Ανεβαίνει η τιμή της βενζίνης και πάλι, λόγω της ανόδου του βαρελιού. Όμως όταν το βαρέλι έχει ίδιο κόστος με δύο χρόνια πριν γιατί η βενζίνη αυξήθηκε 0,2 ευρώ;
Γιατί όμως αυξήθηκαν οι τιμές; Βρήκαν ευκαιρία να τα «κονομήσουν» οι εταιρείες και οι πρατηριούχοι, τώρα που όλοι γράφαμε υπερδιπλάσια χιλιόμετρα λόγω των διακοπών; Μύθος, ο λόγος της αύξησης είναι η διεθνής τιμή μπρεντ, η οποία πήρε 10% πάνω, το διάστημα Απριλίου-Αυγούστου, με αποτέλεσμα να παρασύρει και την τιμή της λιανικής βενζίνης +6%.
Η τιμή δεν καθορίζεται από την τιμή του βαρελιού άμεσα, αλλά έμμεσα
Γιατί δεν ανέβηκε και η τιμή της αντλίας 10&, όπως η τιμή του βαρελιού; Ο λόγος είναι πως η τιμή αγοράς δεν καθορίζεται άμεσα από την τιμή βαρελιού, αλλά από την τιμή PLATTS για την Μεσόγειο. Βέβαια η τιμή PLATTS είναι άμεσα συνδεδεμένη με την τιμή του βαρελιού, συνεπώς έμμεσα και η τιμή της αντλίας.
Αδικαιολόγητη αύξηση τα τελευταία δύο χρόνια
Ας δούμε όμως τι έχει γίνει τα τελευταία δύο χρόνια όπου και η τιμή της βενζίνης αυξήθηκε δραματικά, άνοδο την οποία οι περισσότερη θεωρούν δικαιολογημένη λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Ρωσία, έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς. Πριν τον πόλεμο, τον Οκτώβριο του 2021, η 95άρα κόστιζε 1,76 ευρώ το λίτρο και η τιμή του μπρεντ ήταν στα 83,6 δολάρια.
Πράγματι η έναρξη του πολέμου εκτόξευσε την τιμή του βαρελιού στα 118 δολάρια τον Ιούνιο του 2022 και την τιμή της αμόλυβδης στα 2,43 ευρώ το λίτρο (πανελλήνιος μέσος όρος).
Θα περίμενε λοιπόν κανείς πως μετά τη σταδιακή διόρθωση των τιμών του μπρεντ, θα έπεφτε εξίσου και η τιμή της βενζίνης. Η τιμή του βαρελιού λοιπόν έφτασε στα προηγούμενα επίπεδα και συγκεκριμένα στα 84,6 δολάρια τον Αύγουστο, όμως η βενζίνη που πληρώνουμε έχει 1,98 ευρώ! Δηλαδή 0,2 ευρώ πιο ακριβή σε σχέση με πριν δύο χρόνια, που το βαρέλι είχε ίδια τιμή.
Δικαιολογημένα λοιπόν διαμαρτύρονται οι καταναλωτές και αναρωτιούνται ποιος τα κονομάει από αυτή την κατάσταση.