για την διάρκεια ζωής του,την πρόσφυση στη στροφή,ευθεία,την αποτελεσματικότητα στο φρενάρισμα σε στεγνό,βρεγμένο οδόστρωμα,τα επίπεδα άνεσης,κρατήματος που παρέχει,την ικανότητά του να απορροφά τις όποιες ανωμαλίες του δρόμου.
Έτσι λοιπόν η επιλογή ενός ελαστικού δεν είναι μόνον η άποψη,η γνώμη,η εμπειρία του λαστιχά,του γνωστού επαγγελματία,του φίλου,του γνωστού,το σόϊ και άλλοι,αλλά και ο συνδυασμός των επιδόσεων των προϊόντων,των προσωπικών μας ιδιαιτεροτήτων και των αναγκών που έχουμε προσωπικά διαπιστώσει με βάση και την προσωπική μας εμπειρία.Ο κατασκευαστής και ο μεταπωλητής ελαστικών και κατασκευαστής και μεταπωλητής οχημάτων,κανονικά πρέπει να μας βοηθάνε να βρούμε την ισσοροπία,δίχως προσωπικές ή μη σκοπιμότητες.
Η τιμή τους είναι πιο ακριβή από τα κλασσικά ελαστικά σε κάποια.Δεν έχουν την ίδια αντοχή στα χιλιόμετρα,με τα κλασσικά ελαστικά,κάποια,αν και η εξέλιξη προχωράει,ίσως κάποια στιγμή να τα ξεπεράσουν τα κλασσικά ελαστικά όλα τα χαμηλής κατανάλωσης.Κάποια από τα ελαστικά χαμηλής κατανάλωσης δεν παρέχουν άνεση,οδική συμπεριφορά,δηλαδή στις αποστάσεις φρεναρίσματος,σε στεγνό ή βρεγμένο οδόστρωμα,σε ευθεία ή σε στροφή,υστερούν ελαφρώς κάποια σε σχέση με τα κλασσικά ελαστικά,αλλά και αναμεταξύ τους.
Επίσης δεν είναι για ακραία καιρικά φαινόμενα και βαρείς χειμώνες σε σχέση με τα κλασσικά ελαστικά κάποια από αυτά.
Δεν υπάρχει το τέλειο λοιπόν ελαστικό,όλα έχουν τα υπερ και τα κατά τους.Η πορεία θα δείξει στο χρόνο,για τα περί πράσινης τεχνολογίας αν πραγματικά αξίζει τελικά ή όχι,και όχι μόνον στα ελαστικά,αλλά και σε πολλά άλλα προϊόντα.
Προσωπικά για κίνηση στην πόλη υπό όρους και αν είναι ανάγκη,όπως έχουμε πει και σε άλλα θέματα,προτιμώ ελασικά χαμήλής κατανάλωσης.Για όχημα για εκτός πόλεως διαδρομών και μεγαλύτερο,πιο ισχυρό σε κυβισμό, ιπποδύναμη σε σχέση με της πόλης,προτιμώ τα κλασσικά ελαστικά που ταιριάζουν για το εν λόγω όχημα,δίχως υπερβολές και εξάρσεις.
Δεν είναι ασφαλές κύριε pano να τοποθετούμε ελαστικό,είτε χαμηλής κατανάλωσης,είτε κλασσικό,με δείκτη ταχύτητας μικρότερο ή μεγαλύτερο από αυτό που προτείνει ο κατασκευαστής του οχήματος και ταιριάζει για την ταχύτητα την οποία μπορεί να αναπτύξει το όχημα μας.Δεν είναι μόνον ότι κινείται μέσα στην πόλη,αν βγει και έξω από αυτή,και από κακή μνήμη,πιάσει ταχύτητες κοντά στην τελική του με δείκτη ταχύτητας μικρότερο όπως λέτε,τι γίνεται.Που είναι η ασφάλεια του.
Πέρα από το είδος του αυτοκινήτου και το που το χρησιμοποιεί ο οδηγός, όπως προανέφεραν οι προηγούμενοι φίλοι, σημασία έχει και το πως το οδηγεί. Αν συνήθως το οδηγεί γρήγορα, φθάνοντας, ή ξεπερνώντας τα όρια του κρατήματος του και δεν ενδιαφέρεται για την κατανάλωση, τότε είναι απαραίτητα τα ελαστικά υψηλής απόδοσης. Υπάρχουν πολλοί οδηγοί που τους αρέσει η γρήγορη οδήγηση, αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν ένα αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων. Αποκτούν ένα μικρομεσαίο λοιπόν και το βελτιώνουν, ώστε να το κάνουν όσο γίνεται πιο γρήγορο. Στα πλαίσια αυτά η χρησιμοποίηση των κατάλληλων ελαστικών, υψηλής απόδοσης, είναι απαραίτητη.
Όπως γράφει και ο συνονόματος panos, εξαρτάται από το πού θα κινηθεί. Εκτός αυτού, εξαρτάται και από το ίδιο το αμάξι, τον τύπο αμαξώματος, τις προδιαγραφές και την ανάρτηση. Αν είναι mini που κινείται στην πόλη, του ταιριάζουν τα χαμηλής τριβής κύλισης. Αν είναι supermini, μικρομεσαίο ή μεσαίο sedan, που λογικά θα βγει και εκτός πόλης, πιστεύω ότι με μια extra πιο σκληρή και χαμηλωμένη ανάρτηση, όπως και με ESP, ακόμα και με τέτοια ελαστικά, το κράτημα στο δρόμο και η πρόσφυση αποκαθίστανται και έτσι εξασφαλίζεται και η ασφάλεια. Από κει και πέρα, αν πρόκειται για GT, spor ή supercar, τα ελαστικά επιδόσεων είναι απαραίτητα, αν πρόκειται για πολυτελές μεγάλο ή λιμουζίνα, τα ελαστικά touring και αν πρόκειται για SUV, τα off road ελαστικά. Προσωπικά, αν ήταν να επιλέξω μεταξύ είτε χαμηλής κατανάλωσης είτε υψηλών επιδόσεων, θα επέλεγα το δεύτερο. Ασφάλεια, άνεση και οδική συμπεριφορά, αντί για οικονομία καυσίμου.
Τι θα κάνω στην επόμενη αλλαγή; Πφφφφφ.....
Οι εταιρείες ελαστικών συναγωνιζόμενες η μια την άλλη, έχουν εξελίξει σε τεράστιο βαθμό τα προϊόντα τους και πλέον οι διαφορές σε ορισμένους τομείς κρίνονται στις λεπτομέρειες. Συχνό είναι το φαινόμενο σε ένα τεστ ελαστικών, το χείριστο από το καλύτερο να έχουν διαφορά 1 μόλις μέτρο στη διαδικασία φρεναρίσματος. Κάπου το ένα θα υστερεί ελαφρώς, κάπου το άλλο, οπότε η επιλογή ελαστικού είναι σκέτος μπελάς.
Για μένα βασική προϋπόθεση είναι το που κινείται το αμάξι. Αν κινείται αποκλεισιτκά εντός πόλης, με μικρές ταχύτητες και για σύντομες διαδρομές θα επέλεγα ένα ελαστικό χαμηλής κατανάλωσης και μάλιστα με μικρότερο δείκτη ταχύτητας ώστε να ζεσταίνεται πιο γρήγορα. Αν τώρα το αμάξι βγαίνει και εκτός πόλης, τότε θα επέλεγα κάποιο ελαστικό χαμηλής κατανάλωσης, αλλά που εν μέρει θα έχει και χαρακτηριστικά ένος ελαστικού τουρισμού. Θα έψαχνα, δηλαδή, να βρω κάτι ενδιάμεσο, κάτι που να συνδυάζει (όσο αυτό είναι εφικτό) και οικονομία και αξιοπρεπείς επιδόσεις στους υπόλοιπους τομείς.