Μισό ευρώ πάνω η βενζίνη σε 2 χρόνια και 80 λεπτά το diesel, σε ένα ράλι τιμών που βλάπτει μονάχα την τσέπη μας. Με αυτό το ρυθμό πόσο θα φτάσει σε ένα χρόνο;
Σε ψάχνω απελπισμένα, αχ βενζίνα μου...
Μεταφράζοντας το στίχο του δημοφιλούς τραγουδιού, η κατάσταση είναι «και σε ψάχνω απελπισμένα , αχ (φτηνή) βενζίνα μου, καθώς η τιμή των καυσίμων έχει φτάσει στα ύψη και ο οικογενειακός μας προγραμματισμός συμπιέζεται για να ανταποκριθεί στις αυξημένες οικονομικές απαιτήσεις. Βέβαια υπάρχουν τρόποι να περιορίσετε τα έξοδα και να εξοικονομήσετε ακόμα και μερικές χιλιάδες ευρώ το χρόνο,
Πάντως δεν ήταν πάντα έτσι η κατάσταση, καθώς πρόκειται για ένα φαινόμενο που συμβαίνει κατά κύριο λόγο τα δύο τελευταία χρόνια. Φαινόμενο που είναι ακόμα πιο έντονο στην περίπτωση του diesel.
Αύξηση 33% την τελευταία 5ετία στην τιμή της βενζίνης
Ας μιλήσουμε όμως με αριθμούς. Κάνοντας μια έρευνα με τις τιμές των καυσίμων την τελευταία 5ετία παρατηρούμε πως η μεγάλη ζημιά αύξηση έχει γίνει τα τελευταία δύο χρόνια. Συγκεκριμένα, με ενδεικτική ημερομηνία την 1η Δεκεμβρίου από το 2017 έως το 2022. Το 2022 λοιπόν η μέση τιμή της βενζίνης είναι στα 1,97 ευρώ, την ώρα που το 2017 το κόστος για το λίτρο της 95άρας αμόλυβδης ήταν στα 1,53 ευρώ.
Στο 50% η αύξηση στην τιμή του diesel κίνησης
Ακόμα χειρότερα είναι τα πράγματα στην περίπτωση του πετρελαίου κίνησης, το οποίο την 1 Δεκεμβρίου του 2017 κόστιζε 1,30 ευρώ/λίτρο, τη στιγμή που σήμερα η τιμή έχει φτάσει στο 1,91. Δηλαδή η αύξηση έχει φτάσει στα 61 λεπτά το λίτρο μέσα σε 5 χρόνια.
600 ευρώ παραπάνω σε ετήσια βάση
Το σημαίνει αυτό στην πράξη και για την τσέπη μας; Θα το μεταφράσουμε σε χρήματα για να καταλάβετε. Ένα μοντέλο βενζίνης με μια μέση κατανάλωση 7,5 λτ./100 χλμ. για 15.000 χλμ. το 2017 θα χρειαζόταν 1.721 ευρώ, ενώ το 2022 χρειάζεται 2.216 ευρώ. Αντίστοιχα αν μιλάμε για ένα diesel μοντέλο, με μια μέση κατανάλωση 6 λτ./100 χλμ., τα κόστη διαμορφώνονται σε 1.267 ευρώ (2017) και 1.862 (2022) αντίστοιχα. Δηλαδή η αύξηση είναι 500 ευρώ για βενζίνη και 600 για diesel.
Πιο φτηνή η βενζίνη και το diesel το 2020 απ' ότι το 2017
Το παράδοξο ξέρετε ποιο είναι; Πως το 2020 παρατηρήθηκε μεγάλη πτώση στην τιμή των υγρών καυσίμων. Συγκεκριμένα η μέση τιμή της αμόλυβδης και του diesel την 1 Δεκεμβρίου το 2019 ήταν 1,60 και 1,39 ευρώ ανά λίτρο. Την ίδια ημερομηνία το 2020 οι τιμές ήταν 1,42 και 1,14 ευρώ αντίστοιχα. Δηλαδή αν δούμε αποκλειστικά τη διετία 2020 – 2022 η 95άρα αμόλυβδη αυξήθηκε κατά 0,55 ευρώ, ενώ το diesel κίνησης 76 λεπτά!
Βέβαια υπάρχει εξήγηση για την πτώση της τιμής το 2020 και είναι η μειωμένη ζήτηση, λόγω Covid, γεγονός που έριξε την τιμή του μπρεντ και κατά συνέπεια της αντλίας.
Οι εξελίξεις πάντως στον ενεργειακό τομέα είναι απρόβλεπτες, καθώς τα δεδομένα είναι ρευστά αυτή τη στιγμή και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι θα συμβεί την επόμενη μέρα. Το βλέπουμε άλλωστε τώρα, που την τελευταία εβδομάδα η τιμή της βενζίνης έχει υποχωρήσει κατά 0,2 ευρώ, ωστόσο κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι θα παγιωθεί σε αυτό την τιμή, ειδικά όσο υπάρχει ένα εν εξελίξει πόλεμος που εμπλέκεται μια από τις μεγαλύτερες χώρες που εμπλέκεται στον ενεργειακό τομέα