2 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »
Δρ.Κωνσταντίνος Βαφείδης
Συνέντευξη με τον Κωνσταντίνο Βαφείδη (Fiat Powertrain Technologies)
(4/10/2011)
«Το υγραέριο εκπέμπει λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από την βενζίνη και από το πετρέλαιο» τονίζει ο Δρ. Κωνσταντίνος Βαφείδης, Director of Transmissions and Hybrids FIAT Powertrain Technologies, Research & Technology Division.
Μοντέλα όπως η Alfa Romeo MiTo στην Ιταλία προσφέρονται ήδη αρκετό καιρό τώρα και με εργοστασιακή εγκατάσταση υγραεριοκίνησης.
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
K.B: Και βέβαια είχαν θετική ανταπόκριση από την ευρωπαϊκή αγορά. Οι κυριότεροι παράγοντες ήταν οι καλές επιδόσεις των μοντέλων, η εγγύηση της ασφαλούς λειτουργίας και το χαμηλό κόστος της κίνησης με το υγραέριο.A.T: Πότε ξεκίνησε η Fiat να επενδύει στην υγραεριοκίνηση;
K.B: Οι πρώτες μελέτες αναπτύξεως βελτιωμένων συστημάτων εγχύσεως υγραερίου ξεκίνησαν περίπου το ΄94. Η κύρια προσπάθεια αφορούσε στην κατάργηση του μείκτη υγραερίου/αέρα (carburetor) και στην αντικατάσταση του με εγχυτήρες (injectors) σε κάθε αυλό εισαγωγής. Αυτό ήταν απαραίτητο για να βελτιωθεί η δυναμική λειτουργία του κινητήρα, να μειωθούν οι εκπομπές άκαυστων υδρογονανθράκων και να εξασφαλιστεί η ακίνδυνη λειτουργία του.
A.T: Μπορείτε να αναφέρετε τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα της χρήσης του υγραερίου;
K.B: Το υγραέριο είναι διαθέσιμο σε όλες τις χώρες, είναι γνωστό σε όλους μας από την χρήση του σε οικιακές συσκευές, είναι υγρό και αποθηκεύεται σε χαμηλή πίεση και μικρό χώρο. Επίσης έχει πολύ χαμηλό κόστος, στην Ιταλία σήμερα σχεδόν 50% χαμηλότερο από την βενζίνη. Από πλευράς οικολογίας, εκπέμπει λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από τη βενζίνη και από το πετρέλαιο, επειδή έχει μεγαλύτερη συγκέντρωση υδρογόνου ως προς τον άνθρακα. Παραμένει όμως λιγότερο φιλικό στο περιβάλλον απ΄ ό,τι το φυσικό αέριο.Τα εργοστασιακά συστήματα πληρούν όλους τους κανονισμούς ασφαλείας και εκπομπών καυσαερίων. Οι κινητήρες έχουν χαρακτηριστικά (πολλές φορές αόρατα στο άπειρο μάτι...) που εξασφαλίζουν τη συμβατότητα τους με αυτό το καύσιμο και τη μακροβιότητά τους.
A.T: Υπάρχει κάτι σχετικά με την υγραεριοκίνηση που πρέπει να φοβούνται oι οδηγοί;
K.B: Οι οδηγοί δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν από ένα εργοστασιακό αυτοκίνητο υγραερίου. Πρέπει σίγουρα να αποφεύγουν τις πρόχειρες "after-market" μετατροπές βενζινοκινητήρων για λόγους που αφορούν την ασφάλεια, την καλή καύση (μείωση ρύπων) και τη μακροζωία του κινητήρα.
A.T: Ποια τεχνολογία κινητήρων είναι περισσότερο φιλική προς το περιβάλλον;
K.B: Από την πλευρά των βλαβερών ρύπων (άκαυστοι υδρογονάνθρακες, μονοξείδιο το άνθρακα, οξείδια το αζώτου και αιθάλη) όλοι οι σύγχρονοι κινητήρες Euro5 και νεότεροι είναι απόλυτα συγκρίσιμοι. Διαφέρουν μόνο ως προς τις εκπομπές διοξειδίου το άνθρακα (CO2) που πρέπει να δούμε σε ολόκληρο το κύκλο ζωής του αυτοκινήτου και του καυσίμου (Well-to-wheel = Από την πηγή στους τροχούς). Το παρακάτω διάγραμμα (επίσημη μελέτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης) είναι σαφέστατο. Το Φυσικό Αέριο (Natural Gas, σχεδόν 95% μεθάνιο) είναι το πιο οικολογικό καύσιμο και ακολουθείται από το Υγραέριο (Autogas ή LPG, μείγμα προπανίου-βουτανίου). Οι υβριδικοί κινητήρες βενζίνης/ηλεκτρισμού τοποθετούνται κάπου στην μέση αλλά με πολύ μεγαλύτερο κόστος αγοράς.
Παίρνω την ευκαιρία να τονίσω ότι, όπως δείχνει το παραπάνω διάγραμμα, το Φυσικό Αέριο είναι το "καθαρότερο" καύσιμο για την αυτοκίνηση. Αυτό οφείλεται στη μικρή του περιεκτικότητα σε άνθρακα (μεθάνιο = CH4, το πιο πλούσιο σε υδρογόνο καύσιμο της φύσης), στο γεγονός ότι εξάγεται από τη φύση με πολύ μικρό ενεργειακό κόστος (δεν χρειάζεται άντληση ή διύλιση) και μεταφέρεται με αγωγούς (όχι με βυτιοφόρα) και κατά συνέπεια δεν επιβαρύνει τη φύση με ενεργειακές σπατάλες. Επιπλέον δεν περιέχει αρωματικούς ή βαριούς καρκινογόνους υδρογονάνθρακες και επιτρέπει τη λειτουργία των κινητήρων με μεγάλο βαθμό συμπιέσεως (= μεγάλη θερμοδυναμική απόδοση).
Αυτοί οι παράγοντες, συνδυασμένοι με τους σύγχρονους "downsized" κινητήρες, όπως ο δικύλινδρος TwinAir Turbo της Fiat, καθιστούν το Φυσικό Αέριο ιδανικό για την προσωπική αυτοκίνηση. Απόδειξη είναι η ευρύτατη χρήση του σε μικρά αυτοκίνητα στην Ευρώπη, κυρίως από τον όμιλο Fiat. Αυτό που χρειάζεται είναι η ενθάρρυνση για τη χρήση του Φυσικού Αερίου από την πλευρά των κρατικών οργάνων και η δημιουργία της απαραίτητης υποδομής για τη διανομή του.