Αύξηση στα κόμιστρα κατά 30%, στα 3,25 ευρώ, για τις ώρες αιχμής (από τις 7 έως τις 9 το πρωί και από 4 έως τις 6 το απόγευμα) μετά την πρώτη πενταετία. Αυτό προβλέπει, μεταξύ άλλων, η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Μείωση στα διόδια της Αττικής Οδού μόνο τις ώρες που είναι... άδεια
Η αναδιαμόρφωση των τιμών διοδίων για την Αττική Οδό συμπεριλαμβάνεται στη νέα σύμβαση παραχώρησης η οποία προβλέπει ναι μεν τη μείωση του κομίστρου για την πρώτη πενταετία από τα 2,80 ευρώ στα 2,50 ευρώ, αλλά, μετά την πρώτη πενταετία θα γίνει αύξηση κατά 30% στις ώρες αιχμής. Η αύξηση μετά την πρώτη πενταετία θα γίνει με την συναίνεση του ελληνικού Δημοσίου.
Στη νέα σύμβαση προβλέπεται επίσης υψηλότερα διόδια για τα ρυπογόνα φορτηγά, μειωμένα διόδια για αυτά με κινητήρες Euro 6, στα πλαίσια των κανόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έσοδα προς το Δημόσιο ύψους 7,5% από τα μικτά έσοδα της Αττικής Οδού.
Το δικαίωμα αύξησης του διοδίου δεν θα υπάρχει a priori αλλά θα ενεργοποιηθεί σε περίπτωση που διαπιστωθεί πως μέση ωριαία αύξηση της κυκλοφορίας κατά τις δυο περιόδους αιχμής (πρωί –απόγευμα) και τουλάχιστον για 2 ώρες της μέρας είναι χαμηλότερη των 45 χιλιομέτρων την ώρα. Η παραπάνω συνθήκη θα πρέπει να λαμβάνει χώρα για 30 μέρες και για περίοδο 6 συνεχόμενων μηνών, χωρίς όμως να υπολογίζεται το καλοκαίρι, σε 4 τμήματα του οδικού άξονα και με την προϋπόθεση ότι τουλάχιστον σε τρία από αυτά, θα πρέπει να παρατηρούνται οι ανωτέρω συνθήκες. Τα τμήματα αυτά είναι για παράδειγμα ο κόμβος Μεταμόρφωσης, η Σήραγγα Βριλησσίων, η σήραγγα Δουκίσσης Πλακεντίας κ.α.
Βαριές οι ποινές σε περίπτωση δυσλειτουργιών και καθυστερήσεων
Για να αποφευχθούν στο μέλλον αλαλούμ σαν αυτό της κακοκαιρίας «Ελπίς», κατά την οποία εγκλωβίστηκαν 3.500 οχήματα στην Αττική Οδό, η νέα σύμβαση θα προβλέπει μεγάλα πρόστιμα και ρήτρες σε περίπτωση που διαταραχθεί η εύρυθμη λειτουργεία του αυτοκινητοδρόμου. Συγκεκριμένα, στο 90% των συμβάντων, ο χρόνος ανταπόκρισης πρέπει να είναι μικρότερος από 10 λεπτά και σε περίπτωση αποχιονισμού στο 80% των συμβάντων πρέπει να είναι κάτω από μισή ώρα.
Σε περίπτωση που ο χρόνος ανταπόκρισης είναι άνω της 1 ώρας, το πρόστιμο για την παραχωρησιούχο εταιρεία φτάνει τις 600.000 ευρώ. Σε περίπτωση που χρειαστεί να απομακρυνθεί ένα όχημα μέσω οχήματος οδικής βοήθειας, είναι μεταξύ 60 και 90 λεπτών το πρόστιμο είναι 500.000 ευρώ ανά όχημα και πάνω από τα 90 λεπτά ανεβαίνει στο 1,5 εκατ. ευρώ.
Σε περίπτωση κακοκαιρίας πχ χιονιά που θα οδηγήσει στον εγκλωβισμό οχημάτων από 6 έως 24 ώρες, προβλέπεται πρόστιμο 10 εκ. ανά όχημα ακόμη, ενώ ένα όχημα μείνει εγκλωβισμένο για χρονικό διάστημα άνω των 24 ωρών το πρόστιμο αυξάνεται στα 20 εκατομμύρια ευρώ ανά όχημα.
Μπαίνουν πρόστιμα για κακή συντήρηση
Η Αττική Οδός, όπως ορίζει η νέα σύμβαση, θα αποτελείται από 70 κομμάτια του ενός χιλιομέτρου έκαστο, τα οποία θα αξιολογούνται στους τομείς της λειτουργείας και της συντήρησής τους σύμφωνα με 20 δείκτες. Αν η παραχωρησιούχος εταιρεία βαθμολογηθεί με πάνω από 95% δεν θα κληθεί κάποιο πρόστιμο. Σε περίπτωση που η βαθμολογία που θα λάβει είναι μικρότερη, προβλέπεται πρόστιμο από 2% των εσόδων του προηγούμενου ημερολογιακού έτους έως 10% πρόστιμο και καταγγελία της σύμβασης.
Η νέα σύμβαση θα περιλαμβάνει επίσης τα κομμάτια που είναι εκτός του κυρίως έργου αλλά για την εξυπηρέτηση των χρηστών του αυτοκινητόδρομου λειτουργούνται από την υφιστάμενη σύμβαση χωρίς να συντηρούνται όπως το τμήμα του δρόμου που πηγαίνει στο εμπορικό κέντρο ΜcArthourGlen. Η σύμβαση προβλέπει επίσης την πλήρη ασφαλτόστρωση της Αττικής Οδού (εκτός των παραπάνω κομματιών), την ολοκλήρωση του κόμβου Λεονταρίου και την υποχρέωση για αλλαγή στηθαίων εντός τριετίας.
Μετατέθηκε στις 17 Ιουλίου ο διαγωνισμός
Θυμίζουμε πως το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε την περασμένη εβδομάδα νέα παράταση έως τις 17 Ιουλίου στον διαγωνισμό για την Αττική Οδό, ύστερα από σχετικό αίτημα της πλειονότητας των υποψήφιων επενδυτών.